Σήμερα, Τετάρτη 24/3 ολοκληρώνεται τελικά, στην ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου για την κύρωση της σύμβασης διανομής του ακινήτου του Ελληνικού, λόγω του μεγάλου αριθμού ομιλητών, των παρεμβάσεων τεσσάρων αρχηγών κομμάτων (Τσίπρα, Κουτσούμπα, Βελόπουλου και Βαρουφάκη) καθώς και της εμβόλιμης συζήτησης επί της ένστασης αντισυνταγματικότητας άρθρων του νομοσχεδίου που κατέθεσε το ΜέΡΑ25. Αύριο επίσης θα διεξαχθεί η ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησε το ΚΚΕ επί της αρχής του νομοσχεδίου.
Η παρέμβαση του Αλ. Τσίπρα
Στη συζήτηση στην Ολομέλεια παρενέβη το μεσημέρι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, που επισήμανε ειδικά για το Ελληνικό ότι η κυβέρνηση έκανε αντιπολιτευτική σημαία «ένα έργο που δήθεν πολεμούσαμε, την ώρα που εμείς το τρέχαμε με έγνοια το δημόσιο συμφέρον».
«Υποσχεθήκατε προεκλογικά ότι εντός των δύο πρώτων μηνών από την ανάληψη της διακυβέρνησης θα έχουν ξεκινήσει τα έργα», επισήμανε ο Αλ. Τσίπρας, και πρόσθεσε: «Και επί 20 μήνες, το μόνο που είδαμε να θυμίζει έργο είναι οι αλήστου μνήμης μπουλντόζες που ευλόγησε ο κ. Μητσοτάκης, όταν στήθηκε κάτω από μια μάνικά με νερό για να διαφημίσει μια κατεδάφιση κτιρίου. Ντρέπεται και η ντροπή με αυτό που κάνατε με το Ελληνικό. Αν τα λόγια σας ήταν τούβλα, θα είχατε χτίσει το Ελληνικό μόνος σας με τόσα τούβλα που έχετε πετάξει».«Μόνο επικοινωνία είστε και δωράκια εις βάρος του Δημοσίου συμφέροντος σε ιδιώτες. Αλλά η επικοινωνία έχει ένα όριο. Την πραγματικότητα. Την ίδια τη ζωή. Από την οικονομία, την πανδημία μέχρι την παιδεία και τις επενδύσεις, είστε παντελώς ανίκανοι να υλοποιήσετε μια συνεκτική στρατηγική προς το συμφέρον των πολιτών της χώρας. Και αυτό έχει πια γίνει ολοφάνερο στον ελληνικό λαό» υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
Π. Πέρκα: «Ψηφίζουμε υπέρ επί της αρχής γιατί εμείς προχωρήσαμε την επένδυση του Ελληνικού. Καταψηφίζουμε άρθρα που είναι εις βάρος του ελληνικού δημοσίου»
Στην πρωτομιλία της, η βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας Π. Πέρκα ως εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία τόνισε μιλώντας στην Ολομέλεια:
Σήμερα είναι μια ευκαιρία να συζητήσουμε για επενδύσεις. Για επενδύσεις που είναι πράγματι αναπτυξιακές και επομένως προσθέτουν στο ΑΕΠ, στην οικονομία και στην κοινωνία και όχι για τις άλλες…αυτές τις ‘αρπαχτές’ που τελικά ωφελούν κυρίως τους επενδυτές μη τηρώντας ούτε περιβαλλοντική νομοθεσία, ούτε πολεοδομική-χωροταξική, ούτε φορολογική κ.ο.κ. σαν αυτή που ψηφίστηκε προχθές…Αναφέρομαι στη σύμβαση με την Ελληνικό Χρυσός.
