Αδίδακτα Λατινικά θα δώσουν οι απόφοιτοι του 2021 που θα ξαναδώσουν στις Πανελλήνιες του 2022. Την πρωτοφανή αυτή απόφαση πήρε το Υπουργείο Παιδεία αναγκάζοντας εκατοντάδες παιδιά που φέτος είχαν δώσει Κοινωνιολογία, να πάνε στο φροντιστήριο για ένα μάθημα που ποτέ δεν έκαναν στο Λύκειο.
Αρχίζει η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων (Τ.Θ.) από φέτος στο λύκειο, ψαλιδισμένης ωστόσο σε σχέση με τις προεκλογικές εξαγγελίες της Ν.Δ. Η εφαρμογή της Τράπεζας θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση στρεβλώσεων στη διδασκαλία των μαθημάτων στο λύκειο. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Παιδείας στέλνει, εμμέσως πλην σαφώς, στα φροντιστήρια τους αποφοίτους της θεωρητικής κατεύθυνσης, οι οποίοι επιθυμούν το 2022 να δοκιμάσουν εκ νέου την τύχη τους για την εισαγωγή σε ΑΕΙ. Και αυτό διότι θα εξετασθούν σε μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί στο σχολείο, τα Λατινικά.
Συγκεκριμένα, από τους μαθητές των επόμενων Α΄ και Β΄ Λυκείου θα αρχίσει η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων ύστερα από έξι χρόνια μετά την κατάργησή της, το 2015. Από την Τράπεζα θα επιλεγούν με κλήρωση τα μισά από τα θέματα που θα τεθούν στις προαγωγικές εξετάσεις του λυκείου (τα άλλα μισά θα τα επιλέξει ο διδάσκων το μάθημα). Τα θέματα θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων επρόκειτο να αρχίσει από την προηγούμενη σχολική χρονιά, όμως λόγω της πανδημίας αποφασίστηκε να μη γίνουν ενδοσχολικές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, και άρα η έναρξη της Τράπεζας ανεβλήθη.
Προ ημερών η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, είχε συνάντηση με παράγοντες της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου τους ανέφερε ότι ο σχεδιασμός της Τράπεζας θα προχωρήσει από την Α΄ και τη Β΄ Λυκείου, χωρίς να μετρούν ωστόσο οι βαθμοί των δύο τάξεων στον καθορισμό των μονάδων των υποψηφίων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Ουσιαστικά, η Τράπεζα Θεμάτων θα συντελέσει ώστε το σύνολο των σχολείων να διδάσκει την ύλη και θα αποτελέσει εμμέσως κριτήριο αξιολόγησης, ενώ εκπαιδευτικοί που μίλησαν στην «Κ» ανέφεραν ότι μέσω της Τράπεζας θα δυσκολέψει η απόκτηση του απολυτηρίου. Υπενθυμίζεται ότι το 2014, όταν εφαρμόστηκε για μία χρονιά, ένας στους πέντε έμεινε μετεξεταστέος στην Α΄ Λυκείου, ενώ το ποσοστό μετεξεταστέων από 4,2% την προηγούμενη χρονιά εκτινάχθηκε στο 23,3%.
Από την άλλη, οι φετινοί απόφοιτοι της θεωρητικής κατεύθυνσης που θα δοκιμάσουν την τύχη τους στις Πανελλαδικές του 2022 θα εξετασθούν σε αδίδακτο μάθημα, τα Λατινικά. Το 2020 και το 2021 οι μαθητές Γ΄ Λυκείου της θεωρητικής κατεύθυνσης διδάχθηκαν Κοινωνιολογία, η οποία είχε αντικαταστήσει τα Λατινικά. Ωστόσο από πέρυσι οι μαθητές της Β΄ Λυκείου άρχισαν να διδάσκονται τα Λατινικά, τα οποία θα συνεχίσουν και κατά την επόμενη σχολική χρονιά. Αρα οι απόφοιτοι του 2021 θα κληθούν να μελετήσουν εκτός σχολείου (στο φροντιστήριο, κατά πάσα πιθανότητα) την ύλη των Λατινικών δύο σχολικών τάξεων.
Η απόφαση να μην υπάρξει μεταβατική περίοδος οφείλεται στην επιλογή του υπουργείου να μη «σπάσει» τους υποψηφίους του 2022 σε πολλές κατηγορίες και να αποτραπούν διαμαρτυρίες υποψηφίων για την κατανομή ανά κατηγορία των θέσεων των ΑΕΙ, όπως συνέβη το 2020 με σχετικές προσφυγές στο ΣτΕ.