Σκληρό ανταγωνισμό υπόσχεται ο ΣΚΑΪ από τη νέα σεζόν. «Ελλάδα, έχεις ταλέντο», «Voice», «Survivor» και «X-Factor» είναι τα προγράμματα που θα βγάλει στον αέρα τη σεζόν 2017 – 2018, μαζί με μια νέα τρίωρη εκπομπή infotainment το απόγευμα. Η παραγωγή των σόου θα πραγματοποιηθεί από τον Τούρκο Ατζούν Ιλιτζαλί, με τον οποίο υπάρχει 3ετής συμφωνία συνεργασίας, η οποία είναι εμπορικού περιεχομένου, χωρίς να προβλέπεται μετοχική συνεργασία, όπως αναφέρουν πηγές. Οι typologies.gr μιλούν, ωστόσο, για στρατηγική συνεργασία.
Οι ανταγωνιστές του ΣΚΑΪ θα επιχειρήσουν να ρίξουν από την πρώτη θέση της τηλεθέασης τον σταθμό του Φαλήρου, στοχοποιώντας τη συνεργασία του με τον Τούρκο Ατζούν Ιλιτζαλί. Η προοπτική να διατηρήσει ο ΣΚΑΪ αυτά τα τεράστια ποσοστά τηλεθέασης, με την αντίστοιχη συγκέντρωση εσόδων, σήμανε συναγερμό στα υπόλοιπα κανάλια. Η προσπάθεια τόσο του ΑΝΤ1 όσο και του Star να αντιμετωπίσουν το «Survivor» από αυτήν τη χρονιά, ρίχνοντας ό,τι καλύτερο έχουν, δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Και η εκτίμηση είναι πως με τα προγράμματα που έχει «κλειδώσει» ο ΣΚΑΪ («Survivor», «X-Factor 2», «Ελλάδα, έχεις ταλέντο» κ.ά.), με το στιλ που τα πλασάρει ο τούρκος παραγωγός (ο οποίος δεν δίστασε να εμφανιστεί στο γυαλί και να προτείνει εκπομπές), θα σαρώσει και την επόμενη χρονιά στην τηλεθέαση. Πάντως, μέχρι τώρα δεν έχει ληφθεί καμία τελική απόφαση για το πώς θα αντιμετωπισθεί η συνεργασία ΣΚΑΪ – Ιλιτζαλί, με τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει. «Δεν θα είναι μετοχική η συνεργασία, μόνο εμπορική», ξεκαθαρίζουν στον ΣΚΑΪ, διαψεύδοντας τη σχετική φημολογία.
Από την πλευρά του, το ΕΣΡ συνεχίζει την έρευνα για το «Survivor» και εξετάζει αν η μετάδοση των προγραμμάτων αυτών έχει αλλοιώσει τον χαρακτήρα του προγράμματος του ΣΚΑΪ σε σχέση με την άδεια που διαθέτει. Δεδομένου, όμως, ότι το ΕΣΡ έχει καθυστερήσει ήδη κατά πολύ την υλοποίηση του διαγωνισμού για τις άδειες (παρά τη ρητή εντολή της τελευταίας απόφασης του ΣτΕ), ικανοποιώντας έτσι το αίτημα των καναλαρχών για διαγωνισμό στο επώτερο μέλλον υπό τις νέες συνθήκες του ψηφιακού τοπίου, ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος εάν η ανεξάρτητη αρχή θα αποφασίσει για το τηλεπαιχνίδι εντός της τρέχουσας τηλεοπτικής σεζόν ή σε κάποια…μελλοντική.
Οι ανταγωνιστές, πάντως, εξετάζουν και άλλα σενάρια “προσβολή” του Survivor και ήδη, όπως λέγεται, έχουν ανακαλύψει νομικό κενό…
Πως ο “διάβολος” που θα έπαιρνε τηλεοπτική άδεια …ελέω Τσίπρα έγινε ηγεμόνας του τηλεοπτικού σκηνικού με πρόσκληση Αλαφούζου
Η είσοδος του “δαιμόνιου” Τούρκου επιχειρηματία στα ελληνικά τηλεοπτικά πράγματα είναι αξιοσημείωτη για αρκετούς λόγους. Πρώτον, γιατί με τα τηλεοπτικά του προγράμματα κατόρθωσε να φέρει τον Σκάϊ στην κορυφή αλλά και να μετατρέψει ένα καθαρά ενημερωτικό κανάλι σε μία “μηχανή” παραγωγής ψυχαγωγικού προγράμματος- όχι, μάλιστα, πάντοτε ποιοτικού- που “σπάει” τα κοντέρ της τηλεθέασης. Δεύτερον, διότι αποτελεί μια εντυπωσιακή αντιστροφή όσων λεγόταν (και από την τηλεοπτική και ραδιοφωνική συχνότητα του Σκάϊ) μόλις πριν μερικούς μήνες.
