Η έλλειψη προγραμματικών συγκλίσεων ενόψει της επικειμένης συνεργασίας που θα επιβάλει η απλή αναλογική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και αισθητές διαφοροποιήσεις σε βασικά ζητήματα ευθύνης της Περιφέρειας, διαπιστώθηκαν στο debate των υποψηφίων περιφερειαρχών Αττικής, Ρένας Δούρου, Γιώργου Πατούλη, Γιάννη Πρωτούλη και Γιάννη Σγουρού, που διοργάνωσε το βιβλιοπωλείο «Ιανός». Οι υποψήφιοι τοποθετήθηκαν σε ζητήματα αιχμής όπως: οι αρμοδιότητες, η διαχείριση των απορριμμάτων, η ανάπτυξη, τα έργα και η Πολιτική Προστασία. Εξέφρασαν τη διαβαθμισμένη διαφορετικότητα τους, κυρίως ως προς τη συμμετοχή ή μη του ιδιωτικού φορέα. Η συζήτηση εξελίχθηκε σε καλό πολιτικό κλίμα χωρίς όμως να λείψουν και οι αιχμές μεταξύ των αντιπάλων.
Η περιφερειάρχης, Ρένα Δούρου, παρουσίασε τα πεπραγμένα της Διοίκησης της επί των ζητημάτων αυτών. Ειδικότερα στο πρώτο θέμα για τις αρμοδιότητες και τον μητροπολιτικό χαρακτήρα της Περιφέρειας η κυρία Δούρου ενημέρωσε ότι για πρώτη φορά «διεκδικήσαμε την ανάληψη των αρμοδιοτήτων της μητροπολιτικότητας (από το 2000 που πρωτακούστηκε ο όρος με τον “Καλλικράτη”), προκειμένου να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε τη σχέση με το τοπίο, τις αστικές αναπλάσεις, τις μεταφορές, τις συγκοινωνίες κ.α.». Από το 2016, τόνισε, έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης και «δεν κρύβω ότι αισθανθήκαμε απέραντη μοναξιά γιατί τα δύο συνδικαλιστικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκηση δεν μας ακολούθησαν». Έκλεισε με την βεβαιότητα ότι οι περισσότερες και οι περισσότεροι «δεν γνωρίζουν τι έχουμε διεκδικήσει στο όνομα των εργαζομένων, του περιβάλλοντος, της επιχειρηματικότητας και μάλιστα μεσούσης της κρίσης που αγγίζει όλα τα επίπεδα».
Ο κ. Πατούλης προτάσσοντας την πολυετή εμπειρία του στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δήλωσε «εμείς είμαστε έτοιμοι μέσα από την εμπειρία και της ΚΕΔΕ και των 20 χρόνων στο Α΄βαθμό αυτοδιοίκησης αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα όργανα της Ευρώπης να κάνουμε και να διεκδικήσουμε ακριβώς ό,τι έχει κάνει Ευρώπη όταν θα είμαστε στην Περιφέρεια».
Ο κ. Πρωτούλης χαρακτήρισε «υποκριτικό να μιλάμε σήμερα για το ζήτημα των αρμοδιοτήτων όταν πίσω από τους ανθυποψήφιους υπάρχουν κόμματα που υπέγραψαν και τρία μνημόνια για την τοπική διοίκηση Α΄και Β΄βαθμού (Καποδίστρια, Καλλικράτη, Κλεισθένη) που την «προσανατολίζουν να γίνει μεσάζοντας επιχειρηματικών συμφερόντων εκχωρώντας βασικές κοινωνικές ανάγκες που έπρεπε να καλύπτονται από τις δημόσιες υπηρεσίες».
Ως παράδειγμα αλληλοεπικάλυψης αλλά και εκχώρησης αρμοδιοτήτων ανέφερε τον Κηφισό «η αριστερή όχθη ανήκει στους δήμους, η δεξιά στο υπουργείο και η κοίτη στην Περιφέρεια» ως θέμα που παράγει άλλοθι για τις εργασίες που απαιτούνται όταν παρουσιάζει προβλήματα. Επίσης, χαρακτήρισε τα ρέματα «το μεγαλύτερο πρόβλημα των αντιπλημμυρικών έργων καθώς «πέρασαν στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας για την αστυνόμευση και τον καθαρισμό χωρίς ολοκληρωμένο σχεδιασμό».
Στη Δ/νση Υγείας στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, είπε «η υπηρεσία έχει απαξιωθεί και τα αντιγριπικά εμβόλια έχουν περάσει σε ιδιώτες με το ανάλογο παράβολο ακόμα και για τον ψεκασμό των κουνουπιών οι εργολάβοι έχουν πάρει την αρμοδιότητα όπως και για τους φωτεινούς
Ο κ. Σγουρός τόνισε ότι το κεντρικό κράτος πρέπει να αποκεντρώσει πόρους και αρμοδιότητες, ώστε η Περιφέρεια να έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, σημειώνοντας ότι εκκρεμούν Προεδρικά Διατάγματα από την ψήφιση του Καλλικράτη. Αναφερόμενος στην πολυετή θητεία του στον χώρο 12 χρόνια διαπίστωσε ότι «θέλουν την αυτοδιοίκηση να είναι το μακρύ χέρι της κυβέρνησης». Επίσης, σημείωσε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να διεκδικήσει και μέσω της Επιτροπής των Περιφερειών -όπου ως μέλος της 13 χρόνια- γνωρίζει καλά την πίεση που ασκεί στα μέλη της «να πιέσουμε την κυβέρνηση για να υλοποιηθεί η αποκέντρωση».
