Μια ομάδα Ελλήνων δικηγόρων ξεκινούν δικαστικό αγώνα για την επιστροφή των περίφημων μνημείων. Το πρώτο βήμα γίνεται στη Βρετανία, όπου το δικαστήριο εξετάζοντας τα επιχειρήματα των μηνυτών, αποφαίνεται ότι δεν μπορεί να εκδικάσει μια υπόθεση του 19ου αιώνα εν έτει 2014. Στη συνέχεια η ομάδα καταφεύγει στο Δικαστήριο της Χάγης.
Συμπαραγωγή Ελλάδας, Αγγλίας και Γαλλίας, με αναγνωρισμένο διεθνές cast, η ταινία των δύο Αμερικανών σκηνοθετών, ελληνικής καταγωγής, αδερφών Voorhes, ανοίγει το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα, μέσα από μια ερωτική ιστορία και με φόντο την εκρηκτική ατμόσφαιρα της Αθήνας του 2011.
Πρόμαχος: κυριολεκτικά ‘ο πρώτος στην γραμμή της μάχης’ ή πρώτη γραμμή. Ο Πρόμαχος ήταν αυτός που ήταν πρόθυμος να πεθάνει στην πρώτη γραμμή της μάχης για την υπεράσπιση των Αθηναίων πολιτών. π.χ. – Αθηνά Πρόμαχος – Το μεγάλο χάλκινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς που έστεκε φρουρά μεταξύ Προπυλαίων και Ερεχθείου, μπροστά στον Παρθενώνα.
ΣΥΝΟΨΗ
Η ταινία ΠΡΟΜΑΧΟΣ είναι μια ιστορία αγάπης μεταξύ δύο Ελλήνων δικηγόρων που μηνύουν το Βρετανικό μουσείο για την επιστροφή των μαρμάρινων γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Ο Ανδρέας (Παντελής Κοντογιάννης) αναγκάστηκε να αφήσει την πατρίδα του, την Ελλάδα, όταν ήταν παιδί, αλλά τώρα επιστρέφει με την πρόσκληση του διευθυντή του μουσείου της Ακρόπολης (Giancarlo Giannini) για να προχωρήσει την υπόθεση κατά του Βρετανικού μουσείου. Καθώς μαζεύει αποδεικτικά στοιχεία για να αποδείξει ότι πλαστογραφήθηκαν έγγραφα για να επιτρέψουν την πώληση των Μαρμάρων στο Βρετανικό κοινοβούλιο το 1816, η Αθήνα του 2011 βρίσκεται σε οικονομική και κοινωνική κρίση.
Τον Ανδρέα βοηθάει η συνάδελφος και αντικείμενο του πόθου του, Ελένη (Κασσάνδρα Βογιατζή), όταν επιστρέφουν στο Λονδίνο για να ξεκινήσουν τις νομικές διαδικασίες.
Η μαρτυρία του εφόρου του Βρετανικού μουσείου (Michael Byrne) δίνει το έναυσμα για μια σκληρότερη αντιπαράθεση καθώς ο Ανδρέας πιέζει με την υπόθεση κατά του μουσείου. Ο γενικός σύμβουλος για το Βρετανικό μουσείο (Paul Freeman) υπερασπίζεται τον πελάτη του και εκμεταλλεύεται την υπερβολική αυτοπεποίθηση της ελληνικής νομικής ομάδας.
Αποδεικτικά στοιχεία που αφορούν την οικοδομική κατάσταση του Παρθενώνα την χρονική περίοδο της πώλησης των Μαρμάρων παρουσιάζονται από τον επικεφαλής αρχαιολόγο της Ακρόπολης (Γιώργος Χωραφάς), χρησιμοποιώντας τεχνολογία 3D.
