Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου απειλείται με συντριβή λόγω κοροναϊού, με σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία και ιδιαίτερα στις γερμανικές εταιρείες που είχαν εναποθέσει τις ελπίδες ανάπτυξής τους στην κινεζική αγορά όσο λίγες άλλες, όπως γράφει σε εκτενές αφιέρωμά της η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt.
Αντιμέτωπη με την εξαιρετικά μεταδοτική παραλλαγή Omicron του κορωνοϊού, η κινεζική κυβέρνηση στέλνει εκατομμύρια πολίτες σε εβδομαδιαίο lockdown, σύμφωνα με τη Handelsblatt και ενώ στο παρελθόν το Πεκίνο θα ενεργούσε προς το συμφέρον της οικονομίας, όταν υπήρχε αμφιβολία, τώρα η προτεραιότητα είναι ο έλεγχος του πληθυσμού.
Οι συνέπειες για την Κίνα, αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο, είναι σοβαρές.
Οι ντόπιοι αντιμετωπίζουν όλο και πιο ακραία επιτήρηση, ενώ οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού διαταράσσονται όλο και περισσότερο.
Στο Βερολίνο και στις Βρυξέλλες υπάρχει ανησυχία ότι η ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία θα μπορούσε να αντικατασταθεί ακούσια με μια εξάρτηση από τις πράσινες τεχνολογίες που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Τα σημάδια δείχνουν μεγαλύτερη απόσταση από το Πεκίνο.
Πέρα από τον ανθρώπινο πόνο που προκαλεί αυτή η πολιτική, οι οικονομικές συνέπειες είναι ήδη καταστροφικές. Αλλά η απομάκρυνση από τη στρατηγική του “μηδενικού συνωστισμού” θα αποτελούσε παραδοχή αποτυχίας για τον ισχυρό άνδρα του κράτους και του κόμματος, τον Xi Jinping.
Αυτό δεν πρέπει να επιτραπεί να συμβεί, και γι’ αυτό η αυστηρή πολιτική για τον κορωνοϊό επιβάλλεται με όλο και πιο σκληρά μέσα. Και μόνο η φήμη ότι το Πεκίνο θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει ένα λουκέτο τύπου Σαγκάης προκάλεσε την Πέμπτη ούρές στα σούπερ μάρκετ της πρωτεύουσας με τα 22 εκατομμύρια κατοίκους.
Η εξάρτηση από την Κίνα
Σε πολλά κεντρικά γραφεία εταιρειών έχει αρχίσει πλέον μια επανεξέταση, η οποία τροφοδοτείται επίσης από τις πρόσφατες εμπειρίες στις ρωσικές επιχειρήσεις: προσπαθούν να απελευθερωθούν από τη μονόπλευρη εξάρτηση από την Κίνα.
Αυτό σημαίνει ότι το κινεζικό μοντέλο επιτυχίας στο σύνολό του βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, και αυτό δεν είναι πουθενά πιο εμφανές από ό,τι στη Σαγκάη.
Η ανάπτυξη και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια θυσιάζονται στην ιδεολογία του κορωνοϊού.
Ο σημαντικότερος κόμβος της παγκόσμιας ναυτιλίας έχει αποκλειστεί σε μεγάλο βαθμό από τα τέλη Μαρτίου.
Οι περισσότεροι από τα 25 εκατομμύρια κατοίκους δεν επιτρέπεται να βγουν από τα σπίτια τους ούτε καν για να αγοράσουν τρόφιμα.
Οι υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων έχουν σε μεγάλο βαθμό σταματήσει τις υπηρεσίες τους.
Ο Rolf Krämer και η οικογένειά του ένωσαν λοιπόν τις δυνάμεις τους με τους γείτονές τους για να κάνουν μαζικές παραγγελίες – το μόνο πράγμα που λειτουργεί ακόμα σε κάποιο βαθμό.
Ο διευθυντής μιας ευρωπαϊκής εταιρείας, ο οποίος θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του και ως εκ τούτου έχει διαφορετικό όνομα στην πραγματικότητα, δεν του έχει επιτραπεί να εγκαταλείψει το συγκρότημα διαμερισμάτων του στη Σαγκάη με τη σύζυγο και τα δύο παιδιά του εδώ και επτά εβδομάδες.
“Το χειρότερο είναι η αβεβαιότητα”, λέει.
“Δεν έχεις ιδέα πότε θα έρθει η επόμενη παράδοση φαγητού”.
Οι συνάδελφοι του Krämer δεν είχαν τίποτα να φάνε για δύο ημέρες.
Κάθε τρεις ημέρες, οι κάτοικοι της Σαγκάης υποβάλλονται σε εξετάσεις, μία ή δύο φορές την ημέρα πρέπει να εξετάζουν τους εαυτούς τους και να αναφέρουν το αποτέλεσμα. Τελευταία, ο κανόνας είναι: μόλις εμφανιστεί έστω και ένα θετικό τεστ Corona, ολόκληρη η πολυκατοικία, η οποία μπορεί εύκολα να περιέχει αρκετές εκατοντάδες άτομα, πρέπει να πάει σε ένα από τα τεράστια στρατόπεδα μαζικής καραντίνας για αόριστο χρονικό διάστημα.
Εκατοντάδες κρεβάτια είναι παρατεταγμένα σε τεράστιους μετασκευασμένους εκθεσιακούς χώρους.
Απόρρητο;
Αποκλείεται.
Επαρκές φαγητό;
Θέμα τύχης.
Λειτουργούσες τουαλέτες;
Μάλλον σπάνια.
Και αυτό είναι μόνο η Σαγκάη.