Κλείνοντας αναφέρθηκε στη σημασία που έχει να αγωνιστούν όλοι από κοινού για αυτά τα θέματα «γιατί με τον Κλεισθένη και την απλή αναλογική δεν θα μπορέσει να γίνει κανένας προϋπολογισμός και κανένας απολογισμός», εκτίμησε ο κ. Σγουρός.
Στη δευτερολογία της η περιφερειάρχης τούς κάλεσε να επανεξετάσουν το ζήτημα των αρμοδιοτήτων, επισημαίνοντας ότι «είμαστε η μοναδική Διοίκηση από τις 13 Περιφέρειες που διεκδικούμε να αναλάβουμε το γκρέμισμα των αυθαιρέτων κτισμάτων στην Αττική». Έθεσε το ερώτημα αν το θέλουν και οι συνυποψήφιοί γιατί «δεν είμαι σίγουρη», όπως είπε, και με την ευκαιρία τους ζήτησε «συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να αποκτήσει επιτέλους μητροπολιτικό χαρακτήρα η Περιφέρεια».
Κλείνοντας παρέπεμψε στις σχετικές ενέργειες που έχει πραγματοποιήσει η ίδια με ομολόγούς της άλλων κρατών-μελών προς το Συμβούλιο της Ευρώπης για «δουν ποιοι δίνουν εχέγγυα για την Μητροπολιτικότητα και δεν την ανακάλυψε κάποιος τη στιγμή που αποφάσισε να είναι υποψήφιος Περιφερειάρχης Αττικής».
Ο κ. Πατούλης μιλώντας για τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας έθεσε το ζήτημα του συντονισμού ως «αυτονόητο και όχι διεκδικούμενο», τονίζοντας ότι πρέπει να συντονιστούμε στον διαχειρισμό των χρημάτων που παίρνει η Περιφέρεια από την Ευρώπη. «Γιατί όταν κάποιος έχει μία τόσο σημαντική θέση να δούμε ποιες είναι οι ενέργειες ώστε να μπορέσουμε με δικαιοσύνη να μοιράσουμε τα χρήματά σε όλους τους δήμους σε όλες τις κοινωνίες και σε όλους τους πολίτες και μέσω ποιας επιχειρηματικότητας».
Ο κ. Πρωτούλης προσομοίασε τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας, ίδιο με όλους τους προηγούμενους, σημειώνοντας ότι θα είναι και στο μέλλον ο ίδιος «αν δεν κάνουμε μία αποφασιστική στροφή να στηρίξουμε τις λαϊκές μάζες. Το 40% δινόταν για αστικές αναπλάσεις, βιοκλιματικές πλατείες πρασίνου και για τη Γαλάζια οικονομία, σεμινάρια, εκθέσεις και λιγότερο από 10% δίνεται για τα αντιπλημμυρικά έργα, αντισεισμική θωράκιση, αντιπυρική προστασία, σχολεία κλπ.
Ο κ. Πρωτούλης άνοιξε τη συζήτηση για τα απορρίμματα και τη Φυλή, διαφωνώντας με τη λογική της διαχείρισης που αποφέρει κέρδος. «Η λογική του κέρδους δεν χωράει στο ζήτημα της υγείας, η οποία συνδέεται με το σοβαρό ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Αυτό είναι το κύριο θέμα το οποίο πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος για να δράσει ενάντια στη λογική των εργολάβων, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όσων τους υποστηρίζουν». Αναφερόμενος στους κατοίκους της Δ. Αθήνας που υφίστανται τις συνέπειες από τα σκουπίδια όλης της Αττικής είπε ότι έχουν αυξηθεί οι νεοπλασίας σε ποσοστό 31%. Χαρακτήρισε ψέμα τη δημιουργία ΧΥΤΥ αντί ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, όπου διαμορφώθηκε κύτταρο για δύο εκ. κυβικά μέτρα με δυνατότητα επέκτασης άλλα δύο, προκειμένου «να κερδηθεί χρόνος μέχρι να έρθουν να εγκατασταθούν τα εργοστάσια καύσης που θα παράγουν RTF (καύσιμη ύλη σε τσιμεντοβιομηχανίες) για να εισπράττουν λίγοι και εκλεκτοί σε βάρος της δημόσιας υγείας, όπως σημείωσε ο ίδιος.
Από την πλευρά του ο Γ. Σγουρός εξέφρασε την πρόθεση να προχωρήσει σε επαναξιολόγηση και επανασχεδιασμό από μηδενική βάση του Περιφερειακού Σχεδιασμού μέχρι το τέλος του 2019 γιατί η Φυλή θα κλείσει πολύ σύντομα λόγο κορεσμού», όπως είπε.
