Η εκτεταμένη συλλογή δεδομένων του Facebook επιτρέπει στις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες να εκμεταλλεύονται προσωπικά δεδομένα των χρηστών της πλατφόρμας σχετικά με την υγεία τους, με σκοπό την αποστολή στοχευμένων διαφημιστικών μηνυμάτων.
Αυτό αναφέρει μια πρόσφατη έκθεση του Markup’s Citizen Browser, ενός μη κερδοσκοπικού δημοσιογραφικού οργανισμού.
Δεν είναι μυστικό ότι πολλοί κλάδοι χρησιμοποιούν στοχευμένες διαφημίσεις στο Facebook. Ωστόσο, ερευνητές της ιδιωτικότητας στον τομέα της υγείας κρούουν τον κώδωνα του κίνδυνου όσον αφορά τις διαφημίσεις ιατρικών θεραπειών. Παρά το γεγονός ότι η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης απαγορεύει τη χρήση «ευαίσθητων πληροφοριών για την υγεία», φαρμακευτικές εταιρείες που επιδιώκουν να πουλήσουν φάρμακα σε πιθανούς πελάτες, έχουν βρει δημιουργικές λύσεις για να παρακάμψουν αυτούς τους κανόνες.
Για να εκτιμήσει τον αριθμό αυτών των διαφημίσεων, το Markup χρησιμοποίησε ένα προσαρμοσμένο πρόγραμμα περιήγησης ιστού για να αναλύσει ποιες στοχευμένες διαφημίσεις έστειλε το Facebook σε 1.200 χρήστες και γιατί.
Η δημοσιογραφική ομάδα ανακάλυψε δεκάδες διαφημίσεις για συνταγογραφούμενα φάρμακα που στόχευαν άτομα σύμφωνα με την διαδικτυακή συμπεριφορά τους, αν για παράδειγμα συμμετείχαν σε ομάδες υποστήριξης ασθενών κλπ.
Όπως αποδείχτηκε, οι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν συχνά την «ευαισθητοποίηση» της ασθένειας ως μέσο εκμαίευσης προσωπικών πληροφοριών. Για παράδειγμα, το Zejula, ένα φάρμακο της GlaxoSmithKline που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του προχωρημένου καρκίνου των ωοθηκών, απευθυνόταν σε χρήστες του Facebook που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την «επίγνωση του καρκίνου».
Η Novartis χρησιμοποίησε τον «Εθνικό Μήνα Ευαισθητοποίησης για τον Καρκίνο του Μαστού» για να πουλήσει σε χρήστες της πλατφόρμας το Piqray, ένα χάπι για τον καρκίνο του μαστού, ενώ η AstraZeneca στόχευε χρήστες με διαφημίσεις για το Brilinta, ένα αραιωτικό αίματος, κάθε φορά που το Facebook θεωρούσε ότι ένας χρήστης ενδιαφερόταν για «εγκεφαλικά επεισόδια».
ο Markup εκτιμά ότι το πιθανό μέγεθος του κοινού μπορεί να είναι τεράστιο, καθώς το σύστημα αγοράς διαφημίσεων του Facebook αναφέρει ότι περίπου 203 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν αναζητήσει πληροφορίες για τον καρκίνο
Είναι παράνομο τελικά;
Κι όμως αυτό δεν είναι παράνομο. Σύμφωνα με απόφαση του Ομοσπονδιακού δικαστηρίου Ninth Circuit που εξέδωσε το 2018, το Facebook δεν εμπλέκεται σε εγκληματική δραστηριότητα.
Τότε, η πλατφόρμα είχε κατηγορηθεί για παραβίαση απορρήτου που περιλάμβανε τη συλλογή προσωπικών ιατρικών δεδομένων. Οι δικαστές τότε αποφάσισαν υπέρ του Facebook, δηλώνοντας ότι αυτά τα δεδομένα «δεν μπορούν, από μόνα τους, να αποκαλύψουν λεπτομέρειες για την κατάσταση της υγείας ή το ιατρικό ιστορικό ενός ατόμου».
Ο εκπρόσωπος του Facebook Τομ Τσάνικ είπε στο Markup ότι η πλατφόρμα δεν χρησιμοποιεί το ιατρικό ιστορικό των χρηστών της για να ενημερώσει τις κατηγορίες ενδιαφερόντων που θέτουν στη διάθεση των διαφημιστών και αντ’ αυτού, οι χρήστες τοποθετούνται σε κατηγορίες ενδιαφέροντος με βάση τη δραστηριότητά τους στην πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων των σελίδων που τους αρέσουν ή τις διαφημίσεις στις οποίες «κλικάρουν».
Ωστόσο, αυτό δείχνει τον βαθμό στον οποίο επεκτείνεται η αποθήκευση δεδομένων του Facebook και πώς κερδίζει έσοδα από αυτά τα δεδομένα. Επιπλέον, οι διαφημίσεις που εμφανίζονται στον υπολογιστή κάποιου μπορεί να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες σχετικά με την υγεία του σε άλλους, χωρίς τη συγκατάθεσή του.
Η αμφισβητήσιμη σχέση του Facebook σχετικά με τις διαφημίσεις δεν είναι κάτι καινούριο. Η δημοφιλής πλατφόρμα έχει κατηγορηθεί για συλλογή βιομετρικών δεδομένων των χρηστών της ενώ το 2019 το Facebook διόρθωσε ένα σφάλμα στην εφαρμογή iOS, η οποία φαινόταν να ενεργοποιεί κάμερες συσκευών, χωρίς να το γνωρίζουν οι χρήστες. Πιο πρόσφατα, το WhatsApp κατέστησε υποχρεωτική την κοινή χρήση δεδομένων με τη μητρική της εταιρεία Facebook μέσω ειδοποίησης εντός της εφαρμογής, ειδοποιώντας τους χρήστες ότι έχει αλλάξει τους όρους παροχής υπηρεσιών και την πολιτική απορρήτου.
Δεν θα πρέπει λοιπόν να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το Facebook αντιτάχθηκε έντονα στους νέους κανονισμούς απορρήτου της Apple, ισχυριζόμενο ότι η κατάργηση της παρακολούθησης θα βλάψει τις μικρές επιχειρήσεις.
ΠΗΓΗ: ΕΡΤ, Interesting Engineering