Την εποχή, δηλαδή, που η κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παππάς ξεκινούσαν τη διαδικασία του διαγωνισμού για την παραχώρηση έναντι τιμήματος τεσσάρων τηλεοπτικών αδειών. Τότε που όλα τα κανάλια και τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ξεσηκωθεί εναντίον της πρακτικής του υπουργού, αποκαλώντας τον “δικτάτορα”.
Ένα από τα βασικά επιχειρήματα εκείνης της περιόδου ήταν ότι ο διαγωνισμός μπορούσε να βάλει στην ελληνική τηλεοπτική αγορά και ξένους επιχειρηματίες. Τότε ήταν που ο Ατζούν Ιλιτζαλί μετατράπηκε σε… Σουλεϊμάν Πολιορκητή που θα εισέβαλε με τις ορδές του από την “κερκόπορτα” του “νόμου Παππά”.
“Σημαιοφόρος” του επιχειρήματος ήταν ο πρόεδρος της ΕΚ Βασίλης Λεβέντης που έγινε ο πλέον δημοφιλής προσκεκλημένος από τις συχνότητες του Σκάϊ και άλλων μέσων ενημέρωσης. Το ίδιο επιχείρημα διατύπωναν και στελέχη της Ν.Δ.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εποχής, η Ένωση Κεντρώων «ζητά να μην “τολμήσει” ο Σύριζα να δώσει άδεια στον Τούρκο επιχειρηματία και παράλληλα να κλείσει κανάλια όπως το ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ή άλλα. Εμείς θέλουμε ανοιχτά όλα τα υπάρχοντα κανάλια ώστε να διατηρηθεί η πολυφωνία και η Δημοκρατία και να γίνει η διαχείριση των οφειλών τους αμέσως».
Ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να γίνει για αρκετούς λόγους, έλεγαν, ένας εκ των οποίων ήταν ότι θα μπορούσε “ένας Τούρκος να αγοράσει ελληνικό κανάλι”. Επιστρατεύθηκε μάλιστα και η πληροφορία περί φιλίας του Ιλιτζαλί με τον Ερντογάν (έτσι η “απειλή” απέκτησε και εθνικά χαρακτηριστικά) αλλά και μία φωτογραφία του Αλέξη Τσίπρα με τον Αχμέτ Νταβούτογλου (μετά το τέλος ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας- Ελλάδας) στην οποία είχε έξυπνα “παρεισφρήσει” και ο Τούρκος επιχειρηματίας.
Ο Ατζούν Ιλιτζαλί αριστερά στη φωτό.
Αυτό που “ξόρκιζαν’, τότε, ακόμα και οι σχολιαστές του Σκάϊ (Παντελής Καψής, Παύλος Τσίμας, Σία Κοσιώνη, Άρης Πορτοσάλτε, Κ. Μπογδάνος κ.ά) δεν συνέβη ποτέ. Γιατί δεν θα μπορούσε να συμβεί. Μπορεί, ωστόσο, να συμβεί τώρα. Μάλλον, ήδη συμβαίνει. Και όλα δείχνουν πως ο Ατζούν Ιλιτζαλί μπορεί να μην αποκτήσει ελληνικό κανάλι (;), πατάει, όμως, γερά στην ελληνική τηλεοπτική αγορά μέσω του Σκάϊ.
Ότι, πριν μερικούς μήνες, ήταν εθνικά εφιαλτικό σενάριο, τώρα γίνεται μία λογική και ευπρόσδεκτη τηλεοπτική επένδυση , σύμφωνα με τους νόμους της αγοράς. Και μπορεί κάποιοι να ξεσηκώνουν θύελλα αντιδράσεων για τον…”Ρώσο ολιγάρχη” που θέλει να αγοράσει μίντια, ουδείς, όμως, δείχνει ευαισθησία για τον… Τούρκο Survivor που αποκτά έναν έμμεσο και αρκούντως διαβρωτικό έλεγχο του εγχώριου τηλεοπτικού τοπίου.
