Καλλιτέχνες, δημιουργοί, εργαζόμενοι και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάματος – ακροάματος με δηλώσεις και ανακοινώσεις εκπέμπουν ακόμη μια φορά SOS μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού
Η εξαγγελία του πρωθυπουργού ότι δεν θα πραγματοποιηθούν φεστιβάλ και συναυλίες φέτος το καλοκαίρι, που σημαίνει ότι αναστέλλονται στο σύνολό τους οι πολιτιστικές δραστηριότητες στη χώρα για άγνωστο χρονικό διάστημα, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων σε όλο τον καλλιτεχνικό χώρο.
Καλλιτέχνες, δημιουργοί, εργαζόμενοι και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάματος – ακροάματος με δηλώσεις και ανακοινώσεις εκπέμπουν ακόμη μία φορά SOS θέτοντας επί τάπητος ότι πρόκειται για ένα απάνθρωπο μέτρο τη στιγμή που δεν συνοδεύεται από καμία σκέψη για την προστασία αυτών των εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.
Επί της ουσίας η επιτακτική ανάγκη για ένα ολιστικό στρατηγικό σχέδιο για τον πολιτισμό μπαίνει πια στο κάδρο οποιασδήποτε συζήτησης σχετίζεται με το σήμερα και κυρίως με την επόμενη ημέρα της κρίσης του κορωνοϊού.
Φέρνει ανοιχτά πλέον στο προσκήνιο την ανάγκη να χαραχτεί, επιτέλους, ένα στρατηγικό σχέδιο που θα συμπεριλάβει τις ανάγκες της σημερινής συνθήκης και θα μετασχηματίσει το πολιτιστικό αίτημα σε μια δυναμική πολιτιστική πολιτική με όραμα και προοπτική, με συμπεριλήψεις και διαφάνεια, με τον άνθρωπο σε ρόλο πρωταγωνιστή και τον δημόσιο χαρακτήρα του πολιτισμού σε πρώτο πλάνο.
Η υγειονομική κρίση, τα μέτρα αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορωνοϊού, η καραντίνα απέδειξαν ότι η κυβέρνηση δεν διαθέτει τέτοιο σχέδιο, ούτε όμως και τη διάθεση να το εκπονήσει. Αντιθέτως αυτοσχεδιάζει υποβαθμίζοντας την ίδια την ιδιοσυστασία του πολιτισμού ως βασικού αιμοδότη μιας κοινωνίας. Αποδομεί τον δημόσιο χαρακτήρα του πολιτισμού, αντιλαμβάνεται την τέχνη ως φιέστα, υποβαθμίζει τον πολιτισμό ως δημόσιο αγαθό και μεταφράζει την αναπτυξιακή δυνατότητά του ως «δουλίτσες με τα φιλαράκια».
Δυστυχώς η κυβέρνηση φρόντισε από την αρχή της υγειονομικής κρίσης να βγάλει από κάδρο της μέριμνάς της τους ανθρώπους του πολιτισμού. Ξεχνάει ότι οι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες, οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στους διαφόρους κλάδους του θεάματος ακροάματος είναι άνθρωποι.
Αυτοί οι άνθρωποι πρωτίστως πρέπει να ζήσουν, προκειμένου να συνεχίσουν να δημιουργούν, να οξυγονώνουν την κοινωνία με επαρκή αντισώματα για τους δύσκολους καιρούς. Και ο ρόλος μιας Πολιτείας είναι να στηρίξει αυτούς τους ανθρώπους.
Το υπουργείο Πολιτισμού, αντί να προλάβει τα γεγονότα, όπως άλλωστε έχει συμβεί στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών, αυτοσχεδιάζει βαφτίζοντας ως μέτρα στήριξης πρακτικές που εδώ και χρόνια εφαρμόζει αρνούμενο να συζητήσει με όλο το φάσμα των ανθρώπων του πολιτισμού σε μια δημόσια διαβούλευση.
Όπως αποδείχτηκε στο διάστημα που οι πολίτες βρίσκονται σε καραντίνα, η κυβέρνηση υπ’ αυτή τη συνθήκη είναι απλά ανίκανη να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της πρωθυπουργικής εξαγγελίας. Ή υπάρχει κάποια άλλη σκοπιμότητα στο βάθος του Μαξίμου;
Το διάγγελμα του πρωθυπουργού επανέφερε λοιπόν στο προσκήνιο την ανάγκη ενός γενικότερου πλαισίου στήριξης, όπως έσπευσαν να επισημάνουν φορείς, συνδικαλιστές, πολιτικά κόμμα και καλλιτέχνες.
«Η κυβέρνηση, που με τόση ευκολία εκμεταλλεύεται τον πολιτισμό για επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, αποδεικνύει άλλη μια φορά την προχειρότητα και την αδιαφορία της για τον περίπλοκο αυτόν χώρο και τους ανθρώπους του» σημειώνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος – Ακροάματος σε ανακοίνωσή της.
Κ. Κεχαγιόγλου: Δεν μπορεί να μας αγνοεί
Την ίδια ώρα ο πρόεδρός της Κώστας Κεχαγιόγλου προϊδεάζει για κλιμάκωση των διαμαρτυριών του κλάδου και δηλώνει στην “Αυγή”: «Δεν ζητάμε να διακινδυνεύσει η δημόσια Υγεία, ζητάμε να μπουν αυστηροί κανόνες όπως έχουν θεσπιστεί σε μια σειρά οικονομικών δραστηριοτήτων προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα φεστιβάλ και οι ανοιχτοί χώροι θεαμάτων.
Σε διαφορετική περίπτωση η Πολιτεία οφείλει να αποζημιώσει όλους αυτούς τους ανθρώπους οι οποίοι μένουν με μηδενικό εισόδημα, και απ’ ότι φαίνεται θα παραμείνουν για πολύ καιρό ακόμα. Η ένταξη όλων αυτών των εργαζομένων που παραμένουν εκτός του επιδόματος των 800 ευρώ γίνεται ακόμη πιο επιτακτική.
Γι’ αυτό λοιπόν ζητάμε άμεσα ένα δίαυλο επικοινωνίας με την ηγεσία των υπουργείων Πολιτισμού και Εργασίας. Δεν μπορεί το υπουργείο Πολιτισμού να συνομιλεί μόνο με τους παραγωγούς – εργοδότες και να αγνοεί τους εργαζόμενους που από τον Μάρτιο οπότε ξέσπασε η κρίση του κορωνοϊού, επιδιώκουμε απεγνωσμένα μια συζήτηση μαζί τους».
Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος
Ο γνωστός τραγουδοποιός Δημήτρης Ζερβουδάκης, εκ μέρους του δραστήριου Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος, μας λέει ότι «βρισκόμαστε στο κομβικό σημείο, όπου το 60% – 70% του κλάδου δεν επιδοτείται. Λάθη στην αντιμετώπιση του ζητήματος αλλά και η απροθυμία των συναρμόδιων υπουργείων να δώσουν λύση, δημιουργούν αδιέξοδο. Στο πρωθυπουργικό διάγγελμα της 28.4 ανακοινώθηκε ότι ματαιώνονται όλες οι συναυλίες έως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Η ‘άνθηση’ των διαδικτυακών συναυλιών, με χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού, χωρίς κανένα θεσμικό πλαίσιο, (ποιος διοργανώνει, φορολογικό, εργασιακό, ασφαλιστικό, πνευματικό, συγγενικό δικαίωμα), είναι παραπλάνηση. Σήμερα προέχει η κάλυψη του κλάδου με το γνωστό 800άρι. Με την καθολική ματαίωση των συναυλιών, είναι απολύτως αναγκαία η ένταξη του κλάδου στον μηχανισμό χορήγησης ταμείου ανεργίας. Άμεσα και με σαφήνεια, ορισμός οριζόντιου μέτρου μηνιαίας αποζημίωσης, για όλους, για όλο το διάστημα της κρίσης».
Μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος και ο Δημήτρης Σφίγγος, ιδιοκτήτης μουσικής σκηνής, εξειδικεύει ακόμα περισσότερο τα στοιχεία και προϊδεάζοντας για νομικές προσφυγές, δηλώνει στην Αυγή:
«Οι μουσικοί – τραγουδιστές, ηχολήπτες – τεχνικοί και οι καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών γενικότερα, έχουν εξαιρεθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 65% από την επιδότηση ειδικού σκοπού. Κύριοι λόγοι:
α. Η εξαίρεση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου (μονοήμερες ή ολιγοήμερες) που είναι και κύριος τρόπος ασφάλισής τους.
β. Το χρονικό διάστημα που έχει οριστεί ως ‘κρίσιμο’ (1-20 Μαρτίου) δεν αντικατοπτρίζει τον αριθμό των εργαζομένων, διότι στη συγκεκριμένη περίοδο η καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είχαν παγώσει με απαρχή την ακύρωση των εκδηλώσεων της αποκριάς. Βασικό αίτημα να συμπεριληφθούν ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος.
γ. Η ΚΥΑ της 21.4.2020 που εντάσσει τους δικαιούχους του εποχικού επιδόματος του 2019 στην επιδότηση ειδικού σκοπού προσθέτει ελάχιστους.
