Μεγάλα έργα που έχουν μείνει στα χαρτιά, άλλα που είναι μισοτελειωμένα και άλλα που έχουν μπλεχτεί στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Αυτά διαπίστωσαν οι ξένοι ευρωβουλευτές που έκαναν επιτόπια έρευνα, κατά την παρουσία τους στην Ελλάδα.
Γι’ αυτό και η σύσταση που έκαναν προς την ελληνική κυβέρνηση ήταν κάτι παραπάνω από αυστηρή: ζήτησαν να επιλύσει άμεσα τα νομοθετικά ζητήματα που έχουν προκύψει. Η επικεφαλής των ευρωβουλευτών, Ίνγκεμποργκ Γκράσλε, επισήμανε προ ολίγων ημερών ότι τα επτά έργα που επιθεώρησαν, έδειξαν το πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα με τα μεγάλα έργα.
Όπως αναφέρει το Capital.gr, πρόκειται για το μετρό Θεσσαλονίκης, την αποκατάσταση της λίμνης Κάρλα, το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα του αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδας (E65), την νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, το σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αττική, το Κτηματολόγιο και το ελληνικό εθνικό μητρώο.
Η κ. Γκράσλε επισήμανε: «Απευθύνουμε έκκληση στην ελληνική κυβέρνηση να συμβάλλει στην ολοκλήρωση των έργων αυτών που χρηματοδοτούνται με ευρωπαϊκά κονδύλια. Η Ελλάδα θα παρουσιάζει άλλη εικόνα όταν ολοκληρωθούν τα έργα αυτά. Έως το τέλος της χρονιάς, θα ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση. Και γι’αυτό θα πρέπει να αναζητήσει η Ελλάδα άλλου είδους χρηματοδότηση».
Πάντως, η Γερμανίδα Ευρωβουλευτής-μέλος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ελέγχου Προϋπολογισμού, Ίνγκεμποργκ Γκράσλε, έκανε ακόμη λόγο για «πρόβλημα εμπιστοσύνης», ενώ σημείωσε ότι ένα από τα προαπαιτούμενα προκειμένου να αναζητηθεί κάποιου είδους λύση για την απεμπλοκή των προβληματικών έργων είναι να υπάρξει από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης πολιτική απόφαση- δέσμευση ότι τα projects αυτά θα προχωρήσουν με κάθε τρόπο.
Επίσης, οι ευρωβουλευτές δεν έκρυψαν την απορία τους σχετικά με το πώς είναι δυνατόν η ελληνική πολιτεία να μην έχει επιλύσει τα χρονίζοντα προβλήματα της αργής εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων και του ιδιαίτερα βραδύ ρυθμού υλοποίησης των αρχαιολογικών ερευνών.
«Υπάρχει συστημικό είδος σφαλμάτων. Υπάρχουν καθυστερήσεις για λόγους αρχαιολογικών ευρημάτων. Αυτό είναι φυσιολογικό για μία χώρα, όπως η Ελλάδα, αλλά θα έπρεπε να υπάρχουν προβλέψεις γι’αυτά. Και βέβαια οι απαλλοτριώσεις είναι σοβαρό πρόβλημα. Είναι μεγάλο πρόβλημα τα έργα αυτά να κινδυνεύουν να μην λάβουν χρηματοδότηση λόγω αυτού του είδους των εμποδίων» σημείωσε ο Δανός ευρωβουλευτής-μέλος των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών, Πρίμνταλ Βίστισεν.
Αλλαγή νομοθετικού πλαισίου
Οι ευρωβουλευτές σημείωσαν, χωρίς να υποδείξουν κατευθύνσεις, ότι είναι απαραίτητο να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τις απαλλοτριώσεις. Εξάλλου, το τρίτο μνημόνιο προβλέπει την κατάρτιση χάρτη παρεμβάσεων για τη χρήση γης και τον χωροταξικό σχεδιασμό, ενώ η πολιτεία προώθησε το 2010 και το 2013 νομοθετικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση των απαλλοτριώσεων.
Σε κάθε περίπτωση, η τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου τόσο για τις απαλλοτριώσεις όσο και για τις αρχαιολογικές έρευνες είναι επιτακτικής ανάγκης. Ενδεικτικά, η πρόοδος του Ε-65 έχει επιβραδυνθεί λόγω του αργού ρυθμού εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων, ενώ στο Μετρό Θεσσαλονίκης οι προβλεπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφές από ενάμιση -δύο έτη που υπολογιζόταν αρχικά ότι θα διαρκέσουν, αγγίζουν σήμερα την οκταετία.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών δεν έχει, για την ώρα, αναφερθεί σε επικείμενη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τις απαλλοτριώσεις.