Η ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΟΜΗΣΕΙ ΕΝΑ ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΕΝΤΟΚΩΝ ΠΟΥ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΣΥΡΙΖΑ
Με μία συνολική απάντηση ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να καταρρίψει ένα προς ένα τα σημεία των εξαγγελιών του πρωθυπουργού για φοροελαφρύνσεις στο πλαίσιο του οικονομικού προγράμματος της ΝΔ.
Η Κουμουνδούρου κάνει λόγο για «προσπάθεια νέας εξαπάτησης των πολιτών, όπως με τα Ζάππεια 1 και 2, και με τα 18 σημεία επαναδιαπραγμάτευσης προεκλογικά το 2012».
Το πλήρες κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ για το οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ έχει ως εξής:
Α) Ο κ. Σαμαράς μιλάει για βιώσιμο δημόσιο χρέος και υπονομεύει έτσι τη διαπραγματευτική θέση της χώρας.
1. Ο ισχυρισμός του κ. Σαμαρά ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο βρίσκεται σε απόλυτη αντίθεση με τις εκτιμήσεις της πλειονότητας των διεθνών επιστημονικών ιδρυμάτων και των διακεκριμένων οικονομολόγων. Παράλληλα υπονομεύει την εξαγγελία του για διαπραγμάτευση. Άλλωστε όποια διαπραγμάτευση ήταν να κάνει η κυβέρνηση Σαμαρά την έκανε και το αποτέλεσμα είναι οι δεσμεύσεις που αποτυπώνονται στο e-mail Χαρδούβελη προς την τρόικα.
2. Η μόνη δυνατότητα να καταστεί το ελληνικό δημόσιο χρέος βιώσιμο, δηλαδή να μπορεί να εξυπηρετηθεί, και να μην αποτελεί τον κύριο ανασταλτικό παράγοντα κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας, είναι η μεγάλη περικοπή του, μορατόριουμ και ρήτρα ανάπτυξης για την εξυπηρέτηση του υπολοίπου. Σε αυτό σήμερα συμφωνούν με τον ΣΥΡΙΖΑ τα περισσότερα διεθνή οικονομικά ινστιτούτα και η πλειονότητα των διαπρεπών οικονομολόγων.
Β) Το αναπτυξιακό υπόδειγμα του κ. Σαμαρά είναι χώρες όπως η Βουλγαρία και η Αλβανία!
3. Ο κ. Σαμαράς υποσχέθηκε ανάπτυξη 30% μέχρι το 2021, δηλαδή σε 6 χρόνια, χωρίς όμως να αμφισβητήσει την πολιτική της λιτότητας που την τελευταία 5-ετία οδήγησε σε μείωση του ΑΕΠ κατά 25%. Πράγματι, η μνημονιακή δέσμευση για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4% έως 4,5% του ΑΕΠ ετησίως, ώστε να εξυπηρετείται το υπέρογκο δημόσιο χρέος, συνεπάγεται τόσο δραστικές περικοπές σε θέσεις εργασίας, κοινωνικές δαπάνες και δημόσιες επενδύσεις που ακυρώνει κάθε αναπτυξιακή προοπτική. Επομένως, η υπόσχεση για 770.000 νέες θέσεις εργασίας – που είναι επανάληψη υπόσχεσης που είχε δοθεί πριν από ενάμιση χρόνο – είναι κενή περιεχομένου.
4. Ο κ. Σαμαράς υποσχέθηκε προσέλκυση επενδύσεων. Ανέφερε ως παράδειγμα ιδιωτικοποιήσεις της δημόσιας περιουσίας. Αυτές όμως δεν είναι παραγωγικές επενδύσεις αφού δεν οδηγούν σε επέκταση του παραγωγικού δυναμικού.
5. Ο κ. Σαμαράς μίλησε για προσέλκυση επενδύσεων με μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων και ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων. Αυτό σημαίνει χαμηλούς μισθούς και χαμηλή εξειδίκευση, προκειμένου να ανταγωνιστεί η ελληνική οικονομία οικονομίες σαν της Βουλγαρίας και της Αλβανίας. Τις «γειτονικές χώρες» που ανέφερε ο κ. Σαμαράς. Τέτοιες χώρες είναι το υπόδειγμα ανάπτυξης για τον κ. Σαμαρά;
6.«Ανταγωνιστικότητα παντού!» υποσχέθηκε ο κ. Σαμαράς ως μοχλό της ανάπτυξης. Η ανταγωνιστικότητα μετριέται με την αύξηση των εξαγωγών και την προσέλκυση άμεσων παραγωγικών επενδύσεων. Ούτε το ένα έγινε ούτε το άλλο. Επίσης, η ανταγωνιστικότητα απαιτεί καθαρούς κανόνες για τις επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, αντίθετα, με σωρεία χαριστικών ρυθμίσεων για διαπλεκόμενους επιχειρηματίες, παγιώνει μονοπωλιακές καταστάσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και εμποδίζουν τις άμεσες επενδύσεις.
