Η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να ανοίξει τον φάκελο των μετρήσεων σε τηλεόραση και έρευνες γνώμης, ενώ και η αγορά αναγνωρίζει τις αλλαγές που έφερε το Μνημόνιο στο δείγμα μέτρησης και ζητάει αλλαγές.
Τα ποσοστά τηλεθέασης του ΣΚΑΪ, άνω του 50%, με το καθημερινό τρίωρο «Survivor» προκαλούν γκρίνια στους ανταγωνιστές, οι οποίοι ζητούν να αξιολογηθεί η μέτρηση της Nielsen. Star και Ant1 έχουν εκφράσει ήδη τη δυσαρέσκειά τους και μιλούν για “παιχνίδι” με τις τηλεθεάσεις υπέρ του Σκάϊ, βλέποντας επί της ουσίας πως η επιτυχία του παιχνιδιού δημιουργεί νέες συνθήκες ανταγωνισμού σε μια περιορισμένη διαφημιστική αγορά.
Η εταιρεία τηλεθέασης έχει ένα κλειστό σύστημα εκτίμησης της αξιοπιστίας της έρευνας, το οποίο αποτελείται από στελέχη που ορίζονται από την ίδια την αγορά, χωρίς να υπάρχει παρέμβαση είτε από το Δημόσιο (ως διαφημιζόμενος) είτε από το ΕΣΡ (ως αρμόδια Αρχή για τη Ραδιοτηλεόραση). Είναι η (περίφημη) Επιτροπή Ελέγχου Έρευνας Τηλεθέασης, τα πορίσματα της οποίας για τα προβλήματα στη μέτρηση την εποχή της AGB είχε αποκαλύψει το «Π».
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως πρέπει να ανοίξει μια συζήτηση για τον επαναπροσδιορισμό των βασικών παραμέτρων της έρευνας. Εξαιτίας του Μνημονίου και των μέτρων λιτότητας έχουν επέλθει σοβαρές αλλαγές στο βιοτικό επίπεδο της μεσαίας τάξης και ένα μεγάλο μέρος των νέων ανθρώπων έχει μεταναστεύσει, ενώ αντιθέτως έχει αυξηθεί ο αριθμός των συνταξιούχων. Αν και πέρασαν επτά χρόνια, μέσα στα οποία έχουν αλλάξει δραματικά οι συνθήκες διαβίωσης, δεν έχει επέλθει κάποια σημαντική πρωτοβουλία από την αγορά ή την κυβέρνηση και έτσι η τηλεθέαση κατανέμεται με βάση το δείγμα άλλων εποχών. Η Nielsen έθεσε το θέμα για τη μεσαία τάξη στα κανάλια τον Νοέμβριο του 2016…
Επιπλέον, υπάρχει ένα ζήτημα όσον αφορά τον προσδιορισμό του δυναμικού κοινού (ηλικίες 15-44) σχεδόν από την έναρξη της ιδιωτικής τηλεόρασης. Αυτομάτως αποκλείονται οι άνθρωποι άνω των 44 ετών που μετέχουν στην παραγωγή και είναι καταναλωτές, ενώ αξιολογούνται ως τέτοιοι οι 15χρονοι. Μια από τις προτεινόμενες ιδέες είναι να προσδιοριστεί το δυναμικό κοινό στις ηλικίες 18-54 και να υπάρξει ξεχωριστή κατηγορία για τους νέους και τα παιδιά. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΣΚΑΪ, αν και είναι αυτός που δέχεται τα πυρά, εμφανίζεται θετικός στο άνοιγμα της συζήτησης αυτής.
Σοβαρές αποκλίσεις διαπιστώνει και η ΕΡΤ. Το πρόγραμμά της μπορεί να μην είναι το προσδοκώμενο, αλλά οι μικρές τηλεθεάσεις σε κρίσιμες ώρες της μέρας προκαλούν έκπληξη. Η κυβέρνηση από τη μεριά της έχει αφήσει να εννοηθεί πως θα προκηρύξει διαγωνισμό για τη μέτρηση τηλεθέασης επιχειρώντας για πρώτη φορά να διασφαλίσει την αξιοπιστία και τη διαφάνεια της έρευνας. Μέχρι τώρα όμως δεν έχει προχωρήσει. Τέλος, όσον αφορά τις δημοσκοπήσεις, είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει στη σύνταξη ενός σχεδίου νόμου για τις εταιρείες μετρήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται το επόμενο χρονικό διάστημα να υπάρξει έλεγχος, όπως συνέβη και με την ΑΕΠΙ, στα οικονομικά όλων των εταιρειών έρευνας.
