«Στον ένα μήνα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίαση καταγράφηκαν θετικές εξελίξεις στην οικονομία, όπως η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, ο δανεισμός της χώρας με αρνητικά ή πολύ χαμηλά επιτόκια, η αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας, η έγκριση της αποπληρωμής μέρους του ακριβού δανείου του ΔΝΤ, το αυξημένο ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση του 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Όλα αυτά συμπληρώνουν την πολύ καλή πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού που επέτρεψε την σημαντική, κατά περίπου 20%, αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και την εμπροσθοβαρή καταβολή του, με μέριμνα για τις πιο ορεινές περιοχές και τις οικογένειες με παιδιά», δήλωσε ο Στέλιος Πέτσας για τη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι συζητήθηκαν τα εξής θέματα:
1. Διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι η πρωτοβουλία της κυβέρνησης συνιστά «πολύ μεγάλη επιτυχία καθώς επιλύεται ένα πρόβλημα δεκαετιών».
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ρυθμίζεται η Συνταγματική πρόβλεψη για τον τρόπο άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ψηφοφόρων οι οποίοι τη μέρα των εθνικών εκλογών (καθώς και των εκλογών για την ανάδειξη εκπροσώπων στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και της διεξαγωγής εθνικού δημοψηφίσματος) βρίσκονται εκτός επικράτειας. Σύμφωνα με το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος, για την ψήφιση του νόμου απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία 200 βουλευτών. Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης της απαιτούμενης πλειοψηφίας συνεδρίασε τρείς φορές διακομματική επιτροπή αποτελούμενη από τους εκπροσώπους των 6 κοινοβουλευτικών κομμάτων.
Αποτέλεσμα των ανωτέρω συνεδριάσεων ήταν η καταρχήν σύγκλιση σε μια συμφωνία 4 + 1 σημείων, η οποία ανοίγει τον δρόμο για την επίτευξη της πλειοψηφίας των 200 θετικών ψήφων. Τα σημεία αυτά είναι:
1. Διεξαγωγή της ψηφοφορίας με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους κατάλληλους χώρους.
2. Η ψήφος των εκλογέων που ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα στα ανωτέρω εκλογικά τμήματα θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών.
3. Αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας. Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν (δίχως να θέτουν σταυρό προτίμησης) το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο επικρατείας που θα προέρχονται από τον Ελληνισμό της διασποράς.
4. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι οποίοι πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:
α. Τα τελευταία τριάντα πέντε (35) χρόνια έχουν ζήσει δύο (2) έτη στην Ελλάδα
β. Διαθέτουν ενεργό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου.
5. Να γίνει προσθήκη στο υπό αναθεώρηση άρθρο 54 του Συντάγματος, ώστε να είναι συμβατοί με το Σύνταγμα οι περιορισμοί του σημείου 4.
Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Π. Θεοδωρικάκος και ο Υφυπουργός κ. Θ. Λιβάνιος παρουσίασαν και όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τη διαδικασία εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους, τον τρόπο ψηφοφορίας, την καταμέτρηση των ψήφων.
2. Παρουσίαση νομοσχεδίου για ΔΕΗ-ΔΕΠΑ-Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Με το εν λόγω νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται η ΔΕΗ, απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά ενέργειας, προχωρά η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και ενισχύονται οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Συγκεκριμένα:
– Εκσυγχρονίζεται η ΔΕΗ, με ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και ταυτόχρονη απελευθέρωση της εταιρείας από εμπόδια στην αποτελεσματική της λειτουργία με στόχο τη μείωση του κόστους και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς της. Προβλέπεται νέα διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων αορίστου χρόνου με εκ των υστέρων έλεγχο νομιμότητας από τον ΑΣΕΠ. Επιπλέον, ενισχύεται η ευελιξία στις προμήθειες, με σεβασμό στη διαφάνεια, ενώ περιγράφεται το πλαίσιο για την κινητικότητα και αξιοποίηση του προσωπικού, καθώς και για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά.
– Προβλέπεται ταχεία υλοποίηση του Target Model και επιφυλάσσονται σχετικές κυρώσεις προς τους αρμόδιους φορείς (ΑΔΜΗΕ, ΕΧΕ) από τη ΡΑΕ, ώστε η χώρα να μεταβεί στο νέο μοντέλο αγοράς ενέργειας, και εναρμονίζονται οι διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας με τον Κανονισμό REMIT για τη διαφάνεια στις χονδρεμπορικές αγορές ενέργειας.
