Ως στρατηγικό στόχο του “Enterprise Greece” χαρακτήρισε την προετοιμασία της επιχειρηματικής “παρέμβασης” της Ελλάδας στα Βαλκάνια ο Γιώργος Στεργιούλης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, τονίζοντας πως ένα μέρος αυτής της επιδίωξης αφορά και τη Βόρειο Μακεδονία. “Από την άποψη αυτή, το νέο πρίσμα της συνανάπτυξης με την οποία αντιμετωπίζουμε τις γειτονικές χώρες και όλες τις χώρες με τις οποίες συνεπιχειρούμε, διαπνέει και την αυριανή μας επίσκεψη” τόνισε ο κ. Στεργιούλης, που περιέγραψε πως τα δεδομένα μέχρι και τη Δευτέρα 1η Απριλίου, ανταποκρίνονται στους σχεδιασμούς της γενικότερης οργάνωσης.
“Είχαμε βάλει ως στόχο τους 70 με 80 επιχειρηματίες (σ.σ που αντιπροσωπεύουν οικονομικά συμφέροντα Ελληνικών επιχειρήσεων) και προς μεγάλη μας έκπληξη ξεπεράσαμε τους 120. Αυτό σημαίνει πως από τους 330 περίπου επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη γειτονική χώρα, περίπου το ένα τρίτο ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της συμμετοχής στην αυριανή επίσκεψη” σημείωσε.
Όπως εξήγησε ο κ.Στεργιούλης, στην αποστολή αντιπροσωπεύονται “όλοι οι κλάδοι”. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε τομείς όπως η ενέργεια, οι κατασκευές, τα καταναλωτικά προϊόντα, οι μεταλλικές κατασκευές, τα αγροτικά προϊόντα, τα πλαστικά και “ό,τι χωρά το μυαλό”. Ο πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Enterprise Greece τόνισε ταυτόχρονα πως περίπου οι μισοί επιχειρηματίες που θα συμμετάσχουν στην αποστολή της Ελλάδας είναι από τη Βόρεια Ελλάδα: “πρόκειται μάλιστα για συμμετοχές από τομείς όπως π.χ υφάσματα, μεταλλικές κατασκευές και αλουμίνιο, που δεν είναι και πολύ γνωστοί στο ευρύ κοινό. Είναι κάτι εντυπωσιακό που δεν περιμέναμε”.
Οι ομάδες των επιχειρηματιών θα μεταβούν στα Σκόπια μετά από κατηγοριοποίηση που θα γίνει από το Enterprise Greece, ούτως ώστε να γίνουν πιο παραγωγικές οι συναντήσεις με τους αντίστοιχους επιχειρηματίες της Βόρειας Μακεδονίας και αν έχουν το μέγιστο αποτέλεσμα. “Στόχος είναι να παρακολουθήσουμε και μετέπειτα το αποτέλεσμα των συναντήσεων, ώστε να διευκολύνουμε στο μέγιστο το επιχειρείν. Οι πληροφορίες ανεβάζουν στους 90 τους συμμετέχοντες από τη γειτονική χώρα μέχρι το βράδυ της Κυριακής, οπότε και μιλάμε για 200 και πλέον άτομα που θα βρεθούν σε ένα χώρο” όπως εξήγησε ο κ.Στεργιούλης.
Σε γενικότερο επίπεδο, ο κ.Στεργιούλης τόνισε πως σημαντικό ρόλο για την εξέλιξη των εμπορικών σχέσεων, και παρά τη μεγάλη αύξηση των εμπορικών συναλλαγών που το 2018 παρουσίασαν αύξηση περίπου 20%, θα παίξει το ευρύτερο οικονομικό και πολιτικό κλίμα: “Περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία τις ανακοινώσεις των δύο πρωθυπουργών. Βλέπουμε πλέον μπροστά, υπάρχουν πράγματα που ταλανίζουν τις εμπορικές σχέσεις. Κοιτάμε μπροστά, πιστεύουμε ότι ο επιχειρηματικός κόσμος θα ωφεληθεί από την ευκαιρία. Ζητήματα όπως η διπλή φορολόγηση, οι διευκολύνσεις είναι στο τραπέζι, στην ατζέντα, περιμένουμε να δούμε τι θα εξαγγελθεί, για να μπορέσουμε να προσανατολίσουμε τους επιχειρηματίες μας ώστε να διευκολυνθούν στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών”, τόνισε.
Ένα από τα θέματα, όπως ανέφερε ο κ.Στεργιούλης, που έθεσε η χώρα και η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας, ήταν ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα. “Μπορεί όλοι στην Ελλάδα να γκρινιάζουμε σε σχέση με τη γραφειοκρατία, παρόλα αυτά σε σχέση με τις γειτονικές χώρες είμαστε πολλά, πολλά σκαλοπάτια επάνω” εξήγησε.
Οι τομείς όπου ανοίγονται περισσότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες και ο ρόλος της Θεσσαλονίκης
Σημείωσε δε πως πως το εμπορικό ισοζύγιο μεταξύ των δύο χωρών φτάνει τα 700 και πλέον εκατομμύρια. “Πρόκειται για ένα μεγάλο νούμερο, πλεονέκτημα της χώρας μας, ενώ το πλεόνασμα για την Ελλάδα είναι της τάξης των 360 εκατομμυρίων ευρώ” εξήγησε και ερωτηθείς σχετικά έδωσε και τη στόχευση για το προσεχές μέλλον. “Πού μπορούμε να φτάσουμε; Το εμπορικό ισοζύγιο με την Κύπρο είναι περίπου δύο δισ. ευρώ. Να φτάσουμε εκεί. Τα περιθώρια που έχουμε και σε επίπεδο οργάνωσης και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών είναι μεγάλα” τόνισε ο Έλληνας ειδικός.
Στον συνολικό, τέλος, σχεδιασμό των μελλοντικών εξελίξεων, ο κ.Στεργιούλης τοποθέτησε τη Θεσσαλονίκη σε έναν κεντρικό ρόλο: “(Η Θεσσαλονίκη) θα ωφεληθεί τα μέγιστα από αυτές τις δραστηριότητες. Η Θεσσαλονίκη είναι στρατηγικός σχεδιασμός να αποτελέσει το κέντρο από το οποίο όλες αυτές οι επιχειρήσεις θα δραστηριοποιηθούν. Είτε επειδή είναι στο σταυροδρόμι της μεταφοράς προϊόντων είτε επειδή (η πόλη) έχει τα logistics, διαθέτει όμως και μια δυναμική, μια παραγωγική δυναμική στη Βόρεια Ελλάδα, για την οποία το λογικό είναι φυσικές αγορές να είναι και οι διπλανές αγορές” εξήγησε και κατέληξε: “Προσπαθούμε να την κάνουμε ένα κέντρο, ένα hub, το οποίο θα αναλάβει πρωτοβουλίες για όλη τη βαλκανική δραστηριότητα. Θέματα όπως η υψηλή τεχνολογία, η Έκθεση (σ.σ Helexpo ΔΕΘ), αλλά και συνέδρια, επιχειρηματικές αποστολές που θα γίνονται, θα γίνονται με κέντρο τη Θεσσαλονίκη. Αυτός είναι ο στόχος, αυτό προωθούμε”.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