Με τετρασέλιδο ενημερωτικό σημείωμα για το τι ισχύει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, απάντησε ο Κωστής Χατζηδάκης στη πρόταση που φέρεται να προωθεί ο Αδωνις Γεωργιάδης για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, ενισχύοντας την αίσθηση ότι ο «πόλεμος του φαρμακείου» δεν θα τελειώσει εύκολα και χωρίς απώλειες για τη κυβερνητική συνοχή.
Στον απόηχο των δηλώσεων του υπουργείου Υγείας ότι την ευθύνη και των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) πρέπει να την έχουν οι φαρμακοποιοί καθώς και των πληροφοριών που αναφέρουν ότι έχει εισηγηθεί τη διατήρηση της αποκλειστικής διάθεσης τους εντός φαρμακείων αλλά χωρίς περιθώριο κέρδους (έτσι να υποχωρήσουν οι τιμές), ο υπουργός Ανάπτυξης σημειώνει ότι στην Ευρώπη τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα διατίθενται και από άλλα σημεία πλην των φαρμακείων.
Συγκεκριμένα, η πώληση σε καταστήματα που εξειδικεύονται στην πώληση φαρμακευτικών προϊόντων χωρίς να είναι φαρμακεία επιτρέπεται σε 11 χώρες της Ευρώπης (μεταξύ των οποίων η Γερμανία, η Φινλανδία, η Ελβετία, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, η Ιρλανδία, η Αγγλία), σε σούπερ μάρκετ σε 12 χώρες (όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Δανία, η Πορτογαλία, η Σουηδία, η Ιρλανδία και η Αγγλία), σε περισσότερα σημεία (παντοπωλεία κτλ.) σε 9 χώρες και από το διαδίκτυο σε 10 χώρες (όπως Δανία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, η απελευθέρωση των τιμών και το άνοιγμα της αγοράς θα έχει πολλαπλά οφέλη:
Σε καθεστώς ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμών και σε συνθήκες ανταγωνισμού, οι επιχειρήσεις εκτιμούν πλέον οι ίδιες την εμπορική τους πολιτική και, απαλλαγμένες από το περιοριστικό καθεστώς, αναμένεται να υιοθετήσουν ανταγωνιστικές τιμές.
Ταυτόχρονα, το άνοιγμα των σημείων διάθεσης δίνει τη δυνατότητα στον Έλληνα καταναλωτή να αγοράσει με μεγαλύτερη ευκολία το προϊόν που επιθυμεί ενώ παράλληλα δημιουργείται εντονότερος ανταγωνισμός από τα νέα σημεία πώλησης που θα πιέσει τις τιμές προς τα κάτω. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το βρεφικό γάλα, όπου μόλις απελευθερώθηκε το κανάλι διανομής, σημειώθηκε πτώση της τιμής του προϊόντος ακόμα και 20%.
Το μη περιοριστικό περιβάλλον δημιουργεί κίνητρα για την είσοδο νέων επιχειρήσεων ή και νέων προϊόντων με συνεπακόλουθα οφέλη τόσο για τη δυνατότητα επιλογής του καταναλωτή όσο και για την αγορά των ΜΗΣΥΦΑ.
Προκειμένου να ενισχύσει, δε, τα επιχειρήματα του, ο υπουργός Ανάπτυξης υποστηρίζει ότι στην Ιταλία στον ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση της αγοράς, οι τιμές των ΜΗΣΥΦΑ μειώθηκαν κατά 6,6%, στη Δανία οι τιμές μειώθηκαν κατά 5%-15% μετά την απελευθέρωση, στο Ηνωμένο Βασίλειο οι διαφορές τιμής ανάμεσα σε εναλλακτικά σημεία πώλησης έφθασαν στο 10%-30%.