Τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας παρακολουθούν μουδιασμένα τις εξελίξεις για το άνοιγμα των σχολείων αλλά και τις αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις των επιστημόνων. Ειδικά όταν κάποιοι επιστήμονες (ακόμα και μέλη της επιτροπής για την διασφάλιση έναντι στην πανδημία) προτείνουν να ανοίξουν τα σχολεία το Σεπτέμβριο. Πολιτική η οποία εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες που έχουν πληγεί από τον ιό. Ή ακόμα και από τις θέσεις που εκφράζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ο οποίος διαψεύδει ότι έχουμε έγκυρα επιστημονικά στοιχεία για το πως λειτουργεί ο ιός στα παιδιά.
Γράφει ο Ανδρέας Μουγγολιάς
Το «πιο συντηρητικό σχέδιο» της αγαπητής Υπουργού δυστυχώς φαίνεται να απέχει πολύ από την σχολική πραγματικότητα, υιοθετώντας και αναπαράγοντας μία άνευρη κυβερνητική προπαγάνδα. Εκτός, φυσικά, από την Τρίτη Λυκείου όπου αναντίρρητα όλη, πιστεύω, η εκπαιδευτική κοινότητα είναι υπέρ της απόφασης της Υπουργού για επανέναρξη των μαθημάτων.
Μην μπορώντας να καλυφθούν όλα τα προβλήματα που προκύπτουν, θα παρατεθούν παρακάτω μόνο μερικά από όσα θα αντιμετωπίσουμε. Σε μία μικρή και ισχνή προσπάθεια σκιαγράφησης σκέψεων, συναισθημάτων και καταστάσεων.
Οι οδηγίες για καθαρισμό του σχολικού περιβάλλοντος δύο φορές την ημέρα. Δεν επαρκεί. Λαμβάνοντας υπόψη μας ότι οι καθαρίστριες ξεκινούν την εργασία τους μετά το πέρας των μαθημάτων.
Επαρκεί, όμως, ο απλός καθαρισμός ή μήπως χρειάζεται και απολύμανση από εξειδικευμένα συνεργεία, σύμφωνα και με τις οδηγίες των ειδικών, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται για να «καθαρίσουν»/απολυμάνουν όλους τους κοινόχρηστους χώρους και τα μέσα μαζικής μεταφοράς;
Για παράδειγμα οι τουαλέτες μεν, σε πολλά σχολεία είναι απλησίαστες για τους μαθητές ή εξυπηρετούν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών από όσο μπορούν να υποστηρίξουν, γνωρίζοντας ότι η τήρηση της οδηγίας για 1,5 μέτρο απόσταση είναι ανέφικτη σε αυτό το χώρο, αν και σε δημόσιους αντίστοιχους χώρους προτείνονται τα 2 μέτρα. Υπάρχουν δε, τουαλέτες σε σχολικές μονάδες, που δεν πληρούν ούτε τις βασικές προϋποθέσεις (απουσία ακόμα και ειδών υγιεινής, όπως βρύσες, νιπτήρες κλπ). Καθιστώντας αδύνατη την τήρηση της οδηγίας για συχνό καθαρισμό χεριών.
Ειδικά στα εργαστήρια των σχολείων, όπως το εργαστήριο Πληροφορικής, οι μαθητές χρησιμοποιούν όλοι τον ίδιο εξοπλισμό, κάτι το οποίο καθιστά ιδιαίτερα εύκολη τη μετάδοση του ιού ακόμα και μεταξύ διαφορετικών τμημάτων και τάξεων.
Σε αρκετά συγκροτήματα, τα οποία χρησιμοποιούνται από πολλές διαφορετικές δομές κατά τη διάρκεια της ημέρας (πχ πρωί ημερήσιο Γυμνάσιο ή Λύκειο, μεσημέρι και απόγευμα ΙΕΚ ή Σχολείο Δεύτερης Ευκαρίας και βράδυ νυχτερινό Γυμνάσιο ή Λύκειο) δεν υπάρχει χρόνος για να πραγματοποιηθεί ο αναγκαίος και απαραίτητος καθαρισμός. Ούτε φυσικά να απολυμαίνονται τα εργαστήρια που χρησιμοποιούνται από όλες αυτές τις δομές, όπου πέρα από παιδιά φοιτούν και ενήλικες.
2. Η τροφοδοσία των σχολικών μονάδων με τα απαραίτητα είδη για τη υγιεινή των μαθητών και εκπαιδευτικών, ελπίζουμε να μην έχει την τύχη του εξοπλισμού της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που ακόμα μας αποστέλλεται.
3. Η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε δημόσιες υπηρεσίες και κοινόχρηστους χώρους και η επιβολή του αυστηρού προστίμου των 150€ προφανώς και δεν αφορά όλους τους πολίτες. Η διάκριση αυτή είναι ακατανόητη όταν στηρίζεται στη μη σωστή χρήση τους. Δηλαδή είναι προτιμότερο να θέσουμε σε κίνδυνο έναν εκπαιδευτικό και τους μαθητές από το να μάθουμε στους εφήβους να χρησιμοποιούν σωστά τη μάσκα; (Όπως επικίνδυνη είναι και η χρήση του Διαδικτύου. Αλλά εκεί δεν τους απαγορεύουμε τη χρήση του. Αντιθέτως την ενισχύουμε και εκπαιδεύουμε τους μαθητές να το χρησιμοποιούν σωστά).
