Ο νέος μαθηματικός τύπος προβλέπει τη δημιουργία «ατομικών μερίδων» για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ για τον υπολογισμό του καταβαλλόμενου ποσού θα λαμβάνονται υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα του Ταμείου.
Παράλληλα, προκειμένου να μην προκύψουν δραματικές ανατροπές στο εφάπαξ, όπου καταγράφονται ληξιπρόθεσμες οφειλές, αυτές θα «μοιραστούν» σε βάθος 15ετιας.
Στους φορείς πρόνοιας του ιδιωτικού τομέα δεν θα υπάρξουν αλλαγές, ενώ στο Δημόσιο εκτιμάται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πως οι μειώσεις θα κυμαίνονται από 12% έως 14%.
Αν δεν προέκυπτε η αλλαγή, το εφάπαξ στο Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ. Σύμφωνα με το «Εθνος», με τη λύση που θα δοθεί το βοήθημα θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο φέτος στα 25.000 ευρώ στο δημόσιο τομέα, από 29.000 ευρώ που ήταν πέρυσι.
Με την εφαρμογή του «μαθηματικού τύπου» αποφεύγονται «δραματικές και κατακόρυφες προσαρμογές» στα παρεχόμενα εφάπαξ που θα έφταναν, ακόμα και σε ποσοστό 80% και 90%. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, «η προσαρμογή που γίνεται στα νέα εφάπαξ του Δημοσίου είναι η πιο ήπια δυνατή, καθώς για τον υπολογισμό τους «απλώνονται» οι απλήρωτες υποχρεώσεις του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 15ετίας».
Αναλυτικά στην απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση προβλέπονται τα εξής:
1. Δημιουργούνται από 1ης Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας.
Τα ταμεία πρόνοιας λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (άρθρο 1).
2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του βοηθήματος.
Για χρόνο ασφάλισης από 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης.
Για τη συσσώρευση των εισφορών γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής, το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων.
Συγκεκριμένα λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.
Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:
Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότηΗ ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχειΤα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότηταςΗ παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.
3. Η απόσβεση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνει σε ορίζοντα 15ετίας (άρθρο 3).
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατομμυρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα ταμειακά διαθέσιμα στο ταμείο πρόνοιας είναι κοντά στα 350 εκατομμύρια. Επομένως μένει ένα οικονομικό κενό περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα καταμεριστεί τα επόμενα 15 έτη.
Στην απόφαση συγκεκριμένα προβλέπεται πως «από 1η Ιανουαρίου 2014 το ετήσιο ποσό απόσβεσης των οφειλομένων υποχρεώσεων επιβαρύνει τον ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας.
Σε περίπτωση δανείου
Σε περίπτωση κατά την οποία φορέας-τομέας πρόνοιας προκειμένου να καταβάλει εφάπαξ έχει συνάψει δάνειο και δεν το έχει εξοφλήσει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2013 το ετήσιο ποσό που καταβάλλεται από 1η Ιανουαρίου 2014 για την εξυπηρέτηση του δανείου επιβαρύνει τον ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας».
Σημειώνεται πως με τα τακτικά έσοδα κάθε έτους εξοφλούνται πρώτα οι υφιστάμενες οφειλόμενες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους. Οποιοδήποτε έκτακτο ή άλλο έσοδο κάθε τρέχοντος έτους χρησιμοποιείται για να μειώνει απευθείας τις οφειλόμενες υποχρεώσεις που υφίστανται στο τέλος του προηγούμενου έτους.
Εφόσον σε τομέα πρόνοιας υφίσταται διαθέσιμη ρευστότητα κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013, η οποία δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση των οφειλόμενων υποχρεώσεων, αυτή μειώνει απευθείας τις προαναφερθείσες οφειλόμενες υποχρεώσεις και χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση αυτών.
4. Σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται επιστροφή εισφορών τα ποσά καταβάλλονται στον δικαιούχο κατά την έκδοση της πράξης συνταξιοδότησης του φορέα κύριας ασφάλισης.
Για επιστροφή εισφορών χρόνου ασφάλισης έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η παροχή προκύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη γενικότερη νομοθεσία που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά το ύψος του ποσού της παροχής προκύπτει από τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα (αρθρο 4).
