Αναλυτικό άρθρο στο λεγόμενο “Κανάλι Ιστανμπούλ”, τη διώρυγα μήκους 45 χιλιομέτρων, πλάτους 360 μέτρων και βάθους 20, που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά παράλληλα με τη διώρυγα του Βοσπόρου, αφιερώνει η Handelsblatt.
Τον θεμέλιο λίθο αυτού του φαραωνικού έργου όπως ονομάστηκε, έθεσε πρόσφατα ο πρόεδρος Ερντογάν. Η οικονομική επιθεώρηση του Ντίσελντορφ το αποκαλεί ένα επικίνδυνο σχέδιο, που ενδέχεται να προκαλέσει “νέες διενέξεις στην άμεση γειτονιά της Ευρώπης”. Ο αρθρογράφος παραθέτει μερικές από αυτές, όπως την αγορά των ρωσικών S-400, τη διαμάχη για τους Ουϊγούρους στην Κίνα και τελευταία στην ανατολική Μεσόγειο με την Ελλάδα και την Κύπρο, που έχουν οδηγήσει “σε άνευ προηγουμένου εντάσεις ανάμεσα στην Τουρκία και άλλες παγκόσμιες δυνάμεις”.
Η εφημερίδα περιγράφει τα αντικρουόμενα συμφέρονται που συνδέονται με την κατασκευή αυτού του καναλιού. “Οι αντιδράσεις από το Κρεμλίνο επιβεβαιώνουν ότι η Ρωσία φοβάται το πρότζεκτ. Αυτό πάλι θα πρέπει να αρέσει στις ΗΠΑ. Από την άλλη η τουρκική κυβέρνηση θα μπορούσε με το έργο να επισφραγίσει την πολυπόθητη επαναπροσέγγισή της με την Ουάσιγκτον. Οι Αμερικανοί συνεργάζονται ήδη με την Ελλάδα για να δημιουργήσουν στο Αιγαίο ένα στρατιωτικό προπύργιο εναντίον της ρωσικής επιρροής. Αλλά τόσο εύκολο δεν φαίνεται να είναι για τη Ουάσιγκτον. Γιατί, για την χρηματοδότηση του πρότζεκτ πολλών δις, φαίνεται να μπαίνει στο παιγνίδι η Κίνα. Κι αυτό σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ προσπαθούν να δαμάσουν την παγκόσμια επιρροή του Πεκίνου. Αλλά η Άγκυρα χρειάζεται τα χρήματα και κανείς άλλος επενδυτής δεν μπορεί να διαθέσει τέτοιο ποσό” περιγράφει το διπλωματικό τοπίο η εφημερίδα.
Και η ΕΕ; Ποια η θέση της; “Από την ΕΕ ακούγεται σαφής κριτική, κυρίως για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου” υπογραμμίζει ο αναλυτής. “Το 78% της επιφάνειας, στην οποία θα χαραχθεί το κανάλι, αποτελείται ήδη από λίμνες ή παλιά κανάλια. Ωστόσο περιβαλλοντολόγοι επισημαίνουν ότι για το νέο έργο ίσως θα χρειαστεί να καταστραφούν το φράγμα Salzidere (Σ.Σ το φράγμα καλύπτει τους κατοίκους της ευρωπαϊκής πλευράς της Τουρκίας με πόσιμο νερό), καθώς και 200.000 δένδρα και πάνω από 150 τετραγωνικά χιλιόμετρα καλλιεργήσιμης γης. Αλλά από καθαρά οικονομικής άποψης πολλά συνηγορούν υπέρ της κατασκευής του νέου καναλιού και από ευρωπαϊκή σκοπιά. Γιατί ο όγκος αγαθών που διακινείται παγκοσμίως ανέρχεται σε 12 δις τόνους ετησίως. Μέχρι το 2030 θα διπλασιαστεί, όπως πιστεύουν εμπειρογνώμονες. Εξ αυτών το 90% θα διακινείται δια θαλάσσης”.
Πηγή: DW