Στόχος είναι η ενίσχυση της ρευστότητας του δημοσίου. Ωστόσο, αυτή η κίνηση έρχεται την ώρα που η κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει την τρόικα ότι το 2013 πέτυχε υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα, πέραν των εκτιμήσεων, ενώ επίκειται αναδιάρθρωση του δανεισμού που μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει μείωση των επιτοκίων και αποκλιμάκωση του χρόνου αποπληρωμής των ομολόγων. Οι δυο τελευταίες δράσεις, αν τελικά επιλεγούν θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των τόκων που πληρώνει ετησίως το ελληνικό δημόσιο.
Τα repos επί τοις ουσίας είναι συμφωνίες επαναγοράς, ανάμεσα σε έναν δανειστή (φορείς της κυβέρνησης) και ενός οφειλέτη (το κράτος) για να πουλήσουν και στη συνέχεια να επαναγοράσουν ένα χρεόγραφου μικρού κινδύνου, όπως πχ ένα έντοκο γραμμάτιο του Δημοσίου.
Σύμφωνα με την απόφαση:
1ον. Ο ΟΔΔΗΧ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), καθημερινά παρακολουθεί και ενημερώνεται για τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου με προβλέψεις που αφορούν χρονικό ορίζοντα ενός, δύο, τριών ή και περισσότερων μηνών.
2ον. Ύστερα από ενδελεχή έρευνα των ταμειακών διαθεσίμων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης διαπιστώθηκε ότι ποσό πλέον των 3 δισ. ευρώ θα μπορούσε να αξιοποιηθεί άμεσα από το Ελληνικό Δημόσιο για διαχείριση ρευστότητας επ’ αμοιβαίο όφελος. Προς επίτευξη αυτού του στόχου εξετάστηκαν στο σύνολό τους διάφορες τεχνικές λύσεις από τις οποίες προσφορότερη θεωρείται η σύναψη συμφωνιών με τη μορφή repos με αντισυμβαλλόμενους αφενός τον ΟΔΔΗΧ (Ελληνικό Δημόσιο) και αφετέρου φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
3ον. Με κάθε σύμβαση repos ο ΟΔΔΗΧ θα προβεί σε συμφωνία με τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης διά της οποίας οι τελευταίοι θα επενδύουν συγκεκριμένο ποσό για χρονική διάρκεια ολίγων ημερών, εβδομάδων, ή μηνών με ανάλογο επιτόκιο αγοράς. Συγκεκριμένα, θα συνάπτει συμφωνία πώλησης και επαναγοράς (sell – buy back) τίτλων, ίσης αξίας με το ύψος του ποσού που θα επενδυθεί. Οι δεδουλευμένοι τόκοι των τίτλων που θα χρησιμοποιούνται για τη συμφωνία repos θα εισπράττονται από τον αρχικό κάτοχο, ήτοι το Ελληνικό Δημόσιο.
4ον. Οι περιγραφόμενες συμφωνίες repos, ως μέθοδος διαχείρισης ρευστότητας, έχουν τα ακόλουθα, δημοσιονομικά και λοιπά πλεονεκτήματα:
Το κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο είναι πολύ χαμηλό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα επιτόκια αγοράς για προτεινόμενο διάστημα 15 ημερών, κυμαίνονται στα επίπεδα του 1,70%-1,75%.
Δεν επιβαρύνονται ούτε το έλλειμμα ούτε το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι τα αποτελέσματα των εν λόγω συμφωνιών εντάσσονται στο πλαίσιο του ενδοκυβερνητικού χρέους.
Ειδικότερα, οι τόκοι που προκύπτουν από τις εν λόγω συμφωνίες και θα καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο αποτελούν δαπάνη (έλλειμμα) της Γενικής Κυβέρνησης αλλά ταυτόχρονα αποτελούν και ισόποσο έσοδο (πλεόνασμα) των αντισυμβαλλομένων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Σε σχέση με εναλλακτικό δανεισμό μέσω έκδοσης επιπλέον ποσού Εντόκων Γραμματίων Ελληνικού Δημοσίου (ΕΓΕΔ) π.χ. 100 εκατ. ευρώ, τρίμηνης διάρκειας, με επιτόκιο 3,6%, ο οποίος δε θα εντασσόταν στο ενδοκυβερνητικό χρέος, από την σύναψη repos ίσης διάρκειας προκύπτει πραγματικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο ύψους 900.000 ευρώ. Αντίστοιχα για ποσό 3 δισ. ευρώ μέσω repos, το πραγματικό όφελος σε σχέση με τον προαναφερόμενο δανεισμό από την «αγορά» με ΕΓΕΔ θα ανέλθει σε περίπου 27 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για μία κίνηση αξιοποίησης του συγκεκριμένου εργαλείου από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου με στόχο, όταν κρίνεται απαραίτητο, να ενισχύεται η ρευστότητα του Ελληνικού Δημοσίου. newsbomb.gr