Αφού συμφωνήσουμε όλοι ότι θέλουμε τις πρώτες, πάμε να δούμε γιατί αυτές δεν επιλέγονται ή γιατί δεν προχωρούν. Η επένδυση του Ελληνικού είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα. Σε μια χώρα λοιπόν που δεν έχει εργαλεία όπως κτηματολόγιο, δασικούς χάρτες, οριοθετημένους αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, ρέματα, κ.τ.λ. αλλά έχεις ένα μεγάλο οικόπεδο –«φιλέτο», έχεις δυο επιλογές: είτε σιγά-σιγά να αποκτήσεις τα απαραίτητα εργαλεία και στη συνέχεια να σχεδιάσεις την αξιοποίησή του, είτε να προχωρήσεις σε σχεδιασμούς στο πόδι που «πέφτουν» στο ΣτΕ, να φέρεις τον Αθεμπίγιο, τους Καταριανούς…και στο τέλος να αφήσεις το οικόπεδο να εγκαταλειφθεί και να καταληφθεί. Ούτε καν να το εξασφαλίσεις με ένα σωστό τοπογραφικό. Τίποτα. Από το 2001 έως το 2011…τίποτα, μηδέν! Το 2011 έγινε ένας διαγωνισμός. Το δε 2014 -σε 3,5 χρόνια- έγινε μία σύμβαση. Για να μην αναφέρουμε, βέβαια, ότι η πολιτεία όφειλε ήδη από την δεκαετία του ‘90 να σχεδιάσει ούτως ώστε το 2001 να είναι προς υλοποίηση ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός.
Το 2015 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε άλλο δρόμο. Πρώτον: Επαναδιαπραγματεύτηκαμε την αρχική σύμβαση. Πετύχαμε αλλαγές υπέρ των κοινωνικών συμφερόντων και βάλαμε ένα θετικό πρόσημο στην τελική διαμόρφωση του έργου. Ενδεικτικά: είχαμε αύξηση του πράσινου και άνοιγμα προς τη θάλασσα, μειώσαμε τη δόμηση από 3.6000.000 τ.μ. δομημένους χώρους σε 2.700.000. Προβλέφθηκαν μέσα σταθερής τροχιάς με ποδηλατοδρόμους και με πεζόδρομους. Κερδίσαμε 1,5 δις περισσότερες επενδύσεις σε έργα υποδομής γιατί η αρχική σύμβαση δεν προέβλεπε καμία επένδυση κοινωνικού χαρακτήρα και δεν προβλεπόταν ελάχιστη επενδυτική υποχρέωση για έργα δημόσιου συμφέροντος. Αλλάξαμε το χρονοδιάγραμμα καταβολής του τιμήματος. Εξασφαλίσαμε να προηγηθεί η κατασκευή του πάρκου, ότι θα αποτελέσει επενδυτική προτεραιότητα το πάρκο. Εξασφαλίσαμε τη διατήρηση υφιστάμενων φορέων εντός της έκτασης της επένδυσης όπως είναι το FIR, τα σωματεία ΑμεΑ, η ΕΜΥ, το Αθλητικό Κέντρο Αγ. Κοσμά με αντίστοιχες εγκαταστάσεις εντός του Πάρκου, τη στέγαση των μονάδων της Ελληνικής Αστυνομίας, Πυροσβεστικής και πάρα πολλά άλλα που δεν έχω το χρόνο να αναλύσω.
Δεύτερον: Προχωρήσαμε στην επίλυση εκκρεμών θεμάτων όπως οι δασικές εκτάσεις και οι αρχαιολογικοί χώροι. Το μόνο που μπορώ να πω ή μάλλον να επαναλάβω είναι ότι όταν ομνύεις στις επενδύσεις και δεν έχεις εξασφαλίσει τα προ απαιτούμενα για την ασφαλή και σύννομη εξέλιξή τους, είναι σίγουρο ότι κάπου θα κολλήσουν. Βλέπετε είμαστε Ευρωπαϊκή χώρα. Σημειώνω όμως και δεν ξεχνώ τη στάση της τότε αντιπολίτευσης όταν έκανε περίπου δύο μήνες να βγει η απόφαση του ΚΑΣ: «Ο ΣΥΡΙΖΑ κολλάει το Ελληνικό».
Τρίτον: Στη συνέχεια προχωρήσαμε στην πλήρωση των αναβλητικών αιρέσεων. Είχαμε 11 αναβλητικές αιρέσεις που δεν μπορούσαν να τροποποιηθούν – στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους θεσμούς και τα κάναμε όλα:
1. Η κύρωση της σύμβασης (αρχικής και τροποποιητικής) από το Ελληνικό Κοινοβούλιο (Σεπτέμβριος 2016).
2. Η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο προηγουμένως είχε επεξεργαστεί και εγκρίνει το ΣτΕ (Μάρτιος 2018). Τέθηκε δηλαδή η βάση για την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου.
