Ο Συνήγορος του Πολίτη με αφορμή αναφορές πολιτών για κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών λόγω οφειλών προς το Δημόσιο απευθύνει συστάσεις προς όλους τους ενδιαφερομένους. Σε ένα γενικόλογο, αόριστο και σίγουρα ‘οικείο’ προς τις Δημόσιες Αρχές κείμενο που προβάλλεται ως θεσμική παρέμβαση επαναλαμβάνει τον εαυτό του…Οι ρεαλιστικές εναλλακτικές προτάσεις και οι θεσμικές λύσεις που καλείται να αναζητήσει, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της εγγύτητας με τους πολίτες, στο πρωτοφανές πλαίσιο της οικονομικής κρίσης, όπως τουλάχιστον, αναγιγνώσκεται στο εισαγωγικό σημείωμα της Συνηγόρου του Πολίτη, ελάχιστα αποτυπώνονται στη νέα του παρέμβαση. Οι τράπεζες δεν ερευνούν ως όφειλαν το ακατάσχετο των λογαριασμών, οι Δημόσιες Οικονομικές Εφορίες δεν ενημερώνουν, ως όφειλαν επίσης. Ο Συνήγορος του Πολίτη, παρεμβαίνει, εκ των υστέρων για να ενημερώσει…..και προτείνει την αγαστή συνεργασία Δ.Ο.Υ και τραπεζών…..Επαναλαμβάνει επίσης προς όλους τους ενδιαφερομένους ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η δυσµενής οικονοµική συγκυρία και η επιβίωση του πολίτη και προτείνει την τήρηση του ορίου των 1000 και για ποσά που προέρχονται από µισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήµατα (π.χ. ποσά από µισθώµατα-ενοίκια), όταν τα ποσά αυτά αποτελούν αποδεδειγµένα το µοναδικό εισόδηµα του πολίτη…..Για λόγους που σίγουρα ανάγονται στο δύσκολο και απαιτητικό πλαίσιο που καλείται να λειτουργήσει…ο Συνήγορος του Πολίτη εντέχνως αποφεύγει να τοποθετηθεί με επάρκεια και συγκεκριμένες νομοθετικές και λειτουργικές προτάσεις στο εν λόγω ζήτημα και δημιουργεί εύλογες αμφιβολίες σχετικά με το θεσμικό του ρόλο. Με αφορμή το δελτίο τύπου του ΣτΠ που ακολουθεί, μια νέα συζήτηση ενδεχομένως ανακύψει για τη φύση και το μέλλον αυτής της θεσμικά κατοχυρωμένης από το Σύνταγμα ανεξάρτητης Αρχής, που βρίσκεται εξ ορισμού κοντά στον πολίτη…
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«…Κατασχέσεις Τραπεζικών Λογαριασµών για οφειλές προς το ∆ηµόσιο. Στον Συνήγορο του Πολίτη έχουν υποβληθεί αρκετές αναφορές για κατάσχεση ποσών, τα οποία προέρχονται από µισθούς ή συντάξεις, χωρίς να τηρηθεί από την Τράπεζα ο περιορισµός του ακατάσχετου όπως τίθεται από το νόµο (ν. δ. 356/1974, όπως ισχύει). Σύµφωνα µε το άρθρο 30α του Κώδικα Είσπραξης ∆ηµοσίων Εσόδων (ΚΕ∆Ε), είναι καταρχήν δυνατή η κατάσχεση των τραπεζικών καταθέσεων οφειλετών προς το ∆ηµόσιο. Πρόκειται για την κατάσχεση στα χέρια πιστωτικών ιδρυµάτων-Τραπεζών, που είναι µία ειδική περίπτωση της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων. Ο περιορισµός στον τρόπο κατάσχεσης προβλέπεται στο άρθρο 31 του ΚΕ∆Ε: ∆εν επιτρέπεται η κατάσχεση µισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθηµάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το ποσό αυτών µηνιαίως είναι µικρότερο των χιλίων ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση επί του ενός τετάρτου αυτών, πάντα όµως πρέπει να µένει το ποσό των 1000 ευρώ. Περαιτέρω σύµφωνα µε το άρθρο 30 παρ. 4 του ΚΕ∆Ε, ο αρµόδιος προϊστάµενος της ∆ΟΥ έχει διακριτική ευχέρεια στο µέτρο αναγκαστικής εκτέλεσης που θα επιλέξει αλλά και στο χρηµατικό ποσό που θα κατασχέσει. Η δυνατότητα αυτή πρέπει να γίνεται γνωστή στους φορολογούµενους. Κατά τη διερεύνηση των σχετικών αναφορών συνήθως προκύπτει ότι οι Τράπεζες δεν ερευνούν, ως όφειλαν, αν ο λογαριασµός που τηρεί στην Τράπεζα ο πολίτης είναι λογαριασµός στον οποίο κατατίθεται ο µισθός ή η σύνταξη ή το ασφαλιστικό επίδοµα και κατάσχει το σύνολο του ποσού. Η Αρχή στις περιπτώσεις αυτές παρεµβαίνει και ενηµερώνει την αρµόδια ∆ΟΥ ότι πρόκειται περί λογαριασµού µισθοδοσίας. Στη συνέχεια η ∆ΟΥ παρεµβαίνει στην Τράπεζα η οποία δίνει εντολή για άρση της κατάσχεσης. Ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει στις περιπτώσεις αυτές να υπάρχει µεγαλύτερη συνεργασία και επικοινωνία µεταξύ ∆ΟΥ – Τραπεζών ούτως ώστε να µην παρουσιάζονται παρόµοια φαινόµενα. Το Υπουργείο Οικονοµικών θα πρέπει κάθε φορά που δίδεται εντολή κατάσχεσης να επαναλαµβάνει στις Τράπεζες και να εφιστά την προσοχή περί του ακατάσχετου στους λογαριασµούς µισθοδοσίας, σύνταξης κ.λπ. Τέλος, όπως και σε κάθε πλέον υπόθεση που αφορά την οικονοµική επιβάρυνση του πολίτη, η Αρχή επαναλαµβάνει στις αρµόδιες υπηρεσίες ότι πρέπει να λαµβάνεται πάντα υπόψη η δυσµενής οικονοµική συγκυρία και η επιβίωση του πολίτη. Επίσης, έχει προταθεί από τον Συνήγορο του Πολίτη η τροποποίηση των σχετικών διατάξεων ώστε να τηρείται το όριο των 1000 ευρώ ως ακατάσχετα και σε κάθε άλλο λογαριασµό, όχι µόνο για ποσά που προέρχονται από µισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήµατα (π.χ. ποσά από µισθώµατα-ενοίκια), όταν τα ποσά αυτά αποτελούν αποδεδειγµένα το µοναδικό εισόδηµα του πολίτη……»