Φτάνοντας προς το τέλος της φετινής σεζόν και περιμένοντας να ανοίξουν τα θερινά σινεμά, οι επτά νέες ταινίες που βγαίνουν απόψε στις αίθουσες δεν έχουν να προσφέρουν κάτι ξεχωριστό στους σινεφίλ. Ένα κάποιο ενδιαφέρον έχουν οι ταινίες «Μια Ιδιαίτερη Οικογένεια», ένα δράμα από την Αργεντινή, «Το Μυστήριο του Κύριου Πικ», από τη Γαλλία και η «Ευφορία», η τελευταία δημιουργία της Βαλέρια Γκολίνο. Βεβαίως, υπάρχει και η απόβαση των υπερηρώων της Marvel, που έχουν κόψει μέχρι στιγμής πάνω από 400.000 εισιτήρια και σύντομα θα πιάσουν το μισό εκατομμύριο, αφήνοντας ελάχιστες προοπτικές σε οποιαδήποτε άλλη καινούργια έξοδο στις κινηματογραφικές αίθουσες.
«Μια Ιδιαίτερη Οικογένεια»
(«A Sort of Family») Δραματική περιπέτεια, αργεντίνικης (βραζιλιάνικης, γαλλικής, πολωνικής) παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Ντιέγκο Λέρμαν, με τους Μπάρμπαρα Λένι, Ντανιέλ Αραόζ, Κλαούντιο Τολκαχίρ, Γιανίνα Αβίλα, Πάολα Κοέν κα.
Ενδιαφέρουσα δραματική περιπέτεια, που καταπιάνεται με το γνωστό κοινωνικό θέμα της ανάδοχης μητέρας, με τη μορφή ενός road movie, ενώ επιπλέον έχει ένα μεγάλο ατού, την ερμηνεία της Μπάρμπαρα Λένι, που έχει βραβευτεί με το βραβείο ερμηνείας Γκόγια, για το ρόλο της στο φιλμ «Magical Girl».
Ο Λέρμαν, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της Αργεντινής, κεντράρει πάνω στη Λένι, την ανάδοχο μητέρα, που μπαίνει σε μια σκληρή περιπέτεια, για να καταφέρει να κρατήσει το μωρό της, αφού δέχεται έναν εκβιασμό και βρίσκεται αντιμέτωπη και με το νόμο. Σε αυτό το στόρι ο Λέρμαν βάζει, χωρίς να κραυγάζει, σοβαρά κοινωνικά θέματα, όπως είναι η «βιομηχανία» παράνομων υιοθεσιών, που εκμεταλλεύεται την ανέχεια των ανθρώπων, τις ταξικές διαφορές, τη φτώχεια που αγκαλιάζει όλο και περισσότερους ανθρώπους. Ακόμη, κάνει ένα σχόλιο για τους ανθρώπους, αυτούς που δεν μπορούν να ζήσουν τα παιδιά τους κι εκείνους που θα κάνουν ότι μπορούν για να τα μεγαλώσουν, να τα κρατήσουν στην αγκαλιά τους και όλοι μαζί θα είναι θύματα ενός συστήματος που ξέρει να τους χειραγωγεί και να κερδοσκοπεί, να ακμάζει μέσα από τα ανθρώπινα δράματα. Η ταινία του Λέρμαν, ο οποίος για τις ανάγκες της ταινίας του έκανε επί ένα χρόνο συστηματική έρευνα σχετικά με το κύκλωμα των παράνομων υιοθεσιών, έχει, ωστόσο και αδυναμίες, καθώς δίνει την εντύπωση ότι επαναλαμβάνεται και αδικεί τα σκοτεινά σημεία της ιστορίας του προς χάρη ενός μελοδραματισμού, που θέλει να αγγίξει περισσότερο τις γυναικείες καρδιές.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Η Μαλένα, μία επιτυχημένη γιατρός, δέχεται ένα τηλεφώνημα που θα της αλλάξει τη ζωή: το μωρό που έχει κανονίσει να υιοθετήσει πρόκειται να γεννηθεί. Όταν, όμως, το μωρό γεννιέται και εκείνη πηγαίνει να το πάρει από την παρένθετη μητέρα, η Μαλένα βρίσκεται προ μιας πολύ δυσάρεστης έκπληξης: οι βιολογικοί γονείς του μωρού την εκβιάζουν, ζητώντας περισσότερα χρήματα από όσα έχουν συμφωνηθεί. O νόμος μοιάζει να είναι με το μέρος τους, ωστόσο η Μαλένα θα ξεκινήσει έναν αβέβαιο αγώνα γεμάτο ηθικά και νομικά διλήμματα. Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει για να πάρει αυτό που θέλει;
«Το Μυστήριο του Κύριου Πικ»
(«Le Myst?re Henri Pick») Δραματική κωμωδία, γαλλικής και ρωσικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Ρεμί Μπεζανσόν, με τους Φαμπρίς Λουκινί, Καμίλ Κοτέν, Αλίς Αϊσάζ, Χάνα Σιγκούλα κα.
