Ο φράχτης βοηθάει στην επιτήρηση σημείων που είναι κοντά στα τουρκικά παράλια – Όσες ΜΚΟ δεν βοηθάνε θα αντιμετωπιστούν με διαφορετική νοοτροπία από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια – Οι κανόνες άλλαξαν, δεν είμαστε ανοιχτοί σε πρόσωπα που δεν έχουν προσφυγικό προφίλ
Η φύλαξη των συνόρων απαιτεί πολλές ενέργειες δήλωσε στον ΘΕΜΑ 104,6 ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης τονίζοντας ότι ο πλωτός φράχτης ο διαγωνισμός για τον οποίο ολοκληρώθηκε «στέλνει μήνυμα ότι δεν είμαστε ξέφραγο αμπέλι και παίρνουμε κάθε μέτρο για την προστασία των συνόρων».
«Οι τεχνολογίες αυτές έχουν εφαρμοστεί» πρόσθεσε ο Νότης Μηταράκης κάνοντας λόγο για ένα «θετικό μέτρο που βοηθά στην επιτήρηση σημείων που είναι κοντά στα τουρκικά παράλια».
Όπως επισήμανε, εκτός από τον πλωτό φράχτη στα μέτρα προστασίας των συνόρων περιλαμβάνεται «ο πολύς κόσμος στο Λιμενικό και η “ηλεκτρονική” κουρτίνα για να παρακολουθούμε τους διαύλους».
Στην ερώτηση, ωστόσο, για το αν έχει το UAV της Frontex που έχει καθηλωθεί λόγω μηχανικής βλάβης, όπως αποκάλυψε το ΘΕΜΑ, ο κ. Μηταράκης είπε «δεν μπορώ να σας δώσω αυτή την απάντηση».
Αναφορικά με το θέμα των πλωτών φραγμάτων στο Αιγαίο, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι είναι αρμοδιότητα του εθνικού συντονιστή για το προσφυγικό Αλκιβιάδη Στεφανή ο οποίος έχει την αρμοδιότητα για την ασφάλεια των συνόρων. «Στον Έβρο τα φυσικά εμπόδια είχαν κάποια σχετικά αποτελέσματα στην ανάσχεση των ροών. Θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρχει και ένα παρόμοιο αποτέλεσμα και με τα πλωτά αυτά μέσα. Προσπαθούμε να εξεύρουμε λύσεις για να μειωθούν οι ροές», τόνισε ο υπουργός Άμυνας.
Αλλάζει το καθεστώς για τις ΜΚΟ
«Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει κρίση και προσπαθούμε» πρόσθεσε ο κ. Μηταράκης συμπληρώνοντας ότι «εμείς κινούμαστε με την υποχρέωση ότι είναι διαχειρίσιμο για να μειώσουμε τις ροές και να ελαφρύνουμε τις τοπικές κοινωνίες».
Προανήγγειλε δε ότι την επόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί τροπολογία για την σύσταση αρχείου για τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) αλλά και αρχείο πρόσωπων που σχετίζονται με τις ΜΚΟ ενώ θα υπάρξει και εθνικός συντονιστής για το θέμα αυτό». «Σε γενικές γραμμές οι διεθνείς οργανώσεις έχουν βοηθήσει αποφασιστικά. Οι όποιες εξαιρέσεις θα αντιμετωπιστούν με διαφορετική νοοτροπία από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια».
45.000 οι αφίξεις το δεύτερο εξάμηνο του 2019
Σύμφωνα με τον υπουργό Μετανάστευσης, συνολικά το 2019 μπήκαν στην Ελλάδα 72.000 πρόσφυγες και μετανάστες έναντι 42.000 το 2018 «με περίπου 45.000 να είναι οι αφίξεις το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους».