Στην υπόλοιπη Κίνα, επίσης, η δρακόντεια στρατηγική απαγόρευσης της πτώσης αφήνει σαφή ίχνη. Κατά καιρούς, έως και 80 πόλεις σφραγίστηκαν πλήρως ή ολοκληρωτικά. Νέα κρούσματα της εξαιρετικά μεταδοτικής παραλλαγής Omicron εμφανίζονται συνεχώς, γεγονός που καθιστά αναγκαία νέα λουκέτα σύμφωνα με την κινεζική λογική.
Οι μεταφορές φορτηγών σταματούν, τα εργοστάσια και τα λιμάνια κλείνουν για εβδομάδες – με παγκόσμιες επιπτώσεις.
Στα μέσα Απριλίου, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) και η Παγκόσμια Τράπεζα αναθεώρησαν δραστικά προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για την παγκόσμια ανάπτυξη: Η Παγκόσμια Τράπεζα αναμένει τώρα ανάπτυξη μόνο 3,2% αντί του προηγούμενου 4,1%, ενώ το ΔΝΤ υποθέτει αύξηση 3,6%.
Εκτός από τις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία, και τα δύο θεσμικά όργανα επεσήμαναν κυρίως τις επιπτώσεις των εκτεταμένων αποκλεισμών στην Κίνα.
Όσο περισσότερο διαρκεί η κρίση εκεί, τόσο περισσότερο θα πλήξουν οι συνέπειες τη Γερμανία.
Τον Απρίλιο, οι κινεζικές εξαγωγές προς την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, υπολογιζόμενες σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους και σε δολάρια ΗΠΑ, μειώθηκαν κατά 9%. Στην αντίθετη κατεύθυνση, οι εισαγωγές γερμανικών προϊόντων από την Κίνα μειώθηκαν κατά 9,8%.
Εάν η τάση αυτή συνεχιστεί κατά τη διάρκεια του έτους, δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στη Γερμανία κινδυνεύουν.
Εάν οι εξαγωγές μειωθούν κατά 12% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αυτό θα “συνδεόταν με απώλεια περίπου πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ στην εγχώρια προστιθέμενη αξία”, προειδοποιεί ο επικεφαλής οικονομολόγος του ερευνητικού ινστιτούτου Prognos, Michael Böhmer: “Περισσότερες από 60.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία εξαρτώνται από αυτό, κατανεμημένες σε όλους τους τομείς”.
Η πλήρης έκταση της εξάρθρωσης θα γίνει πιθανώς αισθητή στη Γερμανία και την Ευρώπη μόλις σε λίγες εβδομάδες, όταν τα προϊόντα που δεν παράγονται σήμερα λόγω του lock down θα λείπουν από τις αποθήκες των επιχειρήσεων και τα ράφια των καταστημάτων.
Ένα μεγάλο μέρος των πλοίων που φθάνουν σήμερα στην Ευρώπη έφυγε από το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου στη Σαγκάη πριν από το lockdown.
“Είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς έναν καλό οικονομικό δείκτη αυτές τις μέρες”, λέει ο Chen Long της εταιρείας αναλύσεων Plenum, με έδρα το Πεκίνο.
Αυτή τη στιγμή, όλες οι μετοχές στην Κίνα δείχνουν προς τα κάτω.
Ο δείκτης μετοχών MSCI China, ο οποίος περιλαμβάνει 744 κινεζικές μετοχές, έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδό του από τον Ιανουάριο του 2017.
Ακόμη και σε σύγκριση με τις αρχές του 2020, όταν η Κίνα ήταν το σημείο εκκίνησης της παγκόσμιας πανδημίας του κορωνοϊού, ο δείκτης είναι τώρα σχεδόν 10% χαμηλότερος.
Η αύξηση των εξαγωγών της Κίνας μειώθηκε απότομα τον Απρίλιο.
Οι εξαγωγές αυξήθηκαν μόνο κατά 3,9% σε ετήσια βάση – η τελευταία φορά που η ανάπτυξη ήταν τόσο χαμηλή ήταν το καλοκαίρι του 2020.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν μειωθεί.
Τον Απρίλιο παραδόθηκαν στην Κίνα 35,7% λιγότερα οχήματα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι – η μεγαλύτερη μείωση από τον Μάρτιο του 2020.
Οι λιανικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3,5% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο.
Οι δείκτες υπευθύνων προμηθειών ήταν πολύ κάτω από τις 50 μονάδες τον Απρίλιο τόσο για τη μεταποίηση όσο και για τις υπηρεσίες, υποδηλώνοντας επιβράδυνση της δραστηριότητας. Τα λουκέτα επιβαρύνουν επίσης την αγορά ακινήτων, η οποία βρίσκεται ήδη σε βαθιά κρίση.
Οι πωλήσεις κατοικιών σε 23 μεγάλες κινεζικές πόλεις υποχώρησαν κατά 1/3 σε ετήσια βάση στις αρχές Μαΐου.
Δεν είναι ακόμη σαφές τι κάνουν όλοι αυτοί οι παράγοντες στην κινεζική οικονομική ανάπτυξη.
Ο Lu Ting, επικεφαλής οικονομολόγος της ιαπωνικής τράπεζας Nomura για την Κίνα, βλέπει “αυξανόμενο κίνδυνο ύφεσης” στην Κίνα από τα μέσα Μαρτίου. Η τελευταία φορά που η κινεζική οικονομία συρρικνώθηκε ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2020, μετά το πρώτο ξέσπασμα της πανδημίας Corona στη Γουχάν.
