Νέα εποχή στον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας και το ρόλο που θα παίξει η χώρα μας μετά τη χθεσινή ανακοίνωση της ΔΕΠΑ. Στις 23 Δεκεμβρίου γνωστοποιήθηκε και επίσημα από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΠΑ η συμμετοχή της μεγαλύτερης ελληνικής εταιρείας φυσικού αερίου στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE με ποσοστό 20%. Η GASTRADE αποτελεί την εταιρεία ανάπτυξης και υλοποίησης του υπεράκτιου τερματικού σταθμού παραλαβής και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Το έργο είναι κομβικής σημασίας και πρόκειται να εξασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την εξυπηρέτηση της ελληνικής και περιφερειακής αγοράς των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ήδη, ισχυρά ονόματα παραγωγών και LNG traders έχουν προσεγγίσει την GASTRADE για συνεργασία και εξασφάλιση δυναμικότητας στο αεριοποίησης στο τερματικό.
Το ισχυρό ενδιαφέρον της αγοράς για το έργο αποδείχθηκε με την επιτυχημένη πρώτη φάση του Market Test κατά την οποία είκοσι εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την υπερδιπλάσια από την τεχνική δυναμικότητα του έργου, δηλαδή για 12,2 δισ. κυβικά μέτρα έναντι των 5,5 δισ. κ.μ. για τα οποία έχει σχεδιασθεί. Η δεύτερη δεσμευτική φάση του Market Test έχει ήδη πάρει το πράσινο φως από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις γιορτές.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την ίδρυση ενός hub φυσικού αερίου στην περιοχή αφού έρχεται να συμπληρώσει το παζλ του κάθετου διαδρόμου ως η υποδομή που θα γεμίσει με αέριο από πολλές και διαφορετικές πηγές τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας και το εθνικό σύστημα μεταφοράς εξασφαλίζοντας απρόσκοπτη ροή ενέργειας για την ελληνική και περιφερειακή αγορά.
Η ΔΕΠΑ έχοντας συμμετοχή σε διεθνή έργα στρατηγικής σημασίας όπως ο IGB και ο αγωγός Eastmed αναζήτησε και πέτυχε την εισαγωγή της στην πλέον περιζήτητη υποδομή γεωπολιτικής σημασίας που θα εγκατασταθεί στον κόλπο της Αλεξανδρούπολης. Το FSRU διαθέτει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ανεξαρτησίας από σταθερές διαδρομές αγωγών που συχνά διασχίζουν εδάφη με μεγάλο ρίσκο και γίνονται εργαλείο πίεσης σε περιόδους πολιτικών διενέξεων όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την Ουκρανία, την Τουρκία και το Ιράν.
Η τεχνολογία των FSRU έχει σημειώσει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία 10 χρόνια αφού αποτελεί μια γρήγορη, αξιόπιστη, οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον λύση η οποία μπορεί να εξυπηρετήσει τις αυξανόμενες ανάγκες προμήθειας φυσικού αερίου. Στη Μεσόγειο λειτουργούν 5 παρόμοια τερματικά ενώ για άλλα δύο, στην Κύπρο και την Κροατία, έχει ανακοινωθεί η έναρξη κατασκευής τους. Ένα ακόμη πλεονέκτημα για το ελληνικό FSRU είναι ότι θα δώσει την ευκαιρία σε χώρες που δεν έχουν πρόσβαση στο LNG να προμηθευτούν αέριο σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Οι χώρες αυτές, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Β. Μακεδονία, θα μπορούν πλέον να επιλέγουν προμηθευτή βάσει της ανταγωνιστικότερης τιμής σπάζοντας το μονοπώλιο από τους παραδοσιακούς προμηθευτές του βορρά.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι έργο Ευρωπαϊκής Προτεραιότητας (PCI), υποστηρίζεται από την Ελληνική και τη Βουλγαρική κυβέρνηση και πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2022.
ΠΗΓΗ: newsbeast.gr