ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ
του Σεραφείμ Π. Κοτρώτσου
Τον περασμένο Ιανουάριο, με την κοινοβουλευτική πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, η Βουλή ψήφισε το νόμο 3907/26.01.2011, στο άρθρο 37-5 του οποίου συνδέεται η ίδρυση Ειδικών Οικονομικών Ζωνών στη Θράκη με τα εκεί κέντρα κράτησης λαθρομεταναστών. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν βουλευτές που δεν…θυμούνται και δεν έχουν διαβάσει τι ψήφισαν τότε. Το θέμα αποκτά μείζονα σημασία καθώς σταδιακά υλοποιούνται τα ψηφισθέντα και το επισημαίνω εξ αφορμής σχετικού πρωτοσέλιδου, σήμερα, στο περιοδικό Επίκαιρα των εκδόσεων Λιβάνη…
Διαβάστε με προσοχή, τι αναφέρει ο νόμος:
«Σε περίπτωση αδυναµίας των αρµοδίων κατά περίπτωση αρχών να διασφαλίσουν µε ίδιους πόρους ή µέσα ότι οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων η αποµάκρυνση έχει αναβληθεί, απολαµβάνουν κατά το χρονικό διάστηµα της αναβολής, στοιχειώδεις όρους αξιοπρεπούς προσωρινής στέγασης σε εγκαταστάσεις δηµοσίου ή κοινωφελούς χαρακτήρα και γενικότερα ότι καλύπτουν τις άµεσα βιοτικές τους ανάγκες, µπορεί να επιτραπεί, µετά από σχετική άδεια να απασχολούνται ως µισθωτοί σε τοµείς απασχόλησης σε συγκεκριµένες περιοχές της Χώρας. Με προεδρικό διάταγµα που εκδίδεται µετά από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας του Πολίτη, καθορίζονται οι τοµείς απασχόλησης ιcαι οι περιοχές της Χώρας όπουµπορούν να απασχολούνται ως µισθωτοί οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων έχει αναβληθεί η αποµάκρυνση, το καθεστώς της ασφαλιστικής τους κάλυψης, οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και τα αρµόδια όργανα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέµα.
Σε…απλά ελληνικά ο νόμος προβλέπει τη δυνατότητα με ένα απλό προεδρικό διάταγμα να επιτρέπεται η μετακίνηση πληθυσμών μεταναστών που τελούν υπό απέλαση και μέχρι να οριστικοποιηθεί η διαδικασία αυτή να μπορούν να εργάζονται σε επιχειρήσεις των Ειδικών Οικονομικών Ζωνών.
Δεδομένου ότι οι πρώτες ΕΟΖ θα γίνουν στη Θράκη και λαμβάνοντας υπόψη ότι η συντριπτική πλειονότητα των μεταναστών προς απέλαση είναι μουσουλμάνοι εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τους γεωπολιτικούς κινδύνους για μία περιοχή που αποτέλεσε, παλαιόθεν, αντικείμενο πολλών σεναρίων περί αναδιάταξης των ζωνών επιρροής.
Θίγω το θέμα αυτό για πάνω από ένα χρόνο και αποκάλυψα την καταγγελία των Εργατικών Κέντρων της Θράκης και την τεχνική έκθεση για τη δημιουργία Ειδικών Ζωνών (που ακολουθούν). Πλην μερίδας βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ υπό τον κ. Αλέξη Μητρόπουλο που έφεραν το θέμα στη Βουλή, ουδείς έχει ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα και ουδείς έχει καλέσει την κυβέρνηση Σαμαρά να καταργήσει το συγκεκριμένο νόμο.
Αφήνοντας έτσι ανοικτά όλα τα σενάρια…
—————————————
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ
ΘΕΜΑ: ΕΟΖ και Άρθρο 37-5 του Ν.3907/26.01.2011, Ειδικές Οικονοµικές Ζώνες, Ελεύθερες Τελωνειακές Ζώνες και κέντρα κράτησης λαθροµεταναστών στη Θράκη.