AΠΟΧΩΡΗΣΑΝ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2013
Καμία νέα μείωση για 25.427 υπαλλήλους
Χωρίς νέα μείωση θα πάρουν το εφάπαξ 25.427 δημόσιοι υπάλληλοι, που αποχώρησαν από την εργασία τους μέχρι τις 31 Αυγούστου 2013. Για τους συγκεκριμένους ασφαλισμένους το καταβαλλόμενο ποσό θα υπολογιστεί με το «παλαιό» σύστημα χωρίς να υπάρξει νέα περικοπή.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2 της απόφασης του υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, χαρακτηριστικά τονίζεται πως «για ασφαλισμένους που αποχώρησαν από την υπηρεσία ή την εργασία ή το επάγγελμά τους μέχρι 31 Αυγούστου 2013, η εφάπαξ παροχή υπολογίζεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη γενικότερη νομοθεσία».
Οι ημερομηνίες
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι πως λαμβάνεται πλέον υπόψη η ημερομηνία αποχώρησης και όχι η ημερομηνία έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης από το Γενικό Λογιστήριο. Με τον τρόπο αυτόν γλιτώνουν τις περικοπές ακόμα περισσότεροι δικαιούχοι του εφάπαξ, οι οποίοι είχαν καταθέσει τα χαρτιά τους μέχρι το τέλος Αυγούστου, αλλά δεν είχε σταλεί η σχετική πράξη στο Ταμείο Πρόνοιας.
Για τους υπόλοιπους ασφαλισμένους -που βγήκαν στη σύνταξη μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2013- το καταβαλλόμενο εφάπαξ θα υπολογιστεί με ένα «μεικτό» σύστημα. Ειδικότερα σε όσες περιπτώσεις ο χρόνος ασφάλισης έχει διανυθεί πριν και μετά την 1η Ιανουαρίου 2014 στο άρθρο 2 της υπουργικής απόφασης προβλέπεται πως:
Το τμήμα εφάπαξ παροχής που αναλογεί στα έτη ασφάλισης μέχρι το τέλος του 2013 υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη νομοθεσία που ίσχυε μέχρι την ημερομηνία αυτή (δηλαδή με το παλαιό σύστημα).Το διάστημα μετά την 1η Ιανουαρίου 2014 υπολογίζεται με το νέο σύστημα και λαμβάνεται μεταξύ άλλων υπόψη: το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα, τα έτη ασφάλιση, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού του εισφορών κ.ά.Στη συνέχεια το καταβαλλόμενο εφάπαξ θα προκύψει από το άθροισμα αυτών των δύο ποσών, πολλαπλασιαζόμενο με τον εκάστοτε συντελεστή βιωσιμότητας του ταμείου πρόνοιας.
ΑΡΘΡΟ
Kανονικά το εφάπαξ σε 25.000 συνταξιούχους του Δημοσίου
H αγωνία και ανησυχία χιλιάδων συνταξιούχων, κυρίως του Δημοσίου, υπήρξε έντονη και έκδηλη για το αν, πότε και ποιο θα είναι το ύψος του εφάπαξ που θα τους χορηγηθεί.
Στο ΠΑΣΟΚ μας απασχόλησε ιδιαίτερα το πρόβλημα αυτό. Στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας επεξεργαστήκαμε σοβαρές και ρεαλιστικές προτάσεις με έναν κατ’ εξοχήν στόχο: να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα αξιόπιστο σύστημα υπολογισμού των εφάπαξ παροχών για το σύνολο των δικαιούχων. Το σύστημα αυτό για το ΠΑΣΟΚ πρέπει:
Να είναι βιώσιμο, να είναι κατά το δυνατόν δικαιότερο, χωρίς απότομες και ακραίου χαρακτήρα μειώσεις των εφάπαξ παροχών και ταυτόγχρονα να αποτρέπει τη δημιουργία ελλειμμάτων και ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά κυρίως να διασφαλίσει τις παροχές για τις επόμενες γενιές.
Με ειλικρινή διάθεση συνεργασίας, συζητήσαμε επί μακρόν με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και καταλήξαμε στην καλύτερη δυνατή λύση.
Ετσι 25.000 συνταξιούχοι του Δημοσίου θα πάρουν κανονικά το εφάπαξ. Παράλληλα διασφαλίζεται η ήπια προσαρμογή για τους υπόλοιπους και εξασφαλίζεται η χορήγησή του στις επόμενες γενιές.
Θα πρέπει να επισημανθεί για μία ακόμη φορά ότι το θετικό αποτέλεσμα ήρθε ως συνέπεια της στενής και μεθοδικής συνεργασίας μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων και της αποφασιστικής στάσης μας απέναντι στην τρόικα.
«Κερδισμένοι» από αυτήν τη συνεργασία, που αποτελεί μπούσουλα για το σύνολο της δουλειάς μας, είναι οι δικαιούχοι των εφάπαξ παροχών. newsbomb.gr