Χάος στα logistics με επιπτώσεις στην περίοδο των Χριστουγέννων
Παρά την τεράστια οικονομική ζημιά, δεν διαφαίνεται στροφή από τη δρακόντεια στρατηγική μηδενικού κόστους. Αντιθέτως: μόλις την περασμένη εβδομάδα, ο ηγέτης του κράτους και του κόμματος της Κίνας Xi Jinping κατέστησε σαφές σε συνεδρίαση της ισχυρής Μόνιμης Επιτροπής του Πολιτικού Γραφείου ότι δεν θα ανεχθεί αποκλίσεις από τη στρατηγική μηδενικού κινδύνου.
“Πρέπει να αναγνωρίσουμε: Η υπόθεση ότι η κινεζική ηγεσία υποτάσσει τους πολιτικούς στόχους στους οικονομικούς στόχους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης δεν ισχύει πλέον”, λέει η Janka Oertel, διευθύντρια του προγράμματος για την Ασία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.
Αυτό σημαίνει για τις εταιρείες ότι ο κίνδυνος της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Κίνα αυξάνεται, λέει ο Oertel.
Ένα πρόσωπο που βρίσκεται κοντά στις γερμανικές εταιρείες στη Λαϊκή Δημοκρατία είναι ο Jens Hildebrandt.
Αν θέλετε να συναντηθείτε με το εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Γερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα στο Πεκίνο αυτές τις μέρες, πρέπει να γίνετε δημιουργικοί – τα καφέ και τα γραφεία είναι επίσης κλειστά στην πρωτεύουσα στο όνομα της πρόληψης του ιού της κολπίτιδας.
Σε ένα παγκάκι δίπλα στον ποταμό Liangmahe, ο Hildebrandt αναφέρει: “Τα λουκέτα των τελευταίων μηνών οδήγησαν σε μαζική απώλεια εμπιστοσύνης στην αξιοπιστία της κινεζικής αγοράς μεταξύ των γερμανικών εταιρειών στην Κίνα”.
Μία αιτία: οι οδηγίες της ηγεσίας του κόμματος εφαρμόζονται μερικές φορές με υπερβάλλοντα ζήλο σε τοπικό επίπεδο.
Ενώ μέχρι πρότινος ο πιο σημαντικός στόχος, και για τη δική του καριέρα στο κόμμα, ήταν να αναφέρει κανείς όσο το δυνατόν υψηλότερο ποσοστό ανάπτυξης, ο πιο σημαντικός δείκτης είναι τώρα το μηδέν – μηδέν κρούσματα κορωνοϊού.
Οι οδηγοί φορτηγών της Κίνας υποφέρουν επίσης.
Σε κανονικούς καιρούς, τα 1,73 εκατομμύρια φορτηγατζήδες κρατούν την οικονομία σε λειτουργία.
Εξασφαλίζουν ότι τα ράφια γεμίζουν, ότι τα εργοστάσια λαμβάνουν προμήθειες, ότι τα λιμάνια συνδέονται με τα κέντρα παραγωγής της χώρας.
Αλλά μετά την πρόσφατη επιδημία του κορωνοϊού, πολλά σημεία ελέγχου σε όλη τη χώρα έκλεισαν.
Τα φορτηγά δεν μπορούσαν πλέον να περάσουν.
Επιπλέον, οι οδηγοί φορτηγών διατρέχουν τον κίνδυνο να τεθούν σε καραντίνα – για την οποία πρέπει επίσης να πληρώσουν πολλά χρήματα – κατά τη διάρκεια ενδιάμεσων σταθμών ή όταν επιστρέφουν στην πατρίδα τους.
Εικόνες φορτηγών με αμέτρητες σφραγίδες κολλημένες στις πόρτες τους κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Με αυτόν τον τρόπο οι περιφερειακές αρχές θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι οδηγοί δεν αφήνουν τα ταξί τους και ενδεχομένως να εισάγουν τον ιό.
Στο δρόμο, οι φορτηγατζήδες πρέπει συχνά να μένουν στα φορτηγά τους για μέρες και να αφοδεύουν εκεί.
Πολλοί έχουν παραιτηθεί μπροστά σε αυτή την παρενόχληση.
Ακόμα και αν πολλοί σταθμοί ελέγχου επαναλειτουργούν τώρα με εντολή των αρχών, η υπεραστική κυκλοφορία είναι πιθανό να ανακάμψει μόνο αργά.
Η ακινητοποιημένη εγχώρια κίνηση παραδόσεων σημαίνει ότι οι παραδόσεις δεν φτάνουν στις επιχειρήσεις και τα έτοιμα προϊόντα δεν μεταφέρονται μακριά.
Ακόμα και σε μέρη της χώρας που δεν επηρεάζονται από τα λουκέτα, οι γραμμές συναρμολόγησης είναι σταματημένες σε πολλά εργοστάσια.
Η έλλειψη φορτηγών είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο οι εμπειρογνώμονες δεν αναμένουν ότι η τεράστια ναυτιλιακή συμφόρηση έξω από το λιμάνι της Σαγκάης θα επιλυθεί γρήγορα. Επειδή το μεγαλύτερο πρόβλημα εκεί δεν είναι η ήδη άκρως αυτοματοποιημένη φόρτωση εμπορευματοκιβωτίων, αλλά η παράδοση και παραλαβή των εμπορευμάτων με φορτηγά.
Σύμφωνα με τα τρέχοντα στοιχεία του παρόχου υπηρεσιών εφοδιαστικής Kühne+Nagel, 184 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περιμένουν σήμερα έξω από τα λιμάνια της Σαγκάης και του κοντινού Ningbo, όπου μεταβαίνουν ορισμένοι διαμεταφορείς. Κατά μέσο όρο, η είσοδος των φορτηγών πλοίων στο λιμάνι καθυστερεί κατά 3,34 ημέρες.
Η εκκαθάριση διαρκεί άλλες δύο εβδομάδες.
