Η μεγαλύτερη απεργία στους βρετανικούς σιδηροδρόμους εδώ και 30 χρόνια ξεκίνησε σήμερα καθώς δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι απείχαν από την εργασία τους λόγω διαμάχης για μισθολογικά και άλλα ζητήματα που μπορεί να αποτελέσει προάγγελο εκτεταμένων κινητοποιήσεων σε όλους τους τομείς της οικονομίας τους επόμενους μήνες.
Από τα ξημερώματα απεργοί πραγματοποιούσαν πικετοφορίες, ενώ στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας αναμένεται να συμμετάσχουν κάποιοι από τους 40.000 και πλέον εργαζόμενους που πρόκειται να απεργήσουν σήμερα, την Πέμπτη και το Σάββατο, προκαλώντας παράλυση στο δίκτυο. Κλειστό θα παραμείνει το μεγαλύτερο μέρος του μετρό στο Λονδίνο λόγω ξεχωριστής κινητοποίησης.
Ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, υπό πίεση να καταβάλει περισσότερες προσπάθειες για να βοηθήσει τα βρετανικά νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν το σφοδρότερο οικονομικό πλήγμα εδώ και δεκαετίες, δήλωσε ότι η κινητοποίηση θα πλήξει τις επιχειρήσεις ενώ συνεχίζουν να ανακάμπτουν από την πανδημία.
Συνδικαλιστικές ενώσεις έχουν δηλώσει ότι οι απεργίες στους σιδηροδρόμους θα σηματοδοτήσουν την αρχή ενός «καλοκαιριού δυσαρέσκειας» με δασκάλους, υγειονομικούς, εργαζομένους στην καθαριότητα ακόμα και δικηγόρους να οδεύουν προς κινητοποιήσεις καθώς η αύξηση των τιμών τροφίμων και καυσίμων οδηγεί τον πληθωρισμό κοντά στο 10%.
«Η εκστρατεία μας θα κρατήσει μας για όσο χρειαστεί», δήλωσε χθες σε δημοσιογράφους ο Μικ Λιντς, γενικός γραμματέας του συνδικάτου εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, τη ναυτιλία και τις μεταφορές RMT.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι οι συνδικαλιστικές ενώσεις πλήττουν τους ανθρώπους που υποτίθεται ότι βοηθούν.
«Προχωρώντας σε αυτές τις απεργίες στους σιδηροδρόμους, απομακρύνουν τους επιβάτες που τελικά στηρίζουν τις δουλειές των εργαζομένων στα τρένα ενώ επηρεάζουν επιχειρήσεις και κοινότητες σε όλη τη χώρα», θα δηλώσει ο Τζόνσον σήμερα στο υπουργικό του συμβούλιο, σύμφωνα με το γραφείο του.
Η κυβέρνησή του έχει βρεθεί αντιμέτωπη με κριτική από βουλευτές της αντιπολίτευσης διότι αρνήθηκε να εμπλακεί στις διαβουλεύσεις για τερματισμό της διαμάχης. Υπουργοί υποστηρίζουν ότι είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να επιλύσουν τα συνδικάτα απευθείας με τους εργαζομένους.
Η βρετανική οικονομία αρχικά σημείωσε ισχυρή ανάκαμψη από την πανδημία της COVID-19 αλλά ο συνδυασμός ελλείψεων εργατικού δυναμικού, διατάραξης των εφοδιαστικών αλυσίδων, πληθωρισμού και προβλημάτων στο εμπόριο μετά το Brexit έχει οδηγήσει σε προειδοποιήσεις για ύφεση.
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι προσφέρει επιπλέον στήριξη σε εκατομμύρια φτωχά νοικοκυριά αλλά ότι μισθολογικές αυξήσεις που υπερβαίνουν τον πληθωρισμό θα πλήξουν τα θεμελιώδη στοιχεία της οικονομίας.
«Τα διαρκώς υψηλότερα επίπεδα πληθωρισμού θα έχουν μακράν μεγαλύτερο αντίκτυπο στις αποδοχές των πολιτών μακροπρόθεσμα, καταστρέφοντας αποταμιεύσεις και παρατείνοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν», δήλωσε ο Τζόνσον.
Οι κινητοποιήσεις αυτές οδήγησαν σε συγκρίσεις με τη δεκαετία του 1970, όταν η Βρετανία βρέθηκε αντιμέτωπη με ευρείες απεργίες κατά τη διάρκεια του «χειμώνα δυσαρέσκειας» το 1978-79.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα αλλάξει τον νόμο για να αναγκάσει τους μηχανοδηγούς να προσφέρουν κατ’ ελάχιστον τις υπηρεσίες τους σε ημέρες απεργιών και να επιτρέψει σε άλλους εργαζόμενους να αντικαθιστούν προσωρινά όσους απεργούν. «Θα λάβουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι αυτό το πράγμα θα είναι λιγότερο επιζήμιο στο μέλλον», δήλωσε στο δίκτυο Sky News.
Η απεργία γίνεται ενώ οι ταξιδιώτες στα βρετανικά αεροδρόμια βρίσκονται αντιμέτωποι με χαώδεις καθυστερήσεις και ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής λόγω ελλείψεων εργατικού δυναμικού, ενώ πολλοί Βρετανοί αναγκάζονται να περιμένουν για μήνες το νέο τους διαβατήριο λόγω καθυστερήσεων στη διεκπεραίωσή τους.
Η απεργία σημαίνει ότι μόνο το μισό περίπου από το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας θα είναι ανοικτό τις ημέρες των κινητοποιήσεων, με πολύ περιορισμένα δρομολόγια σε αυτές τις γραμμές και συνεχείς διακοπές τις ημέρες μεταξύ των κινητοποιήσεων.