Γ) Όταν ο κ. Σαμαράς μιλάει για «φοροελαφρύνσεις» οι πολίτες πρέπει να ψάχνουν τις τσέπες τους.
6. Η υπόσχεση φοροελαφρύνσεων έρχεται σε αντίθεση με τη μνημονιακή δέσμευση του κ. Σαμαρά για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Γι’ αυτό και ο προϋπολογισμός του 2015 προβλέπει αύξηση φορολογικών εσόδων κατά 1,5 δις ευρώ, με διατήρηση του ΕΝΦΙΑ, του φόρου στα καύσιμα και του 70% της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που θα έληγε το 2014. Επιπλέον, οι δεσμεύσεις που περιέχει το e-Mail Σαμαρά-Χαρδούβελη προς την τρόικα προβλέπουν νέα φορολογικά μέτρα όπως τον διπλασιασμό του ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία. Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι ο κ. Σαμαράς επιχείρησε μία ακόμη φορά μετά τα Ζάππεια και τα 18 σημεία αναδιαπραγμάτευσης να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό.
7. Η υπενθύμιση από τον κ. Σαμαρά ότι ο ανώτατος συντελεστής φορολογίας εισοδήματος μειώθηκε από το 45% στο 42% αποκρύπτει ότι αυξήθηκε η φορολογική επιβάρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων. Ο κατώτατος συντελεστής αυξήθηκε από 10% σε 22%! Καταργήθηκε πλήρως το αφορολόγητο όριο για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες! Μπήκε ΕΜΦΙΑ ακόμη και στα χωράφι και τα μαντριά! Δηλαδή, όταν ο κ. Σαμαράς μιλάει για «φοροελαφρύνσεις» οι πολίτες χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων χρειάζεται να ψάχνουν τις τσέπες τους.
Δ) Συντάξεις – επιδόματα – μισθοί. Ο κ. Σαμαράς «ξέχασε» τις δεσμεύσεις του προς την τρόικα.
8. Ο ισχυρισμός του κ. Σαμαρά ότι δεν θα γίνει καμία άλλη περικοπή συντάξεων έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του στο mail Χαρδούβελη. Εκεί, έχει δεσμευτεί για μείωση των συντάξεων έμμεσων δικαιούχων τρία χρόνια μετά τον θάνατο του συνταξιούχου, μείωση βασικών επιδομάτων και αύξηση ενσήμων για τους γεννηθέντες μετά το 1975, περικοπή του ΕΚΑΣ με αυστηρότερα κριτήρια χορήγησης και αντικατάσταση του από το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, κατάργηση των ειδικών ορίων συνταξιοδότησης, αύξηση του αριθμού των ετών για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Σε κάθε περίπτωση είναι ντροπή μετά από τόσα χρόνια τεράστιων περικοπών στις συντάξεις η κυβέρνηση να δεσμεύεται σε πάγωμα τους μέχρι και το 2017.
9. Ο κ. Σαμαράς «ξέχασε» ότι έχει δεσμευτεί στην τρόικα για εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, του συντελεστή βιωσιμότητας, του νέου μαθηματικού τύπου στις επικουρικές και στα εφάπαξ. Όλα αυτά συνεπάγονται νέες περικοπές.
10. Στο mail Χαρδούβελη περιλαμβάνεται και δέσμευση για την εφαρμογή του νέου μισθολογίου και την μείωση του μισθού των νεοεισερχόμενων στο Δημόσιο.
Ε) Το όνειρο το κ. Σαμαρά είναι εργασιακές σχέσεις γαλέρας.
11. Ο κ. Σαμαράς θεωρεί τα συνδικαλιστικά δικαιώματα ασυδοσία για αυτό θέλει να επιβάλει το εργοδοτικό λοκ άουτ, την απελευθέρωση των απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα, τη συνέχιση των απολύσεων στον δημόσιο τομέα και την περιστολή του δικαιώματος της απεργίας.
12. Ο κ. Σαμαράς λοιδορεί τον συνδικαλισμό και τους συνδικαλιστές, για να διευκολυνθεί η περιστολή των συνδικαλιστικών ελευθεριών. Η αλήθεια είναι ότι τα δύο πρώην μεγάλα κόμματα, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, δημιούργησαν και εξέθρεψαν τον κυβερνητικό συνδικαλισμό, που σε διαπλοκή με τις κομματικές τους ηγεσίες, συκοφάντησε και υπονόμευσε να συνδικαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων και εξουδετέρωσε μεγάλες ομοσπονδίες και τη ΓΣΕΕ.
ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ ΤΟ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΕΝΤΟΚΩΝ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΟΜΟΛΟΓΩΝ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΑΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ
Η δέσμευση του Αλέξη Τσίπρα ότι σε περίπτωση που εκλεγεί ο ΣΥΡΙΖΑ θα πληρωθούν κανονικά τα ομόλογα που λήγουν τον Μάρτιο προκάλεσε την αντίδραση του υπουργείου Οικονομικών που θέλησε μέσω ανακοίνωσης να διευκρινίσει γιατί κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό.
