Προθεσμία 48 ωρών, έως το πρωί της Πέμπτης, πήρε η Emma Delta Ltd. για να βελτιώσει το αρχικό τίμημα ύψους 622 εκατ. ευρώ που κατέθεσε χθες για την αγορά του 33% των μετοχών του ΟΠΑΠ. Η εταιρεία, συμφερόντων του Δημήτρη Μελισσανίδη (33,3%) και του τσέχου επενδυτή Γίρι Σμετς (66,7%), μεγαλομετόχου του PPF fund, ήταν η μοναδική που κατέθεσε έγκυρη προσφορά στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Η απόφαση να επανέλθει η Emma Delta με νέα βελτιωμένη προσφορά ελήφθη έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και ενώ νωρίτερα είχε αποκλειστεί η αμερικανική Third Point του επιχειρηματία Ντάνιελ Λομπ. Η προσφορά του τελευταίου εμπεριείχε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όρο να μην υπάρχει χρονικός περιορισμός για το πότε μπορεί να μεταπωλήσει το 33% του ΟΠΑΠ. Απαιτούσε δηλαδή να μπορεί αυτό να γίνει ακόμη και την επομένη της κατακύρωσης του διαγωνισμού, κάτι που αντίκειται στις διατάξεις της όλης διαδικασίας.
Η προσφορά της Emma Delta (στην οποία συμμετέχει με ποσοστό 10% και η ιταλική Lottomatica) ανέρχεται σε 622 εκατ. ευρώ, αλλά οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση (Εθνική Τράπεζα και Deutsche Bank) είχαν ορίσει το τίμημα στα 610 εκατ. ευρώ, ενώ ο ανεξάρτητος αποτιμητής Duff & Phelps που προσέλαβε το Ταμείο το είχε προσδιορίσει μεταξύ 650 εκατ. ευρώ (μίνιμουμ) και 710 εκατ. ευρώ (μάξιμουμ).
Όπως γράφει το newsnow.gr, επί αρκετές ώρες υπήρξαν διαβουλεύσεις μεταξύ της διοίκησης του Ταμείου και της Emma Delta, ώσπου τελικά αποφασίστηκε να επανέλθουν οι υποψήφιοι μνηστήρες του ΟΠΑΠ με νέα βελτιωμένη πρόταση έως το πρωί της Πέμπτης. Τότε θα συνεδριάσει εκ νέου το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε στελέχη του Ταμείου, η Emma Delta πρέπει να ανεβάσει οπωσδήποτε το τίμημά της από τα 622 εκατ. στα 650 εκατ. ευρώ που είναι και το ελάχιστο. Από εκεί και πέρα, σύμφωνα πάντα με τα ίδια στελέχη, η προσδοκία του Ταμείου είναι να επιτευχθεί ένα τίμημα κοντά στα 700 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται πάντως ότι με βάση το χθεσινό κλείσιμο της τιμής της μετοχής του ΟΠΑΠ στο Χρηματιστήριο, το 33% ισούται με 745 εκατ. ευρώ.
Τα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ το 2012 ανήλθαν στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ, αλλά για εφέτος οι προβλέψεις της διοίκησης μιλούν για μόλις… 115 εκατ. ευρώ. Η συρρίκνωση αποδίδεται στην απόφαση της Πολιτείας να επιβάλει φόρο 30% επί των μεικτών κερδών του οργανισμού. Εκτιμάται ότι, αν ο φόρος αυτός ίσχυε από το 2012, το Δημόσιο θα είχε εισπράξει γύρω στα 300 εκατ. ευρώ.
Πρέπει να επισημανθεί ότι το μέρισμα της χρήσης του 2012 που θα εισπράξει το Δημόσιο είναι της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2013 υπολογίζεται σε κάτω από 40 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με τους μετόχους του σχήματος της Emma Delta, o Γίρι Σμετς είναι ένα από τα ισχυρά ονόματα του fund PPF. Το τελευταίο ιδρύθηκε στην Τσεχία το 1991 με υπό διαχείριση κεφάλαια μόλις 225 εκατ. δολαρίων και σήμερα έχει φτάσει να διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο συνολικής αξίας 14,3 δισ. ευρώ.