Καταγγελία της ΠΟΣΠΕΡΤ- Ζητά την παρέμβαση του αρμόδιου υπουργού- Η ανακοίνωση:
Εκμεταλλευόμενοι Τρόικα και τοκογλύφοι δανειστές αυτή την εποχή της κρίσης, μας επιβάλλουν να ξεπουλάμε – χαρίζουμε εταιρίες όπως ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ κλπ, που μπορούν να είναι μοχλοί οικονομικής ανάπτυξης και εθνικής ανεξαρτησίας, με το πρόσχημα ότι δεν μπορεί να υπάρχουν δημόσια μονοπώλια την εποχή του καπιταλισμού, όταν ολόκληροι κλάδοι με χιλιάδες μέλη όπως τεχνικοί τηλεόρασης και ραδιοφώνου, δικηγόροι, φαρμακοποιοί, ταξιτζήδες κλπ ζουν το δράμα και την απειλή της δήθεν απελευθέρωσης των «κλειστών» επαγγελμάτων.
Την ίδια εποχή ο χώρος των ΜΜΕ ζει την απόλυτη μονοπωλιακή «τρομοκρατία» από τις εταιρίες : για την τηλεόραση NIELSEN – AGB, για το ραδιόφωνο FOCUS BARI και για τη μετάδοση ψηφιακού σήματος DIGEA.
Αυτά τα ιδιωτικά μονοπώλια για τα οποία έχουν ακουστεί τόσα, ζουν και βασιλεύουν, ανεξέλεγκτα, διαδραματίζοντας μεγάλο ρόλο στις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που ζούμε, στον πολιτισμό μας, στο πώς θα ενημερωνόμαστε και εν γένει στο πώς θα ψυχαγωγούμαστε, διαμορφώνοντας συνθήκες τέτοιες που άλλους «τους ανεβάζουν πρόσκαιρα στον ουρανό και άλλους τους κατεβάζουν στα τάρταρα» και αυτό αφορά μέχρι και ανθρώπινες ζωές, πέρα από τη δημιουργία επιλεγμένων προτύπων στην κοινωνία, εντείνουν την κρίση αξιών.
Ένα από τα ιδιόρρυθμα ιδιωτικά «μονοπώλια» που ασχολείται με τα πνευματικά δικαιώματα στον πολιτισμό και στην ψυχαγωγία είναι και αυτό της ΑΕΠΙ, η οποία σήμερα ελέγχεται από τους αρμόδιους φορείς, η δικαιοσύνη βγάζει καταδικαστικές αποφάσεις εις βάρος της και επίσης γράφονται και ακούγονται πολλά.
Για την DIGEA έχουμε πει πολλά, δεν θα επεκταθούμε.
Για την «ασυδοσία» του μονοπωλίου της NIELSEN – AGB, η οποία ελέγχεται διαχρονικά για την αξιοπιστία της, ξεκινάει επιτέλους έρευνα για τα πεπραγμένα της, όπως αναφέρουν πρόσφατα δημοσιεύματα. Η ανωτέρω εταιρία, ακολουθώντας την πεπατημένη : «όλοι μπορούν να χτυπούν την ΕΡΤ, αναίτια και ποικιλοτρόπως, χωρίς καμιά συνέπεια», συνεχίζει όπως πάντα να είναι ο ρυθμιστής του τηλεοπτικού τοπίου, απαξιώνοντας το ρόλο της ΕΡΤ σαν δημόσιας τηλεόρασης, το παραγόμενο έργο της, τη λειτουργία της και ευθέως τους εργαζομένους της.
Δεν ξεχνάμε ότι το μαύρο της ΕΡΤ βασίστηκε και σε δήθεν μετρήσεις της AGB που επικαλέστηκε ο κ. Σαμαράς και που τώρα επικαλείται, σαν μια από τις δικαιολογίες του, ο κ. Μητσοτάκης και στελέχη της Ν.Δ., για το νέο μαύρο που επιθυμούν και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ιδιοκτητών ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
Ο τρόπος μέτρησης τηλεθέασης από τη NIELSEN – AGB δημιουργεί επίπλαστες εντυπώσεις, δεν είναι ολοκληρωμένος και ακριβής αφού δεν περιλαμβάνει τη θέαση από Η/Υ, τάμπλετ, τηλέφωνο, δορυφόρο κλπ, δεν καλύπτει όλη την επικράτεια (αντίθετα με ότι κάνει η ίδια εταιρία στην Ευρώπη), δε λαμβάνει υπόψη της τη θέαση στην ομογένεια, τοποθετεί μετρητές σε σπίτια με πολλούς δέκτες τηλεόρασης και δημιουργεί βάσιμες αμφιβολίες για αναξιοπιστία, εύλογες ενστάσεις και ντοκουμέντα που κατά καιρούς έχουν καταγραφεί και ειπωθεί από το σύνολο σχεδόν των ΜΜΕ.