Οι δύο δικηγόροι και εραστές έχουν μπροστά τους έναν μακρύ και σκληρό δρόμο μέχρι την επαναφορά των κλεμμένων γλυπτών στην αρχική – και φυσική – τους θέση, δρόμος που τελικά τους αναγκάζει να προσφύγουν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Στο κύριο cast συνεισφέρουν οι παρουσίες των, Γιώργου Βογιατζή, Σπύρου Φωκά καθώς και άλλων Ελλήνων και διεθνών ηθοποιών, σε εξέχοντες δεύτερους ρόλους.
ΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ & ο ΠΡΟΜΑΧΟΣ
Η ταινία γράφτηκε, παράχθηκε και σκηνοθετήθηκε από τους Coerte Voorhees και John Voorhees. Είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους των Ελληνοαμερικάνων σκηνοθετών. Η ιδέα για τον Πρόμαχο είναι αρχικά εμπνευσμένη από την πτυχιακή έρευνα του Coerte πάνω στα αγάλματα από τον Παρθενώνα στο πανεπιστήμιο Georgetown.
O Coerte και ο John συνέγραψαν –από απόσταση- το σενάριο καθώς ο Coerte σπούδαζε για το Masters του Καλών Τεχνών στην παραγωγή ταινίας στο πανεπιστήμιο της νότιας Καλιφόρνια School of Cinematic Arts και ο John τελείωνε το ΜΒΑ του στο Stanford.
Ο Coerte και ο John δημιούργησαν τον ΠΡΟΜΑΧΟ γιατί τους ενδιέφερε να εξερευνήσουν βαθύτερα τα νοήματα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ο ίδιος ο Παρθενώνας είναι μια κινηματογραφική σύνθεση η οποία, μέσω της γλυπτικής, διηγείται την ιστορία της γέννησης της Αθηνάς και τον αγώνα της για να εδραιωθεί η δημοκρατία στις ζωές των Αθηναίων πολιτών.
Έχοντας ζήσει στην Αθήνα, ο John και ο Coerte ήθελαν να συσχετίσουν τον αρχαίο μύθο με την σύγχρονη εποχή και να δείξουν ότι τα Μάρμαρα είναι ακόμα σημαντικά για τους Έλληνες σήμερα.
Είναι επίσης, η ιστορία της αγάπης μεταξύ ενός άνδρα και της πατρίδας του, όπως ένας άνδρας μπορεί να αγαπήσει μια γυναίκα. Οι Αθηναίοι διάλεξαν την θεά Αθηνά για να τους αντιπροσωπεύει, έτσι ώστε να την “ερωτευτούν”, όπως τόσο εύστοχα είχε δηλώσει ο Περικλής. Αυτή η αγάπη και αφοσίωση είναι η καρδιά του ΠΡΟΜΑΧΟΥ.
Οι σκηνοθέτες υποστηρίζουν την επιστροφή και επανένταξη των γλυπτών στην αρχική τους θέση γιατί αυτό θα οδηγήσει σε μια πιο ολοκληρωμένη οπτική και εκτίμηση του Παρθενώνα.
Το νομικό επιχείρημα για την επιστροφή προτείνεται λόγω του πλούσιου παρασκηνιακού παρελθόντος που συνοδεύει τη συνδιαλλαγή απόκτησης των Μαρμάρων. Βασικό στοιχείο αυτού του επιχειρήματος είναι η ανακάλυψη ότι ένα όνομα αλλάχθηκε σε ένα από τα έγγραφα που επέτρεψαν την πώληση των μαρμάρινων γλυπτών.
Οι σκηνοθέτες ελπίζουν πως, ακόμα και το ελάχιστο που μπορεί να συμβεί μετά τη θέαση της ταινίας, είναι το ότι περισσότεροι άνθρωποι της διεθνούς κοινότητας θα κατανοήσουν την ιστορία των Μαρμάρων του Παρθενώνα και το ιερό τους νόημα θα μεταδοθεί σε μια νέα γενιά.
Πηγη: myfilm.gr