Ο πρώην υπουργός και στενός συνεργάτης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Λεωνίδας Γρηγοράκος, μόλις χθες αποκάλυψε πως “η κυβέρνηση Σαμαρά δεν είχε την πολιτική βούληση να αντιμετωπίσει τη μεγάλη φοροδιαφυγή”, γι΄ αυτό και- όπως εξήγησε- δεν έγιναν σπουδαία πράγματα με τις λίστες Λανγκάρντ, Λιχτενστάϊν και τα εμβάσματα προς το εξωτερικό.
Λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις Γρηγοράκου ξέσπασε το σκάνδαλο Χαρδούβελη.
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών, ως σύμβουλος του πρώην πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου, επιχείρησε να “κοροϊδέψει” τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της Τράπεζας της Ελλάδος και μεταξύ των εκλογών του Μαϊου και του Ιουνίου του 2012 έκανε 56 (!) μεταφορές ποσών κάτω των 10.000 $ προς τράπεζες του εξωτερικού.
Γιατί κάτω από 10.000$ ; Διότι αυτό είναι το όριο που ενεργοποιεί τον συναγερμό στην ΤτΕ.
Η εισαγγελική έρευνα και η αρμόδια επιτροπή πόθεν έσχες της Βουλής θα πιστοποιήσουν εάν τα χρήματα (συνολικά αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ) έχουν φορολογηθεί και εάν έχουν δηλωθεί. Το “νόμιμο” μικρή αξία έχει, αφού υπάρχουν μηχανισμοί για να καλυφθεί κανείς. Το ηθικό, όμως, δεν συζητείται.
Ο κ. Χαρδούβελης διέπραξε μία αδιαμφισβήτητη ανηθικότητα. Αν και την επίμαχη περίοδο συναινούσε -ίσως πρωταγωνιστούσε- στον ηθικό εκβιασμό των Ελλήνων με την απειλή της χρεοκοπίας και του bank run για να στηρίξουν μνημονιακές πολιτικές και μνημονιακά κόμματα, ο ίδιος “φυγάδευε” τις καταθέσεις του στο εξωτερικό προκαλώντας, εν γνώση του, ζημία στην εθνική οικονομία.
Δύο χρόνια μετά, μάλιστα, είχε το θράσος να κουνά το δάχτυλο στους Έλληνες φορολογούμενους, ως υπουργός Οικονομικών.
Όμως, όλα αυτά, δείχνουν πως οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν έκαναν το παραμικρό για τη φοροδιαφυγή διότι, απλούστατα, δεν ήθελαν να θίξουν “ημετέρους”. Πολιτικούς, επιχειρηματίες, μιντιάρχες…
Πολλοί ξεχνούν -ή θυμούνται…επιλεκτικά-, όμως, πριν ένα χρόνο, ο τότε διοικητής της ΤτΕ είχε αποκαλύψει, απαντώντας στην σκληρή κριτική του προέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Πάνου Καμμένου, ότι η ΤτΕ αρνήθηκε να δώσει στοιχεία για όσους έβγαλαν χρήματα στο εξωτερικό (για 20 δισ. ευρώ είχε κάνει λόγο ο προϊστάμενος του ΣΔΟΕ), πως «τα στοιχεία ζητήθηκαν από το ΣΔΟΕ, οι τράπεζες τα έστειλαν, ήταν στις αποθήκες του ΣΔΟΕ και κάθονταν εκεί προς αξιοποίηση».
Ο κ. Προβόπουλος υποστηρίζει πως τα στοιχεία δόθηκαν στο ΣΔΟΕ αλλά, όπως αποκαλύπτει ο υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά κ. Γρηγοράκος, “η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε καμία βούληση να αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή”.
Τα πράγματα δεν είναι τόσο σοβαρά όσο φαίνονται. Είναι ακόμα σοβαρότερα.
Αρκεί κανείς να ανασύρει από τη μνήμη του ορισμένα περιστατικά, όπως, για παράδειγμα, το σημείωμα που είχε παραδώσει ο πρώην πρωθυπουργός κ. Λουκάς Παπαδήμος στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια στα τέλη Μαϊου του 2012.
Υπενθυμίζουμε πως ο κ. Χαρδούβελης ήταν τότε σύμβουλος του κ. Παπαδήμου και κατά τον…ελεύθερο χρόνο του έστελνε καθημερινά εμβάσματα στο εξωτερικό.
Τι αναφέρει εκείνο το σημείωμα -που ήταν προφανώς σε γνώση (και) του κ. Χαρδούβελη:
«Α. Διαθέσιμα ελληνικού δημοσίου
1. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (8/5/2012) η κεντρική πρόβλεψη για την εξέλιξη των εισροών (φορολογικά έσοδα και δανεισμός) και εκροών (δαπάνες και εξυπηρέτηση δημόσιου χρέους) οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου θα μειώνονται σταδιακά από περίπου 3,8 δισ. ευρώ στις 11/5, σε περίπου 700 εκατ. ευρώ στις 18/6 και από τις 20/6 θα διαμορφωθούν σε αρνητικό επίπεδο της τάξης του 1 δις. ευρώ. Η προβλεπόμενη ανεπάρκεια διαθεσίμων στο τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου θα μπορούσε προσωρινά να καλυφθεί με την άντληση κεφαλαίων από το απόθεμα του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ύψους περίπου 3 δις. ευρώ.
