Μία από τις πιο επικίνδυνες θαλάσσιες περιοχές της Αφρικής θεωρείται η περιοχή όπου το τάνκερ ελληνικών συμφερόντων δέχθηκε επίθεση χθες στο Τόγκο, με αποτέλεσμα να απαχθούν τέσσερα μέλη του πληρώματος, μεταξύ των οποίων και ένας Έλληνας 20 ετών. Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας (ΙΜΒ), βασιζόμενο στα στοιχεία που διαθέτει, η περιοχή του Κόλπου της Γουινέας θεωρείται η πιο επικίνδυνη περιοχή παγκοσμίως για πειρατείες.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που είχε γνωστοποιήσει τον περασμένο Ιούλιο, κατά το πρώτο μισό του 2019, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 78 επιθέσεις, εκ των οποίων το 73% έγινε σε αυτή την ευρύτερη περιοχή, ενώ οι περισσότερες εξ αυτών, ειδικότερα, έλαβαν χώρα στον συγκεκριμένο Κόλπο.
Η απαγωγή από πειρατές τεσσάρων μελών του πληρώματος του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου «ΕΛΚΑ Αριστοτέλης» ενώ ήταν αγκυροβολημένο αρόδου στην Λομέ πρωτεύουσα του Τόγκο έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας στην σύγχρονη μάστιγα της πειρατείας. Μια απειλή για τους ναυτικούς και τα πλοία, η οποία απασχόλησε έντονα τη διεθνή κοινή γνώμη την περασμένη δεκαετία, μέχρι του σημείου να γυριστεί και ταινία στο Χόλιγουντ, ενώ στη συνέχεια είχε περιοριστεί στα μονόστηλα. Στο επίκεντρο ήταν τα νερά της Σομαλίας, στην Ανατολική Αφρική, όπου οι επιθέσεις είχαν γίνει συχνό φαινόμενο, με αποτέλεσμα να κάνουν περιπολίες πλοία του ΝΑΤΟ ενώ ο εταιρείες προσέλαβαν ένοπλους φρουρούς. Δικηγορικές εταιρείες εξειδικεύθηκαν στις διαπραγματεύσεις και οι πειρατές έστελναν αντιπροσώπους για να παραλάβουν τα λύτρα ακόμη και σε σουίτες κεντρικών ξενοδοχείων της Αθήνας, μεταξύ άλλων πρωτευουσών.
Το 2018 και ειδικότερα το τέταρτο τρίμηνο, στη θαλάσσια περιοχή της Νιγηρίας σημειώθηκαν 41 απαγωγές ναυτικών. Συνολικά στον Κόλπο της Γουινέας καταγράφηκαν 79 πειρατικές επιθέσεις την περσινή χρονιά. Το 2019 και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου στην ίδια θαλάσσια περιοχή έχουν απαχθεί 57 ναυτικοί, ενώ 42 κρατούνται ακόμη όμηροι.
Στα νερά στον Κόλπο της Γουινέας, και ιδιαίτερα στην περιοχή που εκβάλει ο Νίγηρας, οι συνθήκες με το πέρασμα του χρόνου γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες με αποτέλεσμα το εμπόριο στη δυτική Αφρική να πλήττεται και παράλληλα η λειτουργία των λιμανιών.
Στο μεταξύ, ο πατέρας του άτυχου 20χρονου Έλληνα ναυτικού προχώρησε σε δηλώσεις στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΙ, διερωτώμενος πώς γίνεται οι πειρατές να πέρασαν τους φύλακες που υπήρχαν στην πύλη του πλοίου.
Όπως εξήγησε ο πατέρας του παιδιού που εξακολουθεί να αγνοείται, το πλοίο διέθετε φρουρά φύλαξης, καθώς είναι γνωστό ότι η περιοχή θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνη. Κατέληξε στο ότι εξακολουθεί να είναι ακατανόητο το πώς οι πειρατές κατάφεραν να προσπεράσουν τον σκόπελο των φυλάκων και να προχωρήσουν τελικά στην απαγωγή του γιου του, αλλά και των άλλων τριών ναυτικών του τάνκερ.
«Πώς μπήκαν μέσα τη στιγμή που υπάρχουν φύλακες, και χτύπησαν λέει τους πρώτους και πήραν τα παιδιά. Δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό. Μα έχει φύλακες μέσα. Πώς μπήκαν μέσα δύο η ώρα τη νύχτα και πήραν τα παιδιά; Από δωμάτιο σε δωμάτιο», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οι ακριβείς συνθήκες του περιστατικού παραμένουν άγνωστες. Κανείς δεν γνωρίζει εάν η ομάδα ασφαλείας αντιλήφθηκε τους πειρατές πριν ανέβουν στο δεξαμενόπλοιο ή αν οι απαγωγείς τους έπιασαν στον ύπνο.
Αμέσως μόλις έγινε γνωστό το περιστατικό, το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος ενημέρωσε τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εξωτερικών.
Από την πρώτη στιγμή ενημερώθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος και έδωσε εντολή στις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΝΑΝΠ να παρακολουθούν στενά το θέμα, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και τη διαχειρίστρια εταιρεία.
Η πλοιοκτήτρια εταιρία, European Navigation Inc, σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι η ασφάλεια του πληρώματος είναι ύψιστης σημασίας και πως κάνει ό,τι μπορεί για να διασφαλίσει την γρήγορη και ασφαλή απελευθέρωση των απαχθέντων. Διευκρινίζει ότι δεν μπορεί να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες στη δημοσιότητα.
Το δεξαμενόπλοιο αλλά και τα υπόλοιπα είκοσι μέλη του πληρώματος είναι ασφαλή, σύμφωνα με την ανακοίνωση. Η εταιρία ζητεί μάλιστα από τα ΜΜΕ, να σεβαστούν τόσο την ευαίσθητη φύση της υπόθεσης αλλά και τις οικογένειες των μελών του πληρώματος, σε αυτή τη δύσκολες στιγμές που περνούν.
Μάλιστα η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών – ECSA, όπου πρόεδρος είναι ο Πάνος Λασκαρίδης, κάλεσε τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις των χωρών κρατών –μελών να αναπτύξουν ακόμη και πλοία του πολεμικού ναυτικού στην περιοχή προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων
Η ECSA κατέθεσε προτάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση ζητώντας από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
Μεταξύ αυτών πρότειναν:
– Τη συνεργασία της Ε.Ε. για συνεργασία με τα κράτη του Κόλπου της Γουινέας.
– Την παρουσία πολεμικών πλοίων στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.
– Συντονισμό των επιχειρήσεων και των περιπολιών από τη Νιγηρία και τα κράτη στον κόλπο της Γουινέας.
– Την αύξηση της ροής πληροφοριών που ανταλλάσσονται μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών.