«Γέφυρες» για την αποφυγή αναζωπύρωσης των κοινωνικών μετώπων- ή τουλάχιστον κάποιων από αυτά– αναζητούνται από την κυβέρνηση. Με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής στις 22 Αυγούστου και καθώς από την ερχόμενη εβδομάδα η κυβέρνηση επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας, προτεραιότητες θα αποτελέσουν το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ, η νομοθετική ρύθμιση για την απελευθέρωση των ταξί και η αναμενόμενη αντιπαράθεση με αφορμή τη συζήτηση για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο, αλλαγές που πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουν ως ύστατο μήνυμα στην τρόϊκα για τις “καλές προθέσεις” της κυβέρνησης και ως δείγμα της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως γνωρίζουν στο Μέγαρο Μαξίμου, η κυβέρνηση θα παραλύσει, δεδομένου ότι κάθε κοινωνική ομάδα που θίγεται θα διαθέτει το “δεδικασμένο” και θα διεκδικεί ανάλογη μεταχείριση. Παράλληλα, μία αποτυχία θα εκμηδενίσει το μικρό απόθεμα εμπιστοσύνης των ευρωπαίων προς την κυβέρνηση Παπανδρέου και θα την οδηγήσει σε οριστική εσωτερική και διεθνή απαξίωση. Βεβαίως, υπάρχουν και υπουργοί που λένε πως τα δύο αυτά μέτωπα θα κρίνουν και το χρόνο των επόμενων εκλογών. Είτε η κυβέρνηση κατορθώσει να τα κλείσει με επιτυχία, είτε αποτύχει, θα υπάρχουν λόγοι και επιχειρήματα για μία προσφυγή στις κάλπες. Ταυτόχρονα, πάντοτε, με την αδυναμία να κλείσει η “μαύρη τρύπα” των τουλάχιστον 5 δις μέχρι το τέλος του έτους…
Oι εισηγήσεις αυτές έχουν διατυπωθεί προς τα δύο υπουργεία που αμέσως μετά την ανάπαυλα του Δεκαπενταύγουστου θα βρεθούν στη δίνη του κυκλώνα. Πέραν της προδιαγεγραμμένης σύγκρουσης του κ. Δ. Ρέππα με την ΑΔΕΔΥ, με αφορμή τη συζήτηση για το μισθολόγιο, η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με πληροφορίες, κορυφαίες κυβερνητικές πηγές έχουν επισημάνει ότι θα πρέπει να υπάρξει κάποιος ελιγμός από την υπουργό κυρίως στο θέμα της εκλογής και σύνθεσης των συμβουλίων, προκειμένου να υπάρξει μια γεφύρωση του χάσματος με τους πρυτάνεις.
Παρά ταύτα, από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας δεν έχει εκδηλωθεί διάθεση υποχώρησης σε θεμελιώδεις διατάξεις του νομοσχεδίου. Η ίδια άλλωστε η κυρία Διαμαντοπούλου είχε ταχθεί υπέρ της ψήφισης του νομοσχεδίου πριν από την ανάπαυλα των εργασιών της Βουλής για τον Δεκαπενταύγουστο, εκτιμώντας ότι μια τέτοια επιλογή περιόριζε τους κινδύνους συγκρούσεων στην Παιδεία, δεδομένου ότι τα πανεπιστήμια θα ήταν κλειστά.
Στο δεύτερο μέτωπο, αυτό της απελευθέρωσης της αγοράς των ταξί, τα ίδια κυβερνητικά κέντρα – Μέγαρο Μαξίμου και αντιπροεδρία- έχουν επισημάνει ότι δεν πρέπει να ανοίξει και πάλι το μέτωπο με την ίδια ένταση και τον ίδιο τρόπο και ότι για τον λόγο αυτόν απαιτείται η καλύτερη δυνατή προετοιμασία των προτάσεων που αναμένονται από τον υπουργό Μεταφορών κ. Ι. Ραγκούση την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου. Υπό την έννοια αυτή, κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι η πρόταση νόμου που θα κατατεθεί θα πρέπει να λάβει υπόψη την προεργασία που είχε γίνει από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και είχε διατυπωθεί στο προεδρικό διάταγμα που εν τέλει δεν προχώρησε.