«Χρειαζόματε τη βοήθεια της ΕΕ για να ανοίξουν πολλοί περισσότεροι δρόμοι επιστροφής παρανόμως εισερχομένων στην Ελλάδας στις χώρες προέλευσης όχι μέσω Τουρκίας» πρόσθεσε ο κ. Μηταράκης.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι «η υπηρεσία ασυλου έχει καταφέρει μέσα στο 2020 να ανταποκριθεί στους νέους χρόνους των διαδικασιών» προσθέτοντας ότι από τη Δευτέρα «έχω ζητήσει να δημιουργηθούν 5 γραφεία εκτός των δομών».
«Έχουμε δώσει έμφαση στις επιστροφές, πάμε καλύτερα τον Ιανουάριο από τον Ιανουαρίο του 2019. Έχουμε ήδη επιστρέψει συνολικά 4 βάρκες που έχουν πάει πίσω στην Τουρκία» είπε ακόμη υπογραμμίζοντας ότι «τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε λογική επιστροφών και λογική αρνητικών αποφάσεων (σ.σ. για τη χορήγηση ασύλου)».
Αντίδραση από τον ΣΥΡΙΖΑ
«Ο διαγωνισμός για την αγορά πλωτού φράγματος για να “ανασχεθεί”, δήθεν, η είσοδος των προσφύγων στη χώρα από τη θάλασσα, είναι μια πράξη ντροπής που προσβάλει τον ανθρωπισμό και το αίσθημα αλληλεγγύης του λαού μας και παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες» αναφέρουν σε κοινή δήλωσή τους οι τομεάρχες της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιώργος Ψυχογιός, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός και Εθνικής Άμυνας, Θοδωρή Δρίτσας.
«Πρόκειται για μια πολιτική-κόλαφο για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχει ήδη καταδικαστεί από ανθρωπιστικές οργανώσεις, φορείς, πολιτικά κόμματα, ευρωβουλευτές, ακόμα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -σύμφωνα με δημοσιεύματα», τονίζεται στη δήλωση όπου γίνεται αναλυτικά λόγος για μια παράλογη, ανεφάρμοστη και επικίνδυνη πρωτοβουλία.
«Οι φωτογραφικές προκηρύξεις πανάκριβων φραγμάτων που ολοκληρώνονται εντός πέντε ημερών, περισσότερο θυμίζουν δώρο σε κάποιους κατασκευαστές φραγμάτων και λιγότερο ουσιαστική παρέμβαση. Πως αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί ότι για 2,5 χιλιόμετρα φράγματος, θα ξοδευτεί μισό εκατομμύριο», επισημαίνουν οι τρεις τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζοντας ότι «η κυβέρνηση ενδιαφέρεται μόνο για την ικανοποίηση της ακροδεξιάς της πτέρυγας, υλοποιεί τη γραμμή της Ελληνικής Λύσης χωρίς να νοιάζεται για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες αλλά και την εικόνα της χώρας». «Οι πολιτικές των Όρμπαν και Σαλβίνι που θέλει να εφαρμόσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μας βρουν απέναντι κοινοβουλευτικά και κινηματικά» καταλήγει η κοινή δήλωση.
Αναλυτικά η κοινή δήλωση των τομεαρχών Μεταναστευτικής Πολιτικής, Ναυτιλίας -Νησιωτικής Πολιτικής και Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ για τα αντιπροσφυγικά πλωτά φράγματα:
Η Κυβέρνηση περνά σε φάση υλοποίησης του αποτρόπαιου σχεδίου της για ενεργή αποτροπή. Ο διαγωνισμός για την αγορά πλωτού φράγματος για να «ανασχεθεί», δήθεν, η είσοδος των προσφύγων στη χώρα από τη θάλασσα, είναι μια πράξη ντροπής που προσβάλει τον ανθρωπισμό και το αίσθημα αλληλεγγύης του λαού μας και παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες.
Πρόκειται για μια πολιτική-κόλαφο για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχει ήδη καταδικαστεί από ανθρωπιστικές οργανώσεις, φορείς, πολιτικά κόμματα, ευρωβουλευτές, ακόμα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -σύμφωνα με δημοσιεύματα.
