Τρεις εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης προτείνει το Πανεπιστήμιο Αθηνών για τη διενέργεια της εξεταστικής του θερινού εξαμήνου και του Σεπτεμβρίου, με δεδομένα τα προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς του κορωνοϊού.
Την ίδια στιγμή, τα πανεπιστήμια αναζητούν τρόπους για τη διασφάλιση του αδιάβλητου των εξ αποστάσεως εξετάσεων, η οργάνωση των οποίων επιτρέπει τα μαζικά ακροατήρια χωρίς την τήρηση προληπτικών μέτρων. Χθες συζητήθηκε σχετική πρόταση στο ΕΜΠ, ενώ ανάλογες προτάσεις έχουν κατατεθεί στα ΑΠΘ, Παν. Μακεδονίας, Παν. Θεσσαλίας κ.ά.
Ειδικότερα, το ΕΚΠΑ προτείνει, εναλλακτικά, προφορικές εξετάσεις, αξιολόγηση μέσω εργασιών –«πρόκειται για δοκιμασμένο τρόπο αξιολόγησης, που ήδη αξιοποιείται από διάφορες σχολές», λέει το ίδρυμα– και γραπτές εξετάσεις με φυσική παρουσία με σχετικά μικρό αριθμό φοιτητών. «Αυτού του είδους η εξέταση μπορεί να είναι απαραίτητη, ιδιαιτέρως σε τμήματα και σχολές με μεγάλο αριθμό φοιτητών», αναφέρεται.
Βεβαίως, οι γραπτές εξετάσεις είναι το πιο δύσκολο σενάριο, με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό φοιτητών του Παν. Αθηνών, την ίδια στιγμή που πρέπει να τηρηθούν τα μέτρα ασφαλείας. Ετσι, το ΕΚΠΑ προτείνει:
• Σε κάθε αίθουσα να εξετάζεται συγκεκριμένος αριθμός φοιτητών, ο οποίος εξαρτάται από το μέγεθος της αίθουσας και από την τήρηση της απόστασης 1,5-2 μ. μεταξύ των εξεταζομένων.
• Μεταξύ του τέλους μιας εξέτασης και της έναρξης της επομένης να μεσολαβεί τουλάχιστον μία ώρα, για την αποφυγή συνωστισμού και την απολύμανση του χώρου.
• Ο χρόνος διάρκειας της εξέτασης να μην ξεπερνάει τη μιάμιση ώρα.
• Σε σχολές με πολλά τμήματα και μεγάλο αριθμό μαθημάτων και φοιτητών, θα χρειαστεί ενδεχομένως να πραγματοποιηθούν εξετάσεις και το Σάββατο, καθώς και να υιοθετηθεί κάθε άλλη πρακτική που διευκολύνει την εξέταση στις παρούσες συνθήκες (π.χ. οι εξεταζόμενοι σε ένα μάθημα να κατανεμηθούν στον απαιτούμενο αριθμό τμημάτων και να εξεταστούν σε διαφορετικές ημέρες ή ώρες).
• Η εξεταστική περίοδος συνιστάται να αρχίσει με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας των μαθημάτων και να διαρκέσει έως το τέλος Ιουλίου.
Από την άλλη, τα ΑΕΙ μελετούν τη διενέργεια εξετάσεων αποκλειστικά εξ αποστάσεως. Ενδεικτικά, στο ΕΜΠ έχει κατατεθεί σχετική πρόταση από τον καθηγητή της Σχολής Η/Υ Παναγιώτη Τσανάκα, η οποία συζητήθηκε χθες. Σύμφωνα με την πρόταση, προβλέπεται:
• Χρήση κωδικών πρόσβασης και προβολή της εικόνας του χρήστη από την κάμερα της τοπικής συσκευής, ώστε είναι σχεδόν βέβαιο ότι πρόκειται για τον νόμιμο χρήστη.
• Χρήση ειδικών προγραμμάτων που καταγράφουν όλες τις κινήσεις που γίνονται από τον χρήστη ενός υπολογιστή, ώστε να είναι πρακτικώς βέβαιο ότι δεν υπάρχει κάποιο παράτυπο κανάλι επικοινωνίας με μη επιτρεπτούς εξωτερικούς χρήστες.
• Παρακολούθηση της κάμερας στον υπολογιστή του φοιτητή για να ελέγχεται ότι ο νόμιμος χρήστης βρίσκεται στη θέση του εξεταζομένου.
• Παρακολούθηση του περιβάλλοντος ήχου, ώστε να εντοπιστούν ύποπτοι ήχοι από τυχόν κρυμμένους υποβολείς στον χώρο εξέτασης.
• Σε ορισμένες περιπτώσεις αξιοποιούνται παρατηρητές – επιτηρητές που εποπτεύουν τα δεδομένα της εξέτασης για να εντοπίσουν παρατυπίες, σε ειδικά κέντρα ελέγχου λειτουργιών.
• Σε περίπτωση αμφιβολιών περί τυχόν κινδύνου για την ασφάλεια προσωπικών δεδομένων, ο φοιτητής μπορεί να ζητήσει να εξεταστεί προφορικά.