Ο κ. Ραγκούσης δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά του, όμως σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προτίθεται να υποχωρήσει στους όρους της απελευθέρωσης της αγοράς, θέμα για το οποίο είχε εξάλλου και τη στήριξη του Πρωθυπουργού. Τόσο όμως εντός του υπουργείου όσο και από παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν εκφραστεί θέσεις κατά της αύξησης του αριθμού των ταξί στην περιοχή της Αθήνας και σε αυτό το πλαίσιο έχει προταθεί η επανεξέταση κάποιων ζητημάτων πριν από την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου. Σε αυτό το κλίμα και ενώ οι εκκρεμότητες παρατείνονται και οι φόβοι για την κοινωνική αντίδραση από τις αρχές του φθινοπώρου εντείνονται, πολλά από τα μέλη της κυβέρνησης εκφράζουν έντονες επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη για την 3η Σεπτεμβρίου Εθνική Συνδιάσκεψη του ΠαΣοΚ. Η προεργασία δεν έχει προχωρήσει όπως είχε σχεδιαστεί, δεδομένου και ότι πολλές περιφερειακές συνδιασκέψεις ματαιώθηκαν λόγω αντιδράσεων και σε κάποιες περιπτώσεις βίαιων αντιδράσεων (π.χ. στην Πάτρα προ μηνός). Με βάση αυτά, στο τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου θα πραγματοποιηθούν με συνοπτικές διαδικασίες 10 περιφερειακές συνδιασκέψεις και παρά τις αρνητικές εισηγήσεις πολλών υπουργών, από πλευράς του γραμματέα του ΠαΣοΚ κ. Μ. Καρχιμάκη μεταφέρεται ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή περίπτωση ματαίωσης…
Παρά ταύτα, από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας δεν έχει εκδηλωθεί διάθεση υποχώρησης σε θεμελιώδεις διατάξεις του νομοσχεδίου. Η ίδια άλλωστε η κυρία Διαμαντοπούλου είχε ταχθεί υπέρ της ψήφισης του νομοσχεδίου πριν από την ανάπαυλα των εργασιών της Βουλής για τον Δεκαπενταύγουστο, εκτιμώντας ότι μια τέτοια επιλογή περιόριζε τους κινδύνους συγκρούσεων στην Παιδεία, δεδομένου ότι τα πανεπιστήμια θα ήταν κλειστά.
Στο δεύτερο μέτωπο, αυτό της απελευθέρωσης της αγοράς των ταξί, τα ίδια κυβερνητικά κέντρα – Μέγαρο Μαξίμου και αντιπροεδρία- έχουν επισημάνει ότι δεν πρέπει να ανοίξει και πάλι το μέτωπο με την ίδια ένταση και τον ίδιο τρόπο και ότι για τον λόγο αυτόν απαιτείται η καλύτερη δυνατή προετοιμασία των προτάσεων που αναμένονται από τον υπουργό Μεταφορών κ. Ι. Ραγκούση την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου. Υπό την έννοια αυτή, κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναφέρουν ότι η πρόταση νόμου που θα κατατεθεί θα πρέπει να λάβει υπόψη την προεργασία που είχε γίνει από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και είχε διατυπωθεί στο προεδρικό διάταγμα που εν τέλει δεν προχώρησε.
