Tις επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων μετά την απόφαση της ΕΕ για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο ανέδειξε ο καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής στο Μετσόβειο, Χάρης Δούκας. Από την πλευρά του ο Νίκος Φαραντούρης, καθηγητής Ενέργειας στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, είπε ότι «οι Ευρωπαίοι δεν ήθελαν να πάρουν μέτρα γιατί θα τους γύριζαν μπούμερανγκ». Όπως και συμβαίνει με τις αυξήσεις των τιμών σε αέριο, πετρέλαιο και βενζίνη να είναι καθημερινές.
«Είναι μια συμφωνία που πάλευαν εδώ και τρεις εβδομάδες σε επίπεδο Ευρώπης, με πολύ μεγάλες διαπραγματεύσεις. Μια δύσκολη συμφωνία που έχει μεγάλο αντίκτυπο αν τελικά προχωρήσουμε στην απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο. Αν τελικά προχωρήσουμε από το ρωσικό πετρέλαιο θα δίνουμε 500 εκατ. ευρώ λιγότερα στη ρωσική οικονομία» δήλωσε στην ΕΡΤ ο κ. Δούκας.
Μιλώντας στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής στο ΕΜΠ τόνισε ότι «η τελική απόφαση είναι ένας συμβιβασμός. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα σταματήσουμε το ρωσικό πετρέλαιο που έρχεται με καράβια, αλλά θα κρατήσουμε το 1/3 του αερίου που έρχεται από αγωγούς για να διασφαλίσουμε τις περίπλειστες χώρες (Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία) που δεν έχουν λιμάνια και δεν μπορούν εύκολα να διασφαλίσουν νέους αγωγούς».
Χρειάζεται μείωση των φόρων στα καύσιμα
Με αυτόν τον τρόπο σταμάτησε, όπως ανέφερε ο κ. Δούκας, το πρόβλημα του έθεταν με το βέτο. «Για τη χώρα μας αυτό έχει ένα άμεσο αποτέλεσμα. Αυξήθηκαν οι τιμές σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Θα πιεστούμε το επόμενο διάστημα. Χρειάζονται νέες δράσεις και νέα σχέδια για το πώς θα μειώσουμε την ένταση που θα δημιουργηθεί μέχρι το τέλος τους έτους στην προσπάθεια αυτή απεξάρτησης».
Απαντώντας στο αν υπάρχει λύση ο κ. Δούκας είπε ότι αυτή είναι η μείωση των φόρων στα καύσιμα. «Στη Γερμανία αποφάσισαν να μειώσουν για τους επόμενους τρεις μήνες τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και το ΦΠΑ. Αυτές οι δύο λύσεις είναι μια λύση στην κυβέρνηση».
Και όπως εξήγησε, «χωρίς τους φόρους είμαστε στη δέκατη θέση ενώ με τους φόρους είμαστε στις πρώτες θέσεις στην ακρίβεια». Επισήμανε επίσης ότι θα πρέπει να αλλάξουμε τους συσχετισμούς στα διυλιστήρια της Μεσογείου για να μπορέσουν να παράγουν περισσότερη βενζίνη».
Η ροή πετρελαίου συνεχίζεται μέσω αγωγού
«Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι το φυσικό αέριο. Η εξάρτηση των περισσότέρων χωρών μελών της ΕΕ είναι στο φυσικό αέριο» δήλωσε στην ΕΡΤ ο κ. Φαραντούρης. «Η ροή πετρελαίου συνεχίζεται μέσω αγωγού. Το εμπάργκο θα τεθεί στη μεταφορά πετρελαίου με δεξαμενόπλοια. Ακόμα και αυτές οι μεταφορές μπορούν να εξαιρεθούν αν υπάρξει απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών ή κάποιο πρόβλημα στη διακοπή της ροής από αγωγούς».
Σύμφωνα με τον κ. Φαραντούρη «υπάρχει ένα ετερόκλητο πλήθος ενεργειακών πολιτικών και προτεραιοτήτων». Και όπως τόνισε «η εξεύρεση εναλλακτικών πηγών προμήθειας και διόδων καθηλώνει το ενεργειακό κόστος» και πρόσθεσε ότι οι τιμές είναι στα ύψη και στο ρεύμα και στα πετρελαιοειδή.
Ο κ. Φαραντούρης εξέφρασε την άποψη «να μην εξαρτήσουμε το μέλλον της χώρας μας αντικαθιστώντας ένα ορυκτό και εισαγώμενο καύσιμο όπως είναι το φυσικό αέριο, από ένα επίσης ορυκτό και εισαγώμενο καύσιμο, όπως είναι το LNG».
Πηγή ertnews.gr