Εκατομμύρια ασφαλισμένους, εργαζόμενους και συνταξιούχους αφορά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ώστε να ψηφιστεί έως την Μεγάλη Τρίτη. Οι ευνοϊκές διατάξεις του, δεν αφορούν μόνο τη νέα πολυαναμενόμενη ρύθμιση οφειλών για 1,5 εκατ. οφειλέτες με χρέη-μαμούθ που αγγίζουν τα 35 δισ. ευρώ, αλλά και συνταξιούχους, κυρίως χήρους και χήρες, εργαζόμενους σε Βαρέα και Ανθυγιεινά, αλλά και όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, καθώς θεσμοθετείται ο «βάσιμος λόγος» για τις απολύσεις.
Πλέγμα προστατευτικών διατάξεων υπάρχει και για τους εργαζόμενους διανομείς – ταχυμεταφορείς, ενώ υπάρχουν και διατάξεις που στόχο έχουν να προστατεύσουν τους εργαζόμενους από την κατάχρηση ευέλικτων μορφών εργασίας.
Κεντρικό ρόλο στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου έχει το νέο σχήμα ρύθμισης οφειλών, χωρίς αυστηρούς όρους, προϋποθέσεις και περιορισμούς, προκειμένου να ενταχθούν σε αυτό όσο το δυνατό περισσότεροι οφειλέτες.
Στόχος του υπουργείου, όπως επανειλημμένα έχει ξεκαθαρίσει ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος που θεωρείται και ο βασικός εμπνευστής του νέου σχήματος, είναι η σχετική πλατφόρμα να ανοίξει όσο πιο γρήγορα γίνεται, καθώς θα παραμείνει ανοικτή «αυστηρά» έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Το σχετικό σχέδιο νόμου δεν προβλέπει εισοδηματικούς ή περιουσιακούς περιορισμούς. Αντίθετα, ορίζει ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, που οδηγούν σε ορισμένες περιπτώσεις, κυρίως ελεύθερων επαγγελματιών, ακόμη και κούρεμα της συνολικής οφειλής (αρχική συν προσαυξήσεις και πρόστιμα) κατά 60% με 65%.
Αφορά το σύνολο των οφειλών στα Ταμεία έως και τον Δεκέμβριο του 2018 που αγγίζουν τα 35 δισ. ευρώ. Μάλιστα, καταργούνται όλες οι υπόλοιπες ενεργές ρυθμίσεις που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή στο ΚΕΑΟ, και τα εναπομείναντα χρέη ρυθμίζονται με βάση τη νέα αυτή ρύθμιση. Ακόμη κι αν εκκρεμεί διαδικασία υπαγωγής οφειλών προς τα Ταμεία στο νόμο του εξωδικαστικού ή των υπερχρεωμένων τότε ο οφειλέτης μπορεί να ενταχθεί στη νέα ευνοϊκότερη ρύθμιση εφόσον παραιτηθεί. Από το νέο σχήμα εξαιρούνται μόνο όσοι έχουν τελεσίδικα ενταχθεί στον εξωδικαστικό και στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (Νόμος Κατσέλη – ν.3869/2010).
Όσο για τον επανυπολογισμό, αυτός θα επιλέγεται οικειοθελώς από τον μη μισθωτό, αφορά τα χρέη που δημιουργήθηκαν την περίοδο 2002-2016 και θα γίνεται με βάση την ελάχιστη εισφορά του νόμου Κατρούγκαλου, όπως διαμορφώνεται με τον προηγούμενο κατώτατο μισθό των 586,08 ευρώ. Οφειλές που δημιουργήθηκαν έως και 31/12/2001, όπως και όσες ανήκουν στην διετία 2017 – 2018 δεν επανυπολογίζονται. Προσοχή όμως. Ο οφειλέτης διατηρεί το δικαίωμα να ρυθμίσει την υφιστάμενη οφειλή του, δίχως επανυπολογισμό, καθώς ο επανυπολογισμός κουρεύει όχι μόνο το χρέος αλλά και τις συντάξιμες αποδοχές του οφειλέτη.
