Το σχέδιο για εκκαθάριση των κόκκινων δανείων με κρατικές ενισχύσεις παρουσιάστηκε για πρώτη φορά χθες και διαπιστώθηκε ότι χρειάζεται ακόμη χρόνος να φτάσει σε επίπεδο υλοποίησης, αφού κάθε μια από τις τέσσερις μεγάλες εμπορικές τράπεζες έχει άλλο βαθμό έκθεσης σε κόκκινα δάνεια και η κάθε μια εξετάζει λύση “στα μέτρα της”.
Σύμφωνα με το news247.gr μαζί με αυτό θα πρέπει να διευκρινιστούν πολλές λεπτομέρειες και για το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη, που θα προβλέπει την χρηματοδότηση μέρους της δόσης από το κράτος και κούρεμα δανείων. Θα πρέπει να γίνει μεγαλύτερη επεξεργασία στις διαδικασίες αλλά και τα κριτήρια υπαγωγής στο καθεστώς προστασίας.
Οι θεσμοί διαπίστωσαν, επίσης, ότι οι πλειστηριασμοί ακινήτων συνεχίζουν να υποαποδίδουν σε ό,τι αφορά στην εκκαθάριση κόκκινων δανείων, ενώ και η εξέλιξη του εξωδικαστικού – με εξαίρεση τις ρυθμίσεις των ελευθέρων επαγγελματιών – παραμένει πολύ αργή.
Η συμφωνία είναι να γίνουν όλες οι παρεμβάσεις που χρειάζονται, ώστε και το σχέδιο για την θεσμική ρύθμιση των κόκκινων δανείων, αλλά και τον διάδοχο του νόμου Κατσέλη/Σταθάκη να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος Φεβρουαρίου ή το αργότερο στις αρχές Μαρτίου.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ:
α) Αξία προστασίας πρώτης κατοικίας:
Η κυβέρνηση επιθυμεί η προστασία της πρώτης κατοικίας να παραμείνει κοντά στα σημερινά επίπεδα, κατά μέσο όρο στις 200.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι ο ισχύων νόμος έχει όρια προστασίας από 180.000 ευρώ για τον άγαμο μέχρι 280.000 ευρώ για ζευγάρι με τρία παιδιά.
Οι τράπεζες κατεβάζουν τον πήχη προστασίας της πρώτης κατοικίας στις 100.000 ευρώ, με διάθεση, ωστόσο, να διαπραγματευθούν αύξηση του ορίου αυτού μέχρι τις 120.000 – 130.000 μάξιμουμ.
β) Περίμετρος προστασίας του νέου άρθρου 9:
Η κυβέρνηση θέλει η προστασία στην πρώτη κατοικία να χορηγείται όχι μόνο για τα στεγαστικά δάνεια, αλλά και για τις περιπτώσεις ακινήτων που συνιστούν πρώτη κατοικία, τα οποία έχουν μπει ως εξασφαλίσεις σε δάνεια για επιχειρηματική/εμπορική δραστηριότητα.
Επ΄ αυτού οι τράπεζες είναι κάθετα αντίθετες, εκτιμώντας ότι η προστασία πρέπει να παρέχεται μόνο όταν η πρώτη κατοικία συνδέεται με δάνειο στεγαστικής πίστης. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως υποστηρίζουν, η βεντάλια του καθεστώτος προστασίας ανοίγει για όλες τις κατηγορίες δανείων, συμπεριλαμβανομένων ακόμα και μεγάλων καταναλωτικών, τη στιγμή που ήδη τα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια σε καθεστώς προστασίας ανέρχονται σε 16 δις. ευρώ.
γ) Το “κούρεμα” των δανείων:
Οι τράπεζες λένε “ναι” στο “κούρεμα” για τα δάνεια που θα μπουν σε ρύθμιση, αλλά αυτό να εξετάζεται και να διαμορφώνεται για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά και σε καμία περίπτωση να είναι οριζόντιο.
Η κυβέρνηση επιδιώκει ένα “κούρεμα” οριζόντιου τύπου, στη βάση του ύψους του δανείου και της τρέχουσας εμπορικής αξίας του ακινήτου. Έτσι, π.χ. αν γίνεται λόγος για δάνειο 200.000 ευρώ και τρέχουσα αξία ακινήτου 100.000 ευρώ, να “κουρεύεται” η διαφορά των 100.000 ευρώ και το εναπομείναν ποσό να αποτελεί τη νέα δανειακή σύμβαση, με την οφειλή να ρυθμίζεται για τα επόμενα 20 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο. Τη δόση που θα προκύπτει από αυτή τη ρύθμιση, θα έρχεται στη συνέχεια να επιδοτεί κατά το 1/3 το κράτος.
