Είναι μερικά πράγματα που ξεχωρίζουν είτε για την ιδιαίτερη σημαντικότητά τους, είτε για τη μειωμένης αξίας παρουσία τους, είτε για κάποια άλλα στοιχεία σημειολογικής αξίας, που εγκυμονούν μελλοντικές καταστάσεις.
Του Νότη Μαυρουδή
Η χώρα μας, έτσι όπως εξελίσσεται, με τις οικονομικές και τις υπόλοιπες δύσκολες κοινωνικές συνθήκες, με το πολιτικό τουρλουμπούκι, με το μίγμα αλλοπρόσαλλων αισθητικών προσμίξεων και κοινωνικοπολιτικής σύνθεσης, ακόμα και αποσύνθεσης, με ευρεία αποδοχή προς ό,τι προσφέρεται για «πνευματική τροφή» παντός είδους (θέαμα- ακρόαμα- ενημέρωση κ.ά.), χάνεται πολλές φορές σε σαπρές περιπτώσεις που αντιπροσωπεύουν την πιο χαμηλή νοημοσύνη. Από την άλλη, υπάρχει ακόμα η Ελλάδα που δεν διστάζει να έχει ανοιχτά αφτιά και μάτια, προς ό,τι ωραίο και δημιουργικό, η πλειοψηφία όμως φαίνεται πως αναγκαστικά εκπαιδεύεται αισθητικά από σκουπίδια, αφού τέτοια της προσφέρονται αφειδώς από την… τηλεοπτική μας «διδασκάλισσα».
Αυτό το τελευταίο, θα πει κάποιος, δεν είναι εξ’ ανάγκης αρνητικό, γιατί καλό είναι να ακούμε και να βλέπουμε ό,τι προβάλλεται, ό,τι υπάρχει στον ορίζοντα, πάντα με κριτική διάθεση… Αυτό όμως, μπορεί να αποδειχθεί παγίδα, για κάποια κοινωνικά στρώματα τα οποία επεξεργάζονται τις πληροφορίες με τρόπο διαφορετικό, υπόγειο, βασισμένο στη βιωματική τους διαδρομή και στην καλλιέργειά τους…
Ναι! Αναφέρομαι, για άλλη μια φορά, σε κάποιες απαράδεκτες ποπουλίστικες τηλεοπτικές εκπομπές, που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην καλλιέργεια και την αισθητική ολόκληρης της κοινωνίας.
Πρόσφατο θλιβερό παράδειγμα η μεγαλειώδης υποδοχή, με τιμές… ήρωα, στον αποχωρήσαντα «παίχτη» τού τηλεοπτικού Survivor, ο οποίος έτυχε θερμότατων εκδηλώσεων από πολίτες διαφόρων ηλικιών, τών Φαρσάλων…
«Έ τ υ χ ε» έγραψα; Λάθος μου μεγάλο! Δεν «έτυχε» καθόλου· ήταν η… φυσιολογική αντίδραση των τόσων θαυμαστών τού παίχτη… σαρβαϊβίστα, με το ψευδώνυμο «Τσάκα-Τσούκας», για πολλούς και διάφορους λόγους που άπτονται της ψυχανάλυσης, της ψυχοθεραπείας, της ψυχιατρικής και της κοινωνιολογίας…
Ονόματα δεν χρειάζεται να εκτίθενται, άσε που έχει γίνει βούκινο στα Φάρσαλα, ενώ κάποιοι… κουλτουριάρηδες ισχυρίζονται πως η κωμόπολη έγινε ταυτόσημη τού απόλυτου λαϊκισμού, τού κιτς και την αποχαύνωσης εξαιτίας αυτού τού θλιβερού και παρηκμασμένου τηλεοπτικού θεάματος.
Όχι, δεν θα στήσω τον «Τσάκα-Τσούκα» στο εδώλιο μιας τόσο συχνής πλέον συμπτωματολογίας, η οποία εκθέτει όχι μόνο τους συμμετέχοντες των Φαρσάλων, αλλά ολόκληρης της χώρας, εκείνης από την οποία εκπορεύθηκε ο… παγκόσμιος πολιτισμός βρε αδερφέ!!! Την Ελλάδα.
Να μην ξεχνάμε πως υπήρξε η πατρίδα τού ηρωικού Αχιλλέα και το γεγονός αυτό είναι η τιμή, το καμάρι και οι αναφορές της. Η μικρή αυτή πόλη των 10.000 κατοίκων, κατά βάση γεωργική τού ευρύτερου Θεσσαλικού κάμπου, δεν γνωρίζω κατά πόσο έχει επαφή με άλλου είδους θεάματα, πέρα από τα πολλά θρησκευτικά πανηγύρια, την τηλεόραση, τα διάφορα τοπικά κανάλια και τα νυχτερινά σκυλοθεάματα… Ένας κόσμος τής σκληρής εργασίας, απομονωμένος από κάθε πολιτιστικό στοιχείο μιας «άλλης ζωής», πέρα από εκείνον τού μαζικού τηλεοπτικού πολτού, ο οποίος, ως γνωστό, αποθεώνει τη μετριότητα ανάγοντάς την σε ανώτατη σφαίρα «πνευματικού» φωτός
Τα Φάρσαλα είναι μικρογραφία ενός κόσμου, όπου δημιουργείται ένας τρόπος ζωής που στερείται σύγχρονης πολιτιστικής δραστηριότητας. Έτσι πάνω-κάτω είναι το μεγαλύτερο μέρος τής ελληνικής περιφέρειας και ένας άνθρωπος των ριάλιτι, ο οποίος δοξάζεται από μέρος του λαού «του», αποδεικνύει το πόσο βαθιά εισχωρεί στο συλλογικό υποσυνείδητο, το τηλεοπτικό «εμπόρευμα-προϊόν», που καταναλώνεται, μετατρέποντας τους θεατές σε… θαυμαστές ενός φτηνιάρικου θεάματος.
Ψάξτε να βρείτε και να ξεχωρίσετε ποια κανάλια εκτοξεύουν τόσο τοξικό προϊόν και α π ο ρ ρ ί ψ τ ε αυτή την πηγή εξαθλίωσης.
Επαναλαμβάνω: Τα Φάρσαλα με τον Τσάκα-Τσούκα του, είναι η αφορμή και όχι ο στόχος. Δεν θέλω να επεκταθώ περισσότερο.
Είμαι της άποψης πως όλοι εμείς οι τηλεθεατές, οφείλουμε να είμαστε εν δράση κι αντίδραση, ώστε να αποκλειστούν τέτοιες περιπτώσεις πολιτιστικής κατάπτωσης. Διαθέτουμε «όπλα» αντίστασης· κλείνουμε τη συσκευή μας σε τέτοιες περιπτώσεις.
Είναι αυτό που ονομάζουν «δικαίωμα τού καταναλωτή»!
Τα Φάρσαλα, με τον ακατανόμαστο, δείχνουν τον δρόμο που οφείλουμε να σφραγίσουμε. Ο ριαλιτάνθρωπος, δοξασμένος πια από τους συντοπίτες του, ίσως να ονειρεύεται μία βασιλική ζωή· θρόνους και μεγαλεία, ακόμα και στις πολύ ιδιαίτερες ιδιωτικές του στιγμές, που δεν είχε δει ούτε στα πιο παράξενα όνειρά του…
Σχολιάκι 691
(Μετά πάσης ειλικρινείας…)
(17/5/2022)
στο Facebook
Νότης Μαυρουδής