2. Η κεντρική όμως πρόβλεψη έχει ήδη τροποποιηθεί προς το δυσμενέστερο διότι στις 10/5 ο δανεισμός από την Ε.Ε. ήταν 4,2 δις. ευρώ έναντι του αρχικά αναμενόμενου ποσού των 5,3 δις. ευρώ. Επιπλέον, η πραγματική εξέλιξη στα φορολογικά έσοδα αποδεικνύεται χαμηλότερη της προβλεπόμενης, ενώ η αύξηση των δαπανών μεγαλύτερη από τις προβλέψεις του κεντρικού σεναρίου. Επομένως, εκτιμάται ότι το ελληνικό δημόσιο θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες στην κάλυψη των συνολικών δαπανών του από τα μέσα Ιουνίου.
3. Η οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα και μια νέα προεκλογική περίοδος θα επηρεάσουν αρνητικά την εξέλιξη των εσόδων, ενώ και η συγκράτηση των δαπανών καθίσταται δυσκολότερη. Κατά συνέπεια, το ταμειακό πρόβλημα του δημοσίου μπορεί να εμφανιστεί από τις αρχές Ιουνίου. Οι εξελίξεις αυτές θα δυσχεραίνουν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων στους επόμενους μήνες.
4. Από τα τέλη Ιουνίου και μετά, η δυνατότητα να χρηματοδοτήσει τις υποχρεώσεις του εξαρτάται πλήρως από την έγκριση της καταβολής των επόμενων δόσεων των δανείων από το EFSF και το ΔΝΤ. Η έγκριση αυτή θα στηρίζεται στην αξιολόγηση από την τρόικα της εφαρμογής του οικονομικού προγράμματος.
Β. Τραπεζικές καταθέσεις και ρευστότητα της οικονομίας
5. Όπως είναι γνωστό, η ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος έχει συρρικνωθεί δραματικά τα τελευταία δύο χρόνια λόγω του αποκλεισμού των ελληνικών τραπεζών από τις διεθνείς αγορές και της μεγάλης εκροής καταθέσεων. Συγκεκριμένα από το τέλος του 2009 έως τον Μάρτιο του 2012, οι καταθέσεις μειώθηκαν κατά 73,5 δις. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό από τον συνεχιζόμενο αποκλεισμό τους από τις αγορές έχει ως αποτέλεσμα οι ελληνικές τράπεζες να στηρίζονται χρηματοδοτικά από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και γενικότερα από το ευρωσύστημα. Το σύνολο αυτών των δανείων ανέρχεται σε 122 δις. ευρώ.
6. Από τις αρχές Μαΐου παρατηρείται πάλι μείωση καταθέσεων. Από την 1/5 έως τις 9/5 η μείωση αυτή ήταν περίπου 2 δις. ευρώ. Αν συνεχιστεί η εκροή καταθέσεων με τον ίδιο ρυθμό λόγων της οικονομικής αβεβαιότητας και της ανησυχίας για πιθανή έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη εκτιμάται ότι σε τρεις έως τέσσερις εβδομάδες οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν εξαντλήσει τα όρια δανεισμού από το ευρωσύστημα.
7. Η εντεινόμενη αρνητική αξιολόγηση της Ελλάδας και η αμφισβήτηση της ικανότητας της χώρας να παραμείνει στο ευρώ από τα ΜΜΕ, οικονομικούς αναλυτές,διεθνείς τράπεζες, σε συνδυασμό με κάποιο απρόσμενο γεγονός που μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς το οικονομικό κλίμα και τις προσδοκίες των πολιτών ενέχουν τον κίνδυνο απότομης επιτάχυνσης της απόσυρσης καταθέσεων. Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει καταλυτικές επιπτώσεις στη ρευστότητα των τραπεζών, στη χρηματοδότηση της οικονομίας και συνεπώς στην οικονομική δραστηριότητα.
8. Συμπερασματικά, οι ανωτέρω εκτιμήσεις επιτείνουν την ανάγκη δημιουργίας συνθηκών σταθερότητας και εμπιστοσύνης».
Το παραπάνω σημείωμα είναι αποκαλυπτικό:
– Ο κ. Παπαδήμος έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την εκροή καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες, την ώρα που ο σύμβουλος του έστελνε εμβάσματα στο εξωτερικό!
Για όλους τους παραπάνω λόγους είναι αυτονόητο πως το “σκάνδαλο Χαρδούβελη”, ηθικό ή κάτι ακόμα περισσότερο θα φανεί σύντομα, συνιστά μία από τις βασικές αιτίες για την αβελτηρία των προηγούμενων κυβερνήσεων σε θέματα φοροδιαφυγής και φυγής καταθέσεων. Απλά πράγματα. Και οι ευθύνες δεν ανήκουν μόνο στον κ. Χαρδούβελη…