Πολλά ερωτήματα εγείρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, καθώς προβλέπει μυστικά κονδύλια για την… Πολιτική Προστασία, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ του Βαγγέλη Τριάντη για το documentonews.gr.
Ειδικότερα το άρθρο 53 του νομοσχεδίου αναφορικά με «δαπάνες απόρρητων αναγκών» αναφέρεται ότι «στον προϋπολογισμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας εγγράφεται ειδική πίστωση απορρήτων εθνικών αναγκών».
Μάλιστα ως απόρρητες δαπάνες «εθνικής σημασίας θεωρούνται όσες συναρτώνται, ή συνδέονται αμέσως, ή εμμέσως, και αιτιωδώς με ζητήματα ασφάλειας της απρόσκοπτης λειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Π. στο πλαίσιο εκπλήρωσης της αποστολής της, όπως ειδικότερα εξειδικεύεται στην προάσπιση της ζωής, περιουσίας των πολιτών και διαφύλαξης του φυσικού περιβάλλοντος, η προάσπιση των οποίων ανάγεται στο επίπεδο διασφάλισης των εθνικών συμφερόντων και για τις οποίες δεν αποδίδεται λογαριασμός».
Η εγγραφή της ειδικής πίστωσης των απόρρητων εθνικών αναγκών στον προϋπολογισμό της ΓΓΠΠ θα γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και γνώμη της Επιτροπής Ειδικών Δαπανών, στο πρότυπο του υπουργείο Εξωτερικών.
Ποιο εθνικό έργο;
Το ερώτημα βέβαια που τίθεται και έχει προκαλέσει ερωτήματα και στα ανώτατα κλιμάκια της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, είναι για ποιο λόγο η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας να μπορεί να διαχειρίζεται μυστικά κονδύλια. Σύμφωνα με όσα αναφερόταν στην απάντηση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών Γ. Κατρούγκαλου στη Βουλή στις 15 Νοεμβρίου 2018, έπειτα από ερώτηση του βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου, «στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εξωτερικών εγγράφεται ειδική πίστωση απορρήτων εθνικών αναγκών.
«Ως τέτοιες ανάγκες θεωρούνται αυτές που αποβλέπουν σε εξυπηρέτηση, αμέσως ή εμμέσως, της εξωτερικής πολιτικής του Κράτους και δεν μπορούν να γίνουν γνωστές χωρίς ζημία των συμφερόντων της χώρας» αναφερόταν στη σχετική ερώτηση, ενώ επισημαίνονταν ότι «οι δαπάνες απορρήτων αναγκών του Υπουργείου Εξωτερικών προορίζονται για την εξυπηρέτηση της εξωτερικής πολιτικής και την προώθηση των εθνικών συμφερόντων της χώρας».
Με βάση όσα είχαν αναφερθεί στη Βουλή, το άρθρο 53 του τωρινού νομοσχεδίου δημιουργεί ακόμη περισσότερα ερωτήματα. Ποια εθνικά συμφέροντα εξυπηρετεί η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για να διαχειρίζεται μυστικά κονδύλια; Απόρρητες δαπάνες διαχειρίζεται επίσης το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, όπου πράγματι παράγεται έργο που έχει να κάνει αμιγώς με το εθνικό συμφέρον της χώρας και σε κάποιες περιπτώσεις είναι απαραίτητη η χρήση μυστικών κονδυλίων.
Υπενθυμίζεται πως η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεχθεί σφοδρές επιθέσεις από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση με αφορμή τις αστήρικτες και όπως αποδείχθηκε ανυπόστατες κατηγορίες του Πάνου Καμμένου για “μυστικά κονδύλια” στο υπουργείο Εξωτερικών και η συζήτηση αυτή είχε γενικευτεί με τα φιλικά ΜΜΕ στη Ν.Δ να ασκούν δριμεία κριτική.
Τώρα ανακαλύπτουμε πως υπάρχουν “ειδικές απόρρητες πιστώσεις” και στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας κάτι που δεν δικαιολογείται εύκολα από το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες της υπηρεσίας.
Το σχετικό νομοσχέδιο: