Η καταγραφή στα μέσα ενημέρωσης συνοδεύεται από την επισήμανση της σπουδαιότητας του προσώπου. Αδιαμφισβήτητη. “Η πρώτη γυναίκα Πρύτανης της Σορβόννης στην 700 χρόνων ιστορία της και Καγκελάριος των Πανεπιστημίων Παρισίων”. Περί της αξιότιμης και διεθνώς αναγνωρισμένης ακαδημαϊκού Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ ο λόγος.
Αναφέρει, λοιπόν, σε σημείωμά της: “Με την πείρα της μακρόχρονης ζωής μου, και με τη σοφία του ακάματου πνευματικού μου βίου, ένα μόνο έχω να συμβουλεύσω νέους, γέρους και παιδιά: Εμβολιαστείτε το ταχύτερο, για να προστατεύσετε τη ζωή την δική σας και αυτών που αγαπάτε, και για να σώσουμε την ανθρωπιά και τον πολιτισμό μας”.
Ιερός ο λόγος και πρέπει όλοι μα συμφωνήσουμε. Εμβολιασθείτε.
Μια μικρή μαύρη τρύπα, ωστόσο, αναδεικνύεται μέσα από τις λέξεις, τις τόσο καλά τακτοποιημένες και συνετά απευθυνόμενες σε εκείνους που διστάζουν ή δεν θέλουν να εμβολιασθούν. Ποιους περιλαμβάνει, άραγε, η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας;
Την απάντηση ήρθε να δώσει ο ίδιος ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, με την προτροπή του επικεφαλής του προς τις μεγάλες (προηγμένες) χώρες: “Καθυστερήστε την τρίτη δόση (ενισχυτική) εμβολιασμού. Υπάρχουν χώρες στις οποίες δεν έχει εμβολιασθεί παρά μόνο το 1 έως 2% του πληθυσμού”.
Μεταφραζόμενο οδηγεί στην απλή σκέψη: Οι ΗΠΑ, η Ευρώπη, ο Καναδάς, η Αυστραλία και άλλες χώρες έχουν περίσσεια πρόσβαση στα εμβόλια. Επαρκή αποθέματα, εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στις φαρμακευτικές εταιρείες. Ικανότητα να εμβολιάσουν την πλειονότητα των πληθυσμών τους και, μάλιστα, να δώσουν και τρίτη ενισχυτική δόση. Να εμβολιάσουν ακόμα και παιδιά από 6 έως 12 χρονών, χωρίς πιθανώς να το χρειάζονται άμεσα.
Και η Αφρική; Η νοτιοανατολική Ασία, η κεντρική Αμερική; Τελικά, η ανθρωπιά μας και ο πολιτισμός σταματάει στα περίχωρα της Κινσάσα, δεν περιλαμβάνει την Αντίς Αμπέμπα, το Λάγος, τους ορυζώνες του Βιετνάμ, τη Γουατεμάλα, την Τζαλαλαμπάντ;
Η ίδια η κ. Αρβελέρ έλεγε πρόσφατα πως η πανδημία είναι παγκόσμια (βίντεο).
Ο πολιτισμός (μας) δεν είναι παγκόσμιος; Αφορά μόνο το Prado, το Λούβρο, την Metropolitan Opera στη Ν. Υόρκη, το Κολοσσαίο, την Las Ramblas στη Βαρκελώνη, τον Παρθενώνα; Και η ανθρωπιά (μας) εξαντλείται στις ελεημοσύνες μέσω ΜΚΟ, στους καταυλισμούς του Καρά Τεπέ και του Καλαί;
Δεν μας τα λέει καλά και ολοκληρωμένα η σπουδαία ακαδημαϊκός, αν και εμβριθώς το έχουν επισημάνει οι επιστήμονες. Το τείχος ανοσίας για μια παγκόσμια πανδημία δεν μπορεί παρά να είναι παγκόσμιο. Δεν αφορά τους “προστατευμένους” πληθυσμούς των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, αφορά όλους μας. Εκτός κι αν πιστεύει/ουν πως τα άλλα τείχη που ορθώνονται για να μας προστατέψουν (;) από τους απελπισμένους των πολιτισμένων μας πολέμων ανά την υφήλιο είναι αρκετά ψηλά και αδιάτρητα από ανθρώπους και ιούς.
Την εποχή της πανδημίας η πολιτισμένη ανθρωπότητα που επικαλείται η κ. Αρβελέρ είχε μια μεγάλη ευκαιρία. Να αντιμετωπίσει παγκόσμια μια παγκόσμια πανδημία. Να παραγάγει άφθονα εμβόλια για να φτάσουν παντού. Η πρόταση Μπάϊντεν και η συζήτηση που άνοιξε από ηγέτες και διανοούμενους αφορούσε την άρση της πατέντας και την διανομή εμβολίων και στις χώρες που δεν μπορούν να τα πληρώσουν. Ο Π.Ο.Υ έκανε αρκετές συστάσεις προς αυτή την κατεύθυνση αλλά δεν βρήκε ευήκοα ώτα.
Ο επικεφαλής του ΠΟΥ Αντανόμ Γκεμπρεγέσους είχε πει από τον Φεβρουάριο ότι η δεύτερη χρονιά της πανδημίας αναμένεται να είναι φονικότερη από την πρώτη, με την Ινδία να αποτελεί πηγή μεγάλης ανησυχίας, όπως και το Νεπάλ, τη Σρι Λάνκα, και φυσικά την Αφρική.
«Κατανοώ γιατί ορισμένες χώρες θέλουν να εμβολιάσουν τα παιδιά και τους εφήβους τους, όμως αυτή τη στιγμή τους προτρέπω να το επανεξετάσουν και αντ’ αυτού να δωρίσουν εμβόλια στο COVAX», τόνισε τότε.
Τι σχέση έχουν, όμως, κυρία Αρβελέρ, η υποσαχάρια Αφρική και τόσες άλλες περιοχές του πλανήτη με τον πολιτισμό (μας) και την ανθρωπιά (μας); Προφανώς δεν χωρά η φτώχεια και η απελπισία στον κοσμπολίτικο ανθρωπισμό μας…