Το Εργατικό κέντρο Έβρου, εν όψει της κατάστασης που διαµορφώνεται µε την επιλογή της Περιφέρειάς µας ως τόπου συγκέντρωσης, σε συνθήκες κράτησης, παράνοµων µεταναστών οι οποίοι βρίσκονται σε καθεστώς «επιστροφής», και εκτιµώντας από τα στοιχεία που είναι διαθέσιµα επισήµως ότι -παρά τους, περί του αντιθέτου, ισχυρισµούς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Δηµόσιας Τάξης- πρόκειται για µόνιµα επί της ουσίας µέτρα µε πιθανές αλλαγές ή προσθήκες ως προς τους χώρους κράτηση; των λαθροµεταναστών, επισηµαίνει, µε την παρούσα, τον κίνδυνο να µετατραπεί η περιοχή µας σε «αποθήκες ψυχών» για όλους µας (ελεύθερους πολίτες και κρατούµενους µετανάστες) ΕΑΝ υπογραφεί το Π.Δ. που ενεργοποιεί το άρθρο 37- 5 του Ν.390712011 (Οδηγία 2008/115/ΕΚ για την επιστροφή παρανόµως διαµενόντων υπηκόων τρίτων χωρών).
Τι λέει το άρθρο 37-5:
«Σε περίπτωση αδυναµίας των αρµοδίων κατά περίπτωση αρχών να διασφαλίσουν µε ίδιους πόρους ή µέσα ότι οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων η αποµάκρυνση έχει αναβληθεί, απολαµβάνουν κατά το χρονικό διάστηµα της αναβολής, στοιχειώδεις όρους αξιοπρεπούς προσωρινής στέγασης σε εγκαταστάσεις δηµοσίου ή κοινωφελούς χαρακτήρα και γενικότερα ότι καλύπτουν τις άµεσα βιοτικές τους ανάγκες, µπορεί να επιτραπεί, µετά από σχετική άδεια να απασχολούνται ως µισθωτοί σε τοµείς απασχόλησης σε συγκεκριµένες περιοχές της Χώρας. Με προεδρικό διάταγµα που εκδίδεται µετά από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας του Πολίτη, καθορίζονται οι τοµείς απασχόλησης ιcαι οι περιοχές της Χώρας όπουµπορούν να απασχολούνται ως µισθωτοί οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων έχει αναβληθεί η αποµάκρυνση, το καθεστώς της ασφαλιστικής τους κάλυψης, οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και τα αρµόδια όργανα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέµα. Σε κάθε περίπτωση, κατά τη διάρκεια του χρόνου αναβολής της αποµάκρυνσης ο υπήκοος τρίτης χώρας δεν έχει δικαίωµα πρόσβασης σε προγράµµατα κοινωνικής ένταξης, ενώ το ως άνω χρονικό διάστηµα διαµονής του υπηκόου τρίτης χώρας δενµπορεί να συνυπολογιστεί στην περίπτωση εφαρµογής των διατάξεων του ν. 3838/201 Ο περί πρόσβασης στην ελληνική ιθαγένεια ή στην περίπτωση εφαρµογής διατάξεων που αφορούν την πρόσβαση σε καθεστώς µακροχρόνιας διαµονής.» (N3907/26.01.201l)
Το Εργατικό κέντρο Έβρου, λαµβάνοντας υπόψιν: το άρθρο 37-5 του Ν.3907/26.01.2011 το οποίο προβλέπει ότι ο πληθυσµός των παράνοµων µεταναστών που δεν είναι διαχειρίσιµος από το ελληνικό κράτος, µπορεί να κατευθυνθεί µε ένα προεδρικό διάταγµα σε συγκεκριµένες περιοχές της Χώρας για συγκεκριµένη απασχόληση µε την ιδιότητα του«λαθροµετανάστη» να διατηρείται, το άρθρο 84 του Ν.4052/01.03.2012* του κεφαλαίου ΙΓ περί απαγόρευσης απασχόληση; παράνοµων µεταναστών, το οποίο εξαιρεί από τη ρητή απαγόρευση του Νόµου όσες περιπτώσεις υπαχθούν στη διάταξη 37-5 του προγενέστερου Ν.3907/26.01.2011.
