Είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών, Ιδρύτρια και Γενική Διαχειρίστρια της Unique Minds. Το 2018 κατέκτησε την πρωτιά στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ρομποτικής στη Σανγκάη. Είναι η πρώτη Ελληνίδα που έγινε δεκτή σε Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής ως μέλος κριτικής επιτροπής και η νεότερη ηλικιακά που βρέθηκε σε αυτή τη θέση.
Ανάμεσα στα ονόματα του think tank που πλαισιώνει πια τον Αλέξη Τσίπρα είναι αναμφίβολα εκείνο που προσελκύει περισσότερο την προσοχή. Όχι γιατί είναι μία νέα επιτυχημένη γυναίκα με διεθνή αναγνώριση αλλά ίσως επειδή η…ρομποτική δεν θεωρείται πεδίο με τον οποίο εύκολα ασχολούνται τα πολιτικά κόμματα. Είναι, δε, αναμφίβολα η “εσάνς” τεχνοκρατίας που χρειάζεται ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ένα πρόσωπο που μπορεί να μιλήσει την γλώσσα της τεχνολογίας, της τεχνητής νοημοσύνης και εν τέλει της νέας γενιάς.
Έχει συμμετάσχει σε πανελλήνιους και παγκόσμιους διαγωνισμούς ρομποτικής, διακρίθηκε σε Ολυμπιάδα και κατέκτησε την πρώτη θέση στην Παγκόσμια Έκθεση Νεανικής Καινοτομίας και Τεχνολογίας στη Σανγκάη. Έχει βραβευθεί με το Greek International Women Award στην κατηγορία Young Star, κέρδισε το τιμητικό Educational Leaders Award, είναι G(irls)20 Ambassador και μία από τις 9 γυναίκες στον κόσμο που επιλέχθηκαν στην πρωτοβουλία Rising Women at the Table από το The NewNow. Το όνομά της γράφτηκε στη λίστα 30 Under 30 Greece του Forbes.
Η καθηγήτρια εκπαιδευτικής ρομποτικής και ιδρύτρια της ΜΚΟ Unique Minds, Διάνα Βουτυράκου, αποδεικνύει καθημερινά πως αν μία γυναίκα είναι αποφασισμένη να πετύχει – πόσο μάλλον στον ανδροκρατούμενο χώρο της STEM – τίποτα δεν θα σταθεί στο δρόμο της.
Έχουν περάσει περισσότερα από δώδεκα χρόνια από την ημέρα που η ρομποτική έκανε δυναμική είσοδο στη ζωή της. Κι όμως, δεν μπορεί να την ξεχάσει.
«Θυμάμαι ο καθηγητής που είχα στο Γυμνάσιο στο μάθημα της Τεχνολογίας έφτιαξε έναν όμιλο ρομποτικής σε συνεργασία με την καθηγήτρια της Πληροφορικής. Επειδή είχα την τύχη να πηγαίνω σε Πειραματικό Σχολείο, η ύπαρξη ομάδων ήταν κάτι σύνηθες. Είχαμε ομάδα περιβαλλοντικής, ομάδα θεάτρου, φωτογραφίας και πολλές άλλες. Έτσι όταν δημιουργούνταν ένας καινούριος όμιλος, έκανες αίτηση και μετά από κάποια διαδικασία αξιολόγησης, γινόταν η τελική επιλογή. Όταν δήλωσα λοιπόν για να μπω στον όμιλο ρομποτικής, σίγουρα δεν είχα καταλάβει πόσο θα μου άλλαζε τη ζωή στη συνέχεια», μου είπε.