3. Η θέση σε ισχύ νομοθετικής πράξης με την οποία συστήνεται ο Φορέας Διαχείρισης Κοινοχρήστων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά. Δεχτήκαμε έντονες πιέσεις για να γίνει ο φορέας ανώνυμη εταιρία. Δεν υποκύψαμε. Ο φορέας διατήρησε τον αυτοδιοικητικό του χαρακτήρα. Είναι ΝΠΙΔ με κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και την πλειοψηφία του διοικητικού του συμβουλίου την έχει η τοπική αυτοδιοίκηση.
4. Η έκδοση αποφάσεων του ΣτΕ.
5. H παράδοση του Ακινήτου ελευθέρου από κατοχή τρίτων. 69 φορείς ιδιωτικού και δημοσίου ήταν εγκατεστημένοι και έπρεπε να είχαν φύγει από το 2012. Τους βγάλαμε λοιπόν. Εδώ παρεμπιπτόντως πρέπει να σημειώσω ότι υπάρχει ένα αίτημα του Συλλόγου Εργαζομένων στην Ολυμπιακή για την ίδρυση Μουσείου, το οποίο αφορά στη σύγχρονη ιστορία μας. Νομίζω ότι πρέπει να το προχωρήσετε.
6. Η θέσπιση από το Ελληνικό Δημόσιο γενικού νομοθετικού πλαίσιού για την χορήγηση άδειων λειτουργίας καζίνο. Από τις 22/02/2019 έχουμε στον «αέρα» τον Διεθνή Διαγωνισμό για την χορήγηση άδειας καζίνο -με ιδιαίτερη δυσκολία, πρωτότυπος και πρωτοφανής, διότι έπρεπε ο επενδυτής που θα έρθει για το καζίνο να έχει κάνει και μία εμπορική συμφωνία με τον επόμενο ιδιοκτήτη για όταν αλλάξουν χέρια οι μετοχές…ένα πολύ μπλεγμένο πράγμα, το οποίο φαίνεται ότι το κάναμε καλά.
7. Εκδόθηκε η ΚΥΑ του Πάρκου του Ελληνικού (Ιούλιος 2019) και οι άλλες δύο ΚΥΑ είχαν τύχει της επεξεργασίας των αρμόδιων υπηρεσιών και του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, με προσχέδιο. Ήταν έτοιμες και υπήρχε πρόταση.
8. Τέλος, είχαν ξεκινήσει οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για να παραχθεί η σχετική πράξη διανομής, αυτή που συζητάμε σήμερα. Είπε ο κ. Υπουργός ότι βρήκε «λευκή σελίδα»…σωστά. Γιατί αν δεν έχουν βγει οι ΚΥΑ δεν μπορείς να προχωρήσεις σε πράξη διανομής. Όμως είχαμε ξεκινήσει κομματάκι-κομματάκι να λύνουμε τα θέματα του Κτηματολογίου και όλα τα σχετικά ΚΑΕΚ στα 6000 στρέμματα.
Υπάρχει βέβαια και η τελευταία -δεν θα αναφερθώ πολύ- η πιο υπερβολική αναβλητική αίρεση, η οποία πρέπει να είναι παγκόσμια πρωτοτυπία για τη δικαστική ωρίμανση, που σημαίνει ότι όσο υπάρχουν προσφυγές σε δικαστικές πράξεις δεν μπορούν να αλλάξουν χέρια οι μετοχές. Το προσπερνώ, μας απάντησε ο Υπουργός στις Επιτροπές.
Όλα αυτά, σας υπενθυμίζω ότι έγιναν σε 4,5 χρόνια, με τους θεσμούς, με δυσκολίες. Υπενθυμίζουμε ότι σε όλες τις αξιολογήσεις της Χώρας στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους Θεσμούς, οι προ απαιτούμενες δράσεις της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση του Ελληνικού ήταν ορόσημα (milestones). Η πρόοδος του έργου βοήθησε καθοριστικά στην έξοδο της Χώρας από τα μνημόνια.