την αναφορά της «Υπατηξ Αρµοστείας του ΟΗΕ» στο πλαίσιο «του διαλόγου για το µεταναστευτικό και το άσυλο» στην Ελλάδα, που δηµοσιεύθηκε τον περασµένο Μάϊο και στην οποία περιγράφονται µε σαφήνεια οι αδυναµίες της διοικητικής κράτησης και το ανέφικτο των µαζικών απελάσεων για να προταθεί ως «λύση» για τους λαθροµετανάστες – στο πνεύµα της προαναφερόµενης διάταξης- η χορήγηση «άδειας εργασίας υπό προϋποθέσεις» σε ένα καθεστώς «προσωρινής παραµονής υπό ανοχή».
την απόφαση «πιλοτικής» εγκαθίδρυσης Ειδικών Οικονοµικών Ζωνών στην Περιφέρειά µας παρά τις επιφυλάξεις και διαφωνίες που έχουν εκφραστεί.
το άρθρο 29-6 του Ν.4072/11.04.2012 που επιτρέπει την είσοδο σε άλλο τελωνειακό καθεστώς (Ειδική Οικονοµική Ζώνη, Ελεύθερη Τελωνειακή Ζώνη) βιοµηχανικών προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες και η κυκλοφορία τους στην αγορά απαγορεύθηκε λόγω κινδύνων για την υγεία,
την ασφάλεια και το περιβάλλον, και το άρθρο 41-6 & 41-7 του Ν.4072/11.04.2012 που επιτρέπει, εντός των Ελευθέρων Τελωνειακών Ζωνών, ανάπτυξη βιοµηχανική; δραστηριότητας και επεξεργασία προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες.
Ζητούµε από τους συναρµόδιους, για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγµατος του άρθρου 37-5 του Ν.3907/26.01.2011, Υπουργούς, να µην προχωρήσουν αβασάνιστα στην υπογραφή σχετική; πρότασης ΠΔ. αλλά να λάβουν σοβαρά υπόψη τη βούληση της τοπικής κοινωνίας.
Καλούµε τους Βουλευτές της Θράκης να επαγρυπνούν για τα συµφέροντα της περιοχής και της κοινωνίας και να τα προασπιστούν απέναντι στα εν δυνάµει νοµοθετήµατα για τις ΕΟΖ και της πιθανής σύνδεσης της λειτουργίας τους µε το «αναλώσιµο» εργατικό δυναµικό των λαθροµεταναστών – εξέλιξη που θα µετατρέψει τη Θράκη σε «αποθήκη ψυχών».
Καλούµε τα Κόµµατα του ελληνικού Κοινοβουλίου να προβληµατιστούν µε τη συνέργεια των προαναφεροµένων, φαινοµενικά αποσπασµατικών, διατάξεων και νοµοθετηµάτων που προοιωνίζουν ανατροπές αγνώστων διαστάσεων στις τοπικές κοινωνίες για τις οποίες προορίζονται
Καλούµε για άλλη µια φορά τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ να αναθεωρήσει την απόφασή του για εγκαθίδρυση ΕΟΖ στην περιοχή λαµβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις που δεν µπόρεσε να αποτρέψει, ως ένδειξη του τι µέλλει γενέσθαι.
Καλούµε τους Προέδρους των Επιµελητηρίων και όλων των φορέων Αν.Μακεδονίας & Θράκης να άρουν τη συναίνεσή τους στην προοπτική δημιουργίας.
Εν κατακλείδι, ζητούµε από την ελληνική Πολιτεία και τους αρµόδιους φορείς
να µας εξηγήσουν µε πιο πειστικό τρόπο.
Γιατί, µε τα 206,7 εκατ.ευρώ που, όπως υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έλαβε η Ελλάδα για το µεταναστευτικό µέσω των Ταµείων
«Εξωτερικών Συνόρων», «Επιστροφής » και «Προσφύγων» την περίοδο 2007 – 2011, το πρόβληµα αντί να λυθεί, επιδεινώθηκε δραµατικά.
