Μετά τις καταγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πληθαίνουν τώρα οι φωνές του δημοσιογραφικού κόσμου που ζητούν να δοθεί στη δημοσιότητα η λίστα των Μέσων που χρηματοδοτήθηκαν απο την καμπάνια Μένουμε Σπίτι, τα κριτήρια επιλογής τους καθώς και τα ποσά που εισέπραξαν. Μεταξύ αυτών, η Καθημερινή, το news247 και η popaganda.gr
News247: Στη Δημοκρατία δεν χωράνε σκιές – Να δώσει ο κ. Πέτσας όλα τα στοιχεία για την καμπάνια “Μένουμε Σπίτι”
Η 24MEDIA ως ένας από τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς, που συμμετείχαν στην καμπάνια “Μένουμε Σπίτι” ζητά πλήρη διαφάνεια και τη δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων.
Σε συνθήκες πανδημίας, είναι ορθό το κράτος να φροντίζει και για την ενημέρωση των πολιτών και μάλιστα εγκαίρως. Η υλοποίηση της καμπάνιας “Μένουμε Σπίτι”, ήταν σωστή επιλογή και σε σωστό χρόνο.
Η 24MEDIA και το NEWS 24/7 συμμετείχαν στην καμπάνια με στόχο την ενημέρωση των πολιτών στη διάρκεια της μάχης που δόθηκε και δίδεται κατά του κορονοϊού.
Θεωρήσαμε και θεωρούμε ότι βάσει του μεγέθους μας και πληρώντας όλες τις προϋποθέσεις, όντας και μέλος του Μητρώου Online Media, η συμμετοχή μας ήταν αναλογικώς δίκαιη.
Πέρα από τη συμμετοχή μας στην καμπάνια, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης ενημερώσαμε ψύχραιμα, χωρίς κραυγές, με ταχύτητα, αλλά χωρίς βιασύνη τους Έλληνες πολίτες, που μας αντάμειψαν με την εμπιστοσύνη τους.
Είχαμε καθημερινή Live ενημέρωση 24 ώρες το 24ωρο, (Live Blogging) 7 ημέρες την εβδομάδα και προσπαθήσαμε με όλες μας τις δυνάμεις να κρατήσουμε τους αναγνώστες μας ενημερωμένους, για κάθε πτυχή της κρίσης που βιώσαμε και βιώνουμε, με ειδική σελίδα για τον κορονοϊό, αλλά και δίνοντας έμφαση και στην ελπίδα (Good News), ότι η Ελλάδα θα περάσει την υγειονομική κρίση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες.
Εδώ και αρκετές ημέρες είναι σε εξέλιξη μια συζήτηση για την καμπάνια “Μένουμε Σπίτι” και για άλλη μια φορά δημιουργουνται ερωτηματικά για τη διαχείριση δημοσίου χρήματος στην Ελλάδα. Αιτία αυτής της συζήτησης είναι η άρνηση της κυβέρνησης να δώσει στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία της καμπάνιας, ώστε να μάθουν οι Έλληνες πολίτες πού ακριβώς πήγαν τα χρήματά τους, κάτι που την προτρέπουμε να κάνει.
Ως δημοσιογραφικός οργανισμός, που από την πρώτη μέρα λειτουργίας μας προσπαθούμε στην πράξη να τηρούμε τη δεοντολογία και που πρωτοστατήσαμε στη δημιουργία της ΕΝΕΔ, ώστε να μπει τάξη στο διαδίκτυο, πιστεύουμε ότι το φως και η διαφάνεια δεν βλάπτει παρά μόνο όσους έχουν κάτι να κρύψουν.
Οι διαρροές και τα υπονοούμενα, δεν θα υπήρχαν αν η κυβέρνηση έδινε από την αρχή τα στοιχεία στη δημοσιότητα και θα τελειώσουν αν μπορεί να αποδείξει ότι ακολούθησε αυστηρά τη νόμιμη οδό της διάθεσης κρατικής διαφήμισης σε διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, που είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Online Media.