Υπάρχει δικαιολογημένα η πεποίθηση επομένως ότι είναι διαβλητός χωρίς καμία αξιοπιστία
Άλλωστε ποιες μετρήσεις μπορεί να είναι αξιόπιστες, όταν αναφέρονται π.χ. σε ηλικίες ή οικονομική διαστρωμάτωση του πληθυσμού, μετρώντας τα γούστα και τις διαθέσεις τους, που η ίδια η εταιρία με την τακτική της τους έχει επιβάλει με 1.000 έως 2.000 «άψυχα» μηχανάκια; Όταν 1 εκατομμύριο άνθρωποι και πλέον έχουν φύγει για το εξωτερικό – κυρίως νέοι – και 2,5 έως 3 εκατομμύρια έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο ζωής τους, λόγω της φτώχειας, της ανεργίας και της πολύ κατώτερης ποιότητας ζωής τους στα τελευταία 7 χρόνια των μνημονίων.
Είναι πραγματικότητα ότι λόγω αυτών των μετρήσεων και της κατεύθυνσης που δίνουν αυτές οι μετρήσεις σε εκπομπές – πολλές αφορούν εισαγόμενες στοχευμένες «φθηνές» – χαμηλού κόστους παραγωγές – έχουν πληθώρα διαφημιστικών μηνυμάτων, πάνω και από τον επιτρεπόμενο χρόνο, παραβιάζοντας το νόμο και επίσης υπάρχει γκρίζα διαφήμιση σε εκπομπές που «δίνεται» μεγάλη τηλεθέαση κλπ, με υπέρογκα έσοδα (λόγω ζώνης, τιμοκαταλόγου – συνυφασμένων με τις μετρήσεις) αυτών των διαφημίσεων, που τελικά το κόστος πληρώνει η κοινωνία, μέσω των προϊόντων κι έτσι πλουτίζουν οι «επιλεγμένοι».
Στην τηλεοπτική αγορά που «ο θάνατός σου είναι η ζωή μου» για τους τηλεοπτικούς σταθμούς αλλά και για όλη την παραγωγή προγράμματος και τους ανθρώπους που την υπηρετούν, καθώς και για τους δημοσιογράφους των ενημερωτικών εκπομπών, η μοναδική καθημερινή και πολύωρη απασχόλησή τους είναι οι αναλύσεις των μετρήσεων αυτής της εταιρίας.
Εμμέσως πλην σαφώς γίνονται δέκτες bullying και mobbing, πολλές φορές αυτή η κατάσταση τους χειραγωγεί, εκτός από το μεγάλο άγχος και την ανθρωποφαγία που επιφέρει.
Μην ξεχνάμε πώς επιβλήθηκαν τα μνημόνια μέσω ορισμένων ΜΜΕ.
Η ΠΟΣΠΕΡΤ θεωρεί ότι δεν υπάρχει άλλος χρόνος.
Εδώ και τώρα πρέπει να σταματήσει αυτή η «ασυδοσία» και να σπάσει το «απόστημα».
Ζητά από την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό να γίνει επιτέλους μια σοβαρή ρύθμιση, να πάψει το μονοπώλιο των «μετρήσεων» της NIELSEN – AGB.
Να διαφυλάσσει αυτή η ρύθμιση την αξιοπιστία και δικαιοσύνη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο για το εκπεμπόμενο πρόγραμμα και να προασπίζει τη δημόσια περιουσία και όχι τα συμφέροντα των ιδιωτών, όπως γίνεται μέχρι σήμερα.
Να πάψει αυτή η γάγγραινα της εκμετάλλευσης ανθρώπων και θεσμών μέσω των αριθμών.
Το «σπάσιμο» αυτού του μονοπωλίου πρέπει να γίνει με ένα διαυγή τρόπο και νομοθετικές πρωτοβουλίες τέτοιες που να διασφαλίζουν τα κριτήρια διαφάνειας γιατί, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, οποιαδήποτε ιδιωτική πρωτοβουλία για ανταγωνισμό με αυτό το αντικείμενο, «πέθαινε εν τη γενέσει της» με τους γνωστούς τρόπους της αγοράς, γιατί έτσι βόλευε το σύστημα.
Καλεί τη Διοίκηση της ΕΡΤ, όπως κάνει και με τη FOCUS BARI (δεν δέχεται και δεν πληρώνει μετρήσεις στο ραδιόφωνο), να επιβάλλει να μην γίνονται μετρήσεις για την ΕΡΤ από την εταιρία NIELSEN – AGB, έως ότου λυθεί το θέμα της διαφάνειας και της αξιοπιστίας.
Μέχρι να πάψουν τα μονοπώλια που αποφασίζουν για τον τρόπο, το είδος και το περιεχόμενο της ενημέρωσης, επιβάλλουν εκπομπές και έχουν τον κυριότερο ρόλο στο μοίρασμα της διαφημιστικής πίτας, του πλουτισμού και της καταξίωσης ή της φτωχοποίησης και του αφανισμού.
Για το σκοπό αυτό απαξιώνουν θεσμούς, πολιτισμό, ανεξαρτησία και δημόσια ραδιοτηλεόραση.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει άμεσα να δοθεί διαφανής και δίκαιη λύση για το δημόσιο συμφέρον.
Φτάνει πια με τα ιδιωτικά μονοπώλια που καθορίζουν τις ζωές μας.
ΠΗΓΗ: typologies.gr