Για έναν μήνα, περίπου, έκανε κάποια μαθήματα προγραμματισμού κι εξεταζόταν σε διάφορες κατασκευές. Ήταν μία από τις τρεις κοπέλες που επιλέχθηκαν, τελικά, και ξεκίνησε την προετοιμασία για τον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. Αν κέρδιζαν, θα συνέχιζαν με την Παγκόσμια Ολυμπιάδα στην Κορέα. Καθόταν δύο και τρεις ώρες παραπάνω στο σχολείο – κάτι που έκανε εντύπωση στους γονείς και τους περισσότερους συνομηλίκους της. Η ίδια, από την άλλη, το έβρισκε απόλυτα φυσιολογικό. Μόνο έτσι μπορούσε να βρει διέξοδο από την πιεστική καθημερινότητα και την ατέλειωτη θεωρία των μαθημάτων, ενώ ανακάλυπτε παράλληλα μέχρι που έφταναν οι δυνάμεις της. «Ήταν ο τρόπος μου να δίνω φυσική υπόσταση σε μία ιδέα μου», εκμυστηρεύτηκε.
O Σπήλιος Φλώρος είναι stand up κωμικός από το 2016 και ασχολείται με το Youtube από το 2020. Στο Podcast-Vidcast “Δεν παίζει άγχος” φέρνει καλεσμένους που εκτιμάει καλλιτεχνικά και επαγγελματικά και συζητάει για το έργο τους και τις δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει μέχρι να φτάσουν εκεί που βρίσκονται σήμερα.
Μια συνέντευξη στο mylittlestories
Είναι μόλις 25 χρονών και ωστόσο η ηλικία της σε τίποτε δεν την εμπόδισε, ώστε να είναι απόφοιτη της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου, είναι ήδη καθηγήτρια ρομποτικής, ιδρύτρια της ΜΚΟ Unique Minds και ταυτόχρονα ερευνήτρια στον κλάδο του STEM. Η νεαρή Διάνα από τη Μάνη είναι η Ελληνίδα με τις περισσότερες πρωτιές στον τομέα της ρομποτικής, είναι το κορίτσι πίσω από το «Buddy the cane», το ρομποτικό μπαστούνι που σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί άτομα με προβλήματα όρασης και απέσπασε την 1η θέση στην Διεθνή Ολυμπιάδα Ρομποτικής στην Κορέα. Ευγενική και πρόσχαρη, γεμάτη ζωή, όνειρα και στόχους, η Διάνα έρχεται να προστεθεί στην οικογένεια των Mylittlestories κουβαλώντας μαζί της έναν αέρα φρεσκάδας και αισιοδοξίας.
Με λίγες λέξεις ποια είναι η Διάνα;
Είναι μία ονειροπόλα, που οραματίζεται έναν κόσμο που κάθε άνθρωπος θα έχει βρει τι είναι αυτό που του ταιριάζει και θα πετυχαίνει ασκώντας το καθημερινά. Πιστεύει στη σημασία της παιδείας και θεωρεί πως όλα τα προβλήματα της κοινωνίας μας αρχίζουν και τελειώνουν στην ορθή παροχή της. Ασχολείται 13 χρόνια με τη ρομποτική και πλέον καταφέρνει το πάθος της αυτό να το κάνει επάγγελμα.
Πότε και πως άρχισες να ασχολείσαι με την ρομποτική;
Ξεκίνησα στο γυμνάσιο, όταν δύο καθηγητές μου αποφάσισαν να δημιουργήσουν μία ομάδα ρομποτικής. Αν και δημόσιο, επειδή το σχολείο μου ήταν πειραματικό, είχε αρκετούς ομίλους που μπορούσε να συμμετέχει ένας μαθητής. Έτσι δήλωσα στην ομάδα ρομποτικής και μετά από κάποιες εξετάσεις από τους καθηγητές μας σε κατασκευές και προγραμματισμό, ήμουν μία από τις 3 κοπέλες που επιλέχθηκε να συμμετέχει στην ομάδα. Μετά από εντατική προετοιμασία για μήνες συμμετείχαμε στον 1ο πανελλήνιο διαγωνισμό ρομποτικής WRO και καταφέραμε να λάβουμε την πρώτη θέση. Έτσι επιλεχθήκαμε να εκπροσωπήσουμε και τη χώρα στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής που τότε γινόταν στην Κορέα. Θέλω να βλέπω λοιπόν εκείνο το ταξίδι στην Κορέα το 2009, ως την αρχή της ενασχόλησης μου με τη ρομποτική.