Το Μητρώο λειτουργεί (Άρθρα 52, 53 και 54 του Νόμου 4339/2015 ΦΕΚ Α’ 133), εκατοντάδες επιχειρήσεις Media έχουν εγγραφεί και υπάρχουν αυστηρές προϋποθέσεις (που αποδεικνύουν ότι ένα μέσο λειτουργεί πραγματικά και απασχολεί εργαζόμενους), για να είναι κάποιο ΜΜΕ μέλος του.
Έλαβε υπόψη της η κυβέρνηση το Μητρώο Online Media όταν διέθεσε κρατική διαφήμιση στα πλαίσια της καμπάνιας; Υπήρξαν συγκεκριμένα κριτήρια και ως προς τη συμμετοχή και ως προς το ύψος του ποσού που έλαβε κάθε μέσο; Αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, έχει μετατραπεί σε σάκο του μποξ, καθώς υποχρεώνεται καθημερινά να απαντάει στο μεγάλο γιατί. Γιατί η κυβέρνηση επιμένει να κρατά στο συρτάρι τα στοιχεία;
Την ώρα που άλλοι υπουργοί, όσο αποτυχημένοι και αν είναι, φιλοτεχνούν το προφίλ τους και μένουν στο απυρόβλητο, μέσω ενός αδίστακτου μηχανισμού προπαγάνδας, ο κ. Πέτσας εμφανίζεται ως η Ιφιγένεια που στον ανασχηματισμό θα θυσιαστεί βολικά και θα πάρει τις απαντήσεις μαζί του.
Δεν είναι όμως θέμα Πέτσα, είναι θέμα κυβέρνησης. Είναι θέμα Δημοκρατίας.
Ακριβώς επειδή πρόκειται για ένα ζήτημα που αφορά στην υγεία των πολιτών, αλλά και το δημόσιο χρήμα, δεν χωρούν σκιές, υπονοούμενα και οποιουδήποτε είδους υποψία κακοδιαχείρισης.
Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν πού κατευθύνεται μέχρι και το τελευταίο ευρώ δημόσιου χρήματος.
Κάθε καθυστέρηση ως προς τη δημοσιοποίηση των στοιχείων, πλήττει και την ιερότητα του σκοπού της ενημέρωσης και δικαιώνει όσους βλέπουν πίσω από την καμπάνια όχι μόνο την ανάγκη διάδοσης ενός μηνύματος για την υγεία των πολιτών, αλλά και την εξυπηρέτηση ημετέρων.
Popaganda.gr: Για το καλό της ενημέρωσης και της δημοκρατίας, πρέπει άμεσα να δημοσιοποιηθεί η λίστα με τα ποσά που δόθηκαν στα ΜΜΕ την περίοδο της καραντίνας
Aπό τα μέσα Μαρτίου κι έπειτα, λόγω της πανδημίας, έπεσε κατακόρυφα η διαφημιστική κίνηση στα ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης.
Με την χώρα να μπαίνει σε καραντίνα, η κυβέρνηση αποφάσισε να τρέξει την πολυσυζητημένη καμπάνια ενημέρωσης «Μένουμε Σπίτι» που στην πορεία (με την σταδιακή άρση των περιορισμών) εξελίχθηκε σε «Μένουμε Ασφαλείς». Το ύψος της δαπάνης που αντλήθηκε από τα δημόσια ταμεία ήταν 20 εκατομμύρια ευρώ (11 κι 9 αντίστοιχα).
Ένα βασικό σημείο της κριτικής στάθηκε στο γιατί να πληρώσει το κράτος μια καμπάνια που θα μπορούσε να υποστηριχθεί αφιλοκερδώς από τα ελληνικά ΜΜΕ ως μήνυμα κοινής ωφέλειας. Είναι μια βάσιμη ένσταση. Από την πλευρά των ΜΜΕ όμως -ανεξαρτήτως μεγέθους ή πολιτικής τοποθέτησης – δε χρειάζεται και πολλή ανάλυση ότι αυτή η καμπάνια έγινε αντιληπτή ως αναγκαία «ενίσχυση» για να επιβιώσουν.
