Το νέο δέλεαρ των τραπεζών σε όσους πελάτες δέχονται να μη λάβουν τους τόκους καταθέσεων είναι η επιβράβευση με αεροπορικά μίλια. Οι τράπεζες προσελκύουν με αυτό τον τρόπο νέους καταθέτες και προσφέρουν κίνητρα στους ήδη υπάρχοντες. Εξάλλου, σε περιοχές με χαμηλά επιτόκια καταθέσεων, όπως για παράδειγμα στο Χονγκ Κονγκ, ορισμένοι καταθέτες προτιμούν να εκμεταλλευτούν τα αεροπορικά μίλια από το να πάρουν τους τόκους.
Η λιανική τραπεζική αρχίζει να κερδίζει έδαφος και πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην επιβράβευση των χρηστών πιστωτικής κάρτας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Asia Miles, ενός προγράμματος που προσφέρει μίλια με την αεροπορική εταιρεία Cathay Pacific σε όσους έχουν μεγάλο ποσό σε καταθέσεις στη βρετανική τράπεζα Standard Chartered (StanChart). Από το 2016 το Asia Miles έχει προσελκύσει 640 εκατ. δολάρια σε καταθέσεις και περίπου 33.000 πελάτες στη StanChart, τα δύο τρίτα των οποίων προηγουμένως δεν είχαν καμία σχέση με την τράπεζα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το πρόγραμμα μιλίων της StanChart είναι για τον καταθέτη πολύ πιο συμφέρον οικονομικά από τους αντίστοιχους τόκους που θα λάμβανε. Για όσους καταθέτουν περισσότερα από 128.000 δολάρια στον λογαριασμό τους χρησιμοποιώντας το Asia Miles, η επιβράβευση είναι 230.000 μίλια με την Cathay Pacific, τα οποία σχεδόν επαρκούν για δύο αεροπορικά εισιτήρια από το Χονγκ Κονγκ στο Λονδίνο. Προ φόρων και τελών, το κόστος αυτών των δύο εισιτηρίων είναι περίπου 10.233 δολάρια, ενώ οι τόκοι για έναν λογαριασμό αντίστοιχου μεγέθους στη StanChart θα ήταν 2.557 δολάρια. Ωστόσο, η αξία των μιλίων δεν επιβαρύνει την τράπεζα περισσότερο σε σχέση με τους αντίστοιχους τόκους. «Δεν θα προσφέραμε ένα πραγματικό επιτόκιο σε ποσοστό υψηλότερο από αυτό που προσφέρουμε σε μια κανονική κατάθεση», δήλωσε στους Financial Times o Σαμίρ Σάμπερουαλ, επικεφαλής λιανικής τραπεζικής της StanChart στην Κίνα και τη Βόρεια Ασία. Η τράπεζα αγοράζει τα μίλια από την Cathay Pacific σε χονδρική και με προσφορά. Από την άλλη πλευρά η αεροπορική εταιρεία επωφελείται, διότι πολλοί από τους καταθέτες δεν εκμεταλλεύονται τα μίλια μέσα στην τριετή προθεσμία που προσφέρεται. «Η Cathay γνωρίζει ότι ένα ποσοστό των μιλίων δεν θα χρησιμοποιηθεί ποτέ, ενώ εάν η τράπεζα προσφέρει ένα επιτόκιο, θα χρειαστεί να το πληρώσει», δήλωσε στους Financial Times ο Ρόνιτ Γκοουζ, αναλυτής στη Citigroup.
Αντίστοιχα προνόμια προσφέρει η αμερικανική Citigroup στους καταθέτες στις ΗΠΑ. Οσοι πελάτες της άνοιξαν και χρησιμοποίησαν λογαριασμό στην τράπεζα μετά την άνοιξη του 2019, έλαβαν 30.000 αεροπορικά μίλια ως επιβράβευση. Επιπλέον, μέσω του προγράμματος Citigold, όσοι καταθέτες έχουν πάνω από 200.000 δολάρια στον λογαριασμό τους επιβραβεύονται με συνδρομές αξίας 200 δολαρίων τον χρόνο στην υπηρεσία Amazon Prime και στην υπηρεσία απευθείας αναπαραγωγής μουσικής Spotify. Οσοι πελάτες της αμερικανικής τράπεζας έχουν περισσότερα από 50.000 δολάρια στον λογαριασμό τους έχουν χαμηλότερο επιτόκιο και ευνοϊκότερους όρους σε υποθήκες.
Περισσότερες τράπεζες θα μπορούσαν να υιοθετήσουν αυτά τα προγράμματα επιβραβεύσεων αντί της πληρωμής τόκων ή παράλληλα με αυτή, εάν ακολουθούσαν χαλαρή νομισματική πολιτική. «Οι καταθέσεις με τόκους σε μετρητά εξακολουθούν να είναι το βασικό προϊόν. Εάν, όμως, τα επιτόκια μειωθούν ξανά, ενδεχομένως να δείτε τα έμμεσα νομισματικά προϊόντα να γίνονται πιο δημοφιλή», δήλωσε στους Financial Times ανώνυμη πηγή σχετική με το πρόγραμμα Asia Miles.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Καθημερινή, kathimerini.gr