Unique Minds
Για εμένα όλα αρχίζουν και τελειώνουν στην παιδεία που παρέχεται σε ένα παιδί και στα ερεθίσματα που θα λάβει κατά την εκπαίδευσή του. Σαν μαθήτρια είχα την τύχη να γνωρίσω τη ρομποτική, που πραγματικά μου άλλαξε τη ζωή. Και αυτό επειδή δύο εξαιρετικοί καθηγητές μου έδωσαν την ευκαιρία πέρα από το τυπικό σχολικό πρόγραμμα. Για αυτό και η “Unique Minds”, γιατί ο κάθε ένας από εμάς είναι ένα μοναδικό ξεχωριστό μυαλό και πρέπει να λάβει τα αναγκαία ερεθίσματα για να χαράξει την ακαδημαϊκή του πορεία. Ουσιαστικά η Unique Minds είναι ένας ΜΚΟ που ιδρύσαμε με τον Παύλο Σύμεντη το 2016 για να βοηθήσουμε όσους μαθητές επιθυμούν να βρουν τι θέλουν να σπουδάσουν μέσα από ένα σύνολο δράσεων. Ανοίγουμε τα πανεπιστήμια για μαθητές και φοιτητές διαφόρων σχολών, μιλάνε μεταξύ τους με ανοιχτούς διαλόγους, παρουσιάζοντας τις σχολές τους. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι οι μαθητές συμμετέχουν σε workshops, δηλαδή προσομοιώσεις εργαστηρίων. Για πρώτη φορά λοιπόν ο μαθητής βλέπει στην πράξη πως θα είναι να σπουδάζει στη σχολή που τον ενδιαφέρει, πριν συμπληρώσει το μηχανογραφικό του δελτίο. Και είμαστε τόσο περήφανοι που 4 χρόνια μετά, έχουμε καταφέρει να βοηθήσουμε 20.000 μαθητές από όλη την Ελλάδα να γνωρίσουν τις σχολές και τα πανεπιστήμια που ήθελαν και κυρίως που έχουμε καταφέρει να αγκαλιάσουν και να ενισχύσουν το όραμά μας πάνω από 700 εθελοντές φοιτητές.
Η προσωπική επιτυχία του καθενός, είναι απόρροια συνεχής προσπάθειας για εξέλιξη. Αυτή η εξέλιξη, μπορεί να είναι αποτέλεσμα ακόμα και αποτυχίας που σε ωρίμασε, σε μεγάλωσε σε έκανε να παρατηρήσεις τα λάθη σου και να γίνεις καλύτερος. Καλύτερος, μπορεί να γίνει κάποιος μόνο αν αφοσιωθεί σε κάτι, μοχθήσει για να καινοτομήσει σε διαδικασίες και βρει αυτό το κάτι που συνήθως λείπει από αυτό το puzzle επιτυχίας που μπορεί να είσαι ο νικητής. Έτσι λοιπόν, παρακάτω παρουσιάζεται η συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε μεταξύ εμού και της Ερευνήτριας-Δασκάλας Ρομποτικής κυρίας Διαλεκτή Αθηνά (Διάνα) Βουτυράκου, μιας επιτυχημένης Ελληνίδας η οποία ασχολείται με την Ρομποτική σε Επίπεδο Βιοϊατρικής προσπαθώντας να δώσει το στίγμα της στον παγκόσμιο χάρτη χειρουργικής ιατρικής. Μερικές από τις Διακρίσεις της κ. Βουτυράκου παρουσιάζονται παρακάτω και είναι με χρονολογική ταξινόμηση οι:
· Πρώτη θέση στο WRO HELLAS 2009 (Regular Category)
· Πρώτη Θέση στο WRO HELLAS 2011
· Δεύτερη θέση στο Robomac 2014
· Δεύτερη θέση στο WS: Follow the Line
· Πρώτη Θέση WRO HELLAS 2016
· Τιμητικό Distinction by Corallia and the Hellenic Student Association of Stanford, Berkeley, MIT, UCSD and Georgia Tech