Η απόφαση λοιπόν να ενισχυθούν τα Μέσα με κρατικό χρήμα ήταν συζητήσιμη αλλά άμεση. Άλλες ενέργειες θα έπαιρναν καιρό ν’ αποδώσουν στον ήδη ασθενή ελληνικό Τύπο. Σίγουρα, είναι μια κίνηση που έδωσε δυνατότητα ρευστότητας ώστε να πληρωθούν μισθοί στους χιλιάδες εργαζόμενους του κλάδου.
Μετά από τις πρώτες αντιδράσεις για αδιαφανείς διαδικασίες, φάνηκε ότι θα δινόταν στη δημοσιότητα η πλήρης λίστα με τα ΜΜΕ που συμμετείχαν στην καμπάνια και τα ακριβή ποσά που πήραν. Αρχικά, η δημοσίευση της λίστας καθυστερούσε γιατί, υποτίθεται, αργούσαν πολύ να προστεθούν τα μέσα από την επαρχία.
Μετά την πίεση Μέσων που δεν πήραν ευρώ από την καμπάνια, αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, μοιράστηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα η λίστα με τις εφημερίδες, τις ιστοσελίδες, τα τηλεοπτικά κανάλια και τους ραδιοφωνικούς σταθμούς που χρηματοδοτήθηκαν.
Στη λίστα συναντά κανείς ιστοσελίδες που είναι ολοφάνερο ότι δημιουργήθηκαν μόνο και μόνο για να συμπεριληφθούν στην καμπάνια, ιστοσελίδες που έχουν typos στο όνομά τους, ιστοσελίδες που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι πληρούν το παραμικρό κριτήριο λειτουργίας Μέσου Ενημέρωσης.
Στη λίστα, επίσης, αναφέρονται τα ονόματα των Μέσων χωρίς το ποσό που πήραν. Κι αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται η εντύπωση ότι όλα αμείφθηκαν το ίδιο.
Η λίστα περιλαμβάνει 1232 MME. H Popaganda βρίσκεται στο νούμερο 732. Την ίδια στιγμή που κυκλοφορούν φήμες για οργανισμούς που έβαλαν στα ταμεία τους εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, θέλουμε να ενημερώσουμε το αναγνωστικό κοινό ότι πήραμε συνολικά 5.000 ευρώ από τις δύο καμπάνιες – 2.500 χιλιάδες ευρώ τον Απρίλιο κι άλλα τόσα το Μάιο.
Ως Μέσο, ως φορολογούμενη επιχείρηση, ως δημοσιογράφοι και φορολογούμενοι πολίτες, ζητάμε από το αρμόδιο Υπουργείο να δημοσιεύσει τη λίστα με τ’ αντίστοιχα ποσά ώστε να ξέρουν όλες και όλοι τι συνέβη.
Εκτός από την αξία της ενημέρωσης, που είναι κάτι σχετικό για τον καθένα, η δημοσιοποίηση των ποσών είναι ζήτημα δημοκρατίας.
Είναι δικαίωμα κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα να γνωρίζει που πηγαίνουν τα λεφτά του.
Καθημερινή: Πρώτα η διαφάνεια
Οταν το κράτος ξοδεύει χρήματα του Ελληνα φορολογουμένου σε μια διαφημιστική καμπάνια, πρέπει να το κάνει με διαφάνεια και σαφείς κανόνες. Υπήρξαν κυβερνήσεις στο παρελθόν που έκαναν ακρότητες και χρησιμοποίησαν το δημόσιο χρήμα ως πολιτικό εργαλείο. Καλό είναι να μη δημιουργούνται υποψίες ότι το φαινόμενο αυτό συνεχίζεται. Η πλήρης διαφάνεια είναι ο μόνος δρόμος, όπως και η θέσπιση καθαρών κανόνων.