“Κόκκινη κάρτα” δείχνει η τρόικα στο υπουργείο Οικονομικών για τις απογοητευτικές επιδόσεις του στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αλλά και για το γεγονός ότι παρά την δημιουργία της ανεξάρτητης Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ο φορολογικός μηχανισμός παραμένει ευάλωτος στις πολιτικές παρεμβάσεις και στη διαφθορά.
Από απόρρητη έκθεση που συνέταξαν τεχνικά κλιμάκια της τρόικας μετά την αξιολόγηση παρεμβάσεων που έχουν γίνει στον φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό, προκύπτει εμμέσως πλην σαφώς η απογοήτευση των δανειστών μας αναφορικά με τις προσπάθειες που γίνονται για να αποκτήσει η χώρα μια αποτελεσματική ανεξάρτητη και σύγχρονη φορολογική διοίκηση.
Χαρακτηριστικές είναι οι διαπιστώσεις της τρόικας ότι οι μεταρρυθμίσεις προσχωρούν αποσπασματικά, νευραλγικοί τομείς του φορολογικού μηχανισμού παραμένουν υποστελεχομένοι, ο νέος γενικός γραμματέας δημοσίων εσόδων στην ουσία δεν είναι αυτόνομος από την πολιτική ηγεσία, ενώ το ΣΔΟΕ, ένας βασικός μηχανισμός καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, δεν έχει αυτονομηθεί από την κυβέρνηση.
Αίσθηση προκαλεί και η διαπίστωση της τρόικας για καθυστερήσεις στις προσλήψεις νέων ελεγκτών επειδή, όπως σημειώνει, η αμοιβή τους είναι κάτω των 700!, αποτέλεσμα του ενιαίου μισθολογίου.
Ειδικότερα, η έκθεση που φέρει τον τίτλο «Επιδόσεις διαχείρισης εσόδων και θεσμικές μεταρρυθμίσεις», περιλαμβάνει λεπτομερή αξιολόγηση όλων των πτυχών της φορολογικής διοίκησης και πολυάριθμές συστάσεις για τη βελτίωσή της.
Στην έκθεση, η οποία ήρθε στο φως της δημοσιότητας από το δικτυακό τόπο της συνδικαλιστικής παράταξης των εφοριακών ΑΣΚΙ (πρόσκεινται στον ΣΥΡΙΖΑ), διαπιστώνονται και προτείνονται τα εξής:
– Οι μεταρρυθμίσεις για τον φορολογικό μηχανισμό προχωρούν αποσπασματικά και νευραλγικοί κλάδοι του μηχανισμού, όπως είναι οι ελεγκτικές υπηρεσίες, παραμένουν υποστελεχομένοι.
– Η δημιουργία της νέας γενικής γραμματείας δημοσίων εσόδων και ο διορισμός του επικεφαλής της δεν έχουν εξασφαλίσει ότι θα είναι μια ημιαυτόνομη υπηρεσία εντός της ελληνικής κρατικής διοίκησης. Η τρόικα τονίζει ότι πρέπει να γίνουν άμεσα νομοθετικές ενέργειες για την αυτονόμηση του νέου Γενικού Γραμματέα, προκειμένου να εκλείψουν οι δυνατότητες πολιτικών παρεμβάσεων στον μηχανισμό και να αντιμετωπιστεί η διαφθορά. Στο ίδιο πλαίσιο συστήνεται να εναχτεί στην ΓΓΔΕ, το ΣΔΟΕ και η ΓΓΠΣ. (Πρόκειται για μια σαφή αιχμή προς την κυβέρνηση για το γεγονός ότι το ΣΔΟΕ παρέμεινε υπό κυβερνητικό έλεγχο).