Ανοίγουν το φάκελο των δικαστικών αποφάσεων
Σήμερα, η μέρα θα ανοίξει με την εξέταση των εκτιμήσεων, που έχουν κάνει τα αρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Εργασίας για το κόστος και τον τρόπο κάλυψης των δικαστικών αποφάσεων για μισθούς και αναδρομικά.
Θεωρείται βέβαιο ότι σε αυτό το θέμα, αφού ξεκαθαριστεί το κόστος των δικαστικών αποφάσεων με κάποια λογική απόκλιση, οι δανειστές θα ζητήσουν να υπάρξει ένα “ειδικό αποθεματικό” για την κάλυψη των υποχρεώσεων για τα έτη που αυτές αποπληρώνονται. Η μελέτη, που έχει γίνει από την ελληνική πλευρά, θέλει την δημοσιονομική επίπτωση να καταγράφεται στο χρόνο που γεννιέται η υποχρέωση για καταβολή αναδρομικών σε μισθούς και συντάξεις και το κόστος να αποπληρώνεται σε ορίζοντα έως και πέντε ετών.
Ένα δεύτερο θέμα που θα εξεταστεί, είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου σε ιδιώτες προμηθευτές επιχειρήσεις και συντάξεις οι οποίες υπολογίζονται πλέον σε ένα ποσό πάνω από 2 δισ. ευρώ. Και εδώ θα ασκηθεί πίεση για ταχεία εκκαθάριση των αμφισβητούμενων οφειλών ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ (προέρχονται κυρίως από καθυστερούμενο claw back και rebate) αλλά και παρεμβάσεις, ώστε να μην καθυστερεί η πληρωμή των τελικών δικαιούχων.
Μαζί με τα έκτακτα, θα εξεταστούν και τα τακτικά θέματα, όπως είναι το δημοσιονομικό κλείσιμο για το 2018 και φυσικά οι προοπτικές για το 2019.
Η αύξηση του κατώτερου μισθού
Το άλλο μεγάλο θέμα της ημέρας θα είναι η συζήτηση που θα γίνει με το υπουργείο Εργασίας για την αύξηση του κατώτερου μισθού, αλλά και την κατάργηση του υποκατώτατου, που από καιρό έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση.
Πληροφορίες από την πλευρά των θεσμών θέλουν, κυρίως το ΔΝΤ, να αντιδρά έντονα στην κατάργηση του υποκατώτατου μισθού. Ωστόσο – όπως τόνιζαν οι ίδιες πηγές – το θέμα θα τεθεί σίγουρα από τους Ευρωπαίους δανειστές οι οποίοι επίσης δεν βλέπουν με καλό μάτι την συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Παρ’ όλα αυτά, εμφανίζονται πιο θετικοί για την αύξηση του κατώτερου μισθού, αν και θα πρέπει πρώτα να πειστούν ότι τα ποσοστά των αυξήσεων της τάξης του 5-10% που ανακοινώνει το υπουργείο Εργασίας είναι συμβατά με τα κριτήρια ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και μπορούν να εφαρμοστούν από την αγορά.
Πάντως, μετά τη διαρροή για τον υποκατώτατο μισθό, που έγινε μετά την συνάντηση των εκπροσώπων των δανειστών με τα πολιτικά κόμματα τόσο η υπουργός Εργασίας κ. Εφη Αχτσιόγλου όσο και η αναπληρωτής υπουργός κ. Θεανώ Φωτίου εμφανίζονταν καθησυχαστικές. Τόνιζαν δηλαδή, ότι τόσο η αύξηση του κατώτατου μισθού, όσο και η πλήρης κατάργηση του μισθού για του νέους μέχρι και 25 ετών, είναι μέτρα συμφωνημένα.
Κατά την σημερινή συνάντηση, το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να παρουσιάσει στοιχεία και για την πρόοδο του μέτρου για την εφαρμογή των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του θεσμού της μετενέργειας, για τα οποία δεν υπήρχαν στοιχεία τον περασμένο Σεπτέμβριο.
ΠΗΓΗ: news247.gr