– Προωθείται ο αποτελεσματικός εταιρικός μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ, προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή της. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η ΔΕΠΑ προβαίνει σε μερική διάσπαση των κλάδων υποδομών, διεθνών έργων και εμπορίας και ιδρύονται δύο νέες εταιρείες, η ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε και η ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ Α.Ε., ενώ η παλαιά εταιρεία παραμένει ως ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε.
– Δίνεται η δυνατότητα απευθείας συμμετοχής των σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς λειτουργική ενίσχυση, προωθείται η υλοποίηση μεγάλων επενδυτικών έργων με ισχύ μεγαλύτερη των 250 MW, επιταχύνεται η αδειοδοτική διαδικασία για την απεμπλοκή μεγάλου αριθμού επενδυτικών προτάσεων για υβριδικούς σταθμούς στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά και εισάγεται νέο πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι «η μεγάλη πρόκληση είναι να αποδείξουμε ότι μπορούμε να εξυγιάνουμε και να εκσυγχρονίσουμε μια μεγάλη επιχείρηση που απαξίωσε η προηγούμενη κυβέρνηση».
3. Παρουσίαση νομοσχεδίου Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη χειραγώγηση αθλητικών γεγονότων και την αθλητική βία
Το σχέδιο νόμου αποτελείται από 5 μέρη. Το Α΄ μέρος είναι αφιερωμένο στην κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο της Σύμβασης Macolin του Συμβουλίου της Ευρώπης του 2014 για τη χειραγώγηση αγώνων.
Το Β΄ μέρος αφορά σε επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της βίας και πιο συγκεκριμένα στη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, τη δυνατότητα αξιοποίησης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του υλικού που καταγράφεται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο στελέχους της ΕΛ.ΑΣ.
Το Γ΄ μέρος εκσυγχρονίζει τις διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Ομοσπονδιών (οργανωτική στελέχωση του μηχανοκίνητου αθλητισμού, εγκρίσεις νομιμότητας κανονισμών αθλημάτων, αρχαιρεσίες αθλητικών φορέων, θητείες μελών και Προέδρων ΔΣ Ομοσπονδιών).
Το Δ΄ μέρος αφορά στη δυνατότητα απόσπασης στη ΓΓΑ και τους φορείς της, Ολυμπιονικών διορισμένων στο δημόσιο τομέα, λόγω συναφούς αντικειμένου και την αξιοποίησή τους ως πρεσβευτών του αθλητισμού και του ολυμπιακού ιδεώδους. Τέλος, το Ε’ μέρος αφορά στην κύρωση του νέου καταστατικού της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.), η οποία από Ν.Π.Δ.Δ. μετατρέπεται σε Ν.Π.Ι.Δ..
4. Επιλογή Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου
Μετά την μεγάλη πλειοψηφία που έλαβαν από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κ. Τσιάρα αποφασίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η προαγωγή του κ. Ιωάννη Σαρμά στη θέση του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των κ.κ. Γεώργιου Κοντού, Ασπασίας Μαγιάκου, Αλτάνας Κοκκοβού, Ιωάννη Μαγγίνα και Αβροκόμης Θούα σε θέσεις Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου.
5. Λοιπά Θέματα
Παρουσιάστηκε το Πρόγραμμα «ΜΑΖΙ» για την υποστήριξη και παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, ενώ εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο η σύσταση Επιτροπής για την Αναπτυξιακή Στρατηγική της χώρας, με επικεφαλής των Νομπελίστα Οικονομολόγο κ. Χριστόφορο Πισσαρίδη και αναπληρωτή του τον Καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ κ. Νικόλαο Βέττα.
Επίσης, αποφασίστηκε η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής Διακυβέρνησης Δημοσίων Επιχειρήσεων, καθώς και η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για την «Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021». Τέλος, η παρουσίαση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εξωτερικών «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Brexit)» μετατέθηκε για επόμενη συνεδρίαση, λόγω της παράτασης της σχετικής προθεσμίας μέχρι τον Ιανουάριο του 2020.