Ως Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος έχουμε στείλει αλλεπάλληλες επιστολές ζητώντας συνεργασία για να βρεθεί λύση.
Την αρχική δε επιστολή προσυπέγραψαν περισσότεροι από 2.000 καλλιτέχνες, με προεξάρχοντες τους Μ. Θεοδωράκη, Στ. Ξαρχάκο, Γ. Νταλάρα κ.ά. Προχωρήσαμε σε στατιστική έρευνα και το παραπάνω ποσοστό συμπίπτει με ποσοστά της ‘Εργάνης’.
Τέλος, μετά από ερώτησή μας σε κορυφαίο καθηγητή του Εργατικού Δικαίου, διαπιστώσαμε ότι η διάκριση αυτή, δεν είναι σύννομη με το ελληνικό αλλά ούτε και με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Θεωρούμε δεδομένο ότι όσοι έχουν εξαιρεθεί μέχρι σήμερα θα συνεχίσουν να μην υπάρχουν για την κυβέρνηση σε επόμενες ρυθμίσεις. Η «κανονικότητα» για εμάς θα επανέλθει με τις πιο ευοίωνες προβλέψεις σε έξι με επτά μήνες.
Περιμένουμε και δεν παίρνουμε σαφείς απαντήσεις, θεωρούμε ότι η πιθανή προσφυγή μέσω της νομικής οδού σύντομα θα καταστεί αναπόφευκτη».
Κ. Καλδάρας: Έρχεται το “Μένουμε Χωρίς Σπίτι”
«Με τις νέες εξαγγελίες του πρωθυπουργού, καταργείται πλέον το ‘Μένουμε Σπίτι’ και έρχεται το ‘Μένουμε Χωρίς Σπίτι’» μας λέει ο γνωστός συνθέτης Κώστας Καλδάρας και ως μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΔΕΜ, του νέου Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης των δημιουργών, εξηγεί τι συνεπάγεται η αναστολή πολιτιστικών εκδηλώσεων για τα πνευματικά δικαιώματα.
«Μη έχοντας κανένα σχέδιο προστασίας των φορέων του πολιτισμού, η κυβέρνηση φέρνει αυθαίρετα κι αυτή την απαγόρευση για να προστεθεί στο αβέβαιο μέλλον των πνευματικών δικαιωμάτων, αφού οι συναυλίες, οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, οι παραστάσεις κ.λπ., αποτελούν μια από τις κύριες πηγές εσόδων για τους οργανισμούς πνευματικής ιδιοκτησίας, μηδενίζοντας τα ήδη πενιχρά δικαιώματα που αποδίδονται στους δικαιούχους δημιουργούς» λέει για να καταλήξει ότι:
«Επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά, η απαξίωση της κυβέρνησης προς τους χιλιάδες ανθρώπους του Πολιτισμού, αντιμετωπίζοντας μας ως εργαλεία προβολής και προπαγάνδας κι όχι ως εργαζόμενους, επαγγελματίες, οικογενειάρχες. Κι αυτό δεν θα μείνει αναπάντητο».
Την ίδια ώρα ο Σωκράτης Μάλαμας έσπευσε να πάρει θέση αναρτώντας στο Διαδίκτυο το τραγούδι «Ποιος τη ζωή μου» του Μίκη Θεοδωράκη, τραγουδισμένο με τον δικό του τρόπο, και αφιερωμένο σε όλους τους «γνωστούς και αγνώστους απ’ όλο το φάσμα των τεχνών και απ’ όλους τους κλάδους εργασιών». Στο ιδιόχειρο σημείωμα που συνοδεύει το τραγούδι, υπογραμμίζει επίσης ότι «η αδιαφορία και ο προγραμματισμός της παρούσας κυβέρνησης είναι πνιγμός και εξαφάνιση μάλλον με στοχευμένη πρόθεση».
Τηλεδιάσκεψη με τους διοργανωτές πολιτιστικών εκδηλώσεων
Στο μεταξύ το υπουργείο Πολιτισμού αποδεχόμενο το αίτημα του Πανελληνίου Συλλόγου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων πραγματοποίησε χθες τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, εκπρόσωποι διοργανωτών εκδηλώσεων, παραγωγών θεατρικών παραστάσεων, διανομέων κινηματογραφικών ταινιών, εταιρειών ενοικίασης ηχητικών φωτιστικών εξοπλισμών, της Ένωσης Δικαιούχων ΕΔΕΜ και του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Διαχείρισης των Τραγουδιστών – Ερμηνευτών «Ερατώ».