Συμπαθητική δραματική κομεντί, με στοιχεία μυστηρίου, που βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γάλλου συγγραφέα Νταβίντ Φενκινός, που γύρισε φινετσάτα ο Ρεμί Μπεζανσόν («Το Μεγάλο Ταξίδι της Ζαράφα»), έχοντας για πρωταγωνιστές τους ικανότατους Φαμπρίς Λουκινί και Καμίλ Κοτέν, ενώ εμφανίζεται και η μούσα του Φασμπίντερ, Χάνα Σιγκούλα.
Ο Μπεζανσόν εστιάζει στο ασυμβίβαστο σύνορο μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, ενώ χάνει σε ρυθμό όταν αρχίζει η γνωστή γαλλική πολυλογία και μπαίνει στα βαθιά της πολυπλοκότητας του θέματος, που δεν είναι άλλο από την ανακάλυψη ενός σημαντικού κειμένου στα παραπεταμένα, ενός αγνώστου και αρχίζει η έρευνα για να ανακαλυφθεί ο συγγραφέας του.
Τελικά στον θεατή δεν μένουν και πάρα πολλά και σίγουρα η εμφάνιση της περίφημης Χάνα Σιγκούλα («Ο Γάμος της Μαρίας Μπράουν»).
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Σε μία περίεργη βιβλιοθήκη στην καρδιά της Βρετάνης, την «Βιβλιοθήκη των Απορριφθέντων Βιβλίων», μία νεαρή εκδότρια ανακαλύπτει ένα εκπληκτικό χειρόγραφο που αποφασίζει αμέσως να εκδώσει. Το μυθιστόρημα γίνεται ευπώλητο. Αλλά ο συγγραφέας του, ο Ανρί Πικ, ένας ιδιοκτήτης πιτσαρίας, που πέθανε πριν από δύο χρόνια, δεν θα μπορούσε να είχε γράψει τίποτε άλλο πέρα από τη λίστα με τα ψώνια, σύμφωνα με τη χήρα του. Ένας κριτικός λογοτεχνίας, πεπεισμένος ότι πρόκειται για απάτη, αποφασίζει να ερευνήσει την υπόθεση, με την απρόσμενη βοήθεια της κόρης του αινιγματικού Ανρί Πικ.
«Ευφορία»
(«Euforia») Δραματική ταινία, ιταλικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Βαλέρια Γκολίνο, με τους Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Βαλέριο Μασταντρέα, Ιζαμπέλα Φεράρι κα.
Η διάσημη Ελληνοϊταλίδα (από την πλευρά της μητέρας της) ηθοποιός και σκηνοθέτιδα, η Βαλέρια Γκολίνο, επιστρέφει μετά από χρόνια με μία ακόμη ταινία, πίσω από την κάμερα, ένα δράμα ανθρώπινων σχέσεων, το οποίο αποτελεί και επίσημη συμμετοχή στο Τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του 71ου Φεστιβάλ Καννών.
Η «Ευφορία» (ο τίτλος της ταινίας είναι ένα παιχνίδι που κρύβει το δράμα) καταπιάνεται με την ιστορία δύο διαμετρικά αντιθέτων αδερφών, που θα έρθουν κοντά, μετά από χρόνια, όταν ο ένας θα αρρωστήσει σοβαρά και μέσα από ατέλειωτα πάρτι και πλάκες θα προσπαθήσουν να μιλήσουν την ίδια γλώσσα και να αντιμετωπίσουν το αναπόφευκτο τέλος.
Πρωταγωνιστούν με κέφι και επάρκεια ο Ρικάρντο Σκαρμάτσιο και ο Βαλέριο Μασταντρέα.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. O Ματέο είναι ένας νέος επιχειρηματίας, ευφυής, τολμηρός και δυναμικός. Ζει μια ζωή στα άκρα γεμάτη προκλήσεις. Ο αδελφός του, Ετόρε είναι καθηγητής σε σχολείο και ζει ακόμα στη μικρή επαρχιακή πόλη όπου οι δυο τους γεννήθηκαν. Είναι ένας άνδρας συνετός με μια ήσυχη ζωή σε μια ρουτίνα που τον βολεύει, ένας άνθρωπος που συνειδητά επιλέγει να ζει στη σκιά. Αυτοί οι δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι θα έρθουν κοντά σε μια κρίσιμη στιγμή της ζωής τους και θα ανακαλύψουν μετά από χρόνια απουσίας ξανά ο ένας τον άλλον.