Πριν μερικούς μήνες και αφού είχε “ναυαγήσει” ο διαγωνισμός Παππά, ο διευθυντής μάρκετινγκ του καναλιού TV8 του Ιλιτζαλί, Ali Cemal Karabudak, είναι δηλώσει (πηγή: protothema.gr)
«Έχουμε δυο εναλλακτικές λύσεις, είτε θα αγοράσουμε κάποιο ελληνικό κανάλι, είτε θα αγοράσουμε μια νέα συχνότητα.Έτσι με αυτόν τον τρόπο θα ακουστεί στην Ελλάδα η φωνή της Τουρκίας».
Ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες ναυάγησε, το ΕΣΡ καθυστερεί ανεξήγητα να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό, παρά τη σαφή προτροπή του ΣτΕ που έχει χαρακτηρίσει παράνομη τη λειτουργία των υφιστάμενων καναλιών, η αναρχία συνεχίζεται και τα…επενδυτικά σχέδια έχουν πάρει φωτιά.
Η παρουσία του επιτυχημένου Τούρκου επιχειρηματία μέσω των τηλεοπτικών προγραμμάτων του στον Σκάϊ (πιθανώς και και άλλα κανάλια σύντομα) δείχνει πως δεν ήταν ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες (και τα αυστηρά κριτήρια) που θα τον έφερνε στην Ελλάδα αλλά το αντίθετο: η ανυπαρξία, δηλαδή, πλαισίου νόμιμης και ελεγχόμενης από την Πολιτεία λειτουργίας των καναλιών.
Οι πληροφορίες, δε, θέλουν τον Ιλιτζαλί να εξακολουθεί να ενδιαφέρεται, μέσω της συνεργασίας του με τον Όμιλο Αλαφούζου, για την είσοδο στη μετοχική σύνθεση περιφερειακού καναλιού, το οποίο θα κρατήσει τα ενημερωτικά προγράμματα του Σκάϊ ώστε ο τηλεοπτικός σταθμός του Φαλήρου να μετατραπεί σε ένα επιτυχημένο και προσοδοφόρο ψυχαγωγικό κανάλι σχεδόν σε 24ωρη βάση…
Όλα ξεκίνησαν από το επιτυχημένο Surviror
Το «Survivor» είναι χρυσοφόρο. Το κόστος παραγωγής του ημερησίως φτάνει τα 150.000 ευρώ, δηλαδή για το τρίωρο πρόγραμμα ο ΣΚΑΪ πληρώνει 50.000 ευρώ την ώρα. Με τη διάχυση του συγκεκριμένου προγράμματος και σε άλλες εκπομπές, το κόστος ανεβαίνει κι άλλο, ενώ ανεβαίνουν με ταχύτατους ρυθμούς και τα έσοδά του από τη διαφήμιση. Την ίδια ώρα, οι ανταγωνιστές του έχουν πληρώσει έως και 90.000 ευρώ για το επεισόδιο ενός σίριαλ και βλέπουν τα έσοδά τους να μειώνονται, καθώς οι συμφωνίες που είχαν συναφθεί είχαν μια σειρά από προϋποθέσεις, όπως τη διατήρηση της πρώτης θέσης στην τηλεθέαση. Τα διαφημιστικά πακέτα, λοιπόν, αλλάζουν χέρια και κατευθύνονται στο Νέο Φάληρο, το οποίο ατενίζει το τηλεοπτικό του μέλλον με αισιοδοξία.
Το πρόγραμμα της νέας σεζόν θα έχει επίκεντρο τη συμφωνία με τον Ιλιτζαλί και θα συμπληρώνεται από ταινίες της Odeon και της FOX, ανεξάρτητες παραγωγές από τη Feelgood, σειρές από την HBO και την MGM και ελληνικές ταινίες από τη Finos Film και την Παπανδρέου ΑΕ.
Ο ΣΚΑΪ ξεκίνησε αυτήν τη χρονιά με δυσμενείς όρους, καθώς ήταν απέναντι στην κυβέρνηση στον διαγωνισμό-δημοπρασία των τηλεοπτικών αδειών, στον οποίο βγήκε πρώτος, εν αντιθέσει με το Star, που είχε αρχικά συζητήσει με τον τούρκο επιχειρηματία. Ο Ατζούν Ιλιτζαλί πριν καταλήξει στον ΣΚΑΪ είχε επαφές με όλους τους βασικούς παίκτες. Με τους εκπροσώπους της διοίκησης του ΑΝΤ1 είχε συναντηθεί δύο φορές, και στην αρχή της τηλεοπτικής σεζόν και στη μέση, πριν υπογράψει τη συμφωνία με τον ΣΚΑΪ, ενώ υπήρχε συνεχής επικοινωνία και με τους εκπροσώπους του Star.