Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης, μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Κοτζιά, αναχωρούν σήμερα για το Πεκίνο, όπου θα παραμείνουν μέχρι και την Παρασκευή.
Η επίσκεψη των κ.κ. Δραγασάκη και Κοτζιά είχε ζητηθεί από την Ελλάδα από τις αρχές Φεβρουαρίου και είναι ιδιαίτερης σημασίας καθώς επί τάπητος θα πέσουν οι αποφάσεις για την υλοποίηση των συνεργασιών που έχουν δεσμευτεί να προχωρήσουν οι δύο χώρες.
Όπως έχει γίνει γνωστό, ο Γιάννης Δραγασάκης και ο Νίκος Κοτζιάς θα συναντηθούν με τους ομολόγους τους και άλλους Κινέζους αξιωματούχους, δεν θα έχουν όμως συνάντηση με τον πρωθυπουργό, Λι Κεκιάνγκ.
Από την πλευρά του, ο κ. Δραγασάκης φέρεται να έχει στις αποσκευές του την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να αποκρατικοποιηθεί ο ΟΛΠ, σε μια προσπάθεια να καταλαγιάσεις τις ανησυχίες των Κινέζων μετά τις πρώτες δηλώσεις στα τέλη Ιανουαρίου Ελλήνων υπουργών πως ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί.
Πάντως, η κυβέρνηση βρίσκεται προς το παρόν στο στάδιο της αναζήτησης του μοντέλου για το πώς θα πραγματοποιηθεί η αποκρατικοποίηση. Όπως αναφέρουν πληροφορίες, κατά πάσα πιθανότητα, θα ευθυγραμμίζεται με το σκεπτικό «μοντέλο ΟΤΕ στις ιδιωτικοποιήσεις», δηλαδή παραχωρούμε μειοψηφικά πακέτα μετοχών συν το μάνατζμεντ, κρατάμε όμως την πλειοψηφία.
Πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι η πώληση ενός μειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ αντί για το 67%, μέσω ενός κοινοπρακτικού σχήματος που θα δημιουργηθεί μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη, με παραχώρηση φυσικά και του μάνατζμεντ. Ενα δεύτερο σενάριο μιλά για παραχώρηση μόνο επιμέρους λιμενικών δραστηριοτήτων, και όχι του συνόλου, όπως συνέβη με τις εγκαταστάσεις της Cosco στο Ικόνιο.
Όμως με δεδομένη την απαίτηση της κρατικής Cosco να επενδύσει στον Πειραιά και το Θριάσιο μόνο μέσω διαγωνισμού για την πλειοψηφία και το management στην περίπτωση του ΟΛΠ και παραχώρηση του Θριάσιου στα πλαίσια του σχετικού διαγωνισμού της ΓΑΙΟΣΕ, είναι απίθανο να υπάρξει κάτι το χειροπιαστό για αυτά τα δυο μέτωπα σε αυτό το ταξίδι.
Το ζήτημα κατά πληροφορίες το χειρίζεται ο ίδιος ο πρωθυπουργός και έτσι περισσότερη πρόοδος αναμένεται μέχρι την επίσκεψη Τσίπρα στο Πεκίνο αργότερα την Άνοιξη. Η επίσκεψη Δραγασάκη και Κοτζιά άλλωστε ήδη προσδιορίζεται από κυβερνητικές πηγές ως έχουσα χαρακτήρα προετοιμασίας της επίσκεψης που θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός.
Η Κίνα αποτελεί μια τεράστια δυνητική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα, ενώ δεδομένο είναι το ενδιαφέρον της για επενδύσεις στην Ελλάδα, ειδικά στον τομέα των υποδομών, αφού η χώρα μας βρίσκεται σε κομβικό σημείο του δρόμου των κινεζικών εξαγωγών προς την Ευρώπη.
Αντεπίθεση των Βρυξελλών
Σε ανατροπή της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά οδηγεί η εντολή της Κομισιόν προς την Ελλάδα για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων από τους Κινέζους της ΣΕΠ και της Cosco.
Η απόφαση, η οποία δημοσιοποιήθηκε λίγες ώρες πριν από την συνάντηση του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα και με τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και από το ταξίδι του αντιπρόεδρου της κυβέρνησης κ. Γιάννη Δραγασάκη στο Πεκίνο, έρχεται να ανατρέψει το επιχειρηματικό σχέδιο του παραχωρησιούχου, καθώς η Κομισιόν ζητεί την κατάργηση σημαντικών όρων της σύμβασης παραχώρησης για πάντα.
Έτσι, καθώς οι αποφάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού είναι δεσμευτικές, η Ελλάδα καλείται να ξαναγράψει τη σύμβαση παραχώρησης, με βάση τις παρατηρήσεις της Κομισιόν, να διαπραγματευτεί και να δώσει τα χέρια με τους Κινέζους και να περάσει προς έγκριση διαδοχικά το σχέδιο της σύμβασης από τις Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Ελεγκτικό Συνέδριο και το Κοινοβούλιο, προς επικύρωση με νόμο.
«Η Επιτροπή θα ορίσει τη μεθοδολογία για την ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων, αλλά έγκειται στις ελληνικές αρχές να ορίσουν το ακριβές ποσόν της ανάκτησης, μιας και μόνο αυτές έχουν πρόσβαση σε όλη τη σχετική πληροφορία» αναφέρει στο «Βήμα» ο εκπρόσωπος της Κομισιόν για θέματα Ανταγωνισμού κ. Ρικάρντο Καρντόζο.
Η απόφαση της Κομισιόν συνδέεται με τη σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε με νόμο το 2009 επί ΝΔ και όχι με την πρόσφατη τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης.