Στην τελική φάση εισέρχονται οι διαδικασίες για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου IGB, μετά την έγκριση από τη ΡΑΕ της πρόσκλησης υποβολής των προσφορών για τη δέσμευση μεταφορικού δυναμικού στον αγωγό. Η πρόσκληση θα απευθύνεται στις εννέα εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον συμμετοχής στο πρώτο στάδιο του market test.
Οι εννέα που έδωσαν το «παρών» ήταν η βουλγαρική εταιρεία Bulgargaz, η ελληνική ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison, η κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, Socar, η αμερικανική Noble Energy, η Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, η OMV Petrom, η ρουμανική θυγατρική της αυστριακής OMV και οι βουλγαρικές εταιρείες διανομής αερίου Citygaz και Black Sea Technology Company. Οι τρεις πρώτες εταιρείες εκπροσωπούν μετοχικά συμφέροντα στο έργο, το οποίο αποτελεί κοινό πρότζεκτ των εταιρειών ΔΕΠΑ και Edison με συνολικό μερίδιο 50% στον αγωγό και της βουλγαρικής Βulgarian Energy Holding (BEH, εταιρεία διαχείρισης του κρατικού ενεργειακού χαρτοφυλακίου της Βουλγαρίας.)
Η έκβαση της τελικής φάσης του market test με τις δεσμευτικές προσφορές θα καθορίσει και την υλοποίηση του έργου, ένα πρότζεκτ με ισχυρή πολιτική στήριξη από την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ αλλά με χαμηλό εμπορικό ενδιαφέρον, τουλάχιστον στην πρώτη φάση όταν άρχισαν οι διακικασίες του μάρκετ τεστ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τα οριακά αποτελέσματα του πρώτου τεστ αγοράς, χρειάστηκε να γίνει και δεύτερο τεστ, προκειμένου να βρθούν οι εννέα ενδιαφερόμενοι.
Πάντως οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος που κατατέθηκαν στο δεύτερο market test ξεπέρασαν τις προσδοκίες, αφού συνολικά αφορύσαν 4,3 δισ.κ.μ. αερίου το χρόνο στην κατεύθυνση Ελλάδας – Βουλγαρίας και περίπου 1 δισ. κ.μ στην αντίστροφη κατεύθυνση Βουλγαρία – Ελλάδα.
Το αρχικό μεταφορικό δυναμικό του αγωγού θα είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα/ετησίως.με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5 δισ. κυβικά μέτρα.
Αν και επισήμως η προθεσμία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών δεν έχει δημοσιοποιηθεί, πληροφορίες την τοποθετούν κοντά στα τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου, προκειμένου εντός του 2016 να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο.
Ο ΙGB συνδυάζεται με το πρότζεκτ για τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη και αποτελεί το πρώτο τμήμα του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου», ο οποίος με διασυνδετήριους αγωγούς θα συνδέει σε πρώτη φάση τα εθνικά συστήματα αερίου της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας με προοπτική να φθάσει στην Ουκρανία και την Αυστρία, ενδεχομένως και τις χώρες της Βαλτικής.
Στόχος είναι η εξασφάλιση πρόσβασης των Βαλκανίων και χωρών της κεντρικής και πρώην ανατολικής Ευρώπης σε αέριο από τρίτες πηγές, εκτός Ρωσίας, καθώς ο IGB θα μπορεί να τροφοδοτείται με αέριο που εισρέει στο ελληνικο σύστημα από φορτία υγροποιημένου αερίου (LNG) και μέσω του αγωγού ΤΑΡ (Transadriatic Pipeline).
Το συνολικό μήκος του αγωγού θα φθάνει στα 182 χλμ και θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγκόρα στη Βουλγαρία.
Τurkish Stream
Eν τω μεταξύ χθες, υπό το πρίσμα των εξελίξεων που έφερε η επαναπροσέγγιση Ρωσίας – Τουρκίας και η αναβίωση του ρωσικών συμφερόντων αγωγού Turkish Stream, η Αγκυρα εξέρφρασε την άποψη περί σύνδεσης του Turkish Stream με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, προκειμένου το ρωσικό αέριο να φθάσει στην Ευρώπη.
Ο ΤΑΝΑΡ είναι ο αγωγός που κατασκευάζεται στην Τουρκία, από τα σύνορα με την Γεωργία ως τα σύνορα με την Ελλάδα για τη μεταφορά του αερίου από το Αζερμπαιζάν. Στους Κήπους ‘Εβρου ο ΤΑΝΑΡ θα διασυνδέεται με τον αγωγό ΤΑΡ.
Συμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης, ο υουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Μεβλούτ Τσαβούσογλου φέρεται να δήλωσε πως η ‘Αγκυρα θα αγοράζει μόνον 16 δισ.κμ ρωσικού αερίου απο τον Turkish Stream, οπότε το υπόλοιπο αέριο θα μπορεί να εξάγεται μέσω του αγωγού ΤΑΝΑΡ, αν συνδεθεί με τον Turkish Stream.