Πριν αγαπητοί συνάδελφοι μιλήσετε για επιτυχία της κυβέρνησής σας σε ότι αφορά στο Ελληνικό…ας αναλογιστούμε. Τι έγινε σε 10 χρόνια, τι σε 3,5..και τι στα τελευταία 4,5 χρόνια! Αυτό που έμενε να κάνει η κυβέρνηση σας ήταν: α. Να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την άδεια καζίνο, να εκδοθούν οι δυο ΚΥΑ που ήταν δουλεμένες και να γίνει αυτό που γίνεται σήμερα. 20 μήνες αυτά…
Τι έκανε λοιπόν; Γιατί μας ανέφερε ο κ. Υπουργός 24 δράσεις. Ήταν 20 τροπολογίες. Κάποιες κατεδαφίσεις από τα 981 αυθαίρετα, ο διαγωνισμός για το καζίνο έληξε -μάλλον τον είχαμε κάνει καλά- και επιτέλους σήμερα συζητάμε την πράξη διανομής. Όλα αυτά σε 20 μήνες… κάτι περισσότερο από μια εβδομάδα μας έλεγε ο κ. Μητσοτάκης ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης…Σε 20 μήνες λοιπόν έγιναν αυτά που σας είπα, σε 4,5 χρόνια τα προηγούμενα, σε 10 τίποτα και σε 3,5 μία σύμβαση.
Αγαπητοί συνάδελφοι, αγαπητέ Υπουργέ, εμείς δεν θα σας κάνουμε την αντιπολίτευση που μας κάνατε. Προχωρήστε την επένδυση, αλλά προχωρήστε την καλά. Σύμφωνα με την τροποποιητική σύμβαση, το ΠΔ, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Εμείς σεβόμενοι και τη δική μας δουλειά, αλλά κυρίως την ανάγκη της χώρας να ξεφύγει από το ράβε-ξήλωνε και να προχωρήσει σε μια πιο ευρωπαϊκή, πιο αναπτυξιακή προοπτική θα υπερψηφίσουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο που μας φέρατε. Γιατί είμαστε υπέρ της επένδυσης και έχουμε δουλέψει πάρα πολύ γι’ αυτή. Από κει και πέρα όμως, στα άρθρα έχουμε πολύ διαφορετική γνώμη.
Έχουμε φυσικά σοβαρές αντιρρήσεις και ενστάσεις στον τρόπο που χειριστήκατε κάποια θέματα, τα οποία στη συνέχεια θα αναλύσω διεξοδικά όσο προλάβω. Και θα σας παρακαλέσω, έστω και την τελευταία στιγμή να διορθώσετε ό,τι μπορεί να διορθωθεί.
Εκτός από το πρώτο άρθρο, όλα τα υπόλοιπα άρθρα πρέπει να τύχουν δημόσιας διαβούλευσης. Έχουν σοβαρά πολεοδομικά θέματα και πολλές τροποποιήσεις του ν. 4062/2012. Μην υποτιμάτε τη διαβούλευση, ούτε τις αρμόδιες υπηρεσίες, γιατί εγείρονται ανησυχίες και δημιουργούνται παρεξηγήσεις. Εγώ λέω πάντα ότι οι Υπουργοί και η πολιτική ηγεσία πρέπει να εμπιστεύεται και να συμβουλεύεται τις Υπηρεσίες που έχουν τη θεσμική μνεία και ξέρουν να σε προφυλάξουν στο κάτω-κάτω, αλλά βεβαίως και τη δημόσια διαβούλευση.
Δεν μπορεί το Ελληνικό, σε κάθε νομοσχέδιο να έχει και μία τροπολογία…Φέρτε έναν νόμο. Με εξαντλητική διαβούλευση, ώστε να συνεισφέρουμε και μεις και οι πολίτες, οι Σύλλογοι…και να προχωρήσει. Δεν γίνεται με τροπολογίες αυτό το πράγμα. Ξέρετε δεν ρισκάρετε μόνο το δημόσιο συμφέρον, αλλά και την ίδια την ασφάλεια δικαίου του έργου – της ίδιας της επένδυσης.
Αφού λοιπόν δεν έχω πολύ χρόνο, ξεκινώ την αποδόμηση των τροπολογιών:
Άρθρο 1
Όλες αυτές οι τροπολογίες που φέρνετε -δεν ήταν κανονιστικές για να μην έχουμε κανένα πρόβλημα- παράγουν αποτελέσματα, τα οποία βλέπουμε σήμερα. Για μερικές μάλιστα απορούσαμε: «γιατί ήρθε αυτή;» Σήμερα εξηγούνται όλα.
