Μόλις λίγα εικοσιτετράωρα πριν από τις ευρωεκλογές, την ίδια ώρα που το Facebook πασχίζει να τα βάλει µε τα «fake news» και τη ρητορική µίσους, η µη κυβερνητική οργάνωση «Avaaz» ξεσκέπασε πάνω από 500 ακροδεξιές οµάδες και σελίδες στο κοινωνικό δίκτυο που διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις παραπλανώντας παράλληλα τους χρήστες αναφορικά µε τη δηµοφιλία τους.
Οι ύποπτοι λογαριασµοί, η έρευνα για τους οποίους παραδόθηκε στην εταιρεία του Μαρκ Ζάκερµπεργκ, εντοπίστηκαν σε Γαλλία, Γερµανία, Ιταλία, Βρετανία, Πολωνία και Ισπανία. Ακολουθούνται από σχεδόν 32 εκατοµµύρια χρήστες και είχαν περισσότερες από 67 εκατοµµύρια σχόλια, likes µόνο το τελευταίο τρίµηνο. Στο ίδιο διάστηµα, το περιεχόµενο που δηµοσίευαν, µε στόχο την υποκίνηση µίσους κατά των µεταναστών και τη δυσφήµιση της ΕΕ, είχε 553 εκατοµµύρια προβολές, σύµφωνα µε τη ΜΚΟ, δηλαδή συνολικά περισσότερες από τον αριθµό ψηφοφόρων της ΕΕ που υπολογίζονται σε σχεδόν 430 εκατοµµύρια.
Τα ακροδεξιά και ευρωσκεπτικιστικά αυτά online δίκτυα ακολουθούνται από συγκριτικά περισσότερους χρήστες απ’ ό,τι τα ίδια τα ακροδεξιά και τα ευρωφοβικά κόµµατα. Το Facebook έχει ήδη «κατεβάσει» 77 λογαριασµούς και σελίδες µε συνολικά 6 εκατοµµύρια ακολούθους εν όψει των ευρωεκλογών αυτής της εβδοµάδας (σύµφωνα µε την «Avaaz», τρεις φορές περισσότερους από τα έξι βασικά ευρωπαϊκά ακροδεξιά ή αντιευρωπαϊκά κόµµατα: την ιταλική Λέγκα, τη γερµανική Εναλλακτική για τη Γερµανία (AfD), το ισπανικό Vox, το αυστριακό PiS, το Κόµµα του Brexit και τον γαλλικό Εθνικό Συναγερµό της Μαρίν Λεπέν, που έχουν 2 εκατοµµύρια υποστηρικτές).
Σε εξέλιξη βρίσκεται έρευνα και για εκατοντάδες ακόµη λογαριασµούς µε άλλους 26 εκατοµµύρια ακολούθους. Σε αυτούς περιλαµβάνονται λογαριασµοί στη Γαλλία που προωθούν περιεχόµενο για την ανωτερότητα των λευκών, δηµοσιεύσεις στη Γερµανία που υποστηρίζουν την άρνηση του Ολοκαυτώµατος, και ψεύτικοι λογαριασµοί που προωθούσαν το AfD. Στην Ιταλία η «πλύση εγκεφάλου» των χρηστών γινόταν µε τη δηµιουργία θεµατικών σελίδων -για θέµατα οµορφιάς κλπ.- οι οποίες αφού συγκέντρωναν ακολούθους µετατρέπονταν σε πολιτικά εργαλεία. Για παράδειγµα, µια σελίδα που δηµιουργήθηκε για µια κτηνοτροφική ένωση, στη συνέχεια έγινε εργαλείο υποστήριξης της Λέγκα του Σαλβίνι προβάλλοντας αντιµεταναστευτικά βίντεο.
Η έρευνα της «Avaaz» πραγµατοποιήθηκε από ανεξάρτητους ερευνητές και δηµοσιογράφους, χωρίς τη συνεργασία του Facebook και µε τη χρηµατοδότηση 47.000 χρηστών του Διαδικτύου. «Πιστεύουµε ότι το Facebook έχει κάνει µέχρι στιγµής καλή δουλειά, αλλά θα έπρεπε να είχε κάνει περισσότερα για να εντοπίσει αυτές τις σελίδες. Πρέπει να το κάνουν µόνοι τους, εµείς είµαστε 30 άτοµα και εκείνοι απασχολούν πάνω από 30.000 στον τοµέα ασφαλείας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής επικοινωνίας της «Avaaz», Κρίστοφ Σκοτ.
ΠΗΓΗ: ethnos.gr