– Παραθέτονται απογοητευτικά στοιχεία αναφορικά με την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο. Σημειώνεται ότι ενώ ο στόχος για το 2012 ήταν να εισπραχτούν 2 δισ. ευρώ από τα ληξιπρόθεσμα χρέη των φορολογουμένων, τελικά εισπράχτηκαν μόνο 1,1 δισ. ευρώ. Για την βελτίωση των εισπράξεων από τα ληξιπρόθεσμα χρέη, προτείνεται να επικεντρωθεί ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός στους περίπου 1.500 μεγαλοοφειλέτες, οι οποίοι χρωστούν συνολικά 5,5 δισ. ευρώ. Επίσης προτείνεται η ενίσχυση των υπηρεσιών είσπραξης με πρόσθετο προσωπικό, καθώς και η μηχανοργάνωσή τους.
– Για την βελτίωση του συστήματος φορολογικών ελέγχων, η τρόικα απευθύνει μια σαφέστατη μομφή εναντίον της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ για το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη εκδώσει την απόφαση για τις έμμεσες τεχνικές προσδιορισμού του εισοδήματος όσων ελέγχονται, παρά το γεγονός ότι η σχετική νομοθεσία έχει περάσει από τις αρχές του 2012. Μάλιστα σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι 60 ελεγκτές έχουν ήδη εκπαιδευτεί από Γάλλους συνάδελφους τους στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας αλλά δεν μπορούν να εργαστούν επειδή δεν έχει εκδοθεί υπουργική απόφαση.
– Συστήνεται η πρόσληψη 500 ελεγκτών ετησίως την διετία 2013 – 2014, δηλαδή συνολικά 1.000 κατά παρέκκλιση των περιορισμών προσλήψεων (1 προς 5). Οι ελεγκτές αυτοί θα πρέπει κατά προτίμηση να έχουν πτυχίο νομικής. Στην έκθεση σημειώνεται ότι οι νεοπροσλαμβανόμενοι λαμβάνουν μισθό κατώτερο των 700 ευρώ, αμοιβή που θεωρείται αντικίνητρο για προσλήψεις. Σημειώνεται ότι η αμοιβή αυτή είναι μόλις 20% υψηλότερη από τον κατώτατο μισθό και βρίσκεται στο 50% του κατά κεφαλή ΑΕΠ, ενώ τονίζεται ότι σε άλλες χώρες η αμοιβή των ελεγκτών ξεπερνά το 130% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
– Ζητείται η διεύρυνση του πεδίου άσκησης ποινικών διώξεων στις περιπτώσεις φοροδιαφυγής και να μην διακόπτεται η ποινική δίωξη στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος καταβάλλει το ποσό που του καταλογίζεται. Με βάση το σημερινό καθεστώς, στον εισαγγελέα παραπέμπονται οι υποθέσεις μη καταβολής φόρου μισθωτών υπηρεσιών και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
– Όσον αφορά στον ΦΠΑ, ασκείται έντονη κριτική στο ΥΠΟΙΚ για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις επιστροφές του φόρου και στηλιτεύεται ιδιαίτερα το γεγονός ότι μετά από 3,5 χρόνια από την υποβολή αίτησης επιστροφής ΦΠΑ, η σχετική υποχρέωση του δημοσίου παραγράφεται και ο φορολογούμενος για να εισπράξει θα πρέπει να προσφύγει στην δικαιοσύνη. Με άλλα λόγια, οι φορολογούμενοι τιμωρούνται για παραλήψεις και κωλυσιεργία του δημοσίου.
Οι σημαντικότερες συστάσεις όπως αναφέρονται επακριβώς στην έκθεση είναι οι εξής:
Θεσμική Μεταρρύθμιση
• Να υπάρξει δήλωση της Κυβέρνησης που να καταδεικνύει ξεκάθαρα την πρόθεσή της να επιτευχθεί η απαραίτητη αυτονομία στη φορολογική διοίκηση, καθώς και την προθυμία της να εγκαταλειφθούν οι υφιστάμενοι διοικητικοί περιορισμοί προκειμένου αυτό να γίνει πράξη.
• Να ολοκληρωθούν οι προγραμματικές εργασίες της Ομάδας Εργασίας Θεσμικής Μεταρρύθμισης σύμφωνα με το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα.