Ήρθαν τρεις τροπολογίες που αφορούν στα κοινόχρηστα – κοινωφελή – κοινωνική ανταπόδοση, μία ήταν…αλλά ήταν τόσο λάθος που ξεσήκωσε τους Δημάρχους και είχε πάρα πολλές αντιδράσεις, ήρθε η δεύτερη, στην τρίτη τέλος πάντων το πετύχανε. Τι έλεγε αυτή; Να παρακαμφθεί ο Ν. 4062/2012, ο οποίος έλεγε ότι οι Δήμοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την ΚΥΑ ως τίτλο για να μεταγράψουν τα κοινόχρηστα και άρα να έχουν την κυριότητα (άρθρο 3 του ν.4062/2012) «Τα κοινόχρηστα περιέρχονται σε κοινή χρήση, χωρίς να απαιτείται ρητή παραίτηση των κυρίων των ακινήτων από την κυριότητα». Έρχεται η τροπολογία όμως και λέει κάτι άλλο. Τα κοινόχρηστα θα αποδοθούν στους Δήμους μετά τη διανομή. Μετά από αυτή τη σύμβαση. Γιατί λοιπόν; Γιατί έπρεπε τα κοινόχρηστα να μετρήσουν στη συνολική έκταση, ώστε το 30% να βγει από τα 6000 στρ και όχι από τα 4500 στρ αν αφαιρούσαμε τα κοινόχρηστα-κοινωφελή. Για αυτό δεν μας έχετε δώσει ικανοποιητική απάντηση. Ξέρω ότι υπάρχει μια μεγάλη κουβέντα. Επίσης, μας είπατε ότι ζητήσατε τη γνώμη του ΤΕΕ, αλλά δεν προβλέπεται καμία τέτοια διαδικασία πουθενά. Προφανώς υπήρχε θέμα…Εμείς επιμένουμε σε αυτό. Δεν μπορούμε να το δεχτούμε.
Για τη ΣΑΜ μας αναφέρετε ότι εξαιρεί τον αιγιαλό και την παραλία. Πρώτον την ΣΑΜ δεν μπορούσαμε να την αλλάξουμε και το ξέρετε πολύ καλά αυτό κ. Υπουργέ. Δεύτερον, παρακάτω η ΣΑΜ λέει ότι η διανομή θα λάβει υπόψη της το διάγραμμα με υπογραφή των τριών, το ΣΟΑ και τις ΚΥΑ. Θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη η ΚΥΑ πολεοδόμησης.
Επίσης, επειδή εξακολουθούμε να δουλεύουμε και να μετράμε βρήκαμε μια διαφοροποίηση του συνολικού αριθμού των ΚΧ,ΚΑ,ΚΦ μεταξύ της ΚΥΑ πολεοδόμησης και της Σύμβασης Διανομής και της συνολικής έκτασης των περιοχών προς πολεοδόμηση. Αν μπορείτε να μας το απαντήσετε. Είναι 787.755,81 τ.μ. περίπου στο 13% της έκτασης, δεν είναι λίγο. Βέβαια υπάρχουν 11 δρόμοι, 4 ρέματα στις περιοχές προς πολεοδόμηση και ένα γεωτεμάχιο στην περιοχή πολεοδόμησης ΑΠ-6, τα οποία δεν έχουν τετραγωνικά μέτρα. Να δούμε αν αυτά που λείπουν είναι αυτή η διαφορά.