Ο κ. Ραγκούσης δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά του, όμως σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προτίθεται να υποχωρήσει στους όρους της απελευθέρωσης της αγοράς, θέμα για το οποίο είχε εξάλλου και τη στήριξη του Πρωθυπουργού. Τόσο όμως εντός του υπουργείου όσο και από παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν εκφραστεί θέσεις κατά της αύξησης του αριθμού των ταξί στην περιοχή της Αθήνας και σε αυτό το πλαίσιο έχει προταθεί η επανεξέταση κάποιων ζητημάτων πριν από την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου. Σε αυτό το κλίμα και ενώ οι εκκρεμότητες παρατείνονται και οι φόβοι για την κοινωνική αντίδραση από τις αρχές του φθινοπώρου εντείνονται, πολλά από τα μέλη της κυβέρνησης εκφράζουν έντονες επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη για την 3η Σεπτεμβρίου Εθνική Συνδιάσκεψη του ΠαΣοΚ. Η προεργασία δεν έχει προχωρήσει όπως είχε σχεδιαστεί, δεδομένου και ότι πολλές περιφερειακές συνδιασκέψεις ματαιώθηκαν λόγω αντιδράσεων και σε κάποιες περιπτώσεις βίαιων αντιδράσεων (π.χ. στην Πάτρα προ μηνός). Με βάση αυτά, στο τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου θα πραγματοποιηθούν με συνοπτικές διαδικασίες 10 περιφερειακές συνδιασκέψεις και παρά τις αρνητικές εισηγήσεις πολλών υπουργών, από πλευράς του γραμματέα του ΠαΣοΚ κ. Μ. Καρχιμάκη μεταφέρεται ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή περίπτωση ματαίωσης…
ΣΤΗ ΔΕΘ ΜΕ ΠΡΟΙΚΑ ΤΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ»
Εν όψει της προετοιμασίας για τη ΔΕΘ οι κκ.Γ. Παπανδρέου και Ευ. Βενιζέλος έχουν ζητήσει φακέλους με συγκεκριμένες προτάσεις και αποτελέσματα στα γραφεία τους ως το τέλος του Αυγούστου και σε κάθε περίπτωση την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.
Επιδίωξη είναι η παρουσίαση ενός συγκεκριμένου προγράμματος αποκρατικοποίησης- αν είναι δυνατόν και μιας μεγάλης συμφωνίας- στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθεσης κατά το διήμερο της 10ης-11ης Σεπτεμβρίου,όπου εξακολουθεί να συζητείται το ενδεχόμενο παράλληλης διεξαγωγής συνόδου κορυφής του Εurogroup.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες,τις τελευταίες εβδομάδες έχουν προχωρήσει με εντατικούς ρυθμούς οι διαδικασίες προκειμένου να επισπευσθούν οι επίσημες ανακοινώσεις για την αξιοποίηση της έκτασης στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.Από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν οι σύμβουλοι των αποκρατικοποιήσεων πριν από περίπου ενάμιση μήνα,οι συζητήσεις έγιναν πολύ συγκεκριμένες και σε συνθήκες μυστικότητας και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές,το σχέδιο είναι στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης.Με βάση αυτά,φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι ως το τέλος του Αυγούστου ή τις αρχές Σεπτεμβρίου να έχει ολοκληρωθεί και τυπικά η διαδικασία ώστε οι κκ.Παπανδρέου και Βενιζέλος να βρεθούν στη ΔΕΘ με κάτι χειροπιαστό στις αποσκευές τους και να είναι σε θέση να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις.
Επιδίωξη είναι η παρουσίαση ενός συγκεκριμένου προγράμματος αποκρατικοποίησης- αν είναι δυνατόν και μιας μεγάλης συμφωνίας- στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθεσης κατά το διήμερο της 10ης-11ης Σεπτεμβρίου,όπου εξακολουθεί να συζητείται το ενδεχόμενο παράλληλης διεξαγωγής συνόδου κορυφής του Εurogroup.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες,τις τελευταίες εβδομάδες έχουν προχωρήσει με εντατικούς ρυθμούς οι διαδικασίες προκειμένου να επισπευσθούν οι επίσημες ανακοινώσεις για την αξιοποίηση της έκτασης στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.Από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν οι σύμβουλοι των αποκρατικοποιήσεων πριν από περίπου ενάμιση μήνα,οι συζητήσεις έγιναν πολύ συγκεκριμένες και σε συνθήκες μυστικότητας και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές,το σχέδιο είναι στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης.Με βάση αυτά,φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι ως το τέλος του Αυγούστου ή τις αρχές Σεπτεμβρίου να έχει ολοκληρωθεί και τυπικά η διαδικασία ώστε οι κκ.Παπανδρέου και Βενιζέλος να βρεθούν στη ΔΕΘ με κάτι χειροπιαστό στις αποσκευές τους και να είναι σε θέση να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις.
Πηγή: tovima.gr, AΠΕ-ΜΠΕ