4. Ερωτήματα προκύπτουν, από την απευθείας μετάδοση του μαθήματος μέσα από τη σχολική αίθουσα, που προκαλούν προβληματισμούς για τα δικαιώματα του εκπαιδευτικού και τη λειτουργία του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενώ παράλληλα ακυρώνεται και η παιδαγωγική σημασία του σχολικού περιβάλλοντος.
5. Ακόμα όμως και στα θέματα τηλεκπαίδευσης η Υπουργός έχει χιούμορ, ή είναι εντυπωσιακά μακριά από τις δημόσιες σχολικές μονάδες, ή λειτουργεί μόνο επικοινωνιακά. Σε πολλές δημόσιες σχολικές μονάδες:
Δεν έχουμε αίθουσες με υπολογιστή και προβολέα, αλλά ούτε καν δικτύωση που να μπορεί να εξασφαλίσει πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Δεν έχουμε ούτε WI-FI, το οποίο να υποστηρίζει τόσες συνδέσεις και σε τόσες μεγάλες αποστάσεις.
Η απλή σύνδεση διαδικτύου, δεν μπορεί να υποστηρίξει την ταυτόχρονη αναμετάδοση 9 διδασκαλιών (ο μέσος συνηθισμένος αριθμός τμημάτων ανά Γυμνάσιο ή Λύκειο). Και η κατάσταση επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο, στις περιπτώσεις εκείνες όπου συστεγάζονται σχολεία!!!
6. Καλούνται οι εκπαιδευτικοί να επιβάλλουν τάξη και αρχές υγιεινής, προστασίας καθώς και κοινωνικής ευθύνης σε συνθήκες που είναι σχεδόν ανέφικτο (πχ διάλειμμα, προσέλευση και αποχώρηση μαθητών κλπ), αν εξαιρέσουμε ίσως την σχολική τάξη.
7. Αλλά και η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο ελάχιστο 1,5m, ενώ σε άλλους δημόσιους χώρους προτείνονται τουλάχιστον 2m, είναι απαγορευτική για το μέγεθος των περισσότερων σχολικών τάξεων στα περισσότερα δημόσια σχολεία. Ακόμα και αν χωριστεί ένα τμήμα σε δύο υποτμήματα.
8. Το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι αρκετά γερασμένο. Τα υψηλά όρια συνταξιοδότησης και το πάγωμα διορισμών συντελούν στην διαρκή αύξηση του μέσου όρου ηλικίας. Αρκετοί είναι οι εκπαιδευτικοί άνω των 60 ετών. Πόσο ασφαλές είναι να έρχονται οι εκπαιδευτικοί σε επαφή με πιθανούς ασυμπτωματικούς φορείς. Πώς δικαιολογείται η αποχή των μαθητών από την εκπαιδευτική διαδικασία, με απλή δήλωση των γονέων τους, η οποία πιστοποιεί την ύπαρξη, στο στενό τους περιβάλλον, ατόμων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ενώ παράλληλα αποσιωπάται κάτι αντίστοιχο για τους εκπαιδευτικούς; Και τέλος πώς καλύπτονται οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες αλλά δεν συμπεριλαμβάνονται στις συγκεκριμένες διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών;
Η εκπαιδευτική κοινότητά εκφράζει την αντίθεσή της στο άνοιγμα των σχολείων, με απόλυτο σεβασμό προς τους ανθρώπους που ρίχτηκαν από την πρώτη στιγμή στη μάχη, χωρίς να προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες που της αναλογούν. Ακόμα και αν όλες οι ενέργειες του ανοίγματος των σχολικών μονάδων αποβλέπουν, σύμφωνα με την κ. Υπουργό, στην ψυχολογική στήριξη της κοινωνίας για την επάνοδο στην κανονικότητα.
Αυτή η επανέναρξη των σχολείων, δημιουργεί ιδιαίτερη ανασφάλεια στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και τις οικογένειές τους. Τους οδηγεί να λειτουργούν υπό καθεστώς αβεβαιότητας, καθώς επωμίζονται την ευθύνη τόσο της ασφάλειας εντός του σχολικού περιβάλλοντος όσο και του να μη μεταδώσουν τον ιό στο οικείο περιβάλλον τους. Ειδικά όταν ακόμα και ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου αναφέρει πώς μιλάμε για μία άγνωστη ασθένεια, με δεδομένα που ανατρέπονται. Κάτι που οδηγεί τους ειδικούς, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του Π.Ι.Σ. να δίνουν οδηγίες αλληλοσυγκρουόμενες. Με πιθανότητα οι οδηγίες που έχουμε για το άνοιγμα σχολείων να μας εκθέσουν στον ιό, από τον οποίο τόσο καιρό έχουμε προσπαθήσει να προφυλαχθούμε.
Κλείνοντας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Υπουργό για την αναγνώριση των προσπαθειών μας να στηρίξουμε την τηλεκπαίδευση. Την καλούμε όμως να αναγνωρίσει και τα επικίνδυνα προβλήματα που προκύπτουν από αυτή την επανέναρξη και να δώσει ουσιαστικές λύσεις. Ας μην τερματίσουμε αυτήν την επιτυχία, στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού, με το άνοιγμα των σχολείων. Ας μην υπονομεύσουμε τα τόσο καλά αποτελέσματα της μέχρι τώρα πορείας μας, ενάντια στη νόσο.
Ανδρέας Μουγγολιάς ΜSc, MEd
Μηχανικός Πληροφορικής
Εκπαιδευτής Ενηλίκων