Τροπολογιών συνέχεια…δικαίωμα επιφανείας
Έρχεται, λοιπόν, άλλη μία τροπολογία στον πτωχευτικό κώδικα αυτή τη φορά, η οποία ήρθε ως γενική διάταξη αλλά καταλάβαμε ότι αφορούσε στο Ελληνικό, που έχει μίγμα κυριότητας και επιφάνειας ως δικαιώματα και λέει το εξής: «Δικαιούται ο επιφανειούχος να κατατμήσει το δικαίωμα επιφανείας χωρίς τη συναίνεση του κυρίου, του ελληνικού δημοσίου δηλαδή». Συνεχίζει…σε συνδυασμό με την πρόβλεψη ότι ο εκάστοτε επιφανειούχος έχει το δικαίωμα να επιβαρύνει το δικαίωμα της επιφάνειας με σύσταση υποθήκης, εγγραφή προσημείωσης, σύσταση πραγματικών και προσωπικών δουλειών, δεν διασφαλίζει ότι το ελληνικό δημόσιο θα πάρει τα ακίνητα ελεύθερα βαρών, μετά από 99 χρόνια. Δηλαδή, αποσυνδέεται το Δημόσιο από την περιουσία του και δεν την παρακολουθεί -συγχρόνως αυτή μπορεί να αποκτήσει βάρη- και έρχεται η τρίτη πρόβλεψη που λέει ότι η μεταβίβαση του δικαιώματος επιφανείας συνεπάγεται την κατάτμηση της εκτάσεως, όπου μας λένε πολεοδομικούς όρους, αλλά είναι η πρώτη φορά που αναφέρεται ότι το δικαίωμα επιφανείας ότι οδηγεί σε κατάτμηση της γης. Αλλοιώνει την ίδια τη φύση του δικαιώματος επιφανείας. Θα έχουμε πολλούς οικοπεδούχους και θα έχει το Ελληνικό Δημόσιο να κάνει με πολλούς τρίτους, με τα βάρη κλπ.
Όλα αυτά, επαναλαμβάνω, ρισκάρουν την ασφάλεια δικαίου της επένδυσης. Αφού ο επενδυτής αποκτά κυριότητα επί της ουσίας σε συγκεκριμένο τμήμα χωρίς τίμημα, γεγονός που δεν είχε αποτιμηθεί κατά τη διαγωνιστική διαδικασία.
Άρθρο 4
Δίνεται πάλι η δυνατότητα της εκτέλεσης εργασιών. Μας είπατε ότι είναι με δαπάνες του ιδιώτη κλπ. Αυτό μας έλειπε. Είναι υποχρέωσή του όμως και πρέπει να το τονίσουμε αυτό.
Η ανέγερση νέου κτιρίου μετεγκατάστασης σωματείων ατόμων με αναπηρία (ΚΦ1.1-ΚΑ), η αποκατάσταση του Νεότερου Μνημείου – Υποστέγου Γ της Πολεμικής Αεροπορίας Hangar C, η αναπαλαίωση και λειτουργία των διατηρητέων κτιρίων, είναι υποχρέωση του επενδυτή, μετά τη μεταβίβαση των μετοχών, από την τροποποιητική σύμβαση. Όπως και επίσης και η ολοκλήρωση του Πάρκου αποτελεί χρονικά επενδυτική προτεραιότητα και για αυτό αναφέρεται και τμήμα του πάρκου που θα περιλαμβάνει την κτιριακή ενότητα Α1 και τμήμα πέριξ αυτής, συνολικής έκτασης περίπου 85 στρ (“MINI PARK”).
Αυτά όλα τα έχει εξασφαλίσει η τροποποιητική σύμβαση. Αυτό που μας προβληματίζει είναι ότι αφού το μόνο που λείπει είναι η μεταβίβαση των εμπραγμάτων, γιατί τέτοια βιασύνη;
Άρθρο 5
Κι αυτό έχει πολλά προβλήματα. Εδώ κ. Υπουργέ έχει γίνει το εξής: η διανομή ακολουθείται στο παράρτημα από ένα διάγραμμα διανομής (στο άρθρο 1), το οποίο δεν είναι πολεοδομικό διάγραμμα, αλλά για τη διανομή. Όμως, έχει κάποια πολεοδομικά στοιχεία που εγείρουν πάρα πολλές ανησυχίες και έχει ξεσηκώσει πάρα πολλές αντιδράσεις, τις οποίες πρέπει να τις έχετε υπόψη.
Βέβαια δεν είναι λογικό να μη φαίνεται ο ένας μεγάλος πεζόδρομος στο Πάρκο, αλλά να εμφανίζεται ο μεγάλος πεζόδρομος στον Αγ. Κοσμά…έχει κάποια στοιχεία πολεοδομικά – άλλα όχι όλα όπως, προβλέπονται στο πολεοδομικό σχεδιασμό και κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί αν αλλάζουν το Προεδρικό Διάταγμα. Δεν μπορεί να αλλαχτεί το ΠΔ έγκρισης του ΣΟΑ με το διάγραμμα διανομής. Θα ήθελα λοιπόν στην ομιλία σας να το ξεκαθαρίσετε. Σε περίπτωση που ποτέ εγερθούν τέτοιες διεκδικήσεις, να έχουμε τουλάχιστον στα Πρακτικά τη δήλωση του αρμόδιου Υπουργού που λέει ότι αυτό το διάγραμμα αφορά μόνο στη διανομή. Δεν αλλάζει δηλαδή το ΠΔ έγκρισης του ΣΟΑ και τις ΚΥΑ εφαρμογής του ΣΟΑ. Αυτό είναι λίγο σοβαρό γιατί πραγματικά μας έχει δημιουργήσει ανησυχίες.