Σύμφωνα με ανάλυση της ψηφιακής εταιρείας διαμεταφορών Flexport, το 19% του συνόλου των κινεζικών εξαγωγών και το 14% των εισαγωγών διακινήθηκαν πέρυσι μέσω του λιμανιού της Σαγκάης. Ωστόσο, ο εμπειρογνώμονας της Flexport Chris Rogers επισημαίνει ότι η τρέχουσα περίοδος αιχμής δεν είναι ούτε για την παραγωγή ούτε για την εφοδιαστική. Η περίοδος αιχμής αρχίζει τον Ιούλιο, όταν τα εργοστάσια της Κίνας λειτουργούν με πλήρη ταχύτητα για να παράγουν καταναλωτικά αγαθά για την περίοδο των Χριστουγέννων, τα οποία στη συνέχεια αποστέλλονται. Εάν τα λουκέτα συνεχιστούν μέχρι τότε, “οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία θα είναι ακόμη χειρότερες”.
Ο Roland Rohde της ομοσπονδιακής εταιρείας Gesellschaft für Außenwirtschaft und Standortmarketing (Gtai) υποψιάζεται ότι θα χρειασθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2022 για να εκκαθαριστούν οι καθυστερήσεις στο λιμάνι της Σαγκάης.
Σύμφωνα με μια συνοπτική έρευνα που διεξήγαγαν το Ευρωπαϊκό και το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο μεταξύ των εταιρειών-μελών τους στα τέλη Απριλίου, σχεδόν όλες τους υποφέρουν από διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι δυτικές εταιρείες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις
Αυτό είναι επίσης εμφανές στο εργοστάσιο της Volkswagen στη Σαγκάη, το οποίο η εταιρεία λειτουργεί μαζί με τον κοινοπρακτικό εταίρο SAIC Motor.
Εδώ, το εργατικό δυναμικό πρέπει να διανυκτερεύει στο εργοστάσιο για να μειωθεί ο κίνδυνος μόλυνσης.
Για να κρατήσει τους εργαζομένους ευχαριστημένους, η εταιρεία διοργανώνει βραδιές κινηματογράφου και μαθήματα αθλητισμού.
Υπάρχουν σκηνές για ύπνο.
Το ξέσπασμα της επιδημίας στην Κίνα τον ανησυχεί “περισσότερο αυτή τη στιγμή”, δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW Herbert Diess. Κατά καιρούς, τα 2/3 των κινεζικών εργοστασίων της Volkswagen βρίσκονταν σε ακινησία.
Το 2021, η VW πούλησε περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα στην Κίνα. Τα τελευταία χρόνια, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνονται όλο και περισσότερο στην Κίνα, εξαρτώμενες επικίνδυνα από μια πολιτικά απρόβλεπτη αγορά.
Το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν πρόσφατα 40% για τη Volkswagen, 38% για τη Mercedes-Benz και 35% για την BMW.
Η Κίνα είναι η σημαντικότερη ενιαία αγορά και για τις τρεις εταιρείες του DAX.
Οι επιπτώσεις στη συνολική επιχείρηση είναι αντίστοιχα σοβαρές.
Κατά το πρώτο τρίμηνο, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν να αντιμετωπίσουν διψήφια πτώση των πωλήσεων σε ορισμένες περιπτώσεις.
Οι εμπλοκές στον εφοδιασμό της βιομηχανίας τσιπ, οι οποίες συνεχίζονται εδώ και μήνες, επιδεινώνονται επίσης από τα λουκέτα.
Αφενός, επειδή τα εργοστάσια βρίσκονται επανειλημμένα σε ακινησία.
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ημιαγωγών στην Ευρώπη, η STMicroelectronics, για παράδειγμα, χρειάστηκε να ανεχτεί δύο εβδομάδες διακοπής της παραγωγής στο Shenzhen της νότιας Κίνας κατά το πρώτο τρίμηνο.
Στην εταιρεία Dax Infineon, τα αυστηρά μέτρα Covid προκαλούν περιορισμούς σε ένα κέντρο logistics στη Σαγκάη.
“Επιπλέον, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές μέσω του αεροδρομίου Pudong, καθώς και μέσω άλλων αεροδρομίων στην Κίνα, επηρεάζονται σοβαρά”, δήλωσε η εταιρεία σε απάντηση σε ερώτημα της Handelsblatt. Αυτό οδηγεί σε καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών και τελικών προϊόντων.
Για να διασφαλιστεί η ικανότητα παράδοσης, η Infineon “μετακίνησε τμήματα της διαδικασίας εφοδιαστικής ως προσωρινό μέτρο”.
Για τις ξένες εταιρείες, η δύσκολη κατάσταση στις αποκλεισμένες πόλεις και οι συνεχιζόμενοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί επιδεινώνουν ένα άλλο πρόβλημα που μαστίζει τις εταιρείες από την αρχή της πανδημίας: Οι ειδικοί δεν μπαίνουν στην Κίνα – και πολλοί ξένοι εργαζόμενοι θέλουν απλώς να φύγουν. Σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Επιμελητηρίου Εξωτερικού στο Πεκίνο, περισσότεροι από το ένα τέταρτο των αλλοδαπών εργαζομένων γερμανικών εταιρειών στην Κίνα σχεδιάζουν να εγκαταλείψουν τη χώρα, το 60% εξ αυτών πριν από τη λήξη της διάρκειας της σύμβασής τους.
“Εδώ και αρκετό καιρό δεν μπορούμε σχεδόν καθόλου να στείλουμε υπαλλήλους στο Πεκίνο ή στη Σαγκάη”, παραπονιέται ένας διευθυντής της Mercedes.
