Λένε πως η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Ειδικά για ανθρώπους που προσπάθησαν, που μπήκαν σε ένα χώρο νέο για αυτούς, που καινοτομήσαν και χάραξαν τη δική τους πορεία. Παραδείγματα νέων ανθρώπων που μπήκαν στο χώρο της βιοκαλλιέργειας, της εμπορίας βιολογικών προϊόντων και τα κατάφεραν παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίας του 16ου Πολυσυνεδρίου Καινοτομία και Ανάπτυξη.
Από την Πάντειο στη βιοκαλλιέργεια
Μπορεί να σπούδασε στην Πάντειο, ωστόσο αποφάσισε να κάνει στροφή 180 μοιρών και να ασχοληθεί με τη γεωργία. Ο λόγος για την Άννα Μπιτζιλή, βιοκαλλιεργητή της αρώνιας Biogalaxy, που διαθέτει πιστοποιημένο εργαστήριο παραγωγής και μεταποίησης βιολογικών προϊόντων. Η κα. Μπιτζιλη καλλιεργεί για πάνω από μια δεκαετία βιολογικά στην Κριθιά Θεσσαλονίκης, το super food αρώνια ένα μαύρο μαύρο, με ευεργετικές ιδιότητες καθώς περιέχει βιταμίνη C με πολύ υψηλές συγκεντρώσεις, με αποτέλεσμα η κατανάλωση του να ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
Η εμπειρία της από την προηγούμενη επαγγελματική της εμπειρία την ώθησαν, όπως λέει, στο συμπέρασμα πως πέρα από την καλλιέργεια και την παραγωγή του καρπού θα έπρεπε να περάσει στη μεταποίηση, την τυποποίηση και συσκευασία του προκειμένου να προσδώσει προστιθέμενη αξία στο τελικό προϊόν και να προσπαθήσει να το κάνει αναγνωρίσιμο στο καταναλωτικό κοινό.
Δημιούργησε ένα πιστοποιημένο εργαστήριο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης όπου παράγει διάφορα βιολογικά προϊόντα με βάση την αρώνια.
Παράλληλα δημιούργησε ένα brand name προκειμένου ο καταναλωτής να αναζητά τα προϊόντα της. Έτσι γεννήθηκε η Biogalaxy, ο γαλαξίας των βιολογικών προϊόντων. Η μεγαλύτερη χαρά της, όπως επισημαίνει, είναι όταν ακούει θετικά σχόλια από τους καταναλωτές για τα προϊόντα της.
Σημασία έχει η ποιότητα και όχι η…ποιότητα
Λέει πως αυτό που επιζητά είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα. Ο λόγος για την βιοκαλλιεργητή, ιδιοκτήτρια του κτήματος Αϊβαζίδη, Άννα Αϊβαζίδη, η οποία εκμυστηρεύεται πως αγαπά την καλλιέργεια από μικρό παιδί. «Ήμουν κοντά στην καλλιέργεια από μικρό παιδί, θαύμαζα τον παππού μου, που ασχολούνταν με την παραγωγή» λέει η κα. Αϊβαζίδη με καταγωγή από τη Σιβηρία, η οποία μαζί με τον σύζυγό της, Νίκο, ξεκίνησαν να καλλιεργούν microgreens πριν από 8 χρόνια.
Τη δημοφιλία τους τα microgreens την οφείλουν στο γεγονός ότι βελτιώνουν τη γεύση του φαγητού, καθώς έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά ως προς τη γεύση και το άρωμα του λαχανικού αλλά σε πιο ήπια μορφή. Έτσι το βλαστάρι από ραπανάκι ή ρόκα είναι ελαφρά πικάντικο, ο βασιλικός ή ο άνηθος δίνει άρωμα και γεύση, το παντζάρι είναι ελαφρά γλυκό.
Τρεις φίλοι καινοτόμησαν και μονοπωλούν… το πρωινό μας
Μια σύγχρονη εταιρία, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται μια ομάδα ανθρώπων που ακουμπούν στην παράδοση, αγαπούν την καινοτομία, επενδύουν στην έρευνα και διαθέτουν σύγχρονες αντιλήψεις για την ποιότητα της ζωής. Αυτή είναι η εταιρεία JOICE Foods, που δημιούργησαν, όπως λέει ο CEO της, Αντώνιος Αμανιός, τρεις φίλοι έχοντας ως γνώμονα τα βιολογικά προϊόντα και την καινοτομία. Νέοι άνθρωποι και παλιοί φίλοι, όλοι τους οραματιστές και καταξιωμένοι επαγγελματίες στον χώρο τους βρήκαν το μυστικό της επιτυχίας και δημιούργησαν ένα brand προορισμένο για να μονοπωλήσει, με τον πλέον υγιεινό τρόπο, το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας, το πρωινό με δημητριακά, κριτσίνια και σνακς. Εν αρχή ην …το μήλο Τα μήλα του Ολύμπου είχαν πάντα ιδιαίτερες ιδιότητες, αξεπέραστη γεύση και διατροφική αξία. Για ένα μήλο λέγεται πως μάλωσαν οι Θεές του Ολύμπου.