«Η Πιο Μεγάλη Απάτη»
(«JT Leroy») Δραματική ταινία, αμερικανικής και βρετανικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Τζάστιν Κέλι, με τους Λόρα Ντερν, Κρίστεν Στιούαρτ, Νταϊάν Κρούγκερ, Τζούνιορ Κόρτνεϊ, Τζιμ Στέρτζες κα.
Ακόμη μια ταινία, της οποίας η ιστορία βασίζεται σε αληθινή ιστορία, που θέλει να πει κάτι σημαντικό, αλλά γρήγορα ξεμένει από έμπνευση, από δυνάμεις και ξεπέφτει σε μια πλαδαρότητα, ενώ πλασάρει περισσότερο το ανάλαφρο του θέματος, τόσο που την παίρνει ο αέρας και την πάει κατευθείαν στις προθήκες των βίντεο κλαμπ.
Η ταινία καταγράφει ένα από τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά σκάνδαλα, που αφορά τη Λόρα Άλμπερτ, η οποία το 2000 γράφει το βιβλίο «Sarah», καμουφλαρισμένη πίσω από τον JT Leroy, έναν περιθωριοποιημένο, αμφιφυλόφιλο άνδρα, ένα φανταστικό πρόσωπο.
Όταν το βιβλίο γίνεται μπεστ σέλερ και όλοι θέλουν να γνωρίσουν τον μυστηριώδη συγγραφέα, εφευρίσκει ένα ακόμη ψέμα, για να στηρίξει το πρώτο, ζητώντας από την «ανδρόγυνη» αδελφή του φίλου της να υποδυθεί το συγγραφέα. Μια απάτη, που κράτησε έξι ολόκληρα χρόνια. Ένα σχόλιο για την απόκτηση τεράστιας φήμης, την αδυναμία διαχείρισής της και τα μπλεξίματα που μπορεί να φέρει όταν συνδέεται με τον λαμπερό κόσμο του θεάματος. Ένα θέμα που ο Τζάστιν Κέλι αδυνατεί να αξιοποιήσει, να του δώσει πνοή, να μιλήσει για την κενοδοξία που κυριαρχεί στο χώρο του θεάματος και της τέχνης.
Η Λόρα Ντερν είναι η γνωστή Λόρα Ντερν, ενώ η Κρίστεν Στιούαρτ και η Νταϊάν Κρούγκερ στο κλίμα της ταινίας και της μετριότητας.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Η Λόρα Άλμπερτ γράφει υποδυόμενη το avatar της, έναν νεαρό αμφιφυλόφιλο άντρα που ζει στο περιθώριο με το όνομα JT LeRoy. Όταν το λογοτεχνικό της ντεμπούτο γίνει μπεστ σέλερ και ο JT LeRoy καταλήξει ο αγαπημένος του λογοτεχνικού κόσμου, σκέφτεται μία αλλόκοτη λύση για να διατηρήσει την ανωνυμία της, δίνοντας ζωή στο ψευδώνυμο της. Πρόκειται για την ανδρόγυνη αδελφή του φίλου της, τη Σαβάνα Κνουπ, που συνδέεται με τη φεμινιστική και περιθωριακή πλευρά της Λόρα.
«McQueen»
(«McQueen») Ντοκιμαντέρ, βρετανικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Ιαν Μπονοτέ και Πίτερ Ετεντγκουί.
Πληθαίνουν συνεχώς τα ντοκιμαντέρ που πλέον αρχίζουν να μοιάζουν με τις φωτογραφίες, τώρα που με το κινητό τηλέφωνο βγάζει ο καθένας χιλιάδες τις οποίες αποθηκεύει χωρίς σχεδόν ποτέ να τις ξαναδεί, εν αντιθέσει με τις παλιότερες εποχές που το φιλμ κόστιζε και το κάθε κάδρο έπρεπε να έχει την αξία του, για να αποτυπωθεί. Με άλλα λόγια, το ντοκιμαντέρ για τον αμφιλεγόμενο μόδιστρο υψηλής ραπτικής, Αλεξάντερ ΜακΚουίν, πέρα από το όποιο εικαστικό του ενδιαφέρον, είναι εντελώς αδιάφορο, στα όρια του ενοχλητικού, που απευθύνεται αποκλειστικά στους λάτρεις της υψηλής ραπτικής, των ντεφιλέ, αυτών που αποθεώνουν τον κόσμο της ματαιοδοξίας και της άσκοπης προκλητικότητας και εντέλει στους επαγγελματίες του είδους (άλλωστε δεν είναι και Αρμάνι ή Ντιόρ).
