Και ξαφνικά στο κάδρο… διόδια! Λάδι στη φωτιά της φημολογίας και των ψιθύρων που ακούγονταν εσχάτως περί ορατού σεναρίου επιβολής διοδίων στην Κρήτη για τον νέο ΒΟΑΚ, πίσω από τα κυβερνητικά μηνύματα ανατροπής του σχεδιασμού της προηγούμενης κυβέρνησης, έριξε χτες Τρίτη ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Σε δηλώσεις του ο Ρεθεμνιώτης υφυπουργός έθεσε ο ίδιος στο τραπέζι το σενάριο των διοδίων, λέγοντας χαρακτηριστικά πως είναι καιρός η κουβέντα να πιάσει και θέματα-ταμπού όπως τα διόδια!
Είτε ήρθε με αυθόρμητο τρόπο, είτε είχε και σκόπιμο χαρακτήρα – όπως εκτιμούν ορισμένοι – προκειμένου να βολιδοσκοπηθούν απόψεις, διαθέσεις και αντιδράσεις, η αναφορά αυτή του κ. Κεφαλογιάννη άνοιξε ουσιαστικά την αυλαία των συζητήσεων για ενδεχόμενα διόδια στην Κρήτη. Και όπως ήταν αναμενόμενο, πυροδότησε έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες σε πολιτικό, καταρχήν, επίπεδο. Αμέσως μετά την αναφορά- «βόμβα» του υφυπουργού Μεταφορών, ακολούθησε ένα «γαϊτανάκι» σκληρών ανακοινώσεων από πλευράς τοπικών βουλευτών της αντιπολίτευσης…
Την ίδια ώρα, στις τάξεις της Περιφέρειας είναι προφανές ότι υπάρχει μια έντονη δυσφορία και ανησυχία αναφορικά με τα τεκταινόμενα γύρω από τον ΒΟΑΚ, αφού βλέπουν τις ημέρες να περνούν και την κυβέρνηση να μην ανοίγει τα χαρτιά της ως προς την «ταμπακέρα», δηλαδή τη νέα αρχιτεκτονική που έχει προαναγγείλει ότι θα ακολουθήσει για το μεγάλο έργο της Κρήτης.
Η αλήθεια είναι ότι οι μέχρι τώρα χειρισμοί της κυβέρνησης στο μέτωπο του ΒΟΑΚ προκαλούν «παγωμάρα» και έντονο «πονοκέφαλο». Και αυτό γιατί, την ώρα που η κυβέρνηση μιλά για μηδενικό σχεδιασμό που παρέλαβε και για νέα αρχιτεκτονική, και άρα μεταθέτει το έργο πίσω κατά 2-3 χρόνια, δε δίνει πειστικές εξηγήσεις για το σκεπτικό της πίσω από το ολικό – όπως σκιαγραφεί – «ανάθεμα» που ετοιμάζεται να ρίξει στα όσα σχεδίασε και δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση…
Αναμφίβολα, επίσης, θα χρειαστούν πολύ περισσότερα για να φιγουράρει ως πειστικό το επιχείρημα που χρησιμοποίησε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών, ότι δηλαδή και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδίαζε να επιβάλει σκιώδη διόδια για τον ΒΟΑΚ.
Το επισημαίνουμε διότι, για να βάλουμε το πράγμα σε πρακτική, χειροπιαστή διάσταση, έξω πάντοτε από πολιτικά παιχνίδια ή σκοπιμότητες, το καλύτερο σενάριο για τον νέο ΒΟΑΚ είναι καθόλου διόδια. Από εκεί και πέρα, προφανώς και είναι πολύ καλύτερο για τους Κρητικούς το σενάριο των «σκιωδών» διοδίων (εικονικά δηλαδή διόδια που δε θα πληρώνουν οι οδηγοί αλλά το κράτος, με βάση τις καθημερινές διελεύσεις και μέσα από το κρατικό ταμείο, δηλαδή χρήματα όλων των Ελλήνων φορολογουμένων) από το να βάζουν το χέρι στην τσέπη οι Κρητικοί περνώντας από τα κιόσκια με τα διόδια.
Αναλυτικά τι είπε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης στο «Ράδιο Κρήτη»…
«Εξετάζονται όλοι οι τρόποι χρηματοδότησης. Είναι καιρός να μιλήσουμε ακόμα και για θέματα-ταμπού όπως είναι τα διόδια. Η δική μας κυβέρνηση λέει αλήθειες. Εξετάζουμε και αυτό το ενδεχόμενο, με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των Κρητικών και Ελλήνων φορολογουμένων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα επέβαλε “σκιώδη” διόδια για 30 χρόνια. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε μια σειρά παλινωδιών», τόνισε μεταξύ άλλων ο Ρεθυμνιώτης υφυπουργός και συνέχισε: «Ο ΣΥΡΙΖΑ αρχικά υποστήριζε διά του Γιάνη Βαρουφάκη πως η Κρήτη δε χρειάζεται Βόρειο Οδικό Άξονα, για να προχωρήσει στη συνέχεια στην ανακοίνωση μιας στρατηγικής μελέτης από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο, και τέλος να αναγκαστεί πιεζόμενη να εντάξει στους θεωρητικούς σχεδιασμούς της και τα τμήματα Κισσάμου-Χανίων και Αγίου Νικολάου-Σητείας. Υπήρξε μια κοροϊδία από την προηγούμενη κυβέρνηση. Βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο…».
Ο κ. Κεφαλογιάννης διευκρίνισε πως στόχευση της νέας ηγεσίας είναι να πραγματοποιηθεί μια πιο λειτουργική κατασκευή με λιγότερη επιβάρυνση του φορολογούμενου. Αναφορικά με τον τρόπο εκτέλεσης του έργου, ο υφυπουργός διαβεβαίωσε πως δε θα υπάρξει αιφνιδιασμός στον κρητικό λαό και πως θα υπάρξει διαβούλευση. Παραδέχτηκε ακόμα ότι το πιθανότερο σενάριο είναι να κατασκευαστεί σε πρώτη φάση το τμήμα Χανίων-Αγίου Νικολάου και σε δεύτερη φάση τα λεγόμενα ακραία τμήματα του ΒΟΑΚ (Κισσάμου-Χανίων και Αγίου Νικολάου-Σητείας).
Οργή από Κρητικούς βουλευτές της αντιπολίτευσης
* Χάρης Μαμουλάκης: «Μετά τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη και τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή, σειρά είχε σήμερα (σ.σ. χθες) ο υφυπουργός Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης να μας “ενημερώσει” ότι το οραματικό έργο ενός σύγχρονου και ασφαλούς ΒΟΑΚ επιστρέφει στο μηδέν και παραπέμπεται ουσιαστικά – ξανά – στις καλένδες. Συνεχίζεται με αυτόν τον τρόπο η προσπάθεια της κυβέρνησης της Ν.Δ. να απαξιώσει, και εντέλει να ακυρώσει, τους διεθνείς διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη και αφορούν τα τμήματα Χανίων-Χερσονήσου και Χερσονήσου-Νεάπολης (και στους οποίους συμμετέχουν αρκετές εταιρείες, κάτι που μόνο θετικά στοιχεία επιφέρει στο έργο) και να μην προχωρήσει στην προκήρυξη του τμήματος Νεάπολης-Αγίου Νικολάου», αναφέρει σε αιχμηρή ανακοίνωσή του ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης.
* Σωκράτης Βαρδάκης: «Για ακόμα μια φορά ακούστηκε από τα πιο επίσημα χείλη, αυτά του υφυπουργού Υποδομών, ότι δεν υπάρχει, υποτίθεται, καμία δρομολογημένη εξέλιξη σε ό,τι αφορά τον ΒΟΑΚ. Ωστόσο, οι απαντήσεις που δίνονται από υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου έρχονται να τον διαψεύσουν πανηγυρικά και τον ίδιο και τα υπόλοιπα στελέχη της παράταξής του», επισημαίνει ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης και τονίζει: «Σε ό,τι αφορά την ύπαρξη διοδίων ακόμα και για τους Κρητικούς, η κυβέρνηση της Ν.Δ. αναδεικνύει από μόνη της τις ιδεοληψίες της, ζητώντας από τον κρητικό λαό να χρηματοδοτεί τη συντήρηση ενός έργου, το οποίο το “χρωστούν” όλες οι κυβερνήσεις εδώ και δεκαετίες…».
* Νίκος Ηγουμενίδης: «Είναι τουλάχιστον ντροπή σήμερα να μιλάμε για διόδια σε βάρος των Κρητικών, που όλοι ξέρουμε πόσο ακριβά έχουν πληρώσει αυτή την υπόθεση. Η σημερινή κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ανακαλέσει και να φροντίσει να επιταχύνει άμεσα το έργο», υπογραμμίζει καυστικά ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης.
* Μανόλης Συντυχάκης: Κάθετα ενάντιος στο ενδεχόμενο διοδίων ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ και επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης”, Μανόλης Συντυχάκης, σημειώνει: «Οι εργαζόμενοι της Κρήτης δεν πρέπει να αποδεχτούν διόδια ή άλλο τρόπο εκμετάλλευσης ως προϋπόθεση για την κατασκευή ενός σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητόδρομου…».
ΠΗΓΗ: neakriti.gr