Σχεδόν οι μισοί από τους Έλληνες που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία αναζητούν απασχόληση στο εξωτερικό, σύμφωνα με έρευνα για τις τάσεις αναζήτησης εργασίας στην Ελλάδα.
Η έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά σε δείγμα 400 ατόμων, άνω των 18 ετών. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, τα ισχυρότερα κίνητρα για μετακίνηση στο εξωτερικό, είναι η υψηλή ανεργία και η ύφεση. Το 36% προβάλει ως κύριο λόγο την ανεργία και την αδυναμία πρόσβασης ή επανένταξης στην αγορά εργασίας, το 29% την έλλειψη προοπτικής και μόλις το 12% τους χαμηλούς μισθούς στην Ελλάδα. Επίσης, το 39% δήλωσε ότι δεν εργάζεται τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, ενώ, από το υπόλοιπο 61%, ποσοστό 48% εργάζονται με σχέση πλήρους και 13% με σχέση μερικής απασχόλησης. Η πλειονότητα όσων δεν εργάζονται δήλωσαν ότι βρέθηκαν εκτός αγοράς εργασίας μετά τη διακοπή της συνεργασίας τους από τον προηγούμενο εργοδότη τους, με ένα σημαντικό ποσοστό, 30%, να δηλώνουν επίσης ότι παραμένουν άνεργοι εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια. Επίσης, στο ερώτημα τι έχει να τους προσφέρει η εργασία στο εξωτερικό, ποσοστό 63% απάντησαν ότι προσβλέπουν σε υψηλότερες οικονομικές απολαβές, 58% σε καλύτερη ποιότητα ζωής και 47% σε μία πιο αξιοκρατική επαγγελματική εξέλιξη. Σχετικά, με τον ελάχιστο επιδιωκόμενο μισθό, 29% του δείγματος απάντησε ότι θα μετοικούσε για ένα μισθό ύψους 2.000 ευρώ, με ποσοστό 28% να δηλώνει ότι θα μετοικούσε ακόμη και για ένα μισθό της τάξεως των 1.500 ευρώ. Ακόμη, σε ποσοστό 14% απάντησαν ότι αναζητούν θέσεις σχετικές με το αντικείμενό τους, 34% ότι αναζητούν μία θέση σε όσο το δυνατόν πιο συναφές αντικείμενο, ενώ 51% εμφανίζονται έτοιμοι να εξετάσουν δυνατότητες διαφορετικές από την ειδικότητά τους. Περισσότεροι από τους μισούς (53%) δήλωσαν ότι είναι αποφασισμένοι να φύγουν από την Ελλάδα αμέσως μόλις βρεθεί μια θέση εργασίας σε κάποια άλλη χώρα, ενώ 41% απάντησαν ότι θα μετοικήσουν μόνο στην περίπτωση που το αντικείμενο της εργασίας τούς ικανοποιεί. Το διαδίκτυο φαίνεται να αποτελεί την πρώτη επιλογή αναζήτησης εργασίας στο εξωτερικό. Το 42% των ενδιαφερόμενων πρόβαλαν ως κύριο μέσο αναζήτησης τις ιστοσελίδες επαγγελματικής δικτύωσης, το 37% δήλωσαν ότι ενημερώνονται πρωτίστως από τις ιστοσελίδες των εταιρειών του εξωτερικού που τους ενδιαφέρουν και το 33% απάντησαν ότι αντλούν τη σχετική πληροφόρηση μέσω ελληνικών ιστοσελίδων ανακοίνωσης θέσεων εργασίας που αναρτούν και αγγελίες για το εξωτερικό. Αντίστοιχα το 16% αναφέρει ότι επιλέγει για την πληροφόρησή του εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες ανθρώπινου δυναμικού. Σε ό,τι αφορά τις χώρες προορισμού, το 70% φαίνονται να προτιμούν τις ανεπτυγμένες χώρες της Ε.Ε. (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία κλπ), το 45% τις ανεπτυγμένες χώρες εκτός ΕΕ (ΗΠΑ, Αυστραλία κλπ), ενώ ένα 12% δείχνει να επικεντρώνει τις προσπάθειές του σε αναπτυσσόμενες χώρες εκτός ΕΕ (Μέση Ανατολή κλπ). Στην ερώτηση για το ποιοι είναι οι λόγοι που λειτουργούν ανασταλτικά για την αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό, 32% απάντησαν ότι αποθαρρύνονται λόγω των συναισθηματικών τους δεσμών με την Ελλάδα, 14% ότι δεν προχωρούν σε μια τέτοια απόφαση εξαιτίας της φροντίδας εξαρτημένων μελών (π.χ. παιδιά, ηλικιωμένοι) και 10% επειδή για την ώρα είναι ικανοποιημένοι από την επαγγελματική/οικονομική τους κατάσταση. Η έρευνα διεξήχθη μέσω διαδικτύου πανελλαδικά, σε δείγμα 400 ατόμων άνω των 18 ετών με τη χρήση του ερευνητικού εργαλείου Digipoll της Wizzard. |