· Social Growth Award For Leading Social Enterprises
· Πρώτη Θέση στο WRO HELLAS 2017
· Olympic Distinction at World Robot Olympiad
· Greek International Women Award : Category Young Star 18-23
· Young Greek Woman of the Year
· Πρώτη θέση στο 7ο International Youth Science and Technology Expo
· Education Leaders Award 2019
Οι παραπάνω διακρίσεις, είναι αποτέλεσμα της ενασχόλησης της κ. Βουτυράκου με τον κλάδο της Ρομποτικής και συνεχούς εξέλιξης του αντικειμένου σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, η κ. Βουτυράκου έγινε το Νεαρότερο Μέλος Κριτικής Επιτροπής στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα της Σαγκάη. Η κ. Βουτυράκου, πέρα από την Ερευνητική και Διδακτική συνεισφορά της, έχει ιδρύσει από τον Νοέμβριο του 2016 την Unique Minds, προσδίδοντας της ένα χαρακτηριστικό επιχειρηματικότητας, απολαμβάνοντας την χαρά να δει εν ζωή ένα πνευματικό της παιδί που υλοποιήθηκε ως ΜΚΟ και να βοηθάει χιλιάδες μαθητές να γνωρίσουν τις σχολές και τα πανεπιστήμια της Ελλάδας.
Ύστερα από την εισαγωγή-παρουσίαση του προφίλ της κ. Βουτυράκου, ας περάσουμε στα περί της συνέντευξης έτσι όπως αυτά διαδραματίστηκαν και σχολιάστηκαν. Η συνέντευξη διαδραματίζεται παρακάτω
Πείτε μας για την πρώτη σας εμπειρία με τον όρο Ρομποτική, πότε έγινε και με ποιόν τρόπο;
Η πρώτη μου επαφή με την Ρομποτική, έγινε στα 13 μου και καθώς ήμουν μαθήτρια γυμνασίου, μέσα από τον καθηγητή της Τεχνολογίας που μας παρουσίασε την πρώτη διεξαγωγή του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος WRO και ζήτησε την συμμετοχή μας. Το γυμνάσιο που πήγαινα, όντας Πειραματικό είχε μια κλίση να συμμετέχει σε πρωτοπόρα προγράμματα και δεν άργησε πολύ η επιθυμία μου να γίνω μέρος της ομάδας που θα συμμετέχει στον διαγωνισμό αυτό. Μέσα από μια διαδικασία εξέτασης επιλέχτηκαν 3 μαθητές για να λάβουν μέρος εκ των οποίων μία ήμουν και εγώ. Στον πανελλήνιο Διαγωνισμό, κερδίσαμε την πρώτη θέση για το WRO 2009 στην Regular Category που είχε την μορφή Τριάθλου για το Ρομπότ και μας έδωσε το εισιτήριο για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα. Στην Κορέα, πραγματικά ενθουσιάστηκα τόσο που δεν μπορώ να περιγράψω ακριβώς την σημασία που είχε η συμμετοχή μου αυτή για την ολοκλήρωση της ταυτότητας μου. Μπορώ να δώσω ένα παράδειγμα, αυτό της Εύας, ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ που μοιάζει με γυναίκα μπορεί να επικοινωνήσει με τον άνθρωπο και αυτό το έβλεπα μέσα από τα μάτια ενός 13 κοριτσιού. Έτσι κατάλαβα ότι «Αυτό θέλω να κάνω», βάζοντας την Ρομποτική πιο εντατικά στην ζωή μου και στόχο να τη σπουδάσω.
Με πληροφορίες από το thehuffingtonpost.gr, mylittlestories.gr