Ο Rolf Krämer, ο οποίος είναι ειδικευόμενος στη Σαγκάη, θα γυρίσει επίσης την πλάτη του στην Κίνα νωρίτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Το συμβόλαιο απόσπασης του διευθυντή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για ολόκληρη την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, διαρκεί στην πραγματικότητα μέχρι το 2023, αλλά ο ίδιος και η οικογένειά του εγκαταλείπουν ήδη τη χώρα αυτό το καλοκαίρι. “Μια μόνιμη επίπτωση που ήδη διαφαίνεται ως αποτέλεσμα των περιορισμών εισόδου είναι ότι οι εταιρείες μεταφέρουν τις λειτουργίες διαχείρισης της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού από την Κίνα σε άλλες χώρες”, λέει ο εκπρόσωπος των επιχειρήσεων Hildebrandt.
Η φήμη της Λαϊκής Δημοκρατίας ως αξιόπιστου εμπορικού εταίρου και προμηθευτή απειλείται από τη διαταραχή των αλυσίδων εφοδιασμού που σχετίζεται με την πανδημία, προειδοποιεί ο εμπειρογνώμονας της Gtai Rohde, ιδίως από τη στιγμή που η κατάσταση στην υπόλοιπη Ασία έχει σε μεγάλο βαθμό εξομαλυνθεί. Οι εταιρείες στην Ευρώπη βασίζονται όλο και περισσότερο στη λεγόμενη στρατηγική “Κίνα+1”: τα τμήματα αγορών προσπαθούν να βρουν τουλάχιστον έναν εναλλακτικό προμηθευτή στην Ασία ή σε πιο κοντινές αγορές όπως η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για κάθε προκαταρκτικό προϊόν.
Οι εταιρείες σκέφτονται επίσης εναλλακτικές τοποθεσίες παραγωγής. Πάρτε για παράδειγμα το Βιετνάμ: η Foxconn, προμηθευτής της Apple, έχει ήδη μεταφέρει γραμμές παραγωγής iPad και MacBook από την Κίνα στο Βιετνάμ και πέρυσι δεσμεύτηκε να επενδύσει άλλα 700 εκατομμύρια δολάρια στη χώρα.
Η ηγεσία στο Ανόι, η οποία είναι επίσης κομμουνιστική, εμφανίζεται στους επενδυτές ως πιο αξιόπιστος αντίπαλος των συντρόφων τους στο Πεκίνο. Το Βιετνάμ ακολούθησε επίσης αρχικά μια πολιτική μηδενικού καπνίσματος και δέχθηκε να παραλύσει τμήματα της βιομηχανίας του γι’ αυτό. Όμως οι οικονομικές συνέπειες οδήγησαν σε επανεξέταση: Το φθινόπωρο του περασμένου έτους, το Βιετνάμ εγκατέλειψε το “μηδενικό covid”.
Το μεγάλο μυστήριο πίσω από την πολιτική του Πεκίνου για τον κορωνοϊό
Υπάρχουν πολλές εικασίες στους διπλωματικούς και επιχειρηματικούς κύκλους του Πεκίνου σχετικά με το γιατί η ηγεσία του Πεκίνου είναι τόσο ανένδοτη στη στρατηγική της μηδενικής περίπτωσης, παρά το υψηλό ανθρώπινο και οικονομικό κόστος.
Η κρατική προπαγάνδα υπογραμμίζει ότι η πολιτική αυτή χρησιμεύει για την προστασία της υγείας του πληθυσμού και ότι μια απομάκρυνση θα είχε καταστροφικές συνέπειες.
Οι αμφιβολίες σχετικά με αυτό δεν γίνονται ανεκτές και οι αντίστοιχες δηλώσεις λογοκρίνονται αυστηρά.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο Xi Jinping έχει επιλέξει τη στρατηγική αυτή ως προσωπική του επιτυχία και ως απόδειξη της ανωτερότητας του κινεζικού συστήματος.
Η παραδοχή της αποτυχίας θα τον έθετε προσωπικά προ των ευθυνών του.
Ο γενικός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), Tedros Adhanom Ghebreyesus, προειδοποίησε στα μέσα της εβδομάδας ότι η τρέχουσα προσέγγιση δεν είναι βιώσιμη. “Νομίζω ότι μια αλλαγή θα ήταν πολύ σημαντική”, δήλωσε ο Tedros. Τα σχόλια διαγράφηκαν αμέσως από το κινεζικό διαδίκτυο.
Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών επέπληξε τον γενικό διευθυντή του ΠΟΥ να σταματήσει να κάνει “ανεύθυνα” σχόλια σχετικά με την πολιτική Κορόνα της Κίνας.
Μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη από το Πανεπιστήμιο Fudan προειδοποιεί για 1,6 εκατομμύρια θανάτους σε περίπτωση που η κινεζική ηγεσία απομακρυνθεί από τη στρατηγική που ακολουθεί το Πεκίνο.
Ο λόγος: η ανοσία που παρέχει η κινεζική εκστρατεία εμβολιασμού από μόνη της δεν είναι αρκετή.
Αυτό οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά τα κινεζικά νεκρά εμβόλια Sinopharm και Sinovac, τα οποία προσφέρουν μικρότερη προστασία από τα σύγχρονα εμβόλια mRNA και απαιτούν περισσότερες δόσεις.
Οι ειδικοί προβληματίζονται γιατί ο εμβολιασμός δεν είναι υποχρεωτικός στην αυτοκρατορικά κυβερνώμενη χώρα.
Ή γιατί δεν εγκρίνονται τα πολύ πιο αποτελεσματικά εμβόλια mRNA από το εξωτερικό.
Μία από τις εξηγήσεις: Το ποσοστό εμβολιασμού είναι στην πραγματικότητα ακόμη πολύ χαμηλότερο από ό,τι δηλώνεται επίσημα και, επομένως, θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να ανοσοποιηθεί επαρκώς ο πληθυσμός.