Condo hotel σε ψηλά κτίρια
Συνεχίζω με άλλη μια τροπολογία –ό,τι σας λέω προέρχεται από τροπολογίες- που ψηφίστηκε στις 3-12-20 και επιτρέπει τα condo hotels στις ζώνες ανάπτυξης που είναι εκτός σχεδίου, εισάγοντας επομένως πλαγίως νέα πολεοδομική ρύθμιση για το Ελληνικό. Γιατί σε επίπεδο πολεοδομικού σχεδιασμού, τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας (condo hotels) επιτρέπονται σε εκτάσεις ευρισκόμενες εντός σχεδίου δόμησης. Εδώ πάει και στις ζώνες ανάπτυξης που είναι εντός σχεδίου. Το πιο σοβαρό όμως είναι ότι εκεί που έχουμε χρήσεις αμιγούς κατοικίας, όπως είναι το παράκτιο μέτωπο, επιτρέπονται μέχρι 30 κλίνες. Τώρα λοιπόν προβλέπουν τα condo hotels και μάλιστα με minimum 30%. Αυτό παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία περί στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης. Μας είπατε για ΜΠΕ, αλλά είναι άλλο πράγμα η ΜΠΕ σε οικοδομική άδεια. Δεν είναι στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και στρατηγική εκτίμηση του συνόλου.
Περίφραξη όλου του ακινήτου
Εδώ κι αν έχει γίνει…περιμένουμε όπως μας υποσχέθηκε ο κ. Ταγαράς ότι θα έρθει μια ρύθμιση. Να το ξεκαθαρίσουμε. Δεν μπορεί να κάνεις πόλη μέσα στην πόλη. Δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε το gated community. Να υπάρχει περίφραξη για λόγους ασφαλείας όπου υπάρχει μέτωπο έργου. Αυτό πρέπει να έχει χρονική διάρκεια συγκεκριμένη. Όχι όταν τελειώσουν οι εργασίες στο όλον. Διότι στο όλον θα τελειώσει σε 20-25 χρόνια στην καλύτερη περίπτωση. Τμηματικές περιφράξεις, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και με προδιαγραφές εργοταξιακής περίφραξης.
Ακούσατε τους Δημάρχους στην ακρόαση των φορέων. Δεν μπορεί κανείς να δεχτεί να έχουμε μια περίκλειστη πόλη και βεβαίως, οι ανησυχίες μας αυτές προκύπτουν διότι ξέρουμε τα αρχικά σχέδια κ. Υπουργέ. Έτσι ήταν τα αρχικά σχέδια πριν κάνουμε εμείς την τροποποιητική. Κλειστό το Πάρκο, κλειστή πόλη, χωρίς προσβάσεις στην παραλία. Παραλία και Πάρκο, σε κάθε περίπτωση, όπου και να είναι τα μέτωπα πρέπει να είναι ανοιχτές στους πολίτες, όπως λέει και το Προεδρικό Διάταγμα. Δεν μπορείτε να τα κλείσετε.
Έχουμε συμφωνήσει ότι είναι ένα δύσκολο, πρωτότυπο, ευμέγεθες έργο-επένδυση. Θέλει και ειδικές ρυθμίσεις. Θέλει όμως και πολύ προσοχή. Θέλει και δουλειά μυρμηγκιού. Αυτά όλα δεν προχωρούν με διατάξεις. Δεν προχωρούν με τροπολογίες.