Ειδικά οι αγρότες (οφειλές προς πρ. ΟΓΑ) θα επωφελούνται από τις 120 δόσεις με ελάχιστη δόση τα 30 ευρώ και το κούρεμα των προσαυξήσεων κατά 100%, αλλά δεν θα εντάσσονται στον επανυπολογισμό.
Για τους εργοδότες με οφειλές προς το πρώην ΙΚΑ, προβλέπεται η αποπληρωμή σε 120 δόσεις, με 50% έκπτωση στα πρόστιμα. Αν η εξόφληση της βασικής οφειλής γίνει εφάπαξ, τότε η έκπτωση στα πρόστιμα θα είναι στο 100%.
Με τον μηχανισμό αυτό περίπου 600.000 οφειλέτες στα πρώην ταμεία ΟΑΕΕ και ΕΤΑΑ που χρωστούν συνολικά 14,5 δισ. ευρώ θα μπορέσουν να καρπωθούν πολύ σημαντικό «κούρεμα» βασικής οφειλής. Οι οφειλές προς τον πρώην ΟΓΑ φτάνουν στο 1,5 δισ. ευρώ και έχουν δημιουργηθεί από 300.000 αγρότες. Όσο για αυτές των εργοδοτών, τα χρέη περίπου 500.000 επιχειρήσεων προς το πρώην ΙΚΑ αγγίζουν τα 18 δισ. ευρώ.
Η ρύθμιση των 120 δόσεων χάνεται:
α) Αν δεν καταβληθεί ποσό που αντιστοιχεί σε 2 δόσεις της ρύθμισης.
β) Αν δεν καταβληθούν βεβαιωμένες οφειλές που δημιουργήθηκαν μετά την 1/1/2019.
γ) Αν δεν καταβληθούν εντός 3 μηνών από την άρση της αναστολής, οι οφειλές που κατά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση τελούσαν σε αναστολή είσπραξης και δεν υπήχθησαν, με επιλογή του οφειλέτη, στη ρύθμιση.
δ) Αν δεν καταβληθεί το σύνολο των δόσεων που αντιστοιχούν στο διάστημα από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης έως την επίδοση της απορριπτικής απόφασης,
Ωστόσο, η ρύθμιση δεν χάνεται, εάν οι οφειλές που δημιουργήθηκαν μετά την 1/1/2019 τελούν σε αναστολή είσπραξης, διοικητική, δικαστική ή εκ του νόμου, ή έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, οι όροι της οποίας τηρούνται.
Σημαντικό ρόλο στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας διαδραματίζουν και οι διατάξεις για τις συντάξεις χηρείας, καθώς έρχονται να βελτιώσουν τις αρνητικές διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου. Αλλάζει δε τόσο τους ηλικιακούς περιορισμούς, όσο και το ύψος της τελικής παροχής.
Μάλιστα, προβλέπει διπλές αυξήσεις, χωρίς όμως αναδρομικά, για χιλιάδες δικαιούχους συντάξεων θανάτου που ήδη έχουν λάβει σύνταξη.
Προσπάθεια της κυβέρνησης να θέσει ένα επιπλέον ανάχωμα στις απολύσεις θεωρούν οι εργατολόγοι την διάταξη του σχεδίου νόμου που ορίζει ότι οι απολύσεις θα πρέπει να στηρίζονται σε βάσιμο λόγο. Στην πράξη, το εθνικό μας δίκαιο ενσωματώνει τον Αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη.
Μεταξύ των 86 άρθρων του, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει επίσης, διατάξεις για τα βαρέα και ανθυγιεινά αλλά και τους εργαζόμενους σε εταιρείες ταχυμεταφορών και εστίασης. Στον τομέα των εργασιακών, ενισχύεται και προστατεύεται ο ρόλος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ στο ασφαλιστικό, καθιερώνονται ενιαίες προϋποθέσεις χορήγησης ασφαλιστικής ενημερότητας.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr