Ήταν Ιούλιος του 1839 όταν πραγματοποιήθηκε η ανταρσία του σκλάβιου πλοίου La Amistad, η οποία έγινε μια από τις βασικές στιγμές της αντίστασης ενάντια στο Διατλαντικό Εμπόριο Σκλάβων.
Το Amistad άρχισε να πλέει από την Αβάνα στην Κούβα, μεταφέροντας 49 σκλάβους αφρικανούς Μέντε και 4 μικρά παιδιά, που αγοράστηκαν πρόσφατα στη Δυτική Αφρική. Μετά από 4 μέρες στη θάλασσα, οι σκλάβοι, με επικεφαλής τον Joseph Cinqué, εξεγέρθηκαν, κατέλαβαν το πλοίο και προσπάθησαν να επιστρέψουν στην Αφρική, αλλά εξαπατήθηκαν από τον πλοηγό.
Το πλοίο ανακαλύφθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό των Η.Π.Α. και τέθηκε υπό κράτηση, ξεκινώντας μια εξαιρετικά δημοφιλή υπόθεση στο Ανώτατο Δικαστήριο για την επίλυση του «νομικού καθεστώτος» των αιχμαλώτων Μέντε. Το ερώτημα εκείνη την εποχή ήταν αν αυτά τα ανθρώπινα όντα ήταν ελεύθερα ή αν ήταν λάφυρα των ναυτικών αξιωματικών που τους είχαν βρεί και τους έθεσαν υπό κράτηση. Στην περίπτωση που κρίνονταν ”περιουσία”, θα είχαν κατηγορηθεί για ανταρσία και θα εκτελούνταν για την απόπειρα τους για απελευθέρωση.
Το δικαστήριο αποφάσισε τελικά ότι οι Μέντε ήταν νομικά ελεύθεροι και είχαν ενεργήσει προφασιζόμενοι αυτοάμυνα ως ελεύθεροι άντρες και όχι ως σκλάβοι. Μετά την απόφαση του δικαστηρίου, επαναπατρίστηκαν στην Αφρική.
Αν και πολλοί μπορεί να πιστεύουν ότι οι υποδουλωμένοι Αφρικανοί ήταν εντελώς υποτακτικοί στα πλοία που πήγαιναν στην Αμερική κατά τη διάρκεια του διατλαντικού εμπορίου σκλάβων, η αλήθεια είναι ότι περίπου το 15% έως το 20% των πλοίων που άφησαν την Αφρική δεν έφτασαν ποτέ στον «Νέο Κόσμο». Το Amistad ήταν ένα από τα εκατοντάδες, ίσως και χιλιάδες πλοία που καταλήφθηκαν από τους Αφρικανούς σκλάβους. Κατά τη διάρκεια ορισμένων από αυτές τις εξεγέρσεις, αυτοί οι θαρραλέοι αφρικανοί, οι οποίοι ήταν πολλές φορές πολεμιστές, ξεσηκώθηκαν και σκότωσαν κάθε λευκό άντρα σε αυτά τα πλοία. Μερικά από αυτά τα πλοία επέστρεψαν στην Αφρική από τους άντρες και τις γυναίκες που είχαν σκλαβωθεί, χιλιάδες άλλα εξαφανίστηκαν στη θάλασσα και πολλά δεν έφτασαν ποτέ μακριά από τις αφρικανικές ακτές προτού καταληφθούν.
Ο Hale Aspacio Woodruff, ο διάσημος τοιχογράφος που μελετούσε και συνεργάστηκε με τον μεξικανό ζωγράφο Diego Rivera, δημιούργησε μια τοιχογραφία τριών πάνελ με την ονομασία «Amistad Mutiny Murals», η οποία απεικόνιζε την εξέγερση στο πλοίο, τη δίκη στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ και τον επαναπατρισμό των σκλάβων.
Θα προτιμούσα να πεθάνω παρά να γίνω σκλάβος κάποιου λευκού. — Joseph Cinqué
Με πληροφορίες από: Working Class History