ΤΟ DEAL ΕΛΛΑΚΤΩΡ- ΑΕΓΕΚ ΜΕ …ΚΕΡΑΣΑΚΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Όπως γράφει το Best.gr, το πρώτο βήμα για την ανάταξη του Μετρό της Θεσσαλονίκης έγινε την Δευτέρα, καθώς η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ανακοίνωσε στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών (ΧΑΑ) την υπογραφή μνημονίου με τις Alpha Bank και Τράπεζα Πειραιώς για την μεταβίβαση του 80% της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική.
Η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, συμφερόντων του κ. Ι. Μαρούλη είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας (ΑΕΓΕΚ -IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA) που κατασκευάζει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζει σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα και έχει περάσει στις δανείστριες τράπεζές της εδώ και καιρό.
Σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, η εξαγορά της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική από την θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΚΤΩΡ αποτελεί εχέγγυο για την σωτηρία του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Και αυτό, όπως λένε, για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι η κοινοπραξία, η οποία επιβιώνει σήμερα με τις εγγυητικές επιστολές των ιταλών εταίρων της, θα ανακουφιστεί οικονομικά από τα βάρη του ομίλου Μαρούλη.
Ο δεύτερος είναι ότι η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά και πλέον υπό μία έννοια θα εκτελεί ένα ενιαίο έργο, ενώ το υπουργείο Υποδομών και η Αττικό Μετρό θα συνομιλεί με έναν εταίρο για το σύνολο της υπό κατασκευής γραμμή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, το Μνημόνιο Συναντίληψης με τις τράπεζες περιλαμβάνει:
– Την απόκτηση του 80% των μετοχών της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, αφού πρώτα μετατραπούν σε προνομιούχες άνευ ψήφου μετοχές,
– την απόκτηση μετοχών που αντιπροσωπεύουν ποσοστό 4,992% του μετοχικού κεφαλαίου της (μητρικής) ΑΕΓΕΚ, και
– την ανάληψη από την ΑΚΤΩΡ της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στην ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική «για τα υπό εκτέλεση έργα της, με σκοπό την εύρυθμη, έγκαιρη και απρόσκοπτη αποπεράτωσή τους», όπως αναφέρεται.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής εκτιμάται ότι θα γίνει έως το τέλος Μαίου. Ωστόσο, η λύση αφορά μόνο την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική και όχι το σύνολο του ομίλου του κ. Μαρούλη. Έτσι, εκκρεμεί η μοίρα είναι της ΙΟΝΙΟΣ ΑΕ, η οποία «τρέχει» αρκετά μεγάλα δημόσια έργα στην Ελλάδα. Το χαρτοφυλάκιο του ομίλου Μαρούλη έχει μεγάλα -υπό κατασκευή- έργα και συμμετοχές σε κοινοπραξίες, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο αυτοκινητόδρομος Άγιοι Σαράντα – Ελληνικά σύνορα στην Αλβανία, ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Αρδάνιο – Ορμένιο, ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, το τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου, το φράγμα Γαδουρά στη Ρόδο, το 10% του «Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου», το υδροηλεκτρικό έργο του Ιλαρίωνα της ΔΕΗ, τα φράγματα Νεστορίου Καστοριάς και Ασωπού Κορινθίας, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, και ο κάθετος άξονας Θεσσαλονίκης – Σερρών.
Το 2008 ο όμιλος ΑΕΓΕΚ μετέφερε τον κλάδο των κατασκευών στην θυγατρική ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε.
Την ίδια χρονιά η ΑΕΓΕΚ σύνηψε συμφωνία με την ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε., τις πιστώτριες τράπεζες και τον κ. Μαρούλη για την απόκτηση της εταιρίας του ΠΡΟΜΑΧΟΣ Α.Ε., ποσοστού μέχρι του 1/3 των μετοχών της ΑΕΓΕΚ και του 80% των μετοχών της θυγατρικής εταιρίας ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε, που ολοκληρώθηκε το 2009.
Η ΑΕΓΕΚ μεγάλωσε στο διάστημα 2002-2006 όταν συγχωνεύθηκε δια της απορρόφησης με τις εταιρίες ΔΟΜΗΤΩΡ Α.Τ.Ε., ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ Α.Τ.Ε., ΟΔΟΣΗΜΑΝΣΗ Α.ΤΕ.ΒΕ. και ΑΞΩΝ Α.ΤΕ.ΒΕ, και στη συνέχεια με τις κατασκευαστικές ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ και ΜΕΤΩΝ.
Πηγή: www.opinion24gr