Όπως δήλωσε μετά το τέλος της τηλεδιάσκεψης η Κατερίνα Σταματάκη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων, «είναι πολύ δύσκολος ο δρόμος γιατί κάθε μετέπειτα διευκρινιστική απόφαση σε σχέση με τα θέματα συναθροίσεων στις μαζικές εκδηλώσεις (συναυλίες, φεστιβάλ, θεατρικές παραστάσεις) που θα ακολουθήσει από το υπουργείο Πολιτισμού, θα πρέπει να έχει μία υγειονομική πρώτα αποτύπωση. Ουσιαστικά δηλαδή μας είπε ο γ.γ. ότι από τις υγειονομικές αρχές εξαρτώνται όλες οι μετέπειτα αποφάσεις που θα καθορίζουν τις συναθροίσεις».
Οι φορείς σύμφωνα με την Κ. Σταματάκη ζήτησαν «μέρος του κονδυλίου του πολιτισμού να ενισχύσει οικονομικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τα φεστιβάλ, τουλάχιστον να αγοραστούν κάποιες ελληνικές παραγωγές από φορείς του Δημοσίου αφού οι ιδιωτικές παραγωγές θα είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν».
Ζήτησαν επίσης «να βγουν άμεσες και ζωτικές αποφάσεις για τις επιχειρήσεις μας και τους εργαζομένους μας με την παράταση των μέτρων στήριξης μέχρι την πλήρη επαναλειτουργία μας. Να γίνει αναστολή των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεών μας, να διατηρηθεί η μείωση του ενοικίου και σε μας και στους εργαζόμενους, και να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις με άτοκο δανεισμό με κρατικές εγγυήσεις, να μην δώσουμε προκαταβολή φόρου για το 2020 αφού δεν θα έχουμε αντικείμενο εργασίας. Διαφορετικά θα οδηγηθούμε σε επαγγελματικό αφανισμό και εμείς και οι εργαζόμενοί μας. Επίσης να συμπεριληφθούν οι ΑΜΚΕ και οι ΚΟΙΝΣΕΠ και άλλες συνεταιριστικές μορφές επιχειρήσεων που είναι διαδεδομένες στο χώρου του πολιτισμού στα μέτρα στήριξης και να επανεκκινηθεί η επιστρεπτέα προκαταβολή για τις ατομικές επιχειρήσεις που δεν της περιελάμβανε το μέτρο».
Έτσι αναμένεται «πως θα ενεργοποιηθεί εκ νέου συνάθροιση» όπως και «να καθοριστεί χρονικά αν η λήξη του καλοκαιριού θα είναι τέλος Αυγούστου ή τέλος Σεπτεμβρίου και τις ειδικές οδηγίες που σταδιακά θα ανακοινωθούν για πραγματοποίηση παραστάσεων με μικρότερη προσέλευση».
Επίσης σύμφωνα με την κ. Σταματάκη αναμένεται «πως θα αντιμετωπιστεί το θέμα του voucher του εισιτηρίου που είχαμε θίξει με ειδικό υπόμνημα και μας επιβεβαιώθηκε ότι έγινε κατανοητή η αναγκαιότητά του, όσο και η αναγνώριση της ανωτέρας βίας προκειμένου νομικά να καλυφθούν οι διοργανωτές συναυλιών με καλλιτέχνες από το εξωτερικό».
Το υπουργείο δεν άνοιξε τα χαρτιά του
Όπως σημείωσε σε ανάρτησή του στο διαδίκτυο ο τραγουδοποιός Στάθης Δρογώσης που εκπροσώπησε την ΕΔΕΜ, «το υπουργείο δεν άνοιξε τα χαρτιά του. Μας είπαν ότι για το κλείσιμο της δουλειάς μας αποφασίζει η επιτροπή του υπουργείου Υγείας. Επίσης το υπουργείο δεν γνωρίζει ακόμα αν θα γίνουν οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών».
Ανέφερε επίσης ότι «δεν εκπροσωπήθηκαν όμως όλοι. Δεν υπήρχε εκπρόσωπος των ηθοποιών των μουσικών και των τεχνικών. Ούτε των χορευτών. Θα γίνουν κι άλλες διασκέψεις μας είπαν με τα σωματεία του κάθε κλάδου».
Στο μεταξύ σήμερα στις 12 το μεσημέρι πραγματοποιούν νέα παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Εργασίας το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (ΠΜΣ) και το Σωματείο Εργαζομένων στο Θέαμα – Ακρόαμα (ΣΕΘΕΑ) με αίτημα την «εξασφάλιση της επιβίωσης του συνόλου των εργαζόμενων καλλιτεχνών μέχρι να επιστρέψουμε στις συνθήκες πριν την εκδήλωση της επιδημίας».
Πηγή: Αυγή