Η έκθεση «Dream on» υμνεί τον ρόλο της τέχνης στον δημόσιο χώρο.
Ποιο τολμηρό μυαλό συνέλαβε τον σουρεαλιστικό συνδυασμό ενός vintage αυτοκινήτου που γεννά ένα υπερμεγέθες μεταλλαγμένο χταπόδι με κόκκινα πλαστικά πλοκάμια; Πώς μια σύνθεση από φιάλες αερίου, ορούς, ενδοφλέβιους καθετήρες, βελόνες και άλλο ιατρικό υλικό αναπαράγουν το νοσοκομειακό περιβάλλον όπου καθημερινά εκτυλίσσεται το δράμα της ζωής και του θανάτου; Θα αφήνατε μια μηχανή με πριόνια, λούτρινα ζωάκια και μέλη από πλαστικές κούκλες να κόψει την πιστωτική σας κάρτα, βγάζοντας «κόκκινη κάρτα» στην κατανάλωση;
Τεράστιες, εντυπωσιακές, αιχμηρές οι εικαστικές εγκαταστάσεις των Jon Bock (Palms, 2007), Damien Hirst (Greetings from the Gutter, 1994), και Michael Landy (Credit card destroying machine, 2010), αντίστοιχα, καταλαμβάνουν το αίθριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστάσιου στη Λένορμαν και μας εισάγουν με μοναδικό τρόπο στην έκθεση Dream On, που οργανώνουν το ΝΕΟΝ και η Βουλή των Ελλήνων.
Πρόκειται για 18 έργα της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου από τα 350 που, συνολικά, όπως έχει ανακοινωθεί, θα δωρηθούν σε τέσσερα μεγάλα μουσεία, στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τate, Guggehneim και MCA Chicago. Μη σας φαίνονται λίγα… Πρώτη φορά -τουλάχιστον στην Αθήνα- τόσα πολλά έργα μεγάλης κλίμακας από διεθνείς δημιουργούς συγκεντρώνονται σε έναν χώρο.
Η έκθεση «Dream on» υμνεί τον ρόλο της τέχνης στον δημόσιο χώρο, όπως τονίστηκε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, παρουσία του ιδρυτή του ΝΕΟΝ Δημήτρη Δασκαλόπουλου και του προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα. «Μέσω της δωρεάς, γίνεται πραγματικότητα το όνειρο του δημιουργού της, μια ιδιωτική συλλογή μετατρέπεται σε δημόσιο αγαθό και τα έργα της να διατηρηθούν για τις επόμενες γενιές θεατών και καλλιτεχνών», είπε ο επιμελητής της έκθεσης Δημήτρης Παλαιοκρασσάς και πρόσθεσε. «Στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας καταφεύγουν οι καλλιτέχνες όταν θέλουν να δουν τα όνειρά τους να γίνονται πραγματικότητα. Είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά αυτές προκαλούν σοκ και δέος και επιδρούν πάνω μας σαν μπουνιά στο στομάχι».
Ποικίλα μέσα και υλικά, σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα και αχαλίνωτη φαντασία, ιδού τα συστατικά των έργων που εκτίθενται. Δεν μπορείς να αγνοήσεις τη μεταμόρφωση μιας Mercedes-Benz, -καταναλωτικό όνειρο εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη- σε «δέντρο» με πευκοβελόνες, όπως το φαντάστηκε η Μάρθα Δημητροπούλου (Mercedes S500, 2013). Με το βλέμμα ψηλά, κοιτάζεις τις χορδές γεμάτες βαλσαμωμένα και λούτρινα ζώα και εσωτερικά όργανα, που πέφτουν σαν βροχή από την οροφή: μια «ζούγκλα» της Annete Messager, σε σχήμα καρδιάς που εκφράζει τη γλυκόπικρη γεύση του έρωτα (Dependance/Independance, 1995).
Μπαίνεις σαν άνθρωπος των σπηλαίων στην υποβλητική σπηλιά του Thomas Hirschhorn (Cavemanman, 2002), από χαρτόνια και πλαστικές ταινίες, γεμάτη «κλασικά» βιβλία, πόστερ, βίντεο με πορνό, τενεκεδάκια μπίρας και ό,τι άλλο υπάρχει στο μυαλό του καλλιτέχνη, που παλεύει μέσα στο χάος του κόσμου. Περνάς από το πελώριο, «εκρηκτικό» κύμα που ο Αλέξανδρος Ψυχούλης περιόρισε σε τέσσερις τοίχους (Το Δωμάτιο, 2009). Ο David Hammons έχει ζωγραφίσει έναν τοίχο με πλούσιες κόκκινες και χρυσές αποχρώσεις και πάνω του στήριξε κρύσταλλα πολυελαίων, συρμάτινους κρίκους, δίχτυα αλλά και μαλλιά Αφροαμερικανών, σχολιάζοντας το όνειρο της κοινωνικής ανέλιξης (Untitled-from Flight Fantasy, 1995).
Ο Paul MacCarthy με ένα μεταλλαγμένο ανθρωποειδές (Tomato Head, 1994) ανάμεσα σε μολυσμένα εργαλεία κηπουρικής και πρησμένα λαχανικά σκέφτεται το βιολογικά τροποποιημένο μέλλον. Και η Wangechi Mutu από το Ναϊρόμπι σε μια φαντασμαγορική τραπεζαρία βάζει δέρματα ζώων και αναποδογυρισμένα μπουκάλια κρασιών που παραπέμπουν στη βία της αποικιοκρατίας.
Ενα «ζωντανό στέκι πολιτισμού»
Ο Δ. Δασκαλόπουλος θα συνεχίσει την ανοιχτή πολιτική δανεισμού και τα προγράμματα του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ. Τι θα γίνει όμως, με το πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, το «υπερωκεάνιο» των 19.000 τ.μ., όπως το χαρακτήρισε ο Κ. Τασούλας, μεγάλο μέρος του οποίου καταλαμβάνει σήμερα η Βιβλιοθήκη και το Τυπογραφείο της Βουλής, ενώ για την ανάπλαση των εκθεσιακών χώρων (6.500 τ.μ.) το ΝΕΟΝ δαπάνησε 1,2 εκ. ευρώ;
Ο πρόεδρος της Βουλής είπε πως με το πρόγραμμα «Τεχνική βοήθεια» του υπουργείου Περιβάλλοντος θα αντληθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια 40 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπλαση του κτιρίου. Μάλιστα, τέλος του χρόνου θα είναι έτοιμες οι προμελέτες. «Θα γίνει ζωντανό στέκι πολιτισμού», υποσχέθηκε, «δεν θα σιγήσει ο χώρος όσο γίνονται τα έργα.Υπάρχει ουρά από δραστηριότητες, εκθέσεις και άλλες πρωτοβουλίες και πρόθεση να το αξιοποιήσουν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς». Για να δούμε…
📌 ΙNFΟ: «Dream on», Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, οδός Λένορμαν, από 8 Ιουνίου έως 27 Νοεμβρίου