Η περιφερειάρχης υποστήριξε την ορθότητα του ΠΕΣΔΑ, λέγοντας ότι αυτός ο περιφερειακός σχεδιασμός έχει λάβει υπόψη τις ευρωπαϊκές επιταγές, τον σεβασμό στο περιβάλλον και δεν θέλει τα σκουπίδια στην αυλή του αλλουνού. Έχει εγκριθεί από τον Εθνικό Σχεδιασμό έχει χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ήδη έχει εξαιρετικά δείγματα γραφής που αφορούν και τους εργαζόμενους «που τους είχαν παρατημένους και τους βρήκαμε με ηπατίτιδα στον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο όπου γίνεται και επιδημιολογική μελέτη γιαυτό λοιπόν ας μη «θυμόμαστε τις καρκινογενέσεις προεκλογικά», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η κ. Δούρου αναφέρθηκε στο μεγάλο όγκο των απορριμμάτων, τα οποία εκτρέπονται από την ταφή αλλά και στην αύξηση της ανακύκλωσης παραθέτοντας σειρά δράσεων που εφαρμόζει ο ΕΔΣΝΑ με την άριστη συνεργασία «ολίγων, δυστυχώς δήμων». Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον Δήμο Αμαρουσίου, ο οποίος σε αντίθεση με την πλειοψηφία των Δήμων, το 2017 παρουσίασε σημαντική αύξηση των προς ταφή απορριμμάτων του, για να απαντήσει λίγο αργότερα ο κ. Πατούλης ότι είχε αναπτύξει σχετικές δράσεις και μάλιστα για 12 ρεύματα ανακύκλωσης.
Στο ζήτημα της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης η Ρ. Δούρου έκανε αναφορά στις σχετικές δράσεις της Περιφέρειας δηλώνοντας : Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλοί νέοι και νέες που ταξίδεψαν για πρώτη φορά με έναν φορέα τοπικής αυτοδιοίκησης σε διεθνή φόρα καινοτομίας και γυρίσαμε σε εξαιρετικές ιδέες και με μεγάλα συμβόλαια. Για πρώτη φορά έχεις 300 εκατ.ευρώ μέσω του Ταμείου Επιχειρηματικότητας με τη διασφάλιση ότι όλα αυτά τα λεφτά θα δοθούν στις τοπικές κοινωνίες αφού έχουμε για πρώτη φορά τη συνεργασία και τη συνέργεια με το ΕΒΕΑ με το ξενοδοχειακό επιμελητήριο με το enterprise Greece.
Ωστόσο πρόσθεσε, τα παραπάνω δεν παραπέμπουν σε ανάπτυξη με σοβαρές υποδομές καθώς «πήραμε τη σκυτάλη από τους προηγούμενους που βάρεσαν την πατρίδα μας τα βράχια με», οπότε και με το σκεπτικό «σοβαρές επενδύσεις και ανάταξης εθνικής οικονομίας προϋποθέτει άλλες υποδομές, προχωρήσαμε ταχύτατα στην ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα, στη δημιουργία της Αττικής Ριβιέρας, στην υδροδότησης της Αίγινας.
Ο κ. Πατούλης σημείωσε πρέπει να ενισχυθούν οι επενδύσεις στη χώρα μέσω της εξωστρέφειας σε όλη την ομογενειακή δύναμη του έλληνα ώστε να προκύψει εισροή των ομογενειακών επενδύσεων.
Ο κ. Πρωτούλης σημείωσε ότι δεν θέλουμε επενδύσεις σαν το film office αλλά για να ανακουφιστεί αυτός ο ταλαιπωρημένος λαός μας που ζει μέσα σε τεράστια ποσοστά ανεργίας και φτώχειας που ζει χωρίς.
Στη συνέχεια και με αφορμή την καταστροφή στο Μάτι ο κ. Σγουρός έκανε λόγο για άναρχη ανάπτυξη, μπάζωμα ρεμάτων, αυθαίρετα και τη «μαγική λέξη συναρμοδιότητα». Ακολούθησε σειρά αντιπλημμυρικών έργων από την προηγούμενη και την νυν διοίκηση της Περιφέρειας αλλά και μέτρα – προτάσεις για την ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας η οποία είναι «εθνική υπόθεση», όπως τόνισε η κ. Δούρου. Ο κ. Πατούλης χαρακτήρισε «ατάκτως ερημένα» τα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν γίνει, καθώς όπως είπε δεν αφορούν τους φυσικούς αποδέκτες π.χ. στο Μαρούσι. Μίλησε για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας με δράσεις, τονίζοντας ότι ο περιφερειάρχης σε καταστάσεις πυρκαγιών ή άλλων καταστροφών πρέπει να είναι ο επικεφαλής συντονιστής του έργου αντιμετώπισης. Η συζήτηση έκλεισε με την απλή αναλογική και την αναγκαιότητα εξεύρεσης προγραμματικών συγκλίσεων για την αποτελεσματικόττα του ρόλου της Τ.Α. Β΄βαθμού προς όφελος των πολιτών.