Στην ατζέντα των Κινέζων επενδυτών βρίσκονται έργα στον τομέα της ενέργειας, με κύρια τα δίκτυα αλλά και τις μεγάλες ηλεκτρικές συνδέσεις.
Ένα μήνα μετά το ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις με τους Κύπριους του Euroasia Interconnection για να κατασκευαστεί το έργο Κρήτη-Αττική ύψους άνω του 1 δις ευρώ ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), oι Κινέζοι επανέρχονται δριμύτεροι, διεκδικώντας αυξημένο ποσοστό μειοψηφίας 20% στην εταιρεία Ειδικού Σκοπού (SPV) που έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου αλλά και ισχυρότερο ρόλο στην μητρική εταιρεία, τον ΑΔΜΗΕ, στην οποία κατέχουν το 24%.
Το ενδιαφέρον της Κινεζικής State Grid για την αύξηση της συμμετοχής της στον ΑΔΜΗΕ καθώς και για την συμμετοχή της στην Αριάδνη, τη θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού που θα κατασκευάσει και θα χρηματοδοτήσει το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής εκδήλωσαν χθες οι Κινέζοι στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη.
Για το δεύτερο μάλιστα σκέλος του ενδιαφέροντος υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών (AΔΜΗΕ-State Grid), συμφωνία όμως που δεν δεσμεύει τις δύο πλευρές καθώς στο ΥΠΕΝ καλωσορίζουν μεν την επενδυτική πρόταση ωστόσο διαμηνύουν ότι η πώληση του ποσοστού θα γίνει με διαγωνιστική διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι οι Κινέζοι επιδιώκουν να μπουν για τα καλά στην μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης συμμετέχοντας και στο διαγωνισμό για τους υποσταθμούς ύψους 380 εκατ. ευρώ. Η θυγατρική τους Nary είναι στην κοινοπραξία με την Μυτιληναίος και την General Electric, η οποία εκδήλωσε ενδιαφέρον προ μίας εβδομάδας για το έργο, έχοντας απέναντι την Siemens με την ΤΕΡΝΑ.
Η διοίκηση της κινεζικής εταιρείας που συμμετείχε στην αποστολή του Προέδρου της Κίνας που αναχωρεί σήμερα από την Αθήνα, εξέφρασε τόσο τις προθέσεις της να συμμετάσχει στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ όταν ανοίξει η διαδικασία από την ελληνική κυβέρνηση όσο και στην αντίστοιχη πώληση του ΔΕΔΔΗΕ.
Από το υπουργείο τονίζουν πάντως αν και η State Grid έχει δικαίωμα πρώτης προαίρεσης στο ενδεχόμενο πώλησης επιπλέον ποσοστού στον ΑΔΜΗΕ, θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπει το ενωσιακό δίκαιο. Ως γνωστό η ΕΕ επιδιώκει με κάθε τρόπο να εμποδίσει την διείσδυση των Κινεζικών εταιρειών στην Ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας.
Ο ρόλος της Αριάδνης
Για την Μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, ο ΑΔΜΗΕ έχει ανοικτά πολλά μέτωπα με κυριότερο την υλοποίηση του σχεδιασμού για την είσοδο επενδυτή ή επενδυτών με έως και 39% στο μετοχικό κεφάλαιο. Βάσει του SPV που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ προ ενός έτους, η εκχώρηση του ποσοστού όφειλε εντός 4 μηνών από την σύσταση της εταιρείας να έχει ολοκληρωθεί με την διάθεση μετοχών σε τρίτους.
Ωστόσο εκείνο το σχέδιο έχει πάψει να έχει την νομική ισχύ που απαιτείτε καθώς περιγράφει τους όρους ενός έργου που ο σχεδιασμός του έχει πλέον αλλάξει (από κοινού ενδιαφέροντος σε εθνικού). Θα πρέπει με άλλα λόγια η ΡΑΕ να εκδώσει νέα απόφαση που να «διαβάζει» το νέο πλαίσιο και να καθορίζει τους όρους με τους οποίους θα γίνει η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές της αγοράς ο ΑΔΜΗΕ όταν θα ολοκληρωθεί το έργο θα εισπράττει τα τέλη χρήσης από τους καταναλωτές, τα οποία θα αποδίδει στην Αριάδνη. Ωστόσο πρέπει να αποσαφηνιστούν –μεταξύ άλλων- οι όροι αυτής της συμφωνίας ώστε αυτό να είναι ξεκάθαρο και για τους υποψήφιους επενδυτές. Ας σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει προ μηνός τις διαδικασίες για την εκχώρηση ποσοστού της Αριάδνης με την ανάθεση σε νομικό γραφείο υποστηρικτικών υπηρεσιών.