Πέραν του γεγονότος, που και ένα παιδί του Δημοτικού γνωρίζει, ότι στη θάλασσα δεν μπορεί να υπάρξει τείχος, όπως ίσως ο κ. Στεφανής να έχει στο μυαλό του, βρισκόμαστε μπροστά σε μια παράλογη, ανεφάρμοστη και επικίνδυνη πρωτοβουλία.
Στις θαλάσσιες περιοχές στις οποίες σχεδιάζεται η παρέμβαση, οι οποίες είναι υψηλής κίνησης σκαφών όλων των ειδών (από δεξαμενόπλοια έως αλιευτικά) τίθενται, εκτός των άλλων, και σοβαρά ζητήματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Είναι προφανές πως μια τέτοια κίνηση δημιουργεί κινδύνους ναυτικών ατυχημάτων με απρόβλεπτες συνέπειες για κάθε είδους πλοία και για τους επιβαίνοντες σε αυτά.
Επιπλέον, ένα τέτοιο φράγμα δεν μπορεί να σταθεροποιηθεί σε μια συγκεκριμένη οριογραμμή. Κατά συνέπεια, σε περιστατικά έρευνας και διάσωσης, τα οποία θα λαμβάνουν χώρα εντός των χωρικών υδάτων της χώρας μας, θα δυσχεραίνεται με την παρουσία του φράγματος η εκάστοτε επιχείρηση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές αλλά και ανοίγοντας ζητήματα εθνικής κυριαρχίας της χώρας που είναι υπεύθυνη για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης βάσει των κυριαρχικών δικαιωμάτων της στην περιοχή.
Πρόσφατα, η Κυβέρνηση, με μια άνευ προηγουμένου τροπολογία, δέσμευσε όλα τα επιχειρησιακά μέσα του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ υπό τον Εθνικό Συντονιστή για το Μεταναστευτικό, αποψιλώνοντας το Σώμα και δυσχεραίνοντας το έργο των στελεχών του Λιμενικού. Σήμερα, με τη, χωρίς νόημα ενέργεια της προμήθειας πλωτού φράγματος, θέτει το Λιμενικό υπόλογο για την λειτουργία αυτού του θνησιγενούς σχεδίου, ενώ το μόνο που θα έπρεπε να κάνει είναι να αφήσει το ΛΣ- ΕΛΑΚΤ να κάνει τη δουλειά του, έτσι όπως ξέρει. Γιατί το Σώμα, από τις μεγάλες ροές του 2015 μέχρι σήμερα, έχει επιδείξει μεγάλη επιχειρησιακή ικανότητα και αυταπάρνηση στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, στις οποίες πάντα επιχειρούσε με ευαισθησία και ανθρωπισμό, συζώντας χιλιάδες ζωές, με τα δικά του μέσα και ανθρώπους, χωρίς πλωτά φράγματα.
Οι φωτογραφικές προκηρύξεις πανάκριβων φραγμάτων που ολοκληρώνονται εντός πέντε ημερών, περισσότερο θυμίζουν δώρο σε κάποιους κατασκευαστές φραγμάτων και λιγότερο ουσιαστική παρέμβαση. Πως αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί ότι για 2,5 χιλιόμετρα φράγματος, θα ξοδευτεί μισό εκατομμύριο.
Κάθε μέρα που περνάει αποδεικνύουν ότι δεν έχουν καταλάβει τίποτα και προβαίνουν σε επικίνδυνους και απάνθρωπους ακροβατισμούς στο προσφυγικό.
Ενδιαφέρονται μόνο για την ικανοποίηση της ακροδεξιάς τους πτέρυγας, υλοποιούν τη γραμμή της Ελληνικής Λύσης χωρίς να νοιάζονται για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες αλλά και την εικόνα της χώρας. Ελπίζουμε να μην το επιδιώκουν. Οι πολιτικές των Όρμπαν και Σαλβίνι που θέλει να εφαρμόσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μας βρουν απέναντι κοινοβουλευτικά και κινηματικά.