Στο φιλμ, μέσα από συνεντεύξεις από τους πιο στενούς φίλους του και μέλη της οικογένειάς του, εικόνες από επιδείξεις μόδας, μουσική, επιχειρεί να φτιάξει ένα εγκώμιο για τον ΜακΚουίν, αλλά και ενός πολιτισμού που βρίσκεται σε παρακμή.
Ο Αλεξάντερ ΜακΚουίν, που γρήγορα έφτασε ψηλά στον περίεργο κόσμο της υψηλής ραπτικής και αυτοκτόνησε στα 40 του, αφήνοντας ένα σημείωμα («προσέξτε τα σκυλιά μου, σας αγαπώ») και 50.000 λίρες στον αγαπημένο του σκύλο, ήταν απ’ τους μόδιστρους που άφησαν πίσω τους μια μόδα προκλητικότητας, πολλές φορές φτηνής αισθητικής και ρούχων που μάλλον δεν αναδείκνυαν τη γυναικεία ομορφιά. Αλλά περί ορέξεως κολοκυθόπιτα…
«UglyDolls: Τα Ασχημογλυκούλια»
(«UglyDolls») Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Κέλι Άσμπουρι.
Η απαραίτητη παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων της εβδομάδας, με πρωταγωνιστές τα γνωστά λούτρινα κουκλάκια, που απευθύνεται σε πολύ μικρές ηλικίες και προβάλλεται μόνο μεταγλωττισμένο.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Πολύ καιρό πριν, οι κούκλες δημιουργήθηκαν για να προσφέρουν ζεστασιά και αγάπη στα παιδιά. Από πού όμως προέρχονται οι κούκλες; Κάπου ανάμεσα στο τέλος της γραμμής συναρμολόγησης και το ράφι των παιχνιδιών στα καταστήματα υπάρχει μια μαγευτική γη όπου ζουν όλες οι κούκλες. Όμως, μέχρι σήμερα καμία από όσες φτάνουν στα παιδιά δεν προέρχεται από την Ασχημούπολη, το μέρος όπου ζουν όλες οι αταίριαστες, παρατημένες και ατελείς κούκλες. Ανάμεσα τους οι: Οξ, Μόξι, Γουέιτζ, Μπάμπο, Παγερίδας και Τυχερίδας. Όλες τους είναι ευχάριστα αδαείς για τις ιδιαιτερότητές τους και έχουν μια ευτυχή άγνοια για κάθε ζωή έξω από την πόλη τους, που είναι γεμάτη κέφι, τεράστιες γιορτές και ακόμα μεγαλύτερα πάρτι. Σε έναν κόσμο όπου επικρατεί η ατέλεια, κανείς δεν κρίνει κανέναν.
«Όλο Γελούσε»
Ντοκιμαντέρ, ελληνικής παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία του Θόδωρου Μαραγκού.
Γλυκό, ανθρώπινο, συγκινητικό ντοκιμαντέρ του ουμανιστή Θόδωρου Μαραγκού για τη ζωή και το έργο του μακαρίτη κωμικού ηθοποιού Κώστα Τσάκωνα, μέσα από τις δύσκολες συνθήκες της ζωής του και από όλες τις κωμικοτραγικές καταστάσεις της εποχής του. Θυμίζοντας το ρόλο του στη γνωστή και συμπαθητική κωμωδία «Μάθε Παιδί μου Γράμματα» («έξι χρόνια δημοτικό, έξι χρόνια γυμνάσιο, έξι χρόνια Πολυτεχνείο..»), ο Μαραγκός, μιλώντας για τον αξιαγάπητο ηθοποιό, που πολλές φορές έπαιξε ή σωστότερα αναγκάστηκε να παίξει σε μια σειρά από ανόητες βιντεοταινίες, παραθέτει έξι χρόνια στα συσσίτια, έξι χρόνια στη βιοπάλη, έξι χρόνια στις πιο βαριές δουλειές. Τα υπόλοιπα 50 χρόνια της ζωής του, ο ηθοποιός έκανε τον κόσμο να γελάει, αλλά και να αισθάνεται περήφανος γι’ αυτόν, γιατί ποτέ δεν μάσησε τα λόγια του.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Χάρης Αναγνωστάκης