Και σε ποιο βαθµό θα µπορέσει η χώρα, µε τα 86 εκ.ευρώ που προβλέπονται από τα ίδια ταµεία το 2012, να δώσει λύσεις µε προοπτική στο διογκωµένο πλέον πρόβληµα.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
Ν.4052/01.03.2012 – ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΓΈναρµόνιση της ελληνικής νοµοθεσίας προς την Οδηγία 2009/52/ΕΚ – «Κυρώσεις και µέτρα κατά των εργοδοτών που απασχολούν παράνοµα διαµένοντες πολίτες τρίτων χωρών προκειµένου να καταπολεµηθεί η παράνοµη µετανάστευση»:
– ΑΡΘΡΟ 79:«Απαγορεύεται η απασχόληση παράνοµα διαµενόντων πολιτών τρίτων χωρών. Η παράβαση αυτής της απαγόρευσης υπόκειται στις κυρώσεις και τα µέτρα που ορίζονται στις διατάξεις του παρόντος νόµου.»
– ΑΡΘΡΟ 84:«Οι παράνοµα διαµένοντες πολίτες τρίτων χωρών, η επιστροφή των οποίων έχει ανασταλεί, µπορούν να απασχολούνται µόνο εφόσον τους επιτραπεί σύµφωνα µε τις προϋποθέσεις και τους περιορισµούς της διάταξης της παραγράφου 5 του άρθρου 37 του ν.3907.
** Αναφορά της Ύπατης Αρµοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες – Γραφείο Ελλάδας – «Συµβολή στο διάλογο για το µεταναστευτικό και το άσυλο», Μάιος 2012:
– σηµειώνει για τις αδυναµίες της διοικητικής κράτησης (σελ.9):«Η διοικητική κράτηση µε στόχο την αποµάκρυνση από τη χώρα, εξαιτίας έλλειψης νοµιµοποιητικών εγγράφων (6 µήνες µε δυνατότητα 12µηνης παράτασης), επιτρέπεται µόνο στις περιπτώσεις όπου η αποµάκρυνση µπορεί να πραγµατοποιηθεί µέσα στη χρονική αυτή περίοδο».
– σηµειώνει για το ανέφικτο των µαζικών απελάσεων (σελ 10):«Η ευκολία µε την οποία προβάλλεται η πρόταση των µαζικών απελάσεων, είναι παραπλανητική. Είναι γνωστές οι δυσκολίες για την υλοποίηση των απελάσεων υπηκόων τρίτων χωρών χωρίς νοµιµοποιητικά έγγραφα, όπως για παράδειγµα, περιορισµένες συµφωνίες επανεισδοχής µε άλλες χώρες (σ.σ. Ε.Ε. – Τουρκίας που υπεγράφη στις αρχές του 2011 µε πρόβλεψη έναρξης εφαρµογής το 2014), απουσία ή απροθυµία διπλωµατικών αρχών της χώρας προέλευσης για ταυτοποίηση ατόµων στη διαδικασία της απέλασης, πρακτικά εµπόδια και διοικητικά προβλήµατα, κα. Είναι εποµένως δεδοµένο όπ το ανέφικτο της απέλασης σηµαίνει πως πολλοί παράτυποι µετανάστες θα παραµείνουν στην Ελλάδα, για άγνωστο χρονικό διάστηµα, ανεξάρτητα από την πολιπκή βούληση της ελληνικής Πολιτείας ή την επιθυµία της κοινής γνώµης.
– προτείνει ως λύση (σελ 10): «Γι’ αυτούς πρέπει να αναζητηθούν άλλα µέτρα και πολιτικές, που θα τους βγάλουν από την αφάνεια, τον αποκλεισµό και την περιθωριοποίηση, κάτι που θα συµβάλει και στην απεµπλοκή τους από τα κυκλώµατα εκµετάλλευσης και, εποµένως, στην καλύτερη διαχείριση των θεµάτων «ασφάλεια» και «παραβατικότητα». Το ενδεχόµενο του ανέφικτου των απελάσεων αναγνωρίζει εξάλλου ο νοµοθέτης, µε την εξουσιοδότηση των αστυνοµικών αρχών να εκδίδουν «απόφαση αναβολής αποµάκρυνσης» από τη χώρα, κάτι που σε συνδυασµό µε την άδεια εργασίας που θα µπορούσε να χορηγηθεί υπό προϋποθέσεις, µπορεί να δηµιουργήσει ένα καθεστώς προσωρινής παραµονής «υπό ανοχή.»
«Οι ΕΟΖ δεν είναι και δεν µπορούν να αποτελέσουν ‘σανίδα σωτηρίας’ για τις ΜµΕ και τον τόπο µας»:
«5.Διακριπκή ευχέρεια των πολυεθνικών της ΕΟΖ στην αξιοποίηση του εργαπκού δυναµικού που δεν αποκλείεται να εργάζεται, να αµείβεται και να ασφαλίζεται υπό δυσµενέστερο καθεστώς, να µεταφέρεται από γειτονικές και άλλες χώρες ή και από τα υπό ίδρυση «Κέντρα Φιλοξενίας µεταναστών».
Ανακοίνωση Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συµβούλιο – 3η Ετήσια Έκθεση για τη µετανάστευση και το άσυλο 2011, Βρυξέλλες, 30.05.2012):
Σελ. 12: «Το Ταµείο Εξωτερικών Συνόρων παρείχε και θα συνεχίσει να παρέχει ουσιαστική οικονοµική υποστήριξη για τη βελτίωση της διαχείρισης των συνόρων, κυρίως µε την υποστήριξη της ανάπτυξης σύγχρονων εγκαταστάσεων ελέγχου και κράτησης στην περιφέρεια του Έβρου, στα χερσαία ελληνοτουρκικά σύνορα». Την περίοδο 2007-2011 η Ελλάδα έλαβε 119 εκευρώ ενώ για το 2012 προβλέπονται άλλα 44,7 εκ.ευρώ.»
Σελ. 13: «Μεγάλη προτεραιότητα δόθηκε επίσης στην ενίσχυση της ικανότητας της Ελλάδας να εξασφαλίζει την επιστροφή παράνοµων µεταναστών στις χώρες προέλευσης, σύµφωνα µε τα πρότυπα που θέτει η οδηγία για την επιστροφή (2008/115/ΕΚ) επίσης µε σηµαντική οικονοµική υποστήριξη από το Ταµείο Επιστροφής για την υποστήριξη επιχειρήσεων αναγκαστικής επιστροφής και τη θέσπιση και υλοποίηση προγραµµάτων εθελοντικής επιστροφής. Την περίοδο 2008- 2011 η Ελλάδα έλαβε 52,2 εκ. ευρώ, ενώ για το 2012 προβλέπονται άλλα 37,3 εκ.ευρώ.»
Σελ 13: «Η Επιτροπή, τα κράτη µέλη, η EASO και η UNHCR υποστήριξαν επίσης την
Ελλάδα στη µεταρρύθµιση του συστήµατός της για τη χορήγηση ασύλου. Την περίοδο
2008-2011 η Ελλάδα έλαβε 35,5 εκ.ευρώ συµπεριλαµβανοµένης έκτακτης υποστήριξης,
ενώ για το 2012 προβλέπονται άλλα 4 εκ ευρώ.»
Σελ 13: «Η προστιθέµενη αξία της Frontex καταδείχθηκε για άλλη µια φορά, ιδίως όσον αφορά την παροχή υποστήριξης στις ελληνικές αρχές, στα σύνορα της χώρας µε την Τουρκία και σε επιχειρήσεις στη Μεσόγειο. Ο προϋπολογισµός της Frontex αυξήθηκε κατά 30 εκ.ευρώ για να µπορεί η υπηρεσία να επεκτείνει περαιτέρω την επιχειρησιακή ικανότητά της.»