Ο στόχος να έχουμε έναν πλήρη και ολοκληρωμένο χάρτη του πυθμένα των ωκεανών της Γης έρχεται ένα βήμα πιο κοντά, αφού όπως ανακοίνωσε το Nippon Foundation – GEBCO Seabed 2030 Project, η χαρτογράφηση έχει καλύψει πλέον το 20.6% του βυθού. Το project αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα στην πρόοδό του λόγω της πανδημίας και από πέρυσι έχει προχωρήσει μόλις 1.6%. Ωστόσο αυτό το φαινομενικά αμελητέο 1.6%, αντιστοιχεί σε επιφάνεια με το μισό μέγεθος των ΗΠΑ.
Στο χάρτη που βλέπετε παραπάνω, ο χώρος που είναι με μαύρο χρώμα απαιτεί σύγχρονες μετρήσεις με μεγάλη ανάλυση. Η συγκέντρωση δεδομένων μπορεί να γίνει από τον οποιονδήποτε με το σωστό εξοπλισμό.about:blank
Δεν έχει σημασία αν χειρίζεστε ένα στόλο σύγχρονων πλοίων ή είστε απλά ο κάτοχος μίας βάρκας – κάθε κομμάτι δεδομένων μετράει σε αυτό το τεράστιο παζλ που φτιάχνουμε. Αν βγείτε στη θάλασσα για τον οποιοδήποτε λόγο, ανοίξτε το echosounder (είδος σόναρ). Ακόμα και αν έχετε ένα γιωτ ή ένα ιστιοφόρο, ο low-tech εξοπλισμός κοστίζει μόλις μερικές εκατοντάδες δολάρια και η τιμή πέφτει συνεχώς. Εγκαταστήστε το, συνδέστε το GPS και βοηθήστε μας να φτάσουμε στο 100% της κάλυψης μέχρι το 2030. – Jamie McMichael-Philips, επικεφαλής project
Όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του το project το 2017, είχε χαρτογραφηθεί μόλις το 6% του πυθμένα. Ένα διαρκές αίτημα είναι η δημοσιοποίηση των δεδομένων που βρίσκονται σε ιδιωτικούς servers, από κυβερνήσεις, εταιρίες και ερευνητικούς οργανισμούς. Προτρέπονται να σκεφτούν το παγκόσμιο καλό και να παραδώσουν έστω αποχαρακτηρισμένες εκδόσεις των χαρτών τους.
Μερικές από τις σημαντικότερες συνεισφορές περιλαμβάνουν το DSSV Pressure Drop, του Τεξανού δισεκατομμυριούχου Victor Vescovo, του οποίου οι επιχειρήσεις έχουν χαρτογραφήσει μία περιοχή ίση με τη Γαλλία μέσα σε 10 μήνες. Επιπλέον, το αρκτικό σκάφος RRS Sir David Attenborough, είναι εξοπλισμένο για να χαρτογραφήσει εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα μέχρι να αποσυρθεί. Στη φωτογραφία παρακάτω διακρίνεται το κίτρινο συνθετικό υλικό μέσα από το οποίο θα εκπέμπει το ηχοσύστημα πολλαπλών βημάτων.
Καλύτερη γνώση του πυθμένα έχει πολλαπλά οφέλη για την ανθρωπότητα. Θα γνωρίζουμε πώς επηρεάζεται η συμπεριφορά των ωκεάνιων ρευμάτων, προσφέροντας καλύτερα μοντέλα πρόβλεψης καιρού και κλιματικής αλλαγής. Θα ωφελήσει την αλιεία, αφού η θαλάσσια ζωή τείνει να συγκεντρώνεται γύρω από υποθαλάσσια βουνά. Τέλος, θα βοηθήσει για την καλύτερη τοποθέτηση υποθαλάσσιων καλωδίων, ενώ είναι απαραίτητη και για τη ναυσιπλοΐα. Μεγάλες ελπίδες προσφέρουν πλέον και τα αυτόνομα σκάφη.
Η τεχνολογία κινείται πολύ γρήγορα. Είναι απίστευτο το τι μπορούμε να κάνουμε τώρα σε σχέση με 10 χρόνια πριν. Μπορούμε να χειριστούμε ένα USV στην Αυστραλία από το σταθμό μας στο Aberdeen της Σκωτίας. Έχουμε 26 επανδρωμένα σκάφη αυτή τη στιγμή και θέλουμε να τα αντικαταστήσουμε σύντομα. Εκεί όπου δε χρειαζόμαστε “χέρια” σε ένα υπεράκτιο περιβάλλον, θα επιλέξουμε μη επανδρωμένες λύσεις, για να μειώσουμε τους κινδύνους υγείας και ασφαλείας και να για να μειώσουμε το αποτύπωμα άνθρακα. – Ivar de Josselin de Jong, επικεφαλής επιθεωρήσεων Fugro
Πηγή: Unboxholics