Μια άλλη εξήγηση είναι ότι η ηγεσία του Xi Jinping δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για την προστασία του πληθυσμού, αλλά για την παραδειγματική αντιμετώπιση της Σαγκάης, την οποία το Κομμουνιστικό Κόμμα θεωρεί υπερβολικά φιλελεύθερη και δυτική μητρόπολη.
Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι ο Xι παρατείνει τεχνητά την κρίση προκειμένου να αποκτήσει μια βάση για ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο της κοινωνίας.
Στην πραγματικότητα, η επιτήρηση του κινεζικού πληθυσμού εντάθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ακριβώς στην αρχή της κρίσης, οι λεγόμενες εφαρμογές υγειονομικού κώδικα αναπτύχθηκαν σε εθνικό επίπεδο. Με αυτά, πρέπει να εγγραφείτε κατά την είσοδό σας σε εμπορικά κέντρα, εστιατόρια ή ακόμη και σε συγκροτήματα κατοικιών – τα δεδομένα αποθηκεύονται σε κρατικούς διακομιστές.
Όσοι λαμβάνουν κόκκινο κωδικό αποκλείονται από την κοινωνική ζωή και δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν, για παράδειγμα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Είναι εντελώς αδιαφανές σε ποια βάση αλλάζει χρώμα ο κωδικός.
Αφού τοποθετήθηκαν φράχτες μπροστά από τις εισόδους των σπιτιών σε όλη τη Σαγκάη και τα διαμερίσματα κλειδώθηκαν εν μέρει απ’ έξω, οι “New York Times” έγραψαν στις αρχές Μαΐου τον τίτλο “Έχει γίνει η Σαγκάη Xinjiangised;”.
Αναφερόταν σε συνθήκες που κατά τα άλλα είναι γνωστές στην Κίνα μόνο από την επαρχία Σιντζιάνγκ.
Υπό το πρόσχημα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, η δυτική κινεζική επαρχία έχει μετατραπεί σε αστυνομικό κράτος τα τελευταία χρόνια. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι περισσότερα από ένα εκατομμύριο μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας έχουν τεθεί σε στρατόπεδα αναμόρφωσης εκεί. Ακόμη και έξω από τους καταυλισμούς, οι άνθρωποι δεν είναι ελεύθεροι και υπόκεινται σε συνεχή παρακολούθηση. Όπως διαπίστωσε η Handelsblatt κατά τη διάρκεια της έρευνάς της στην περιοχή, σε πολλά σημεία της Xinjiang έχουν δημιουργηθεί σημεία ελέγχου, καθώς και εκατοντάδες χιλιάδες κάμερες παρακολούθησης.
Στην υπόλοιπη Κίνα, επίσης, αυτές οι δυστοπικές συνθήκες αποτελούν πλέον όλο και περισσότερο μέρος της καθημερινής ζωής: πρόσφατα εγκαταστάθηκε μια μπάρα μπροστά από την είσοδο ενός χωριού στο βόρειο Πεκίνο, η οποία μπλοκάρει το δρόμο. Αριστερά και δεξιά υπάρχουν μικρά σπίτια φρουρών, με μια οθόνη αναγνώρισης προσώπου ανάμεσά τους στο ύψος των ματιών. Οι φρουροί κάνουν προφανώς διάλειμμα για φαγητό.
Κίνα, μια “απαγορευμένη περιοχή” για τους βιώσιμους χρηματοοικονομικούς επενδυτές
Το παράδειγμα του γνωστού Κινέζου στρατηγικού αναλυτή μετοχών Χονγκ Χάο δείχνει πόσο λεπτό είναι ακόμη και να κάνει κανείς ένα επικριτικό σχόλιο για την κατάσταση της οικονομίας στην παρούσα κατάσταση.
Μετά από διάφορες αναλύσεις, μεταξύ άλλων για τις εκροές κεφαλαίων, οι κινεζικοί λογαριασμοί του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με εκατομμύρια οπαδούς μπλοκαρίστηκαν. Ο Χονγκ εγκατέλειψε τη θέση του ως διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής της έρευνας στην Bocom International, τον επενδυτικό τραπεζικό βραχίονα της κρατικής Bank of Communications, λίγο αργότερα. Για “προσωπικούς λόγους”, όπως ανακοίνωσε η τράπεζα.
Ωστόσο, η ανάλυση του Χονγκ Χάο είναι προφανώς ακριβής.
Το πρώτο τρίμηνο, οι ξένοι επενδυτές εγκατέλειψαν μαζικά τις κινεζικές μετοχές και τα ομόλογα.
Οι εκροές ήταν υψηλότερες από κάθε άλλη φορά από τότε που άρχισαν οι καταγραφές, σημειώνει το Ινστιτούτο Διεθνούς Χρηματοοικονομικής (IIF) σε μελέτη του.
Οι εκροές κεφαλαίων ήταν ιδιαίτερα υψηλές τον Μάρτιο.
Οι διεθνείς επενδυτές εκποιήθηκαν κινεζικά κρατικά ομόλογα αξίας οκτώ δισεκατομμυρίων δολαρίων, μετοχές αξίας επτά δισεκατομμυρίων δολαρίων και μετοχές κινεζικών συνταξιοδοτικών ταμείων αξίας άνω του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Εκείνη την εποχή, η φιλορωσική στάση της Κίνας θεωρήθηκε ως ο κύριος λόγος για τις πωλήσεις πανικού.
Είναι αλήθεια ότι η κινεζική ηγεσία περιγράφει επίσημα τον εαυτό της ως ουδέτερο.
Αλλά αρνείται να χαρακτηρίσει ως τέτοια τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, πόσο μάλλον να την καταδικάσει.
