Μία ναυτική συμμαχία «πρόθυμων» που θα άρει τον ρωσικό αποκλεισμό των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας ώστε να διοχετευθούν στις αγορές τα ουκρανικά σιτηρά, πρότεινε η Λιθουανία και ήδη η Βρετανία συμφώνησε, σε μία προσπάθεια να αποφευχθεί μία νέα κρίση- αυτή τη φορά επισιτιστική.
Η πρόταση τέθηκε στο τραπέζι από τον υπουργό Εξωτερικών της Λιθουανίας, Γκαμπριέλιους Λαντσμπέργκις, στη συνάντηση που είχε με την Βρετανίδα ομόλογό του, Λιζ Τρας, η οποία έσπευσε να την υιοθετήσει επί της αρχής.
⚡️ Lithuania aims naval coalition to lift Russian blockade of Ukrainian ports, UK supports.
Lithuanian Foreign Minister proposed a plan for a maritime coalition to lift the Russian blockade of the Black Sea on Ukrainian grain exports during talks with the U.K. Foreign Secretary.— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) May 23, 2022
«Ο χρόνος είναι ελάχιστος. Πλησιάζουμε στην περίοδο της νέας συγκομιδής και δεν υπάρχει άλλος πρακτικός τρόπος για την εξαγωγή της παραγωγής σιτηρών εκτός από το λιμάνι της Οδησσού στην Μαύρη Θάλασσα. Δεν υπάρχει τρόπος αποθήκευσης των σιτηρών και καμία άλλη εναλλακτική οδός. Είναι επιτακτική ανάγκη να δείξουμε στις ευάλωτες χώρες ότι είμαστε έτοιμοι για τα βήματα αυτά που χρειάζονται για να εξασφαλιστεί τροφή στον κόσμο», δήλωσε ο Λιθουανός υπουργός Εξωτερικών, επισημαίνοντας ότι «στις επόμενες πέντε έως επτά εβδομάδες θα αρχίσει η παραγωγή και δεν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος για να μπει».
🇺🇦⚡️Ukraine can secure the Black Sea area to unblock ports and restart food exports if it receives MRLS and other suitable weapons – Zelensky’s Adviser Podolyak pic.twitter.com/HWBNfuBdgB
— Ukraine War Report (@UkrWarReport) May 22, 2022
Λογαριάζουν χωρίς τους ξενοδόχους
Γι αυτό ο Λιθουανός υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε ότι πρέπει να συγκροτηθεί μία ναυτική δύναμη συνοδείας των εμπορικών πλοίων, που δεν θα ελέγχεται από το ΝΑΤΟ, και θα αναλάβει την προστασία των σκαφών που θα κατευθυνθούν στην Μαύρη Θάλασσα, περνώντας από τον κλοιό των ρωσικών πολεμικών πλοίων. Πρότεινε επίσης ότι σε αυτή την ναυτική «συμμαχία των προθύμων» μπορεί να συμμετέχουν χώρες που επηρεάζονται άμεσα από τη δυνητική απώλεια των ουκρανικών σιτηρών, όπως η Αίγυπτος.
Για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο θα χρειαστεί η αποναρκοθέτηση τμημάτων της Μαύρης Θάλασσας για να υπάρχει ασφαλής θαλάσσιος διάδρομος για τα εμπορικά, αλλά και η σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας, η οποία ελέγχει την πρόσβαση προς την Μαύρη Θάλασσα.
Πάντως ο Λιθουανός υπουργός Εξωτερικών παραδέχτηκε ότι η Τουρκία έχει εκφράσει επιφυλάξεις για το σχέδιο και θεωρεί ότι θα ήταν καλύτερο να αρθεί ο ναυτικός αποκλεισμός με απόφαση που θα λάβουν οι ίδιοι οι Ρώσοι.
«Θα πρόκειται για μη στρατιωτική, ανθρωπιστική αποστολή και δεν έχει σχέση με την ζώνη απαγόρευσης πτήσεων. Σε αυτή την επιχείρηση στρατιωτικά πλοία ή αεροσκάφη, ή και τα δύο θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να διασφαλιστεί ότι τα σιτηρά θα εξαχθούν με ασφάλεια από την Οδησσό και θα φτάσουν στον Βόσπορο χωρίς ρωσική παρέμβαση. Θα χρειαστούμε μία συμφωνία πρόθυμων χωρών, που έχουν σημαντική ναυτική δύναμη, για να προστατεύσουν τα πλοία και χώρες που επηρεάζονται από την κατάσταση», δήλωσε ο Λιθουανός υπουργός Εξωτερικών, επισημαίνοντας ότι το ΝΑΤΟ δεν θα έχει κανένα ρόλο.
Μετά την υποβολή αυτής της πρότασης η επικεφαλής της βρετανικής διπλωματίας είπε ότι το Λονδίνο είναι πρόθυμο θα ενταχθεί σε μία τέτοια συμμαχία, εφόσον επιλυθούν πρακτικά προβλήματα, μεταξύ των οποίων η εξουδετέρωση των ναρκών στο λιμάνι της Οδησσού. Επίσης πρόσθεσε ότι πρέπει να δοθούν στην Ουκρανία όπλα μεγαλύτερου βεληνεκούς για να υπερασπιστεί το λιμάνι από πιθανή ρωσική επίθεση.
Δραματική προειδοποίηση για «τυφώνα πείνας»
Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες έχει προειδοποιήσει για επερχόμενο «τυφώνα πείνας» εάν δεν εξασφαλιστεί η εξαγωγή των ουκρανικών σιτηρών, καθώς οι 41 λιγότερο αναπτυγμένες χώρες του κόσμου εισάγουν το ένα τρίτο των σιτηρών που χρειάζονται από την Ουκρανία και την Ρωσία.
Αυτή την στιγμή η πιο σύντομη οδός εξαγωγής των ουκρανικών σιτηρών είναι μέσω της Οδησσού, καθώς εάν επιλεγεί η σιδηροδρομική μεταφορά τους μέσω Λευκορωσίας, ή η οδική μεταφορά προς τα λιμάνια της Βαλτικής, δεν υπάρχουν επαρκείς υποδομές, με συνέπεια να υπολογίζεται ότι τα ουκρανικά φορτηγά θα χρειάζονται πέντε έως εννέα εβδομάδες μέχρι να φτάσουν στα λιμάνια φόρτωσης.