Στη Diodora, όπως αναφέρει η Θεοδώρου Λιόλιου, που δημιουργεί το μηλόξυδο Ολύμπου “Diodora” «αγαπάμε τα μήλα του Ολύμπου και τα προσφέρουμε στους καταναλωτές με αποσταγμένες και ανέπαφες τις ευεργετικές ιδιότητες τους».
Το μηλόξυδο παράγεται με τη διαδικασία φυσικής ζύμωσης από βιολογικά μήλα επιλεγμένων ποικιλιών. Η κα. Λιόλιου στηρίχτηκε στην εφευρετικότητα, που της άνοιξε ένα καινούργιο παράθυρο δημιουργίας από ένα μικρό ερέθισμα. Από το χωριό Δολίχη, στους πρόποδες του Ολύμπου, το ερέθισμα για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου προϊόντος ήταν τα…μη εμπορεύσιμα μήλα που χάνονται κατά τη βιολογική καλλιέργεια στην εκμετάλλευση τους.
Η απόφαση της να ασχοληθεί με τη βιολογική καλλιέργεια την ώθησε να περάσει στη μεταποίηση φτιάχνοντας το δικό της εργαστήριο και να τα καταφέρει στο υγιεινό κόσμο των ελληνικών προϊόντων καινοτομώντας.
Γιάννης Μπουτάρης: 60 χρόνια τρύγος
Αν για τις σύγχρονες επιχειρήσεις ένα δυνατό, ευγενές και φιλόδοξο όραμα αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας, οι οικογένειες που ασχολούνται με την αμπελουργία και την οινοποίηση ξεκινούν με πλεονέκτημα.
Το κρασί απαιτεί από μία επιχείρηση να δει το μέλλον, απλά και μόνο επειδή το αμπέλι, σε αντίθεση με άλλες καλλιέργειες είναι πολυετές ενώ τα επιτυχημένα brands ταξιδεύουν και αυτά βαθειά στο χρόνο.
Η οικογένεια Μπουτάρη της Κυρ-Γιάννη αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα καθώς συμμετέχει επί δύο σχεδόν αιώνες σε όλες τις πτυχές της οινοποιίας και έχει ένα ισχυρό εταιρικό όραμα. Ο οινοποιός Γιάννης Μπουτάρης μοιράστηκε την πολυετή εμπειρία του και μίλησε με το δικό του μοναδικό τρόπο για την πορεία της Κυρ- Γιάννη αλλά και για τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέες επιχειρήσεις που μπαίνουν στο χώρο του κρασιού.
Η Κυρ-Γιάννη ιδρύθηκε το 1997 από το Γιάννη Μπουτάρη, μια από τις ξεχωριστές μορφές της ελληνικής οινοποιίας, όταν εκείνος αποχώρησε από την οικογενειακή οινοποιητική εταιρία που είχε δημιουργήσει ο παππούς του το 1879. Η εταιρεία αξιοποιεί δυναμικά τους βασικούς πυλώνες της φιλοσοφίας Κυρ-Γιάννη: καινοτομία, σεβασμός στην παράδοση και εξειδικευμένη γνώση για το κρασί, από το αμπέλι ως τον τελικό καταναλωτή.
Μετά το πέρας των παρουσιάσεων των εταιρειών που συντόνισε η δημοσιογράφος του Βεργίνα TV, Χριστίνα Τσόρμπα, ακολούθησαν οι βραβεύσεις των παραγωγών – επιχειρηματιών από τον διοργανωτή ka-business.gr για τη συμβολή τους στην ανάπτυξη και στην καινοτομία στον αγροδιατροφικό τουρισμό.
Για την πολύχρονη επιτυχημένη πορεία του βραβεύτηκε ο Γιάννης Μπουτάρης καθώς και οι πιο νέοι, αλλά μεθοδικοί και εφευρετικοί: Αντώνιος Αμανιός της JOICE Foods, Θόδωρος Παντελέων της Green Family καθώς και η Ένωση Αγροτών Βιοκαλλιεργητών Βόρειου Ελλάδας. Μετά το πέρας του άκρως επιτυχημένου συνεδρίου ακολούθησε πάρτι για τα 11 χρόνια πορείας του πάντα καινοτόμου ka-business.