Ο Daniel Murray, διευθύνων σύμβουλος της EFG Asset Management, περιέγραψε το δίλημμα κατά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία ως εξής: ως επενδυτής, θα μπορούσατε “να ξυπνήσετε και να διαπιστώσετε ότι η Κίνα έχει κάνει κάτι που περιπλέκει πραγματικά τα πράγματα, όπως η προμήθεια στρατιωτικού εξοπλισμού στη Ρωσία ή κάτι τέτοιο”.
Μέχρι στιγμής, οι φόβοι αυτοί δεν έχουν επιβεβαιωθεί.
Παρόλο που η Κίνα καταδικάζει τις δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, οι διεθνώς δραστηριοποιούμενες κινεζικές εταιρείες, ιδίως, φροντίζουν σχολαστικά να μην υπονομεύουν τα τιμωρητικά μέτρα. Ως εκ τούτου, ορισμένοι διεθνείς επενδυτές εκμεταλλεύτηκαν την απότομη πτώση των τιμών των μετοχών για να επανέλθουν στην αγορά τον Απρίλιο.
Ωστόσο, οι κινεζικές μετοχές συγκαταλέγονται μεταξύ των επενδύσεων με τις χειρότερες αποδόσεις των τελευταίων δύο ετών.
Ένας λόγος μπορεί να είναι η μεγάλη στάθμιση σε μετοχές τεχνολογίας, όπως οι Alibaba, Tencent και Meituan, οι οποίες μαζί αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τέταρτο του συνολικού χαρτοφυλακίου του MSCI China.
Ενώ τα χρηματιστήρια της ηπειρωτικής Κίνας κατέγραψαν και πάλι μικρές εισροές τον Απρίλιο, οι εκροές από τα ομόλογα συνεχίζονται.
Υπάρχουν “τρεις λόγοι για αυτό: οι αυξήσεις των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, η στάση της Κίνας στον πόλεμο στην Ουκρανία και το πρόσφατο κύμα Corona”, λέει η Alicia Garcia Herrero, επικεφαλής οικονομολόγος Ασίας-Ειρηνικού της γαλλικής επενδυτικής τράπεζας Natixis.
Ο μεγαλύτερος διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, η Blackrock, υποβάθμισε τη σύστασή της για αγορά κινεζικών μετοχών και ομολόγων νωρίτερα αυτή την εβδομάδα. Ο λόγος ήταν “η επιδείνωση των μακροοικονομικών προοπτικών”.
Οι δεσμοί του Πεκίνου με τη Ρωσία αποτελούν επίσης αυξανόμενη ανησυχία.
Οι ξένοι επενδυτές μπορεί να αναγκαστούν να μείνουν όλο και περισσότερο μακριά από κινεζικά περιουσιακά στοιχεία, επίσης για ρυθμιστικούς λόγους.
Οι εταιρείες ιδιωτικών κεφαλαίων που επικεντρώνονται στην Κίνα δυσκολεύονται να αντλήσουν νέα κεφάλαια από επενδυτές. Αυτό οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι τα συνταξιοδοτικά ταμεία και τα πανεπιστημιακά κληροδοτήματα συγκρατούνται όλο και περισσότερο.
Για παράδειγμα, όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία στη Φλόριντα σταμάτησαν τις επενδύσεις τους στην Κίνα και σε άλλες αναδυόμενες αγορές στις αρχές Απριλίου.
Ο λόγος ήταν οι “αυξανόμενοι κίνδυνοι και οι αβεβαιότητες”, εξήγησε ο Lamar Taylor, διευθυντής επενδύσεων του Florida State Board of Administration, του οργανισμού ομπρέλας των συνταξιοδοτικών ταμείων στην πολιτεία των ΗΠΑ. Το ίδρυμα δισεκατομμυρίων δολαρίων του ελίτ Πανεπιστημίου Χάρβαρντ εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να μειώσει τις επενδύσεις του στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Πολλοί επενδυτές είχαν ήδη τρομάξει από το κύμα ρυθμίσεων του Πεκίνου στον κλάδο της τεχνολογίας πέρυσι, με πρόστιμα δισεκατομμυρίων για εταιρείες όπως η Alibaba, λέει ο Manfred Schlumberger, επικεφαλής διαχείρισης χαρτοφυλακίου στη γερμανική εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων Starcapital. Τώρα στο μείγμα προστέθηκαν και τα λουκέτα: “Η εμπιστοσύνη έχει χαθεί προς το παρόν.
Όσοι δίνουν προσοχή στη βιωσιμότητα έχουν ήδη εγκαταλείψει την Κίνα, πιστεύει ο Uwe Rieken, ιδρυτής της Faros Consulting.
Η εταιρεία του συμβουλεύει θεσμικούς επενδυτές σχετικά με την επιλογή των διαχειριστών περιουσιακών τους στοιχείων.
Από την άποψη των επενδυτών, το κλίμα βρίσκεται στο ναδίρ και οι επενδυτές μετοχών είναι απογοητευμένοι, εξηγεί ο Michael Altintzoglou, στρατηγικός αναλυτής μετοχών αναδυόμενων αγορών στον διαχειριστή κεφαλαίων Flossbach von Storch.
Οι αναλυτές είναι σχεδόν ομόφωνα απαισιόδοξοι για τις μετοχές.
Αυτό τον κάνει “συγκρατημένα αισιόδοξο, διότι σημαίνει ότι υπάρχει ήδη πολλή αρνητικότητα στις τιμές”, λέει ο στρατηγικός αναλυτής.