Ο κ. Τσίπρας σε συνέντευξή του τόνισε ότι ακόμα και αν η διαπραγμάτευση με τους δανειστές είναι σε εξέλιξη, σκοπεύει να τα πληρώσει κανονικά μέσω της έκδοσης εντόκων γραμματίων.
Από την πλευρά του το ΥΠΟΙΚ υπογραμμίζει ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό για δύο λόγους: Πρώτον ότι το ελληνικό Δημόσιο σε συνεννόηση με τους δανειστές του είχε τη δυνατότητα έκδοσης εντόκων γραμματίων συνολικού ποσού το πολύ έως 15 δισ. ευρώ, ποσό που έχει ήδη καλυφθεί πλήρως από το Δεκέμβριο. Και δεύτερον ότι θα πρέπει να βρεθούν ενδιαφερόμενοι για να αγοράσουν τα έντοκα γραμμάτια.
Τι αναφέρει αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών σε σχέση με την τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα:
«Ως γνωστόν, οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου γίνονται ιδιαίτερα επιτακτικές το Μάρτιο. Και πράγματι, το ελληνικό Δημόσιο θα μπορούσε τότε να προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει τα ίδια εργαλεία δανεισμού με το παρελθόν, συγκεκριμένα την έκδοση εντόκων γραμματίων. Υπάρχουν, όμως δύο σημαντικοί περιορισμοί στη χρήση των εντόκων γραμματίων, που αν δεν τους υπερβεί η τότε κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με έλλειψη χρημάτων και ανήμπορη να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στους πολίτες, όπως πληρωμές στους προμηθευτές, κλπ. Η έκδοση εντόκων γραμματίων δεν θα είναι απλή διαδικασία ρουτίνας.
Πρώτον, το ελληνικό Δημόσιο σε συνεννόηση με τους δανειστές του, έχει τη δυνατότητα έκδοσης εντόκων γραμματίων συνολικού ποσού το πολύ έως €15 δις. Το ποσό αυτό έχει ήδη καλυφθεί πλήρως από το Δεκέμβριο. Κατά συνέπεια, η έκδοση περαιτέρω εντόκων για τις χρηματοδοτικές ανάγκες του πρώτου τριμήνου δεν αποτελεί πράξη ρουτίνας. Απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εταίρων και δανειστών για την υπέρβαση της συμφωνίας του ανώτατου ορίου των €15 δις. Απαιτείται λοιπόν ένα πρώτο αναγκαίο βήμα συνεννόησης με την πλευρά των δανειστών.
Δεύτερον, θα πρέπει να υπάρξουν ενδιαφερόμενοι δανειστές του ελληνικού Δημοσίου που θα επιθυμούν να αγοράσουν τα νέα έντοκα γραμμάτια. Ήδη σήμερα, μέσα στο κλίμα της αβεβαιότητας που επικρατεί, κανείς θεσμικός επενδυτής – ιδιαίτερα του εξωτερικού – δεν αγοράζει έντοκα γραμμάτια του ελληνικού Δημοσίου, εκτός από τις ελληνικές τράπεζες.
Επομένως, θα πρέπει μετά τις εκλογές οι ελληνικές τράπεζες να διαθέτουν την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να μπορούν να αγοράσουν έντοκα γραμμάτια. Αυτός είναι ο δεύτερος σημαντικός περιορισμός στον δανεισμό του Δημοσίου, με δεδομένη την επίσημη αναγγελία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από την προηγούμενη εβδομάδα ότι θα διακόψει τη ρευστότητα, που παρέχει προς τις ελληνικές τράπεζες, αν η χώρα δεν βρίσκεται σε Πρόγραμμα, αν δηλαδή η τότε κυβέρνηση προχωρήσει σε μονομερή καταγγελία των προηγούμενων δεσμεύσεων της χώρας.
Οι τράπεζες θα δυσκολεύονται να έχουν την απαραίτητη ρευστότητα, άρα και να αγοράσουν έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου, αν η χώρα δεν έχει κλείσει την αξιολόγηση του υπάρχοντος Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής ή δεν έχει πάρει παράταση για να την κλείσει αργότερα, πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας στις 28 Φεβρουαρίου.
Το δεύτερο σημαντικό βήμα συνεννόησης λοιπόν με την πλευρά των δανειστών είναι η αίτηση για παράταση και η προσπάθεια κλεισίματος της αξιολόγησης το νωρίτερο δυνατό. Διότι όσο αυτό καθυστερεί, οι ταμειακές ανάγκες του κράτους θα αυξάνονται και οι ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις απέναντι στους πολίτες θα μεγαλώνουν, εντείνοντας την ανησυχία τους και ανατρέποντας τη σταθερότητα και ανάκαμψη των τελευταίων μηνών στην οικονομία».