Εν πάσει περιπτώσει, έχετε κι άλλες τροπολογίες που θα αναφέρουν και οι υπόλοιποι συνάδελφοι. Αυτό που θέλω να σχολιάσω κλείνοντας είναι ότι πάντα δεν έχετε σχέδιο και τροποποιείτε πρόσφατους δικούς σας νόμους. Έχουμε βαρεθεί να βλέπουμε τροπολογίες νόμων που ψηφίστηκαν πριν λίγους μήνες. Σε κάθε περίπτωση εμείς παρακολουθούμε το έργο όπως καταλάβατε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Δεν μπορούμε να δώσουμε τη θετική μας ψήφο σε κάτι τέτοιες διατάξεις, άσχετα αν επί της αρχής επιθυμούμε να γίνει η επένδυση».
Τι προβλέπουν υπουργικές τροπολογίες που κατατέθηκαν
Πέραν του νομοσχεδίου θα τεθούν επίσης σε ψηφοφορία αύριο, Τετάρτη, οι κάτωθι υπουργικές τροπολογίες:
Με την πρώτη τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, προβλέπεται – μεταξύ άλλων – ότι:
(1) το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλει στους πρώην εργαζομένους της υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ, που απολύθηκαν και εν συνεχεία συνταξιοδοτήθηκαν, την κατά νόμο αποζημίωση,
(2) παρατείνεται έως την 30η Ιουνίου 2021, η ισχύς των παρ. 1 και 3 του άρθρου 5 του v. 4681/2020 ως προς την άδεια παραγωγής αντισηπτικών για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού,
(3) παρατείνεται εκ νέου, έως και την 31η Δεκεμβρίου 2021 η ισχύς εφαρμογής του υπερμειωμένου συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) έξι τοις εκατό (6%), στα είδη ατομικής υγιεινής και προστασίας (ιατρικές μάσκες και γάντια, σαπούνι, αντισηπτικά, αιθυλική αλκοόλη) του Κώδικα Φ.Π.Α. και έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2021 η ισχύς εφαρμογής μειωμένου συντελεστή
Φ.Π.Α. [ορίζεται σε 13%], για συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες του Κώδικα Φ.Π.Α.
(4) προβλέπεται η αγορά δέκα (10) ασθενοφόρων από το Υπουργείο Οικονομικών για την εξυπηρέτηση αναγκών του ΕΚΑΒ, ενώ
(5) ρυθμίζονται ζητήματα που συνδέονται με την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, λιμνοθάλασσας, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών. Με την ίδια τροπολογία προβλέπεται (για το οριζόμενο χρονικό διάστημα) το αφορολόγητο, ακατάσχετο και ανεκχώρητο, για την ενίσχυση που καταβάλλεται στο πλαίσιο της χρηματοδοτούμενης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δράσης “Ενίσχυση επιχειρήσεων που παρέμειναν κατ’ εξαίρεση σε αναστολή λειτουργίας κατά την περίοδο των Χριστουγέννων λόγω τοπικής ισχύος μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς της νόσου COVID-19.
Με τη δεύτερη τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζονται τα εξής θέματα:
1. Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και Ηλεκτρονική Ταυτότητα Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας
2. Παρατάσεις προθεσμιών πολεοδομικών ρυθμίσεων και προθεσμίας εκπόνησης Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων – Σημειακές τροποποιήσεις πολεοδομικών σχεδίων
3. Προγράμματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού – Εξουσιοδοτικές διατάξεις
4. Μεταβατικές διατάξεις 5. Επέκταση χιονοδρομικών κέντρων 6. Ρυθμίσεις θεμάτων Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας του κορονοϊό.
Με την τρίτη τροπολογία προβλέπεται η συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής Επικινδύνως Ετοιμόρροπων («Ε.ΕΠ.ΕΤ.») στην έδρα κάθε Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η εν λόγω Επιτροπή εξετάζει τις περιπτώσεις κτισμάτων που πιθανολογούνται από την Υπηρεσία Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του οικείου Δήμου ως επικινδύνως ετοιμόρροπα και είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων εκατό ετών ή βρίσκονται πλησίον μνημείου ή εντός ή πλησίον αρχαιολογικού χώρου ή ιστορικού τόπου ή τόπου ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή εντός Ζώνης Β ‘ προστασίας μνημείου.
Τέλος, με την τέταρτη τροπολογία του υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, προβλέπεται η κατίσχυση του νόμου 2725/99 περί ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού, και ειδικότερα του άρθρου 3 για τα κωλύματα εγγραφής, έναντι κάθε διαφορετικής ρύθμισης των καταστατικών αθλητικών σωματείων ενώσεων και ομοσπονδιών.-