Η ρύθμιση των μεγάλων τεχνολογικών πλατφορμών είχε “ψυχρή επίδραση σε ολόκληρη τη βιομηχανία του διαδικτύου και το χρηματιστήριο”, λέει ο Akio Tanaka, ο οποίος επενδύει για την εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων Headline από το Πεκίνο.
Τώρα, ωστόσο, η πολιτειακή ηγεσία προσπαθεί να αναζωπυρώσει την ανάπτυξη του κλάδου, επειδή τα λουκέτα επιβαρύνουν την οικονομική ανάπτυξη και τα ποσοστά ανεργίας αυξάνονται. Ως εκ τούτου, αναμένει “κάποια χαλάρωση”.
Ωστόσο, η βασική στάση των αρχών όσον αφορά τη ρύθμιση του κλάδου της τεχνολογίας “μάλλον δεν θα αλλάξει”. Ο Tanaka είναι “πολύ επιφυλακτικός όσον αφορά τις επενδύσεις στην Κίνα αυτή τη στιγμή”.
Δεδομένου ότι το ταμείο επικεντρώνεται σε ολόκληρη την Ασία, επί του παρόντος εξετάζει περισσότερο την Ιαπωνία και τη Νοτιοανατολική Ασία.
Ερωτηματικά πίσω από το κινεζικό μοντέλο επιτυχίας
Κάτι θεμελιώδες έχει αλλάξει στην Κίνα. “
Η ικανότητα σχεδιασμού και πρόβλεψης έχει χαθεί”, λέει η δικηγόρος Sabine Stricker-Kellerer, η οποία συμβουλεύει εταιρείες για τη δραστηριοποίησή τους στην Κίνα για περισσότερα από 30 χρόνια.
“Η μόνη σταθερά είναι η μεγάλη αγορά”.
Λόγω των ακόμη τεράστιων ευκαιριών πωλήσεων, οι μεγάλες δυτικές και ιδίως οι γερμανικές εταιρείες δεν θα απομακρυνθούν τόσο γρήγορα από την Κίνα.
Θέλουν όμως να μειώσουν τη μονόπλευρη εξάρτησή τους από αυτή την αγορά – επειδή ως επί το πλείστον δεν αναμένουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί γρήγορα.
Σύμφωνα με έρευνα της γερμανικής ένωσης μηχανικών VDMA μεταξύ των 850 εταιρειών-μελών της που εδρεύουν στην Κίνα, μία στις δύο αναγκάστηκε να διακόψει εντελώς τις δραστηριότητές της λόγω των περιορισμών του κορωνοϊού, το 40% από αυτές για τουλάχιστον τρεις εβδομάδες, ενώ πολλές ακόμη περισσότερο.
Οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν αναμένουν σύντομα κάποια βελτίωση.Τώρα οι ηγέτες της Κίνας θέλουν να στηρίξουν την οικονομία με κρατική βοήθεια. Στο παρελθόν, οι νέες επενδύσεις σε υποδομές ήταν το μέσο επιλογής.
Αλλά το πόσο μεγάλο περιθώριο υπάρχει για αυτό φαίνεται αμφισβητήσιμο.
Η Κίνα εξακολουθεί να βρίσκεται σε βαθιά κρίση ακινήτων.
Οι πωλήσεις γης, μια σημαντική πηγή εσόδων για τις επαρχίες, έχουν καταρρεύσει.
Και η αιτία της σημερινής κρίσης δεν είναι πρωτίστως η έλλειψη ιδιωτικής ζήτησης, αλλά η προσφορά που διακόπηκε από την πολιτική για τον κορωνοϊό.
Ως αποτέλεσμα, ο Xi Jinping και οι οπαδοί του κλονίζουν τα θεμέλια του επιτυχημένου μοντέλου που έκανε την Κίνα τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Εδώ και χρόνια, η Λαϊκή Δημοκρατία ανοίγεται όλο και περισσότερο.
Οι διεθνείς εταιρείες άρπαξαν την ευκαιρία και σε αντάλλαγμα προώθησαν την κινεζική οικονομία με τις επενδύσεις και την τεχνογνωσία τους.
Αλλά τώρα οι δυτικοί εμπειρογνώμονες εγκαταλείπουν τη μανία του κλειδώματος.
Οι δυτικές εταιρείες επανεξετάζουν την ευφορία τους για την Κίνα τα τελευταία χρόνια. Και οι δυτικοί επενδυτές είναι όλο και πιο επικριτικοί απέναντι στις δεσμεύσεις στην Κίνα.
Με την άκαμπτη προσήλωσή της στην πολιτική μηδενικής μεταβίβασης και το κλείσιμο των γραμμών της με τη Ρωσία, η ηγεσία του ΚΚ θέτει σε κίνδυνο τους πυλώνες στους οποίους βασίζεται μια εξαγωγική οικονομία με παγκόσμια θέση.
Αντί για ανταλλαγή ιδεών, ο Xι επικεντρώνεται στην απομόνωση- αντί για την οικονομική ανάπτυξη, οι ιδεολογικοί στόχοι έρχονται στο προσκήνιο.
Πολλά δείχνουν ότι η αλλαγή αυτή είναι μακροπρόθεσμη – και θα μπορούσε να επιβαρύνει την ανάπτυξη της χώρας για τα επόμενα χρόνια.
Ο Xi Jinping φαίνεται να το αποδέχεται αυτό.
Υπάρχουν πρώτες ενδείξεις ότι η ηγεσία έχει εγκαταλείψει το παλιό, σιωπηρό κοινωνικό συμβόλαιο – αυξανόμενη ευημερία με αντάλλαγμα την πολιτική σιωπή. Αυτό που παίρνει τη θέση του είναι ο απόλυτος έλεγχος. Αυτή είναι μια τόσο κακή προοπτική για τον λαό της Κίνας όσο και για την παγκόσμια οικονομία.