• Η διαχείριση της διευκόλυνσης και της υλοποίησης της αυτονομίας να γίνει με τη σύγχρονη προσέγγιση διοίκησης έργου, με υποβολή μηνιαίων αναφορών προς τον Υπουργό Οικονομικών επί της συντελούμενης προόδου.
Λειτουργική Αξιολόγηση Δομών
• Να συμπεριληφθεί το ΣΔΟΕ στη δομή της ΓΓΔΕ ως αρχικό βήμα για την ενσωμάτωσή του στη Φορολογική Διοίκηση.
• Να συμπεριληφθεί η ΓΓΠΣ στη δομή της ΓΓΔΕ.
• Οι λειτουργικές αρμοδιότητες φορολογικής πολιτικής να μεταφερθούν στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.
• Να θεσπιστεί λειτουργία διευκόλυνσης εμπορίου περιλαμβανόμενων των εξωτερικών επικοινωνιών καθώς και της υποστήριξης του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων (ICIS) εντός της Τελωνειακής Διοίκησης.
Είσπραξη Οφειλών
• Να ανανεωθεί η εστίαση της ΕΜΕΙΣ (‘Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών’) με επίκεντρο τις εισπράξιμες μεγάλες οφειλές.
• Να στελεχωθεί πλήρως η υφιστάμενη ΕΜΕΙΣ και να συσταθεί παράλληλα δεύτερη ‘Μονάδα Μεγάλων Οφειλετών’ για τη μεγιστοποίηση της είσπραξης οφειλών από τις 1500 μεγαλύτερες εισπράξιμες οφειλές κατά το 2013.
ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων
• Να καταργηθεί η υποχρέωση ελέγχου από τη ΔΟΥ ΜΕΦΟ των φορολογικών δηλώσεων των τελευταίων δέκα ετών.
• Να εφαρμοστεί το σύστημα επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο βάσει κανόνων έως το τέλος Φεβρουαρίου 2013.
Φυσικά Πρόσωπα Μεγάλου Πλούτου/Ελεύθεροι Επαγγελματίες Υψηλών Εισοδημάτων
• Να δημοσιευθεί η Υπουργική Απόφαση για την υλοποίηση Μεθόδων Εμμέσων Ελέγχων.
• Να μετακινηθούν 19 επιπλέον ελεγκτές στο ΔΕΚ Αθηνών και 11 στο Θεσσαλονίκης.
• Τα αποτελέσματα των ελέγχων που διενεργούνται στη διευρυμένη δεξαμενή υποθέσεων να παρακολουθούνται στενά και να αναπροσαρμοστούν τα κριτήρια επιλογής, ιδιαίτερα εκείνα που αφορούν σε ελεύθερους επαγγελματίες (π.χ. γιατρούς, δικηγόρους).
Επίλυση Διαφορών
• Να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες για να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί η υποχρεωτική διαδικασία διοικητικής επίλυσης διαφορών που απαιτείται δυνάμει του Μνημονίου.
Προσλήψεις Ελεγκτών
• Να επιταχυνθεί η εξωτερική πρόσληψη των επιπλέον 200 νέων ελεγκτών ώστε να διασφαλιστεί η εκπλήρωση της δεσμευτικής υποχρέωσης που έχει αναληφθεί για το τέλος Μαρτίου.
• Να αυξηθεί ο αριθμός των εξωτερικά προσλαμβανόμενων ελεγκτών εντός του πλαισίου των περιορισμών που ισχύουν για το σύνολο της κυβέρνησης ως προς την ιεράρχηση προτεραιοτήτων και τις προσλήψεις (την περίοδο 2013-14 θα χρειαστούν επιπλέον 500 εξωτερικά προσλαμβανόμενοι ελεγκτές ετησίως (μάλιστα ευκταίο θα ήταν πολλοί από αυτούς να διαθέτουν πτυχίο νομικής).
Πηγή:www.capital.gr